Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
heb nu 42vdc uit, niet te regelen.
dat hoort dus niet, maar wat is er fout?
als ie net aanstaat nog 5 vac, dat loopt later terug naar 0
klopt dat?
als ik voor de diode meet heb ik 12v dc, en 141 AC.
klopt dat?
aleen op die 141 VAC wil een gewoon neonlampje niet branden (met weerstand die er al bij zat).
klopt dat?
volgens mij is er nog steeds iets niet goed met die diode. maar dan zou het alnog te regelen moeten zijn toch? die 41v?
edit: lees net op blz 12 van dit topic dat c4 low esr moet zijn. dat isie dus niet bij mij. is dat het probleem?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Turbokeu:
Hoe nauw komt die 100 uH voor de spoel? Ik heb namelijk nog wel spoeltjes van 150 uH liggen en vroeg me af of deze geschikt zouden zijn...
XiniX
Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!
Op 1 maart 2006 14:53:46 schreef Lucky luke:
heb nu 42vdc uit, niet te regelen.
dat hoort dus niet, maar wat is er fout?
Dat weet ik nog niet, maar dat moet op te lossen zijn.
als ie net aanstaat nog 5 vac, dat loopt later terug naar 0 klopt dat?
Nee, dat lijkt me niet goed. Wordt er soms iets heel heet? Welk type FET gebruik je?
als ik voor de diode meet heb ik 12v dc, en 141 AC.
klopt dat?
Nee, ook dat is niet goed.
aleen op die 141 VAC wil een gewoon neonlampje niet branden (met weerstand die er al bij zat).
klopt dat?
141AC is zowiezo niet goed. De schakeling is toch echt een DC voeding!
volgens mij is er nog steeds iets niet goed met die diode. maar dan zou het alnog te regelen moeten zijn toch? die 41v?
Dat ben ik met je eens. Maar ik vrees dat het signaal wat je terug koppelt naar de 555 totaal geen effect heeft.
Het lijkt me toch echt zaak om er eerst zeker van te zijn dat de 555 een goed signaal op de uitgang geeft. Als je een scoop hebt is dit eenvoudig te testen. Je schrijft eerder dat je iets van 17kHz hebt gemeten? Dat lijkt me wat aan de lage kant. Met de componenten in het schema van Turbokeu moet de frequentie zo rond de 32kHz liggen. Mocht je nog aan de diode twijfelen, Ik heb hier nog wel een BYV95C voor je liggen. Die wil ik je eventueel wel tegen kostprijs + postzegel toesturen.
XiniX
Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!
Op 1 maart 2006 15:19:39 schreef Monty:
Turbokeu:
Hoe nauw komt die 100 uH voor de spoel? Ik heb namelijk nog wel spoeltjes van 150 uH liggen en vroeg me af of deze geschikt zouden zijn...
De waarde van de spoel is niet zo heel kritisch, dus 150uH is wel bruikbaar. Spoelen hebben over het algemeen van zichzelf al een tolerantie van zo'n 20%. Belangrijk is wel dat de spoel toch zeker een stroom van 1A kan hebben!
Turbokeu, sorry voor het beantwoorden van een vraag die direct aan jou was gericht. Heb ik het juiste antwoord gegeven? 
Bedankt XiniX, uiteraard mag iedereen die vraag beantwoorden...
En tsja of deze spoeltjes 1 A aankunnen, ik zou het niet durven zeggen, spoeltjes hebben een hoogte van ong. 6 mm. en een doorsnede van ong. 8 mm. (staand type) maar of dat nou zo heel veel zegt over hoeveel ze kunnen hebben?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 1 maart 2006 15:56:42 schreef Monty:
Bedankt XiniX, uiteraard mag iedereen die vraag beantwoorden...En tsja of deze spoeltjes 1 A aankunnen, ik zou het niet durven zeggen, spoeltjes hebben een hoogte van ong. 6 mm. en een doorsnede van ong. 8 mm. (staand type) maar of dat nou zo heel veel zegt over hoeveel ze kunnen hebben?
hang ze aan een voeding en probeer uit wanneer ze overbelast raken 
Op 1 maart 2006 15:23:07 schreef XiniX:
[...]
Dat weet ik nog niet, maar dat moet op te lossen zijn.
[...]
Nee, dat lijkt me niet goed. Wordt er soms iets heel heet? Welk type FET gebruik je?
zelfde als in schema. een irf 470, of 740 oid
Nee, ook dat is niet goed.
[...]
141AC is zowiezo niet goed. De schakeling is toch echt een DC voeding!
ik bedoel voor de diode gemeten. dus tussen de - en de anode van de diode
Dat ben ik met je eens. Maar ik vrees dat het signaal wat je terug koppelt naar de 555 totaal geen effect heeft.
Het lijkt me toch echt zaak om er eerst zeker van te zijn dat de 555 een goed signaal op de uitgang geeft. Als je een scoop hebt is dit eenvoudig te testen. Je schrijft eerder dat je iets van 17kHz hebt gemeten? Dat lijkt me wat aan de lage kant. Met de componenten in het schema van Turbokeu moet de frequentie zo rond de 32kHz liggen.
de bc547 heb ik al eens in de schakeling getest: defect, toen erbuiten, was ie wel goed. (maar toen had ik m al vervangen)
ik heb ook wel eens wat hogers gemeten dan 17khz, maar soms doet mijn dmm raar (bij frequentiemetingen), daar kan het aan liggen. ik heb ook wel eens iets gemeten wat ie niet kon meten, zimpelweg omdat dat ding maar tot 20khz aankan.
o, en is de esr van C4 erg belangrijk? want daar zit nu geen low esr type...
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 1 maart 2006 18:52:04 schreef Lucky luke:
o, en is de esr van C4 erg belangrijk? want daar zit nu geen low esr type...
Waarom denk je dat 'ie erin zit:+?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 1 maart 2006 15:30:42 schreef XiniX:
[...]
Turbokeu, sorry voor het beantwoorden van een vraag die direct aan jou was gericht. Heb ik het juiste antwoord gegeven?
Bravo! Flink! Doe zo voort! 
'k Zou het niet beter kunnen...
CD 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
@Lucky Luke: Rap eventjes gemeten (met Fluke 83): 51kHz bij belasting met een 10mA en 170V uit.
C4 moet niet low ESR zijn, maar hoe lager de ESR hoe kleiner de schakelverliezen in de MOSFET (idem voor de Trr van de diode, de Rdc van de inductor en de Rdson van de MOSFET).
Je zit duidelijk met ofwel:
- verkeerde opbouw (checken!)
- een defect component (checken!)
- een verkeerd component (of waarde) (checken!)
Het schema is zò eenvoudig dat het met de juiste componenten niet mis kan gaan...
Indien je werkt op gaatjesprint (doe ik nooit): Verbindingen tussen T1,L1,D1,C4 zo kort mogelijk.
De 4 vier meest kritische componenten zijn D1,L1,T1,C4 (en dan nog...).
Meet ook al je weerstanden eens uit. Het is mij al dikwijls gebeurd dat een weerstand een factor 10 groter of kleiner was dan voorzien door moeilijke of verkeerde indentificatie van de kleurringen.
CD 
Lucky Luke
Op 2 maart 2006 01:00:06 schreef jossie:
[...]
Waarom denk je dat 'ie erin zit:+?
ik vraag of de esr belangrijk is, niet of c4 belangrijk is 
Op 2 maart 2006 09:27:48 schreef Turbokeu:
@Lucky Luke: Rap eventjes gemeten (met Fluke 83): 51kHz bij belasting met een 10mA en 170V uit.C4 moet niet low ESR zijn, maar hoe lager de ESR hoe kleiner de schakelverliezen in de MOSFET (idem voor de Trr van de diode, de Rdc van de inductor en de Rdson van de MOSFET).
Je zit duidelijk met ofwel:
- verkeerde opbouw (checken!)
- een defect component (checken!)
- een verkeerd component (of waarde) (checken!)Het schema is zò eenvoudig dat het met de juiste componenten niet mis kan gaan...
Indien je werkt op gaatjesprint (doe ik nooit): Verbindingen tussen T1,L1,D1,C4 zo kort mogelijk.
De 4 vier meest kritische componenten zijn D1,L1,T1,C4 (en dan nog...).
Meet ook al je weerstanden eens uit. Het is mij al dikwijls gebeurd dat een weerstand een factor 10 groter of kleiner was dan voorzien door moeilijke of verkeerde indentificatie van de kleurringen.
CD
maargoed, dat weet ik nu dus
weerstanden heb ik al gechecked, de rest nog niet.
django74
Nixie Fool !!!
Toch maar de stap genomen ....
Mijn zelfbouw nixie klok met standaard trafo omgebouwd naar een zelf gemaakt printje met ingebouwde schakelende voeding. (mc34063a) 
DC 12volt input (200mA)
pic processor 18f2520
RTC (ds1340) met battarij backup.
En joepie!! hij doet het... Tenminste.. hij geeft de tijd weer.. alleen nog het gelijkzetten en dcf-77 ontvangst programmeren..
En voor de liefhebber een closeup:
De RTC is in smd uitvoering en zit onder de battarij.
De mc34063 is ook in smd en zit ergens achter het spoeltje 
Turbokeu
Golden Member
Mooi printje! (en mooie IN-18's)
Ik gebruik zelf ook RJ11, maar dan voor de voeding (gemakkelijk te verbergen platte telefoondraad).
CD 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 12 februari 2006 17:24:25 schreef Turbokeu:
[...]
Een simpel en effectief schemaatje:
[afbeelding]
Hoeveel volt moet de 100pF zijn?
Turbokeu
Golden Member
Op 5 maart 2006 16:25:57 schreef jossie:
[...]
Hoeveel volt moet de 100pF zijn?
Ik gebruik gewone ceramische 100paf ceetjes.
Zijn die niet 63 of 100V?
CD 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 5 maart 2006 19:53:26 schreef Turbokeu:
[...]
Ik gebruik gewone ceramische 100paf ceetjes.
Zijn die niet 63 of 100V?CD
Kej.
Heb jij zo'n spoeltje + diode 'te koop' voor mij? Zou je mij dan alstu een mailtje kunnen sturen;)?
Turbokeu
Golden Member
Op 5 maart 2006 19:54:55 schreef jossie:
[...]
Kej.
Heb jij zo'n spoeltje + diode 'te koop' voor mij? Zou je mij dan alstu een mailtje kunnen sturen;)?
Sjoer!
Zal morgen eens kijken welke en hoeveel ik exact heb en ik stuur je een mailtje.
CD 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 5 maart 2006 19:59:11 schreef Turbokeu:
[...]
Sjoer!
Zal morgen eens kijken welke en hoeveel ik exact heb en ik stuur je een mailtje.CD
1tje van ieder is genoeg:9
Mijn laatste aanwinst,
Een non-linear systems digitale voltmeter, een van de eerste voltmeters op de markt, er zit een stapel telefoonrelais in om de gloeilamp displays aan te sturen (in de blinkjes die je nog net ziet op de laatste foto)
* Sine is er erg blij mee 
Artikeltje over eerste DVM's Klik
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Turbokeu
Golden Member
@Sine: 'k Zou er ook blij mee zijn!
Wel geen Nixie/Dekatron/Neon buis maar toch een buis:
Mijn derde en nieuwste aanwinst voor mijn "Big Tube Collection", deze morgen gebracht door een bestelwagen van de post (de verpakking was 30x30x40cm, een beetje groot voor de postbode):
Een (made in France) Amperex Y448 1kWatt Radial-Beam Pulse Tetrode gekocht via eBay, from Pensacola, Florida, $35 + $35 verzendkosten
Past perfect bij mijn tweede aanwinst: een Russische NOS GU81M 450Watt Penthode vanuit Hongarije (50 Euro)
En samen met mijn eerste aanwinst: een NOS Russische GU21B 10kWatt Triode (8.5kg!) van bij Baco Ijmuiden (20 Euro + benzine voor de Harley tot bij DIY-René in Utrecht)
Ik ben nu op zoek naar een Russische 900Watt GMI2B Tetrode.
Niemand per abuus ééntje liggen? 
CD 
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 7 maart 2006 17:16:51 schreef Gerwin:
afbeeldingJa het kan netter
nee ik doe het niet
wij hebben het vertrouwen gestelt op de etsbak op J.e.T
Woot, dat ziet er echt niet uit:/
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
mja
maar ik heb meer 2 draadbruggen die ook nog weg kunnen
maar dan heb je 2 hele lange baantjes 
[Bericht gewijzigd door Gerwin op ]
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 7 maart 2006 17:53:07 schreef Gerwin:
mjamaar ik heb meer 2 draadbruggen die ook nog weg kunnen
maar dan heb je 2 hele lange baantjes
Dubbelzijdig of iets dunnere baantjes al overwogen:P?