Op zaterdag 8 augustus 2026 10:30:36 schreef OXO:
[...]
Diameter doorgemetaliseerde gaten te groot

[...]
Diameter doorgemetaliseerde gaten te groot voor de draaddiameter van het component

Dat kan eigenlijk toch bijna niet Zelfs als ik een gat heb van zeg 3mm en een 0,2mm draadje erin dan vult dat gat zich met soldeer het duurt alleen iets langer om goed te vloeien. Zelf hou ik vaak gaten om die reden lekker groot als ik er draad in wil solderen. Want dan is het los solderen makkelijker

Maar als het ik topic zo teruglees dan vloeit het volgens mij niet zoals het hoort want je moet wel heel heel erg grote gaten hebben als je die niet kan vullen.

En 2 pads met elkaar verbinden heeft ook met vloeien te maken. Als de afstand groot is gaat dat moeilijker maar dat moet verder gewoon kunnen. Behalve als die afstand te groot is maar dan is het meer dat je die grote tin bult niet warm genoeg kan houden.

Gisterenavond heb ik een nieuwe test gedaan op een iets groter bordje van dezelfde gekochte batch, en heb ik een aantal van de tips toegepast:

bordje eerst proper gemaakt met alcohol
temperatuur van de bout ietsje lager gezet (330° ipv 350°)
minder tin gebruikt
langere verbindingen gemaakt met 0.5mm vertinde koperdraad

Als schoonmaken met IPA of thinner niet werkt dan is er kans op bijna onzichtbare oxidatie en dan kan je met licht opschuren met schuurpapier eens proberen. Dat werkt alleen voor de oppervlakten maar meestal is dat wel genoeg. Je kan dan bv ook proberen met iets het gat oxide vrij te maken als een test.

De temperatuur maakt zo goed al weinig uit. Vaak is een wat hoger temperatuur juist sneller soldeert. Dus lager lijk mij geen goed idee. Mijn weller had met de magnasat punt altijd 370 graden en nooit soldeer problemen ervaren.
Als je sneller soldeert dan ziet je component juist minder warmte en voor sneller solderen mag de temperatuur omhoog.
Als het op 350 normaal altijd goed gaat dan licht het dus niet aan je bout maar aan het materiaal.

(ik heb zelfs één puntje aangeduid dat wel gesoldeerd is maar waar je aan de bovenkant een gat ziet).

Mooi dat het al wat beter gaat maar dat gat is niet goed gevloeid dat mag iets langer en met nog meer soldeer erbij.

Als het solderen hoed gaat dan is het eerst een ballejte dat aan je soldeerbout kleeft en dat daarna over het ronde soldeereiland uitvloeit en als het gevloeid is mag daar soms meer tin bij, dan na een korte tijd dan moet het soldeer zo warm zijn dat het het gat in wil, maar dat kan alleen als het gat schoen is en de soldeer daarin wil vloeien. Als soldeer niet vloeit dan is het meest gewoon niet schoon genoeg want in alle soldeer zit al vloeimiddel in overvloed.

Op zaterdag 15 augustus 2026 02:12:20 schreef benleentje:
[...]Dat kan eigenlijk toch bijna niet Zelfs als ik een gat heb van zeg 3mm en een 0,2mm draadje erin dan vult dat gat zich met soldeer het duurt alleen iets langer om goed te vloeien.

Die apparaatstekkers voor laagspanning die je overal ziet (5.5/2.1). Die hebben platte plaatjes als voetjes. Omdat JLCPCB en collegas vroeger de langgerekte gaten niet konden maken voor het goedkope tarief heb ik gewoon een rond gat in m'n PCBs ontworpen. Ook dan krijg je en "te groot gat voor het "pootje". Nooit problemen mee. (Opgezocht: Het gat is 3.5mm).