@sine.
die condensator wie erover moet zou dat een zelfbouw kunnen zijn ?
de persoon waar ik het schema van heb zet 2 condensatoren van 1nf 10 kv (ceramisch) in serie en die zet hij parralel aan de diodes.
ik heb hier nog een zelfbouw condensator liggen wie een capiciteit van 2.6 nf heeft (wel wat hoger dus) maar zou dat ook werken of denk je van niet ?
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Wow, jorrit, dat ziet er geweldig uit !
Ik ben net terug van vakantie, ik zal het morgen wat beter bekijken. Maar als je een wat beter type diode gebruikt heb je die condensatoren en weerstandn niet nodig. Zoek voor avalanche rated diodes. Die zijn instaat een klein beetje overvoltage door telaten zonder dat ze stuk gaan. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Het is nu laat maar ik zal later nog wel even wat opzoeken voor je.
Ik heb effe snel door gelezen mar ik snap niet precies wat de setup van je nieuwe coil precies is, trafo? , doubler? etc?.
@fry bedankt 
ik gebruik nu nog gewoon mijn nst van 400 watt maar iets van 50 watt gaat verloren in het filter. gister de coil naar buiten gehaald haalde de 1 meter 10 en toen begon de sparkgap te storen. (bps ging ineens onmundig omhoog en de vonklengte nam af tot 4 cm ofzo) later kwam ik erachter dat dit kwam doordat de stofzuiger te dicht bij de sparkgap zat. Hierdoor werd de vonk te snel geblust. Toen ik hem verder af zette werd het weer beter. maar daarna gingen mijn weerstanden ( van het filter) stuk. vlammen bij de aansluit punten enzv. het testen ging dus niet helemaal zo als het moest maarjah ik ben bang dat mijn weerstanden nu redelijk kapot zijn. dus het word tijd om een mot pack eraan te gaan hangen. Ik heb op het forum van 4hv.org gelezen dat nog meer mensen problemen hadden met de voltage doubler van het schema van greg. ik ga dus nu denk ik voor een 4pack mot supply. ben al in onderhandeling over een variac maar de persoon weet niet hoeveel ampere die aankan.
dat over die diodes klinkt trouwens nog wel interesant als ze niet te duur zijn tenminste.
Heb net mijn sparkgap (multi) getest.
Meteen mijn condensator geploft van het protection filter.
mijn voeding is 10KV en de condensator 20KV(zal wel dc zijn)
Toen ik een jacobsladder met de voeding had gemaakt ging alles wel goed.
De condensator zit na de weerstanden (van de voeding uit gezien.)
Iemand een idee??
[Bericht gewijzigd door ZAQ op ]
@zaq.
je condensator ontplofte dus meteen toen je de voeding aanzette ?
dan ben ik bang dat je condensator het niet aankan. je hebt alles verder wel volgens een schema als dit aangesloten ?
http://www.hot-streamer.com/greg/nst.GIF
gister m`n tesla weer naar buiten gezet. nieuwe sparkgap getest (8 massief koperen buizen) maar ik kreeg hem niet goed gequenchd de luchtstroom was denk ik te klein. Ik heb toen mijn oude sparkgap erweer tussen gezet en de electroden ff opgeschuurd en toen werkte alles weer perfect de weerstanden sloegen ook bijna niet meer door. ik heb toen redelijk lang zitten testen allemaal verschillende dingen op de toroids zetten enzo (varierend van een fietsmand tot een 5 liter bierblik tot een kwastenhouder) met de kwastenhouder kreeg ik streamers tot iets van 1 meter en af en toe ontladingen van 1.10 ofzo naar een snoer kerslampjes wie er boven hing (de kerslampjes kregen trouwens allemaal een paarse gloed erin)
@Jorrit
Gaat lekker zo met je TC. Dus het wordt tijd voor filmpjes
Heb de condensator dus aan de andere kant van de weerstanden zitten, zou dat de oorzaak kunnen zijn??
ArjanEmm
De filtercondensator moet voor de weerstanden. Misschien is de condensator doorgeslagen door een te hoge stroom.
De piekstromen bij directe ontlading door de vonkbrug en 10 kv zal iets van 1000-2000 A zijn. Niet erg leuk voor een condensator.
Een multigap heeft vaak ook een iets hogere doorslagspanning dan je zou verwachten. Altijd even controleren of je voeding zonder condensator door de vonkbrug overslaat.
@fry
weet jij zo wat het maxium is wat er gehaald is met een 8 kv 50 mA voeding met filter (met 10 k weerstanden) ? eens zien of ik er al in de buurt kom 
Bobbyb
hallo
Op 30 januari 2005 16:53:41 schreef Jorrit:
(8 massief koperen buizen)
wat bedoel je hier mee?? is het een buis of een as?
ArjanEmm
Jorrit, vonklengte in inches= 1,7 * wortel(P) wordt vaak aangehouden. 86 cm in jouw geval dus. Geweldig die 110 cm van jouw dus !
Het kan best dat je nst meer levert omdat er enig resonant laden plaats vindt. Je zou eigenlijk een stroom meting aan de 230 kant moeten doen. Maar dat is lastig omdat het stroom verbruik verre van sinusvormig is, dus je hebt een true RMS meter nodig.
Maar om teweten of het een record is zou ik het eens vragen op 4hv.
PS vonklengte neemt men meestal de korste afstand van de toroid naar het voorwerp, dus niet rekening houden met de kronkels in de vonk etc...
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
@bobbyb
ik weet niet precies wat het zijn. ik zag ze hier in onze kast liggen en dacht dat ze wel geschikt zouden kunnen zijn (wat ze denk ik ook wel zijn) maar het probleem is dat ik er niet genoeg lucht tussen door krijg binnenkort nog maar eens wat aanpassen eens zien of dat werkt. (ze lijken trouwens het meest op halters)
@fry ik meet ook de de afstand gewoon recht zonder de kronkels in de vonk. maar volgens mij valt het resonant laden nog wel mee mijn cap is 33 nf en volgens java tc is een 29 nf cap ltr. (ik kan ff niet meer stroom meten met mijn mulitmeter omdat de zekering eruit is dus hoeveel hij nouw precies verbruikt weet ik niet.)
maarjah straks komt toch mijn mot supply eraan (als ik tenminste nog een aantal magnetrons kan vinden)
ik zou binnenkort wel een paar foto's en filmpjes posten. als ik tenminste mijn coil weer aan mag doen van mijn ouders aangezien de tv en radio enzo behoorlijk stoort en het ding maakt ook behoorlijke herrie.
ben trouwens ook bezig met mijn sstc heb alleen problemen met mijn scoop (triggert niet meer goed) en de gdt werkt nog niet optimaal.
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
ArjanEmm
Resonant laden is een beetje foute term eigenlijk.
De impedante van een series lc keten, de trafo en condensator dus :
Z=wL-(1/wC) waarbij w=2 pi f
Een 8kv 50 ma nst heeft een impedantie van 8kv/0,05A=160kOhm
L is dus 509 H (Z=wL).
Resonantie is het punt waar wL-(1/wC)=0 of wel wL=1/wC, 20nF dus.
Bij 33 nF noem je het wel geen resonantie maar de impedantie van de keten is wel lager. nl
Z=w 509-(1/w 33*10^-9)=63,5kOhm.
Hoeveel vermogen je uiteindelijk echt gaat trekken kan ik niet uitrekenen , dat hangt af van de vonkbrugstand het uiteindelijke bps en niet tevergeten cos phi.
Dus ik heb het maar voor je gesimuleert, dan kom ik op 550 Watt bij een vonkbrug stand van 8,2 kV en 100 bps. Een hoger voltage zou bij de simulatie geen 100 bps meer geven.
Ik heb je spoel toegevoegt aan het co tesla lijstje 
Een verzoekje:
Heb twee Exel bestandjes hier neer gezet: http://home.tiscali.nl/mikegerrits/
Zou iemand daar eens naar willen kijken?
Is het wat en zo ja welk ontwerp zal dan het beste zijn.
Denk zelf die met sec. dia. van 160mm en draad dia. 1mm
Nou vandaag getest met nieuwe nst, condensator doorgefikt... maareh ik hoop binnenkort toch nog foto's te posten want de laatste van de spark gap bijv. was een blauwe waas
Gaan we maar is een filmpje proberen denk ik zo..
edit @ zaq:
Bij berekening 2 is die secondaire coil rood omdat je diameter 16 cm is en die van je primaire 14 cm. Je secundaire is breder dan je primaire, dat klopt dus niet 
En bij berekening 1 weet ik niet of de ratio h/d van 5,08 kan. Dat weten fry en jorrit vast wel 
Veel succes met ontwerpen en voer het is in bij de Java calculator 
[Bericht gewijzigd door DC Tesla Coil op ]
ArjanEmm
Zaq, bij berekening 2 is de diameter van de secondaire 16 cm terwijl de binnen diamameter van de primaire 14 cm is. Dat vakje wordt rood als de secondaire diameter + 2 keer Minimum safety distance to primary [cm] groter is als de binnen diameter van de primaire.
633 wikkelingen is wat weinig, berekening 1 lijkt me beter.
Bij 2 komt de toroid erg dicht bij de primaire, dus kortere onladingen mogelijk.
Ik zou wel een toroid van 50 cm op 1 zetten. Een tapfactor van 0,85 is wel erg reant. Je hoeft de primaire dus niet aantepassen voor de grotere toroid, met een tapfactor van 0,9 ben je alweer gestemd.
Laat je niet lijden door de 1/4 lambda. Dat is een uiterst omstreden theorie waarvan de maker van de spreadsheet op zijn site ook zegt dat hij er niet meer ingelooft en dat je er niet naar moet kijken.
edit: net te laat. 1:5,08 is geen enkel probleem
nog meer edit : zie boven
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
@zaq.
als ik jouw was zou ik je coil ook nog ff door java tc halen.
ik had mijn mini tesla ook alleen op de excel sheet gebasseerd maar toen ik ging meten bleek er niks van te kloppen. toen ik later het in java tc invoerde gaf die hele andere waarden aan als de excel sheet (de waarden van java tc klopten met wat ik gemeten had) en je hebt ook veel meer factoren onder controle 
Complete restyling van mijn TC met javatc.
Gaarne uw commentaar.
J A V A T C v.10 - CONSOLIDATED OUTPUT
woensdag 2 februari 2005 12:35:34
Units = Centimeters
----------------------------------------------------
Surrounding Inputs:
261.62 = Ground Plane Radius
261.62 = Wall Radius
381 = Wall Height
261.62 = Ceiling Radius
381 = Ceiling Height
Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
8 = Radius 1
8 = Radius 2
52 = Height 1
142 = Height 2
900 = Turns
0.1 = Wire Diameter
Primary Coil Inputs:
9 = Radius 1
30 = Radius 2
52 = Height 1
62 = Height 2
10 = Turns
0.6 = Wire Diameter
0.022 = Primary Cap (uF)
0 = Desired Coupling (k)
Top Load Object Inputs (dimensions & topload or ground connection):
Toroid #1: minor=10, major=80, height=150, topload
Secondary Outputs:
179.03 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
90 [cm] = Length of Winding
10 = Turns Per cm
0 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
19 [awg] = Recommended Wire Size
452.39 [meters] = Length of Wire
5.63 = H/D Aspect Ratio
9.93 [ohms] = DC Resistance
22827 [ohms] = Reactance at Resonance
23086 [ohms] = Forward Transfer Impedance
3.159 [kg] = Weight of Wire
20.293 [mH] = Les-Effective Series Inductance
19.447 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
21.167 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
38.945 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
36.487 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
64.036 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.156 [mm] = Skin Depth
30.145 [pF] = Topload Effective Capacitance
Primary Outputs:
178.3 [kHz] = Primary Resonant Frequency
0.41 [%] = Percent Detuned
25 [deg°] = Angle of Primary
1225.22 [cm] = Length of Wire
1.726 [cm] = Average spacing between turns (edge to edge)
1 [cm] = Primary to Secondary Clearance
36.219 [uH] = Ldc-Low Frequency Inductance
151.543 [uH] = Lm-Mutual Inductance
0.173 [k] = Coupling Coefficient
5.78 = Number of half cycles for energy transfer at K
15.9 [uS] = Time for total energy transfer (ideal quench time)
Transformer Inputs:
220 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
11000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
100 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
260 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current
1 [ohms] = Measured Primary Resistance
21500 [ohms] = Measured Secondary Resistance
Transformer Outputs:
1100 [volt*amps] = Rated Transformer VA
107350 [ohms] = Transformer Impedence
13000 [rms volts] = Effective Output Voltage
6.1 [rms amps] = Effective Input Current
1574 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0297 [uF] = Resonant Cap Size
0.0445 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.0755 [uF] = SRSG LTR Cap Size
72 [uF] = Power Factor Cap Size
18382 [peak volts] = Voltage Across Cap
64980 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
3.72 [joules] = Primary Cap Energy
465.8 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
162.8 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)
Static Spark Gap Inputs:
2 = Number of Electrodes
2.2 [cm] = Electrode Diameter
0.6 [cm] = Total Gap Spacing
Static Spark Gap Outputs:
0.6 [cm] = Gap Spacing Between Each Electrode
18382 [peak volts] = Charging Voltage
17651 [peak volts] = Arc Voltage
35071 [volts] = Voltage Gradient at Electrode
29419 [volts/cm] = Arc Voltage per unit
96 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
5.408 [ms] = Time To Arc Voltage
185 [BPS] = Breaks Per Second
3.43 [joules] = Effective Cap Energy
695212 [peak volts] = Terminal Voltage
634 [joule*seconds] = Energy Across Gap
172.6 [cm] = Static Gap Spark Length (using energy equation)
@zaq
ziet er goed uit misschien proberen je coupling heel iets lager te krijgen (er word gezecht dat een coupling van 0,15 ideaal is voor spark gap tesla coils) dit moet wel lukken met een platte primaire. ook zou ik een iets grotere tank cap nemen als het kan en proberen de frequentie nog iets naar beneden te halen.
Ben nu continu aan het restylen van mijn TC met java TC
Ik ben van plan een static SG te gebruiken met twee electroden.
In java tc komt nu het volgende:
0.0328 [uF] = Resonant Cap Size
Moet ik hier met mijn mmc nu onder of boven gaan zitten??
En dan nog ff over het voltage, ik heb een trafo van 10kv en ik wil caps gebruiken van 2000 V dc. Is het nu voldoende om 5 caps in een string te zetten of zouden dat er twee maal zoveel moeten zijn?(voor 20KV dc)Dat zou een dure zaak worden (ongeveer 150 euro!!!)
[Bericht gewijzigd door ZAQ op ]
@zaq ik weet niet welke condensatoren je gebruikt maar degene wie fry en ik hebben kunnen hun dc waarde in ac aan zon beetje. ik heb er 2 maal 9 in serie voor 33 nf en dat werkt perfect met mijn 8kv nst. als ik jouw was zou ik voor groter dan resonant gaan. je laad je cap dan wel niet helemaal op maar ergens las ik dat het beter was (kan het zo niet weervinden)
hier trouwens nog een projectje waar ik naast mijn sstc mee bezig ben
(ga morgen trouwens ook mijn nieuwe scoop halen 2 kanaals 100 mhz)
het is mijn twin mini coil.
ze hebben een resonantie frequentie van 3 mhz (het zijn 480 windingen van 0.1 mm) de topload is een met alu folie beplakt piepschuim ei)
deze twin coil gaat aangedreven worden door mijn flyback en moet hopelijk zon 2 cm minimaal gaan halen 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Jorrit: sh*t die zijn klein zeg, ik wil niet weten denk ik met wat voor draad je dat gewikkeld heb.
Maar het klinkt wel interessant, met een flyback een tesla 'aansturen' daar kan ik misschien ook nog wat mee denk ik, maar ik denk dat een mini tesla veel meer ervaring vereist dan een grotere.