Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

:)
http://img518.imageshack.us/img518/3977/nixie5556jm.jpg
Renderen duurde ruim 3 minuten:(.
Voor als Free_E dit ziet, dat ST logo staat er voor hem op:P.

[Bericht gewijzigd door jossie op dinsdag 7 maart 2006 21:13:17

Woei! *heeft etsbak*

en dat was toch nog een halve minuut te kort:P
kijk es naar 103 ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 7 maart 2006 21:12:40 schreef MAH:
en dat was toch nog een halve minuut te kort:P
kijk es naar 103 ;)

Ja?
Dat hoort zo, baantje loopt er onder door naar een pad;)
Stik, er zit een SMD weerstand onder de potmeter. Nouwja, pech voor die potmeter, gaat makkelijk:).

[Bericht gewijzigd door jossie op dinsdag 7 maart 2006 21:16:55

Woei! *heeft etsbak*

Op 7 maart 2006 18:06:44 schreef jossie:
[...]
Dubbelzijdig of iets dunnere baantjes al overwogen:P?

wij kunnen niet dubbelzijdig etsen en het is al een halve milimeter :P

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
fzwart

Golden Member

Ik ga ook weer een klok bouwen. Via Ebay 12 x IN-16 gekocht .... en en 13 gekregen!

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ik heb nu (eindelijk) mijn klok in elkaar. Maar (zoals verwacht) werkt het allemaal nog niet vlekkeloos.

De klok heeft 4 IN-14 buisjes, die ik met 170V door een keramische 1W 33kOhm weerstand voed. De kathodes zijn verbonden met de collector van MPSA42's -- als het cijfer moet oplichten zet ik daar 5V door een 270 Ohm weerstand op. De emitter van de transistor hangt aan de massa. Niet alle kathodes zijn aangesloten (uren tientallen komt toch nooit boven de 2 uit).

Ik heb twee problemen:
- Als ik transistors aan zet, dan krijg ik een mooi helder cijfer. Maar als ik ze allemaal uit zet, dan gloeien alle cijfers op. Lekken mijn transistors dan? Wat kan ik daar aan doen?
- Bij twee van de buisjes (toevalligerwijs degenen met alle kathodes aangesloten) gloeien er meer dan 1 cijfer tegelijkertijd. Natuurlijk heb ik gekeken naar foutjes op het printje, maar die lijken er niet te zijn. Zijn er weer transistors aan het 'lekken', of is er iets anders aan de hand?

Mocht iemand deze problemen herkennen, dan hou ik me aanbevolen voor de oplossing!

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een 1N4148 diode tussen kan, dan heb je geen/minder lekstroom.
Zou ook in één van de Franktechniek schema's moeten staan.

Woei! *heeft etsbak*
Turbokeu

Golden Member

Op 20 maart 2006 13:37:44 schreef Fub:
Ik heb nu (eindelijk) mijn klok in elkaar. Maar (zoals verwacht) werkt het allemaal nog niet vlekkeloos.

De klok heeft 4 IN-14 buisjes, die ik met 170V door een keramische 1W 33kOhm weerstand voed. De kathodes zijn verbonden met de collector van MPSA42's -- als het cijfer moet oplichten zet ik daar 5V door een 270 Ohm weerstand op. De emitter van de transistor hangt aan de massa. Niet alle kathodes zijn aangesloten (uren tientallen komt toch nooit boven de 2 uit).

Ik heb twee problemen:
- Als ik transistors aan zet, dan krijg ik een mooi helder cijfer. Maar als ik ze allemaal uit zet, dan gloeien alle cijfers op. Lekken mijn transistors dan? Wat kan ik daar aan doen?
- Bij twee van de buisjes (toevalligerwijs degenen met alle kathodes aangesloten) gloeien er meer dan 1 cijfer tegelijkertijd. Natuurlijk heb ik gekeken naar foutjes op het printje, maar die lijken er niet te zijn. Zijn er weer transistors aan het 'lekken', of is er iets anders aan de hand?

Mocht iemand deze problemen herkennen, dan hou ik me aanbevolen voor de oplossing!

Noemt men ghosting...

Heeft te maken met residuele spanningen in de buis op niet aangesloten kathodes waardoor deze beginnen op te lichten.
Dit is een zeer typîsch probleem bij de IN-14, andere buizen hebben hier minder of geen last van.

Zoals jossie aanreikte kan dit probleem opgelost worden met een 10-tal diodes en twee weerstanden (per buis indien direct drive, per 2/3/6 buizen afhankelijk van het type multiplexing).

Met deze oplossing wordt de kathodespanning op niet aangesloten kathodes in de buis beperkt tot 60 à 100V waardoor deze niet meer kunnen oplichten.

Zie onder andere de anti-ghost modificatie voor de IN14-6-V2 klok op www.franktechniek.nl

CD :)

PS: Waarom 1W 33kOhm weerstanden? 1/8 of 1/4 Wattertjes zijn méér dan genoeg.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 2 maart 2006 16:32:09 schreef Lucky luke:
[...]
ik vraag of de esr belangrijk is, niet of c4 belangrijk is :)
[...]

maargoed, dat weet ik nu dus

weerstanden heb ik al gechecked, de rest nog niet.

@Lucky Luke: Al enige vooruitgang?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Lucky Luke

Golden Member

Op 21 maart 2006 16:32:22 schreef Turbokeu:
[...]
@Lucky Luke: Al enige vooruitgang?

CD :)

nee, helaas...
ook niet meer aan gewerkt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 20 maart 2006 18:33:48 schreef Turbokeu:
Heeft te maken met residuele spanningen in de buis op niet aangesloten kathodes waardoor deze beginnen op te lichten.
Dit is een zeer typîsch probleem bij de IN-14, andere buizen hebben hier minder of geen last van.

Ik weet niet zeker of ik dat begrijp. Een cijfer gloeit toch alleen maar op als er een stroom doorheen loopt? En de transistors zouden er toch voor moeten zorgen dat er geen stroom loopt?

Zoals jossie aanreikte kan dit probleem opgelost worden met een 10-tal diodes en twee weerstanden

En die zet ik dan voor de transistors? Lijkt mij wel, maar uit het verhaal op franktechniek.nl kan ik dat niet precies opmaken.

PS: Waarom 1W 33kOhm weerstanden? 1/8 of 1/4 Wattertjes zijn méér dan genoeg.

Na nog eens narekenen zie ik dat je volkomen gelijk hebt. Nou ja, 1W weerstanden doen het ook...

Op 26 maart 2006 21:22:51 schreef Fub:
[...]Ik weet niet zeker of ik dat begrijp. Een cijfer gloeit toch alleen maar op als er een stroom doorheen loopt? En de transistors zouden er toch voor moeten zorgen dat er geen stroom loopt?

En die hebben een lekstroom, die er voor kan zorgen dat ze al oplichten.

[...]En die zet ik dan voor de transistors? Lijkt mij wel, maar uit het verhaal op franktechniek.nl kan ik dat niet precies opmaken.

Ja.

[...]Na nog eens narekenen zie ik dat je volkomen gelijk hebt. Nou ja, 1W weerstanden doen het ook...

Die zullen het ook doen ja.

Woei! *heeft etsbak*

@ turbokeu: doe jij komende dagen, weken, maanden nog eens bestelling in america voor die leuke behuizingen??

ik zou mijn vriendin wel eens een nixie klok cadeau doen:D (en mezelf ook natuurlijk)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Turbokeu

Golden Member

Op 26 maart 2006 21:22:51 schreef Fub:
[...]Ik weet niet zeker of ik dat begrijp. Een cijfer gloeit toch alleen maar op als er een stroom doorheen loopt? En de transistors zouden er toch voor moeten zorgen dat er geen stroom loopt?
[...]En die zet ik dan voor de transistors? Lijkt mij wel, maar uit het verhaal op franktechniek.nl kan ik dat niet precies opmaken.
[...]Na nog eens narekenen zie ik dat je volkomen gelijk hebt. Nou ja, 1W weerstanden doen het ook...

Ik heb wel al een paar keer voorgehad dat bepaalde MPSA42 torren een veel grotere lekstroom hadden. Vervangen door een ander exemplaar was dan de oplossing.

De anti-ghost mod houdt in dat alle kathodes van de nixiebuis via diodes (OR-poort functie) op het knooppunt van twee tussen de +170V en massa geplaatste 47k weerstanden op het halve voedingspotentiaal gehouden worden. Dus kan de spanning op een niet-geschakelde kathode nooit hoger worden dan 170/2=85V hetgeen ver onder de ontsteekspanning van de buis is (+/-130-140V).

Ik weet ook niet hoe je je nixies aanstuurt: direct gestuurd of 1x4 gemultiplext.
Indien 1x4 gemultiplext (alle gelijke kathodes van de 4 nixies staan dan parallel) moet de anti-ghost mod maar éénmaal toegepast worden op de kathodes.
Indien direct gestuurd moet elke buis zijn 10 diodes hebben naar het knooppunt tussen de twee 47k weerstanden.

De diodes komen dus op de collector van elke kathodestuurtransistor.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 26 maart 2006 21:33:30 schreef Jonathan:
@ turbokeu: doe jij komende dagen, weken, maanden nog eens bestelling in america voor die leuke behuizingen??

ik zou mijn vriendin wel eens een nixie klok cadeau doen:D (en mezelf ook natuurlijk)

Niet direct, alhoewel ik hier nog 2 nixieklokken zonder Klok K8 behuizing staan heb, en 2 kits die nog opgebouwd moeten worden, waarvan één voor de futuristische Chrome Case behuizing van Cem Dirilgen uit Zwitserland:

http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/cd004.jpg

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

hmm, ik moet eigenlijk ook maar is wat met nixies prutsen.

mijn plan is om een gigantische klok te maken met allerlei verschillende weergaven, met o.a.:
-nixie's
-led display
-bcd led's
-binaire led's (per eenheid dan)
-scoopklok
-draaischijf.

dit alles in 1 grote kast met 1 unit die de tijden regelt met bcd uitgang via optoc's, ik ben nog op zoek naar een heel veel aan optoc's en de juiste ic's.
en ook nog nixie's....

Take a parachute, and jump!
Lucky Luke

Golden Member

ik heb nog geen goede diode voor mijn nixievoeding, maar wel een ideetje:

als ik nou eens een trafotje wikkel rond een grote spijker, en daarmee van 9-12V naar die 170V ga?

op een lagere frequentie dat het gewoon gelijk te richten valt met een 1n4007.

zou dat werken? die spijker?

(het hoeft niet perfect te werken, maar puur om die nixie eens te zien werken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Dat kon wel eens niet lukken ...

Gewoon twee trafotjes achter elkaar zetten is genoeg om aan een 220V ac te komen, diode + c-tje er achter en dan via een weerstandje naar je nixie.

ik wil een vdf klok maken met een lm8560. die heb ik al liggen en het werk allemaal met multiplexed 7segments.
maar ik wil het met 4 IV4 buizen. nu is het display aangesloten met 14 draden maar dat kan natuurlijk gewoon omgezet worden voor de zegments voor de vdfbuizen.
er moet nog gridspanning bij e.d.
ik wil het display aansturen met torretjes tussen het IC en de buizen. uit de datasheet van de lm8560 meende ik op te maken dat hij het display anstuurt op 900hertz. is dat genoeg?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

Op 26 april 2006 19:39:42 schreef MAH:
ik wil een vdf klok maken met een lm8560. die heb ik al liggen en het werk allemaal met multiplexed 7segments.
maar ik wil het met 4 IV4 buizen. nu is het display aangesloten met 14 draden maar dat kan natuurlijk gewoon omgezet worden voor de zegments voor de vdfbuizen.
er moet nog gridspanning bij e.d.
ik wil het display aansturen met torretjes tussen het IC en de buizen. uit de datasheet van de lm8560 meende ik op te maken dat hij het display anstuurt op 900hertz. is dat genoeg?

Vermits het display door de LM8560 geduplext wordt (niet gemultiplext) is 900Hz zeker voldoende (>120Hz voor duplex om een flikkervrij display te bekomen).

Vergeet niet dat bij IV-4/IV-17 VFD displays zowel de anodes als de grids positief aangestuurd moeten worden met een spanning rond 25VDC, en het filament (gloeidraad) met een (liefst AC) spanning van 2.4V/47mA per buis.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

hm, ik begin het nu toch wel heel moeilijk te vinden... volgensmij laat ik binnenkort maar een vlinke stapel numitrons uit rusland oid overkomen. meer mensen intresse?

nog een poging dan:

datasheet lm8560: datasheet

mag er op de anodes en op de grid een constante spanning staan van +25volt?
die filamentspanning wil ik via een torretje doen want ik denk niet dat het IC dat goed zal trekken(moet ik nog even nakijken maar ding is gemaakt voor 1 ledje..) en is wel zo veilig natuurlijk.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

De datasheet van de LM8560 had ik al.

Zo moeilijk is het nou ook weer niet...
Er kan en mag op de anodes-grids een constante spanning staan indien de displays niet gemuxt zijn (is met de LM8560 niet het geval).
Bij VFD displays zijn de anodes de segmentaansturingen, de grids de digitaansturing.
Van het filament moet je afblijven, zelfs helderheidsregeling gebeurt via de grid (je regelt of bestuurt een elektronenbuis toch ook niet via de gloeidraad?).

De IV-9/IV-16 Russische numitrons zijn voor 't ogenblik volop te vinden op eBay, zij het wel in grotere hoeveelheden (30-50-100-500-1000 stuks).

Niet duur, maar wel niet zo mooi als de 'echte' Apollo/IEE DA/DR serie numitrons.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

klopt. maar voor die apollo dingen betaal je dan ook al snel meer dan een 10tje per stuk.
ik ga er het weekeind nog eens even mee bezig...
de digits van die numitrons vind ik overgens ook wel erg klein. zijn standaard 10mm :(

dus ik heb wel weer wat te doen het weekeind...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

Op 28 april 2006 00:59:47 schreef MAH:
klopt. maar voor die apollo dingen betaal je dan ook al snel meer dan een 10tje per stuk.
ik ga er het weekeind nog eens even mee bezig...

Ik bezit reeds 5 stuks Apollo DA-1300 (12mm) numitrons en één DA-1320 (+-1). Er ontbreekt mij dus één DA-1300 om een 24uurs klok te kunnen bouwen...:(

de digits van die numitrons vind ik overgens ook wel erg klein. zijn standaard 10mm :(

De DA/DR-20x0 series zijn 15mm hoog, de zeldzame Russische IV-13 zelfs 20mm!

dus ik heb wel weer wat te doen het weekeind...

Gelukzak...;), ik weet nooit wat eerst te beginnen...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

damn wat kost zo'n vette behuizing turbokeu?
vraag me af wat zo'n volledige nixie clock zou kosten....
wrsch te veel voor mij :)

My Tube is bigger then yours

Dit topic is gesloten