Heb je weer eens voorkomen dat er wat naar het stort moest?
Laat het hier met volle trots zien!
Deel 1: Show Your Repairs!
[Bericht gewijzigd door Sine op (78%)]
nonius
set SCE to AUX.
De Panasonic NV-370 videorecorder die recent via CO in m'n bezit kwam werkt weer prima. Was het model VCR dat we in mijn jeugd thuis hadden, aangeschaft in 1984 voor net geen 2000 keiharde guldens en waar honderden uren mee gekeken is naar Tom & Jerry en de Pink Panther.
Een paar maanden geleden, in een vlaag van nostalgie, kwam ik deze YouTube-video ervan tegen: https://www.youtube.com/watch?v=zOIWeU-S7Mc Leek me toen eigenlijk toch wel heel erg leuk om weer zo'n VCR te hebben en te restaureren. Dus toen er recent hier op Vraag & Aanbod eentje werd aangeboden aarzelde ik geen moment.
Het was eigenlijk bedoeld als restauratieproject voor de aankomende lange winteravonden, maar na het 'even' openschroeven en inspecteren kwam van het één het ander en kon ik mezelf niet inhouden.... met als gevolg dat de VCR nu helaas weer werkt en ik op zoek moet naar een ander winterproject....
Omdat ik geen enkele videoband in huis had dus eerst maar eens bij een kringloopwinkel langs geweest en daar lagen in de 'gratis!' bak twee banden, 'Shakespeare in love' en 'The Doctor'. Shakespeare werd opgeofferd als testband, en dat heeft 'ie geweten.... band werd uiteraard direct opgegeten. De aandrukrol leek nog redelijk te werken maar de idler niet. Na binnenstebuiten keren van het rubber van de idler werkte deze weer acceptabel (voor zo lang als het duurt). De aandrijfriem werd vervangen door een exemplaar uit de rommeldoos met dezelfde afmetingen.
Hij speelde nu in elk geval weer zonder banden op te eten. Maar veel knopjes werkten niet naar behoren. Reiniging met IPA loste dat probleem op.
Daarna alle elco's getest op ESR en de slechte exemplaren vervangen. Dat nam 3 avonden in beslag, het waren er al met al toch een stuk of 30. De buit:
De elco's in de lineaire voeding werden vervangen door exemplaren met een hogere spanningrating omdat die tot aan of zelfs net boven hun maximale spanning gebruikt werden.
De kast werd grondig gereinigd met een sopje, de mechanische delen opnieuw ingevet en geölied. Het resultaat is een video die nu perfect afspeelt. De koppen zijn blijkbaar ook nog in behoorlijke conditie.
Moet nu alleen nog voorzichtig rondkijken voor een nieuw idler-wieltje en een aandrukrol voor de capstan. Mocht iemand toevallig nog zoiets hebben liggen dan hou ik me aanbevolen. Alhoewel ik ook al heb gezien dat mensen hun eigen rubber snijden voor de idler, da's eventueel ook nog een optie: https://www.youtube.com/watch?v=4jaoodtAtTU&t=1069s
De laatste keer dat ik nog aan VCR's geprutst heb moet toch minstens 25 jaar geleden zijn, maar was erg leuk om weer eens te doen! De combinatie van mechanica en electronica blijf ik het leukst vinden om aan te werken. Al met al een heerlijk nostalgisch project.
Thevel
Golden Member
Op dinsdag 18 augustus 2026 18:55:45 schreef nonius:
[bijlage][bijlage]De Panasonic NVR-370 videorecorder die recent via CO in m'n bezit kwam werkt weer prima.
Wat is een videorecorder? 
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, toen een tijdje geleden een nichtje met haar jonge kinderen (5-8) op bezoek was waren ze enigszins verbaasd wat dat rare ding in de huiskamer (platenspeler) toch was. De oudste wist wel dat het 'iets was om muziek af te spelen'.
Op zulke momenten voel ik me plots héél oud 
Een oude plaat uit m'n kindertijd van 'De Smurfen' erop gelegd en we hadden geen kind meer aan ze. Ze hebben de hele tijd gefascineerd zitten kijken naar die ronddraaiende schijf waar geluid uit kwam!
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Over oudjes gesproken: Zo ken ik nog een anekdote van een kind van een oud collega. Die oud collega vond ergens op zolder nog een paar 3.5" diskettes, toen zei dochter/zoonlief : Hé dat ding ziet er hetzelfde uit als het save icoontje op de PC. 
Op woensdag 19 augustus 2026 00:21:39 schreef henri62:
Over oudjes gesproken: Zo ken ik nog een anekdote van een kind van een oud collega. Die oud collega vond ergens op zolder nog een paar 3.5" diskettes, toen zei dochter/zoonlief : Hé dat ding ziet er hetzelfde uit als het save icoontje op de PC.
Mijn dochter at ze vroeger 
Op woensdag 19 augustus 2026 10:19:04 schreef RAAF12:
/ot Heb de foto in Google Lens gegooid? Veel vaders met 1 kind.
Want ?
de meeste zijn overleden door het eten van giftige 3.5" diskette's
de jouwe heeft het overleefd vermoed ik: ze is heel gelukkig 
Met beetje geluk heeft ze nog wat extra gehuegen capaciteit, howel dat met 1.44 MB in geval van een HD ipv een DD disk niet hard gaat: vandaag de dag zou je ze flash geheugen geven: minder ruimte en paar GB ligt al voor de hand
RAM is een beeetje volatile, daar krijg je snel Alzheimer van 
Jammer heb al mijn diskettes weggepleurd net als de slappe 5 1/4 floppies. Prosman dit is wel een ng alles wat je erin pleurt kan tegen je gebruikt worden. Foto's van kinderen zou ik sowieso niet plaatsen. Die staat over 80 jaar nog op het net. En er zijn figuren met hele andere bedoelingen. Mijn advies is: haal die foto weg.
Nou nou, dat is een foto van 25 jaar geleden. Zo extreem is het nou ook weer niet.
En floppies, tja ... waar ga je ze nog in duwen? En wat ga je er dan mee doen?
Ik had een complete C64 met alle toeters en bellen, die heb ik jaren geleden verkocht (incluus 200+ floppen) aan iemand die er erg blij mee was.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 19 augustus 2026 13:41:25 schreef RAAF12:
Jammer heb al mijn diskettes weggepleurd net als de slappe 5 1/4 floppies. Prosman dit is wel een ng alles wat je erin pleurt kan tegen je gebruikt worden. Foto's van kinderen zou ik sowieso niet plaatsen. Die staat over 80 jaar nog op het net.
En zo hoort het ook, op het internet horen onschuldige foto's te staan.
nonius
set SCE to AUX.
Als ik die floppy-foto zie dan denk ik onwillekeurig aan boterhammen met pindakaas of jam in de videorecorder. Zo'n VCR met zo'n enorm gat met brievenbusklepje vraagt daar gewoon om 
Op woensdag 19 augustus 2026 14:24:41 schreef Sine:
Nou nou, dat is een foto van 25 jaar geleden. Zo extreem is het nou ook weer niet.
//Offtopic. Bovendien heb ik eerst officieel toestemming gevraagd aan de (nu 32 jarige) dochter. Dus hij is nog wel iets ouder dan 25 jaar.
nonius
set SCE to AUX.
(in antwoord op Weardguy, in de vorige verzamelthread https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2667540#2667540)
Heeft deze scope een Dallas Semiconductors (DS12xx o.i.d.) batterijgevoede geheugenmodule? Zo ja, dan nadert deze mogelijk ook z'n einde levensduur. Het schijnt verstandig te zijn de calibratie-constanten uit te lezen. Schijn je zelfs zo van het scherm te kunnen aflezen en handmatig te noteren.
Ik las zojuist deze thread op EEVblog en moest gelijk aan jou denken: https://www.eevblog.com/forum/testgear/how-can-this-2465b-be-working-a…
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Afgelopen weken best weer wat puf gevonden om eens een hoop troep weg te repareren. Deze keer een Fluke T5-600 simpele tester:
Het probleem was dat er (naar ik dacht) een breuk in een van de aansluitsnoeren zat. Gekregen van een kennis, lag al in de afvalbak om weg te gooien.
Dus maar eens open gehaald en zag dat de faston van een van de draden gebroken was, zie het rode cirkeltje (foto gemaakt na het lospeuteren van de faston van de kabel):
Dus daar een nieuwe aan gezet:
Weer terug in het afneembaren kabel deel:
En weer terug in de behuizing:
henri62
Hier het resultaat, na ook een beetje poetsen:
Weer een prima werkend metertje!
@nonius, slipt het idler wieltje?
Ik heb nog zo'n wieltje liggen denk ik (even grof gemeten 32 mm diameter), is wel oud maar voelt niet "glad" aan. Is helemaal compleet, met veertje.
Zo ver ik weet noemt men dat een tussenwieltje?
Anders moet je hier eens gaan zoeken: https://www.electro-andijk.nl/categorien/cassette-deck/idler-rubber
nonius
set SCE to AUX.
Leuke reparatie, Henri! Kleinigheidje met als resultaat weer een leuk stukje Fluke-meetapparatuur erbij.
Het is inderdaad die idler-rol die ik zoek; bij de mijne heb ik het rubber binnenstebuiten gedraaid, een oud trucje en hij doet het nu weer, maar het blijft een 42 jaar oud stukje rubber en voor ik waardevolle banden aan die VCR toevertrouw wil ik hem toch liever vervangen. Bedankt voor de link! Ook eens kijken of ze daar die capstan-aandrukrol kunnen leveren....
[Edit: helaas, ze hebben dat idler-wieltje daar niet; product staat wel op de site maar voorraad = 0]
Op woensdag 19 augustus 2026 21:34:19 schreef henri62:
Afgelopen weken best weer wat puf gevonden om eens een hoop troep weg te repareren. Deze keer een Fluke T5-600 simpele tester:
[bijlage]
Het probleem was dat er (naar ik dacht) een breuk in een van de aansluitsnoeren zat. Gekregen van een kennis, lag al in de afvalbak om weg te gooien.
Dus maar eens open gehaald en zag dat de faston van een van de draden gebroken was, zie het rode cirkeltje (foto gemaakt na het lospeuteren van de faston van de kabel):
[bijlage]
Dus daar een nieuwe aan gezet:
[bijlage]
Weer terug in het afneembaren kabel deel:
[bijlage]
En weer terug in de behuizing:
[bijlage]
Heb ook zo een ding, nooit geweten dat dat kabeldeel afneembaar is
henri62
Op donderdag 20 augustus 2026 00:52:14 schreef bprosman:
[...]
Heb ook zo een ding, nooit geweten dat dat kabeldeel afneembaar is
Die zijn zelfs los verkrijgbaar wat ik hoorde, maar best prijzig en de moeite niet waard (zelf niet gechecked of dat ook echt zo is).
Op woensdag 19 augustus 2026 14:24:41 schreef Sine:
Nou nou, dat is een foto van 25 jaar geleden. Zo extreem is het nou ook weer niet.En floppies, tja ... waar ga je ze nog in duwen? En wat ga je er dan mee doen?
Ik had een complete C64 met alle toeters en bellen, die heb ik jaren geleden verkocht (incluus 200+ floppen) aan iemand die er erg blij mee was.
Laat ik nou mijn C64 hobby weer opgepakt hebben?!
Mijn allereerste C64 heb ik nog steeds. Inmiddels wel moeten voorzien van andere PLA, maar verder helemaal in orde. M'n tweede, ooit gekregen, C64 had hetzelfde euvel. Die was ook voorzien van ingebouwde Final Cartridge-achtige ROM.
Het valt inmiddels echt niet mee om nog geschikte floppies en diskettes te vinden die geschikt zijn voor de 1541/1570/1581. Alles moet Double Density zijn. Het gros van wat er op MP wordt aangeboden is allemaal High Density en daar kunnen die drives niet mee overweg (andere / hogere write current).
nonius
set SCE to AUX.
Die zijn zelfs los verkrijgbaar wat ik hoorde, maar best prijzig en de moeite niet waard
ALLES van Fluke kost penning 16, ook belachelijk onnozele dingen: toen ik recent op zoek was naar zo'n bevestigingsclip/hanger-met-magneetje dacht ik even dat de komma op de verkeerde plek stond: ca. 50 euro.
Je maakt mij niet wijs dat die prijs gerechtvaardigd wordt door de vermeende (Fluke) kwaliteit....
Blijkbaar denken er meer mensen zo over, want het is een populair 3D-printer projectje
. Bij gebrek aan een 3D-printer was ik zelf al begonnen zoiets handmatig in elkaar te fröbelen, maar gelukkig had de persoon van wie ik de meters had overgenomen ook nog zo'n paar nieuwe beugeltjes rondslingeren waar hij niets meer mee deed. Probleem opgelost.
Ik geef dergelijk grof geld liever uit aan zaken die het wel waard zijn, zoals bijv. goede meetprobes (Amprobe is me goed bevallen - hoewel dat tegenwoordig ook onder Fluke valt).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 20 augustus 2026 16:54:49 schreef nonius:
[...]ALLES van Fluke kost penning 16, ook belachelijk onnozele dingen: toen ik recent op zoek was naar zo'n bevestigingsclip/hanger-met-magneetje dacht ik even dat de komma op de verkeerde plek stond: ca. 50 euro.
[bijlage]
Je maakt mij niet wijs dat die prijs gerechtvaardigd wordt door de vermeende (Fluke) kwaliteit....
Blijkbaar denken er meer mensen zo over, want het is een populair 3D-printer projectje
. Bij gebrek aan een 3D-printer was ik zelf al begonnen zoiets handmatig in elkaar te fröbelen, maar gelukkig had de persoon van wie ik de meters had overgenomen ook nog zo'n paar nieuwe beugeltjes rondslingeren waar hij niets meer mee deed. Probleem opgelost.
Ik geef dergelijk grof geld liever uit aan zaken die het wel waard zijn, zoals bijv. goede meetprobes (Amprobe is me goed bevallen - hoewel dat tegenwoordig ook onder Fluke valt).
heb mn werk fluke van een HDD magneet met krimpkous voorzien, die plakt beter als de fluke versie 
de T5 worden op t werk gergegeld weggemikt, volk komt van de bouw, dit ding is niet goed, moet een nieuwe. oude ligt al in de vuilbak. heb pas nog van 2 1 goede gemaakt. goede behuizing en display uit een verzopen uitvoering naar 1 met goede print. de faston die gammel is ( of losse schoef in pcb ) is mij een bekende. vaak even aandrukken en weer goed. soms kort ik de kabels beiden een beetje in.