Op maandag 27 juli 2026 23:01:13 schreef maus0611:
-Als ik het goed begrijp lijkt de dynamo wel in orde, geen onderbroken wikkeling, aangezien hij als motor kan werken met beide wikkelingen aangesloten.

Voor het goed testen van de rotor van de dynamo heb je een growler nodig. Zie ook https://www.circuitsonline.net/forum/view/154401.
mvdk heeft een plaatje daarvan gepost en noemt het een grommer.

Op dinsdag 28 juli 2026 01:13:48 schreef Jacques1956:
misschien heb je hier wat aan. Becks levert after-market spanningsregelaars voor gelijkstroom dynamo's

https://www.beckelektronika.nl/

Dat is een hele goede tip. Misschien heeft hij wel een spanningsregelaar die geschikt is voor jouw Topolino.
.
Is de massa(kabel) van de accu naar de dynamo/motor keurig in orde? De accu zit onder de bestuurdersstoel en dat is nogal ver weg van de dynamo.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (35%)]

HI,

De Moto Guzzi V7 heeft hetzelfde laadcircuit / dynamo (Marelli ) als de FIAT 500 e.a. destijds

Een goede beschrijving wordt gegeven op hetTechnisch Vademecum Forum van de Moto Guzzi Club Nederland:
Auteur Jan Keijzer:

Als je met Beck, Delft contact opneemt is het belangrijk te melden dat het een 6V Marelli circuit betreft met Min aan Massa.
Dit is belangrijk omdat de veldwikkeling van de Marelli gelijkstroom systemen Plus geregeld zijn, bij de BOSCH zijn daarentegen de veldwikkeling Min geregeld.
NB Een 6V DC dynamo kan ook gemakkelijk 12V leveren (mits je een 12V regelaar en accu gebruikt).
Beck's heeft speciale regelaars hiervoor.
https://www.beckelektronika.nl/

Nadeel van de 6V -> 12V conversie is dat je alle 6V gebruikers van je installatie moet vervangen naar 12V.

Het kan wel: ik heb het ooit met een 6V Kever gedaan : veel beter licht, ipv gloeiende spijkertjes.

""""
Behalve Marelli is er bij Guzzi ook gebruik gemaakt van Bosch gelijkstroom dynamo’s.
Let op deze zijn niet onderling uitwisselbaar, als je wil ombouwen moet de regelaar ook gewisseld worden.
Reden is dat de Marelli plus geregeld is en de Bosch min geregeld is.
Op het plaatje is te zien hoe beide dynamo’s intern zijn opgebouwd.
Mocht je een elektronische regelaar willen gaan gebruiken, zoek dan voor de Marelli bij aanbieders van regelaars voor een Fiat 500/126 deze gebruikten Marelli gelijkstroom dynamo’s.

""""

02 Marelli.PDF

01 Marelli Guzzi laadcircuit-II.pdf

03 regelaar gelijkstroom.pdf

https://www.fdricambi.com/nl/mo1027-dc-dynamo-elektronische-spanningsr…

Deze moet ook passen volgens mij? Dan bestellen we die en proberen het.

@redguuz
De fiat heeft een 12v systeem.

Die 2CV regelaar zou gewoon moeten werken, de 2CV heeft ook geen laadstroom lampje. Ik denk dat het vooral uitzoeken van de aansluitingen van de dynamo is. Ik heb er een foto bijgezocht van de dynamo die het zou moeten zijn.

67 (DF - Dynamo Field): Dit is de veldaansluiting (de onderste bout op de foto, vlak onder de borstelhouder). Hierop sluit je de draad aan die naar klem 67 (of DF) van de spanningsregelaar loopt.

51 (D+ / Dynamo Positief): Dit is de laadstroomaansluiting (de bovenste linker bout op de foto, waar nog een restant van een dikke kabel aan zit). Deze levert de opgewekte stroom aan de spanningsregelaar (klem 51 of D+).

2CV spanningsregelaar:

maus,
Die elektronische regelaar van Fiat Ricambi is goed.
Past zowat op elke Fiat 500en 600 vanaf 1955.
Voor het schema ,zie Bijlage 02 ban mijn vorige mail.

In de jaren 50 was de elektra aan boord van auto's meestal nog 6 Volt , als dat bij dit beestje ok zo was en er domweg een 12 volt accu op is gezet, kan dit ook de rokende kabelboom verklaren!
Controleer eerst eens wat er op de lampen ; dynamo en regelaar staat!

Op dinsdag 28 juli 2026 22:45:33 schreef Hunebedbouwer:
In de jaren 50 was de elektra aan boord van auto's meestal nog 6 Volt

Sterk punt, dat zat ik mij ook al af te vragen. Een 12V installatie was in de jaren 50 niet erg gebruikelijk, zeker niet op een model dat al vrij lang in productie was toen. Ik ken een Peugeot 203 uit tweede helft jaren 50, die heeft als één van de eerste een 12V systeem waarbij er twee 6V accu's gemonteerd zijn die in serie geschakeld staan. Dat werd zo gedaan omdat 12V accu's nog helemaal niet gebruikelijk waren toen.

Ik zou dus zeker even navragen/nazoeken of deze auto echt met een 12V systeem is geleverd. Kan ook nog dat hij later is omgebouwd, op zich niet heel ingewikkeld bij een auto uit dat tijdperk. Een kwestie van een andere accu, bobine, dynamo en startmotor als je het goed doet, en alle lampjes vervangen.
Maar de beun methode die je ook ziet is dat ze alleen een andere regelaar en lampen monteren en er een 12V accu inzetten. Dan start hij als een dolle maar de startmotor en de bobine gaat dat niet eeuwig volhouden. En de dynamo levert amper nog vermogen als je die opdrukt naar de dubbele spanning.

Dat is een hele goeie!
De topolino is in 6 volt gemaakt en 12 volt.
Wat ik kan vinden is 6 volt tot ongeveer bj 1955.
Zeker even goed nakijken!

Hier staat wat nuttige info.
https://www.fiatforum.com/threads/topolino-voltage-regulator.504321/

De bobine kun je van een serieweerstand voorzien. De startmotor ook, trouwens. Gewoon een wat langere draad eraan. En trouwens, als hij normaal binnen enkele omwentelingen aanslaat (op hogere toeren al helemaaL) zou het zomaar kunnen dat de startmotor op 12V niet stukgaat. Lang starten of kort achterelkaar herhalen kan wel voor oververhitting zorgen.

Als algemene discussie heel waardevol.

Maar zeer waarschijnlijk , is de Fiat Topolino van TS jonger dan 1955.

En dus al vanaf fabriek uitgerust met een 12 V system.

De Italianen waren moderner dan de Duitsers die nog 6V systemen toepasten tot in de late zestiger jaren ( o.a. VW 1200 Kever).

Ik bedoel meer dat bv de auto na langere stilstand is gekocht, en er onwetend een 12 Volt accu geplaatst is en met een rokende kabelboom bij de vriend van Ts gebracht is.

Van 12V in plaats van 6V gaat er van alles roken, maar niet de kabelboom. Op zijn minst was er dan meer aan de hand.

Als er nog bedrading met linnen isolatie in zit heb ik wel een idee van de oorzaak...

Overigens, ook als deze auto als 12V e fabriek heeft verlaten is het raadzaam om alles te controleren. Bij auto's van deze leeftijd is er meestal nog weinig origineel en je weet nooit wat er allemaal al is aangeklooid in het verleden.

[Bericht gewijzigd door 90000006 op (58%)]

Het laadstroomlampje heeft wel een cruciale functie om de veldwikkeling te bekrachtigen.
Aansluiten van dat laadstroomlampje wordt in auto's over het algemeen zo gedaan.
Sluit de ene kant van het acculampje aan op de contactslot van de auto plus-gestuurd zodra het contact aan staat en sluit de andere kant van het acculampje aan op de DF of de speciale laadstroomaansluiting van de spanningsregelaar aan.

Volgens TS is er geen laadstroomlampje.
6 of 12V? Dat is de vraag.
Veel belangrijker is welk merk en type dynamo zit in de auto van TS.
Daar dient een passende regelaar voor gevonden te worden.
Het autootje is ca 70 jaar oud, dus wat er tot nu toe aan geknutseld is is onbekend. Er kan de originele dynamo in zitten maar de dynamo kan ook in de loop van de tijd vervangen zijn dooor een betere dynamo die de vakgarage of hobbyist toevallig had liggen.

Het wordt aangesloten op D (dynamo). Daarom gaat het ook uit als de dynamospanning oploopt tot de accuspanning (en evt. weer zwakjes aan als het automaatrelais slecht contact maakt en de dynomospanning nog hoger wordt).

Op maandag 27 juli 2026 22:42:24 schreef Hunebedbouwer:
Je dynamo laten aandrijven uit de accu, doe dat nooit weer! Dan blijft er een omgepoold magnetisch veld achter doordat de stroom de verkeerde richting op gaat, en zal ie als dynamo niet op spanning komen. Kortstondig met de plus van de accu op de massa van de dynamo en de min van de accu op de plus van de dynamo kan dit herstellen!

Na drie keer lezen denk ik toch dat e.e.a. niet klopt.
De dynamo genereert zelf met spanning tussen D (de plus) en massa (de min) de stroom door de veldspoel. Die loopt hoe dan ook van D naar massa, met ergens trillercontacten in het circuit. Dit ongeacht het type regeling, Met aansluiting van D op de min van de acccu kan dus nooit correct gepolariseerd worden.

Ja, hoe zat het ook alweer? De dynamo doet het pas als het veld bekrachtigt wordt, maar als er geen veldspanning beschikbaar is levert hij niet. Gelukkig is er een remanent veld in de dynamo dat deze Catch22 situatie doorbreekt. Met het beetje remanent veld levert de dynamo voldoende energie om het veld te bekrachtigen. Dat remanent veld kun je creëren door de veldwikkeling te 'bestromen' m.b.v. een accu. Daarna met de hand de dynamo in de juiste richting draaien en met een (wijzer-) multimeter te meten of D+ inderdaad plus is. Zoniet, dan het veld (kortstondig) andersom bestromen met de accu.
Ik heb mijn vader (binnenschipper zonder elektrische vooropleiding) zo'n zestig jaar geleden wel eens gezien hoe hij de dynamo van een buurman weer aan de praat kreeg. Indertijd waren gelijkstroom dynamos en Bosch regelaars met drie relais heel gewoon. Je kon die relais met de hand kortstondig dichtdrukken, maar dat was beslist af te raden omdat bij verkeerde polariteit van de dynamo het relais niet meer afviel en er heel wat kon uitfikken. Heb ik ook wel eens zien gebeuren op een plezierjacht. De verantwoordelijke monteur werd ontslagen en ik mocht als zestienjarige met een vakantiebaantje e.e.a. weer fiksen wat me overigens gelukt is.

Ik moest wel heel erg ver terug in het verleden maar de motorkruiser die ik destijds bezat had een oude Ford Anglia motor ook voorzien van een 12 volt gelijkstroom dynamo.
Een accu lampje was er niet maar wel een bijbehorende ampère meter die op de losse spanningsregelaar was aangesloten.
Bij het starten van de motor gaf de meter - 20 ampère aan en liep zodra de dynamo ging laden op tot om en nabij de 5 tot 10 ampère laadstroom.
Als ik op instrumentenpanelen van soortgelijke Topolino's zoek zie ik ook een ampèremeter en die zou in plaats van een laadstroomlampje de veld wikkeling kunnen bekrachtigen.

Later een gammele Lada in bezit gehad en die was ook van een gelijkstroom dynamo met aparte regelaar voorzien en die had wel een laadstroomlampje om de veld wikkeling te bekrachtigen.

De ampèremeter zit tussen de plus van de accu en de rest van de auto muv de startmotor. De ampèremeter kan dus niet de functie van het laadcontrolelampje overnemen. Het laadcontrolelampje heb je niet nodig als er een ampèremeter in je auto zit. Die zal dan vervangen zijn door een weerstand of als de fabrikant vertrouwt op het remanent magnetisme gewoon weggelaten zijn.

Op dinsdag 28 juli 2026 16:09:02 schreef redguuz:
maus,
Die elektronische regelaar van Fiat Ricambi is goed.
Past zowat op elke Fiat 500en 600 vanaf 1955.
Voor het schema ,zie Bijlage 02 ban mijn vorige mail.

De nieuwe regelaar gemonteerd, en die deed het. Netjes 13.** Volt bij iets verhoogd motortoerental. Toen we meer gas gaven viel de laadspanning weer weg en die komt ook niet meer terug.

Dus ofwel er is meer stuk, of de nieuwe regelaar heeft meteen de geest gegeven.

Of de auto ooit 6v is geweest weet ik niet. Op de dynamo, ontsteking en toeter staat niets of het plaatje is weg, onleesbaar. De lampjes in het dashboard waren wel echt oud, wel 12v.
Vrees dat we hier niet meer achter gaan komen.

Bouwjaar 1954.

Net een klein lampje (2w) in serie gezet tussen + en de DF draad. Dynamo laad niet.

Dynamo DF op de massa aangesloten, D+ even op de + van de accu, dynamo gaat draaien (met een klein zetje) in de juiste richting. Het polariseren zou dus nu goed moeten zijn, en de dynamo in orde?

Met draaiende motor meet ik op D+ en DF geen spanning(slechts milivolts) op de bijbehorende aansluitingen op de regelaar.

Nadat ik alles weer terug aangesloten heb de dynamo nog een laatste keer getest met een boormachine op de poelie, en hij ging ineens weer werken.
V snaar erom gelegd, motor gestart, toerental laag gehouden.
Hij deed het zo'n 30 seconden en valt weer uit.

Ik weet niet wat er nou gebeurd is dat hij plots ging werken, en nog minder waarom hij voor de 2e maal na 30 seconden stopt. De spanning werd niet hoger dan +- 13v.

Ik ga de dynamo nog eens demonteren en uitgebreid bekijken aan de binnenzijde, misschien zit er wel ergens een draadbreuk die gaat etteren als er gewerkt moet worden.

Als ik juist beredeneer zou ik een werkend systeem moeten hebben als ik de laadregelaar ertussenuit hou, een lampje op DF aansluit en op de D enkel de multimeter.

Met de test met het lampje kwam (met boormachine) niet meer dan 6.9v uit de dynamo rechtstreeks.
Mogelijk was het toch een 6v versie, maar waarom doet hij het dan wel kortstondig even goed?

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (15%)]

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (99%)]

Ik weet niet wat er nou gebeurd is dat hij plots ging werken, en nog minder waarom hij voor de 2e maal na 30 seconden stopt. De spanning werd niet hoger dan +- 13v.

Versleten koolborstels ?