Simpele reparatie met flinke verbetering van de gebruikservaring:

Een hama Digital Hi-Fi Tuner 00054234 - DIT2105SBTX met een aantal quirks. Maar wat wil je ook met zo'n typenummer; ééns in de maand ongesteld, het vertelt mij nooit wat dwars zit, het gaat gewoon dwars liggen en moet dan herstart (gereboot) worden. Maar daar doe ik niks aan, da's te diep ontwerp in de fout, ofwel een fout in het ontwerp, zou mij niet lukken om zo maar op te lossen.

Een andere quirk is de afstandsbediening die vanaf dag één slecht functioneert, nu bijna 4 jaar al. Je moet dat ding binnen een hoek van drie graden of minder richten of hij doet het gewoon niet. En de lijn die uit de afstandbediening schijnt is ook nog eens scheef. En je moet recht voor het apparaat zitten (waar niemand zit).
Ik heb al een reflecterend schuin 'spiegeltje' van aluminium folie naast de IR ontvanger geplakt, zodat ik in ieder geval, vanaf de plaats waar ik meestal zit, een kans heb. Dat is gaan wennen die jaren, het 'werkt' 8)7

Paar dagen geleden was ik in een topic bezig waar (o.a.) de afstandsbediening van een TV geheel niet meer reageerde, en ik heb Google een uitgebreide vraag voorgelegd hierover. Ik kreeg het heldere advies (je leert nog eens wat) om de afstandbediening in de lens van een digitale camera te schijnen, zodat je kan zien of deze pulsen geeft als je een knop drukt. Gelijk mijn tuner afstandbediening gepakt, en hééé. . . . inderdaad, de camera zet het IR om in zichtbaar licht ! Leuk wist ik nog nietje.

Maar, dat deed mij wel gelijk constateren dat er wat vuile schakelaars in mijn afstandbediening waren die niet meer direct reageerden, en waar ik flink op moest drukken. Dat komt de bediening OOK niet ten goede.
Afstandbediening opengemaakt, en gezien dat de schakelaars best van redelijke kwaliteit zijn, en afgedekt met een plakfolie waardoor de atmosfeer en vuil minder invloed heeft. Alleen was de folie te zuinig toegepast bij die schakelaars die vuil reageerden, deze waren niet volledig meer afgedekt. Er kon lucht en vuil onder. Schoongemaakt.

En toen dacht ik, zal ik de remote even proberen zonder het paars-rode frontglaasje er in, je weet nooit..... Nou van het één kwam het ander, de inspiratie kwam nadat de hoek van werking (richten) bleek toe te nemen van °3 naar °35, en het ding gewoon werkte ! Zonder glaasje kan niet echt, te veel vuil wat in de remote komt, dus ik heb het centrale deel van het glaasje transparant gemaakt met epoxy giethars (het 24 uur uitharden spul).

De kleur, redelijk gelijkend:

Gat gemaakt en afgedekt met kapton tape. Vervolgens omgedraaid en drie druppels giethars er in:

Op een wat hoge temperatuur laten uitharden, geschuurd en gepolijst. Het groene is de LED. Helaas wat kleine belletjes rondom achtergebleven, ik heb niet helemaal juist verwarmd. Maar het is functioneel:

Wat ik nu moet gaan ervaren is of het vastlopen van de tuner misschien te wijten was aan een te vaak haperend afstandbediening. Moet niet mogen, maar misschien maakt ook dat nog wat verschil.

Blijkbaar is dat originele kunststof toch iets minder IR-doorlatend dan de fabrikant hoopte.

Ben wel verbaasd dat je nog niet wist dat je IR-afstandsbedieningen makkelijk kunt testen met een digitale camera (of, vandaag de dag, je telefoon) - dat trucje pas ik ondertussen toch al weer twee decennia toe. Heb het een paar dagen geleden nog gedaan, zonder er verder bij na te denken. :) De tijd dat we met die UV-oplaadbare credit-card IR-testertjes moesten werken ligt gelukkig ver achter ons....

Ook m'n zelfbouw IR-tester voor de oscilloscoop (IR-diode ingebouwd in een BNC-plug) wordt nog maar zelden meer gebruikt. Nog wel handig af en toe als je de eigenlijke pulstreintjes wilt bekijken, maar voor het simpele 'goed/niet goed' testen van AB's wordt hij al lang niet meer gebruikt.

voor de zekerheid.... ook het testen van zekeringen gaat makklijk in het veld, met een smartphone: https://www.youtube.com/watch?v=Ac_NiAo0-IE

Op donderdag 20 augustus 2026 23:52:13 schreef nonius:
Ben wel verbaasd dat je nog niet wist dat je IR-afstandsbedieningen makkelijk kunt testen met een digitale camera (of, vandaag de dag, je telefoon) - dat trucje pas ik ondertussen toch al weer twee decennia toe.

Lang niets in elektronica gedaan, links laten liggen. Laatste job was in eind jaren '70. Pas de laatste tijd in de stoel gegleden, dus ik heb de marktomroeper gemist die vertelde dat je met een camera een ab kan zien schitteren.

Op donderdag 20 augustus 2026 23:52:13 schreef nonius:
voor de zekerheid....

:z Dat moet je zien te onthouden voor die halve keer dat je dat nodig hebt. Maar zeker ook een goeie.

Een opamp vervangen verder en ik heb weer een (nou ja, nog een..) werkende Advantest spectrum analyser. Was wel even zoeken, de meer bekende oorzaken van "geen noise floor, alleen rechte lijn" zitten in het digitale deel. Hier dus niet. Al leek dat eerst wel zo, ik zag geen end of conversion interrupts. Blijkt ie niet te gebruiken, de ADC werkt met DMA ?

Voor het goede moet er nog een keer de originele LM318 in TO99 in komen maar die heb ik niet liggen. Voorlopig lijkt ie het prima te doen met een NE5534. Het vergeelde kunststof van de kast reageerde prima op een retrobright 'sopje', maakt ze meteen een stuk netter. Het oog wil ook wat.

het oog wil ook wat zoals gezegd (de oplettende toeschouwer ziet dat dit mijn andere R3x6x is)

Wat een prachtig amber scherm! Doet me denken aan m'n allereerste PC uit '89, met monochrome amber monitor. EGA & Hercules :)

Op zondag 23 augustus 2026 23:29:19 schreef nonius:
Wat een prachtig amber scherm! Doet me denken aan m'n allereerste PC, met monochrome amber monitor. EGA & Hercules :)

Hercules had tenminste resolutie, daar werden we blij van als we met Orcad bezig waren :-)

Epiloog van de VCR-restauratie:

Zojuist arriveerde er een pakketje van Hobby Luke met een complete idler en aandrukrol voor deze Panasonic NV-370. Ben gestopt waar ik mee bezig was en heb ze direct gemonteerd en tegelijkertijd ook de koppen gereinigd (iets wat ik in het heetst van de strijd volledig vergeten was....).

Hij speelt nu weer magnifiek. Ondertussen zijn er via de lokale kringloopwinkels ook een paar videobanden opgescharreld (10 cent per stuk.... een stemmetje in m'n achterhoofd zegt me dat de vraag naar voorbespeelde VHS-banden niet groot meer is >:) ) en staat Forrest Gump nu zonder problemen te spelen.

Op de foto is te zien dat de oude idler onrond was (had het rubber binnenstebuiten gekeerd als noodmaatregel).

Met dank aan Hobby Luke voor de reserve-onderdelen en HarmP voor de videorecorder. Was een verdraaid leuk project.

Op zondag 23 augustus 2026 23:26:32 schreef PA1WBU:
Voor het goede moet er nog een keer de originele LM318 in TO99 in komen maar die heb ik niet liggen.

Ik weet het niet zeker, ik zal moeten zoeken (en flink ook) maar misschien heb ik een uitgesoldeerde liggen...

Op woensdag 19 augustus 2026 14:24:41 schreef Sine:
En floppies, tja ... waar ga je ze nog in duwen? En wat ga je er dan mee doen?

Op al het oude testspul waar ik op m'n werk dagelijks mee geconfronteerd wordt ;) Bijna wekelijks loop ik nog met een floppy heen en weer om de testdata van het teststation naar m'n werk-computer over te zetten ;)

Op woensdag 19 augustus 2026 18:21:00 schreef nonius:
Heeft deze scope een Dallas Semiconductors (DS12xx o.i.d.) batterijgevoede geheugenmodule? Zo ja, dan nadert deze mogelijk ook z'n einde levensduur. Het schijnt verstandig te zijn de calibratie-constanten uit te lezen. Schijn je zelfs zo van het scherm te kunnen aflezen en handmatig te noteren.

Nee, ik heb ongelofelijke mazzel gehad en de variant met losse lithium-cel bemachtigd (zonder dat te weten, ik ben echt geen serienummer-kenner). Ik gok dat die al eens vervangen is, want die gaf nog 3,67 Volt op de meter. Met het laatste kalibratiezegel uit 2016 ga ik er vanuit dat het ding al een aardige tijd stilgestaan heeft. Omdat de mijne geloof ik uit 1987 dateert kan ik me niet voorstellen dat dat ding origineel is. Tegelijkertijd lees ik ook veel verhalen van mensen dat er blijkbaar een hele goede batch in heeft gezeten, want dataretentie die het maximum uit het datablad ruim overstijgen zijn nogal legio.

Het andere A5 board wat ik nu hier heb liggen (uit een recentere machine, dus geen los read-out board A4 meer en praktisch alles SMD) heeft helaas wél een Timekeeper. Ik noem, (foutief, ik weet het) praktisch al het geheugen met interne cel aan boord Timekeeper, ook al is dat een merknaam ;).
Hoe ver die heen is, is onbekend, het is de plukscoop die al wat knoppen mist en vanwege de rookwolk van de eerste nog niet ingeschakeld is geweest. Ik/we willen die vooral herstellen om eventueel als donor voor de andere 2 scoops te kunnen dienen.

Zelfs als 'ie alles kwijt is denk ik niet dat mijn collega's dat een probleem vinden, ik gok dat alleen ik de scoop voor precisieklussen ga gebruiken. De andere twee collega's zullen 'm vooral als lissajous-figuren-weergever (minstens 1 collega) gebruiken. Bij de ander gaat 't mogelijk vooral alleen om een stukje geschiedenis, maar geen idee.

Omdat dit A5-board ook last had van de lekkende SMD-elco's en die ook de nodige weerstanden en condensatoren én enkele printsporen naar de knoppen hebben geholpen, is de eerste inschakeling nog even uitgesteld.
Natuurlijk werd de duurste weerstand van het Vref circuit volledig vernield door de lekkagetroep uit de SMD-elco's, een 0,1% 100 ppm 10k weerstand of zo.
Bij toeval had ik die (zelfs nog beter, 0,05%) liggen in 0603 formaat. Geen 1206, maar als eerste test goed genoeg.

Samen met de lekkende elco's op de voedingsprinten ben ik hier al even mee bezig geweest ;)
Het netfilter blijkt gelukkig wel goed, de isolatieweerstandsmeter geeft alleen maar 'groter dan 4 Giga-Ohm' op elke aansluiting aan bij 250V testspanning. Elke defecte Rifa die ik nog had liggen zat daar zo ver onder dat ik dit netfilter wel durf te gebruiken. Ik krijg de indruk dat het netfilter ook al eens vervangen is.

Nou ja, komende week waarschijnlijk eerste inschakeling en kijken of er nog leven in zit.

Op zaterdag 29 augustus 2026 16:55:54 schreef weardguy:
[...]
Ik weet het niet zeker, ik zal moeten zoeken (en flink ook) maar misschien heb ik een uitgesoldeerde liggen...
[...]
Op al het oude testspul waar ik op m'n werk dagelijks mee geconfronteerd wordt ;) Bijna wekelijks loop ik nog met een floppy heen en weer om de testdata van het teststation naar m'n werk-computer over te zetten ;)

[...]
Nee, ik heb ongelofelijke mazzel gehad en de variant met losse lithium-cel bemachtigd (zonder dat te weten, ik ben echt geen serienummer-kenner). Ik gok dat die al eens vervangen is, want die gaf nog 3,67 Volt op de meter. Met het laatste kalibratiezegel uit 2016 ga ik er vanuit dat het ding al een aardige tijd stilgestaan heeft. Omdat de mijne geloof ik uit 1987 dateert kan ik me niet voorstellen dat dat ding origineel is. Tegelijkertijd lees ik ook veel verhalen van mensen dat er blijkbaar een hele goede batch in heeft gezeten, want dataretentie die het maximum uit het datablad ruim overstijgen zijn nogal legio.

Het andere A5 board wat ik nu hier heb liggen (uit een recentere machine, dus geen los read-out board A4 meer en praktisch alles SMD) heeft helaas wél een Timekeeper. Ik noem, (foutief, ik weet het) praktisch al het geheugen met interne cel aan boord Timekeeper, ook al is dat een merknaam ;).
Hoe ver die heen is, is onbekend, het is de plukscoop die al wat knoppen mist en vanwege de rookwolk van de eerste nog niet ingeschakeld is geweest. Ik/we willen die vooral herstellen om eventueel als donor voor de andere 2 scoops te kunnen dienen.

Zelfs als 'ie alles kwijt is denk ik niet dat mijn collega's dat een probleem vinden, ik gok dat alleen ik de scoop voor precisieklussen ga gebruiken. De andere twee collega's zullen 'm vooral als lissajous-figuren-weergever (minstens 1 collega) gebruiken. Bij de ander gaat 't mogelijk vooral alleen om een stukje geschiedenis, maar geen idee.

Omdat dit A5-board ook last had van de lekkende SMD-elco's en die ook de nodige weerstanden en condensatoren én enkele printsporen naar de knoppen hebben geholpen, is de eerste inschakeling nog even uitgesteld.
Natuurlijk werd de duurste weerstand van het Vref circuit volledig vernield door de lekkagetroep uit de SMD-elco's, een 0,1% 100 ppm 10k weerstand of zo.
Bij toeval had ik die (zelfs nog beter, 0,05%) liggen in 0603 formaat. Geen 1206, maar als eerste test goed genoeg.

Samen met de lekkende elco's op de voedingsprinten ben ik hier al even mee bezig geweest ;)
Het netfilter blijkt gelukkig wel goed, de isolatieweerstandsmeter geeft alleen maar 'groter dan 4 Giga-Ohm' op elke aansluiting aan bij 250V testspanning. Elke defecte Rifa die ik nog had liggen zat daar zo ver onder dat ik dit netfilter wel durf te gebruiken. Ik krijg de indruk dat het netfilter ook al eens vervangen is.

Nou ja, komende week waarschijnlijk eerste inschakeling en kijken of er nog leven in zit.

Mocht je toevallig een LM318 tegenkomen dan houd ik me aanbevolen maar geen grote moeite voor doen hoor. Hij werkt met de NE5534 meer dan prima zo blijkt.

Wilko

Mocht je hem toch nog willen vervangen en Weardguy niets kunnen vinden, dan heb ik er hier nog eentje liggen (ex-equipment). Geen kosten (en nog minder garantie :p ).

Laat maar weten in dat geval.

Op woensdag 19 augustus 2026 00:21:39 schreef henri62:
Over oudjes gesproken: Zo ken ik nog een anekdote van een kind van een oud collega. Die oud collega vond ergens op zolder nog een paar 3.5" diskettes, toen zei dochter/zoonlief : Hé dat ding ziet er hetzelfde uit als het save icoontje op de PC. ;)

Hee pap, wat leuk, "je hebt een keyboard met ingebouwde printer" zei de dochter van een ex-collega die nog op een echte typemachine zijn brieven schreef.

Op zaterdag 29 augustus 2026 16:01:10 schreef nonius:
Epiloog van de VCR-restauratie:

Zojuist arriveerde er een pakketje van Hobby Luke met een complete idler en aandrukrol voor deze Panasonic NV-370. Ben gestopt waar ik mee bezig was en heb ze direct gemonteerd en tegelijkertijd ook de koppen gereinigd (iets wat ik in het heetst van de strijd volledig vergeten was....).

De NV370 was een zeer populaire VTR, er zijn er veel van geproduceerd en verkocht.. en ze zijn idd zeer degelijk. Met en nieuwe idler (VXP0521?) kan hij er weer tegen :-) .

Er staat hier al jaren een telefunken Bajazzo 3091 (uit 1961, met drift-transistors) te wachten op nazicht.., eens aan begonnen.
Radio speelt, maar met ernstige vervorming op FM (minder op AM). Als je in FM op de zender afstemt wordt het geluid stiller, stel je de afstemming er een beetje naast (links of rechts) wordt het geluid sterker, maar vervormd. Blijkbaar doet de ratiodetector aan AM detectie???
een sweep (wobbel) bevestigt dit, het lijkt wel of er één diode niet meedoet:

Ok dan moet de detector eruit, maar die zit vast in dit rattennest: (links bovenaan, onder dat plastiek wiel)

toch uitgebouwd en diodes als eerste gemeten... blijken ok te zijn. Dan de detector extern van generator en de nodige onderdelen voorzien om hem buiten het toestel te laten werken:

De fout was er nog steeds, maar plots, tijdens het meten kwam de ratiodetector tot leven.. dat levert een mooie plaatje op, de S-curve: ( 6,75 MHz in het midden vd sweep )

Nan een week proefdraaien bleef hij nog steeds goed... zat er ergens een whisker (dan blijft het goed) of een ceramische condensator die lekt (dan komt de fout vroeg of laat terug..), ik weet het niet.
Intussen terug ingebouwd en de FM doet het nu goed en verassend zuiver, bij aansluiten op een externe versterker, want volgende stap is de vervorming van de eindtrap van deze Bajazzo.

Op zaterdag 29 augustus 2026 22:57:02 schreef kris van damme:
[...]

De NV370 was een zeer populaire VTR, er zijn er veel van geproduceerd en verkocht.. en ze zijn idd zeer degelijk. Met en nieuwe idler (VXP0521?) kan hij er weer tegen :-) .

de philips vr231 turbodrive en een oudere blaupunkt VHS waren ook veel verkochte modellen zag ik toen ze eenmaal afgedankt werden op de vuilstort. dat tussenwiel heb ik vroegah nog best wat gehad, dat loopwerk zat in meerdere merken. ook philips had er 1 van meen ik, een matchline..

De VR6920. En ook een handvol niet-Matchline modellen van rond 1985.

ook philips had er 1 van meen ik, een matchline..

Klopt inderdaad, toen ik de afgelopen weken naar informatie over die Panasonic NV-370 zocht, vond ik dat dit apparaat ook onder de Philips-naam werd verkocht! (Philips VR6520)

https://www.youtube.com/watch?v=wJ30zcIshrA

Ik was eigenlijk stomverbaasd dat Philips zich verlaagde tot het inkopen van dergelijke producten en onder de eigen naam doorverkopen. Is, in mijn mening, een impliciete bekentenis dat ze zelf niet in staat waren om zoiets te maken (voor een competitieve prijs). En waarom zou je dan als klant überhaupt een Philips kopen en niet gewoon het origineel, een Panasonic?! Dat naamplaatje op het front maakt dan ook geen fluit meer uit. Qua kwaliteit hadden de Japanners ook zeker geen slechte naam, dus wat dat betreft lijkt de aanschaf van een Philips-rebadged Panasonic me ook eerder misplaatst chauvinisme.

Vader wilde trouwens al langer een videorecorder kopen maar heeft gewacht tot het duidelijk was welke standaard zou gaan winnen. Rond 1984 was het overduidelijk dat dat VHS was (een oom en buurman hadden al jaren eerder een V2000).

[Edit: Maarten was sneller, terwijl ik m'n epistel nog aan het inkloppen was!]

Op zondag 30 augustus 2026 15:04:10 schreef nonius:
[...]

Vader wilde trouwens al langer een videorecorder kopen maar heeft gewacht tot het duidelijk was welke standaard zou gaan winnen. Rond 1984 was het overduidelijk dat dat VHS was (een oom en buurman hadden al jaren eerder een V2000).

[Edit: Maarten was sneller, terwijl ik m'n epistel nog aan het inkloppen was!]

toen ik opgroeide en nog ervoor had pa al n videorecorder. eerst de N1700 VCR met die tapes van 1 uur. daarna de VR2020 V2000 machine van 15 kilo welke ik als kind nog ooit heb omgezet in onderdelen toen inmiddels de jvc VHS er stond in 1987 meen ik. de stopknop van dat toestel was al kapot binnen 2 weken. toch 10 jaar volgehouden uiteindelijk, het bekende jvc probleem, na rec timer ingesteld was er toch geen opname. meen tussenwiel of drukrol wat slipte of gare mode switch. toen kwam de akai hifi stereo VHS. die is werkend in onbruik gekomen zoals de meeste latere VHS.

Leuk overzichtje, dat Philips een Miller recorder had gemaakt is nieuw voor mij. Pro 12 ken ik wel vanuit de praktijk, een collega kocht er een maar ik kocht een 2 spoor Revox A77. Daar konden wel grote 26cm spoelen op.

https://reel-reel.com/tape-recorder-brand/philips/

Amerikaanse site, onderaan de pagina wordt oa. wel Aristona vermeld maar Erres staat er niet bij.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]

Hi PA1WBU, :-)

Op de foto hieronder mijn LM218/318 voorrraad.
Heb je nog een LM218 nodig, dan stuur ik er twee op voor je?

https://www.bramcam.nl/Diversen/LM218-01.png
.

Groet,
Bram

@nonius: geen bekentenis maar ik denk een kwestie van productie-capaciteit en een breed modellengamma. En men kon er mogelijk logistiek van profiteren dat er productie en regulier transport van fabrikaten en halffabrikaten uit Japan was naar MBV Duitsland (Blaupunkt).

Eind 1984 had Philips de eerste eigen VHS-modellen al op de markt. De VR6460 (VR2414 lookalike) uit Krefeld met hetzelfde Panasonic deck en de VR6560 (VR2340 lookalike) uit Wenen met het Dora (Echo) deck uit eigen koker. Maar je wil je klanten wel zo snel mogelijk een complete line-up kunnen aanbieden. HIfi-VHS was al op de markt, maar ze waren bij Philips nog niet klaar met de VR6760 en bovendien moesten ze een Matchline model hebben dat uiterijk aansloot bij de rest van de Matchline. Toen hebben ze long-time partner Matsushita gevraagd om een reeksje VHS modellen pm het gat te vullen.

Met de VR6760 bewees Philips vervolgens wel zijn superioriteit. Het was verreweg de compactste hifi-machine die in 1986 op de markt kwam.

Door de jaren heen heeft Philips veel gaten gevuld met ingekochte modellen, en in Noord-Amerika werd helaas het staande modelbeleid van Maggotbox en Sylvania voortgezet. Eerst ingekocht bij Panasonic en later bji Funai. Zo nu en dan wat PJVM modellen om gaten te vullen (dat was de joint venture tussen Philips en JVC die vooral voor "rest of the world" bestemmingen produceerde). De enige "zuivere" Philipsfabriek die het hele videotijdperk heeft bestaan (laatste jaren als Oostenrijk-Hongaarse dubbelmonarchie) was Wenen en die kon in zijn eentje de wereldmarkt niet bedienen.

Op zaterdag 29 augustus 2026 23:15:37 schreef kris van damme:
Ok dan moet de detector eruit, maar die zit vast in dit rattennest: (links bovenaan, onder dat plastiek wiel)

Holy moly... Ik vind oud HF-spul echt wel interessant, maar knap vaak af op de manier van monteren van al die onderdelen.

Hoewel buizenspul knapte ik al aardig af op de restauratie van een Ampeg R-12 die ik ooit op me nam.

Scoop-update:

Nog eens de handleiding erbij gepakt en een opstart-test doorlopen: hoewel dat ding bij een fout die zelf bij opstarten al zal tonen en de mijne gewoon netjes doorstart verwachtte ik geen problemen, maar toch maar eens gekeken.

Allereerst het indrukwekkende nieuws: het ding heeft al meer dan 25000 uur (25019 om precies te zijn) aangestaan en zo'n 4800 (4827) aan/uit cycli meegemaakt.

Maar goed, de diagnostische modus bij opstarten dus: daarvoor moeten beide cursor-knoppen ingedrukt worden en ingedrukt gehouden worden terwijl het toestel ingeschakeld wordt.
En toen kreeg ik dit:

Handleiding erbij: 'deltaT switch stuck' ... Tja... dat is een van de knoppen die ik ingedrukt moet houden... Ik hou 'm dus blijkbaar net te lang ingedrukt, want de drukknop werkt prima in gewone toestand.

Dezelfde test doorlopen door gewoon 'Test all LOOP' te kiezen doet elke test glansrijk 'pass' tonen.

Er zitten nog wat kleine dingetjes in, de helderheid van het scherm fluctueert ietsje bij het bedienen van sommige toetsen (of alle, ik heb het niet systematisch getest) en ook lijkt de astigmatisme-instelling niet volledig juist te werken: zijn de karakters onderin het scherm echt haarscherp, dan zijn die dat linksboven niet. Met focus en astigmatisme regelen krijg ik het niet beter dan 'linksboven toch wat wazig en onderin scherp' of 'eigenlijk alles nogal wazig'.

Ook heeft de read-out brightness instelling nogal wat invloed op de scherpte, al ken ik dit wel van de beeldbuis-units (vliegtuigspul) op m'n werk, waar het expliciet in de handleiding staat dat de focus telkens opnieuw afgeregeld moet worden zodra er aan de helderheid 'gerommeld' is.

Dan nu de 2445:
Eerst een van de voedingsprinten. Hier zal een nieuwe doormetalisering in moeten...

A5 PCB: auw... veel electrolyt-troep:

Nogmaals de A5 PCB: ook rechtsboven is de elco z'n levenssappen aan het verspreiden geslagen. Menig IC heb ik eerst geborsteld en daarna met veel flux ge-reworked.

En het ergste stuk na verwijderen van de lekkende elco's en schoonmaak: wat een verschil! De elco's vervang ik tijdelijk door exemplaren met pootjes om 'm in ieder geval te kunnen testen. De via is vervangen door een draadje wat klaarligt. Hoewel de via prima doormeet, denk ik niet dat het lang duurt voor 'ie alsnog door gaat. Dus maar een gaatje gefreesd en daar het draadje aangesoldeerd.

Op zondag 30 augustus 2026 16:38:06 schreef maartenbakker:
@nonius: geen bekentenis maar ik denk een kwestie van productie-capaciteit en een breed modellengamma. En men kon er mogelijk logistiek van profiteren dat er productie en regulier transport van fabrikaten en halffabrikaten uit Japan was naar MBV Duitsland (Blaupunkt)..

bedoel je MVB? (Matsushita Video Braunschweig, sommigen verkozen het te zien als Matsushita Video Bosch)

Op zondag 30 augustus 2026 15:04:10 schreef nonius:
[...]

Ik was eigenlijk stomverbaasd dat Philips zich verlaagde tot het inkopen van dergelijke producten en onder de eigen naam doorverkopen. Is, in mijn mening, een impliciete bekentenis dat ze zelf niet in staat waren om zoiets te maken (voor een competitieve prijs). En waarom zou je dan als klant überhaupt een Philips kopen en niet gewoon het origineel, een Panasonic?!

Ook camcorders kocht Philips in , ze kregen wel een ander kast. NV-M1, M5, M7, M10 en de supercompacte recorder NV-180.

was niet echt een schande, Panasonic gebruikte ook wel eens wat van Philips. OA de CDM4 swinging arm zat tussen 1988 en 94 in alle Technics CD spelers.

Op zondag 30 augustus 2026 14:28:43 schreef testman:
[...]

dat tussenwiel heb ik vroegah nog best wat gehad, dat loopwerk zat in meerdere merken. ook philips had er 1 van meen ik, een matchline..

De allereerste Philips VHS had idd het NV370 loopwerk. En het loopwerk is ook in vele andere modellen van die tijd gebruikt. Die Idler was populair, vandaar dat ik het partnr nog weet. :-) VXP0521

Op zondag 30 augustus 2026 16:43:01 schreef weardguy:
[...]
Holy moly... Ik vind oud HF-spul echt wel interessant, maar knap vaak af op de manier van monteren van al die onderdelen.

Het is altijd even wennen aan de "vliegende bedrading", maar het viel allemaal nog mee. Lastigste was dat de filterbehuizing aan het chassis gesoldeerd zit dmv omgeplooide lippen maar, moderne desoldeerbouten kunnen zelfs daarmee goed overweg. (Hakko). Dat hadden ze in 1961 nog niet.. deze radio gebruikt nog 6,75Mhz als FM middenfrequent. Als RF voorversterker en mixer worden de alleerste Telefunken transistoren die die frekwente aankonden. Dat waren nog drift junctie torren in Ge. Europa zat toen al beduidend achter op de USA, waar de chip er reeds was.. :-) ( Ik denk dat EU fabrikanten vooral de patenten wilden vermijden)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (20%)]

dubbele post..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (97%)]