Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Een waarschuwing voor de onervarener bouwers is hier wel op zijn plaats. Deze voeding hangt in zijn geheel op netspanningspotentiaal, en is dus niet aanraakveilig! Anders een scheidingstrafootje gebruiken.

Kleine SMPS is ook een optie. Op een van de websites waar hier reeds een link van voorbij gekomen is, staat een schemaatje met een max77x. Die werkt ook prima. Kun je gewoon voeden uit een netadaptertje, die je dan meteen gebruikt voor je logica (via een 7805 o.i.d.). WErkt alleen wat minder (uit mijn ervaring) op een solderless breadboard, omdat er een current-sense weerstand in moet van <1ohm, en de overgangsweerstand van mijn breadboardje was hier al te groot voor. Even solderen dus.

@ Sine
Hmm dat ziet er wel heeeeel simpel uit haha.
Maak jij gebruik van de 50Hz als clock? is dit een beetje nauwkeurig?

Ik zat de denken om de aansturing met een microcontroller te proberen en de clock van een 4MHz kristal te gebruiken.
denk dat ik dan wel een iets betere voeding nodig heb he?

Echter voor de buizen zelf zou een dubbelzijdige gelijkrichting met een weerstandsdeling voldoende moeten zijn toch? Of zou het toch verstandig zijn galvanisch te scheiden dmv een transformator?

Si vis pacem para bellum.

[overdrijfmodus]
Dit is idd de slechtste voeding die sinds het buizentijdperk bedacht is
[/overdrijfmodus]

[serieus]

het werkt best, maar ik zou deze schakeling toch niet zo snel gebruiken. het is nou eenmaal erg vervelend om met je pootjes aan het net te hangen. Ook is het erg vervelend als je schakeling niet goed werkt als je dan niet makkelijk kan meten, omdat er 230 op staat.

verder is het natuurlijk wel het meest simpele. dat is wel duidelijk. Maar kan je niet een heel klein scheidings-transfo'tje gebruiken? voor die paar mA is niet veel nodig.

Hoe doen ze dat trouwens in PC-voedingen? hebben die ook scheidingstransfo's?

Free the whales!
fzwart

Golden Member

Ik heb zelf een klok gemaakt die voor de voeding van de nixies rechtstreeks de netspanning gelijkricht maar voor het 5 Volt gedeelte gebruik ik een klein trafo'tje. Mijn gevoel vind het onnatuurlijk om CMOS rechtstreeks op het net aan te sluiten ;-)
Wat betreft het gelijklopen: synchroniseren op de 50 Hz netspanning is goed als je met een afwijking van een minuut genoegen neemt. Het voordeel is dat deze afwijking niet toeneemt met de tijd, na maanden loopt hij nog steeds op de minuut gelijk.
Als je een kristal gebruikt kan je hem wel op de seconde nauwkeurig laten lopen maar hoe goed je hem ook afregelt, er komt een afwijking die steeds groter word. Na een tijd moet je 'm dan toch weer gelijkzetten.
De mooiste (en duurste) optie is hem te laten synchroniseren met een atoomklok via radio-ontvangst of via GPS.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Turbokeu

Golden Member

Op 2 februari 2005 23:48:59 schreef Sine:
[...]

Die ken ik wel ja, de IN14 bijvoorbeeld.

Maar dat ze daar een omgedraaide twee gebruiken is al tijden zo, en ook die fabriek ligt alweer een paar jaar op z'n gat.

Hebben alle IN14's dat fenomeen (omgekeerde 2 en 5)?
Wat denk je van de IN12's, en wat is het verschil tussen de IN12A en de IN12B?
Thanks,

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 3 februari 2005 10:44:30 schreef zweetvoetje:
[overdrijfmodus]
Dit is idd de slechtste voeding die sinds het buizentijdperk bedacht is
[/overdrijfmodus]

[serieus]

het werkt best, maar ik zou deze schakeling toch niet zo snel gebruiken. het is nou eenmaal erg vervelend om met je pootjes aan het net te hangen. Ook is het erg vervelend als je schakeling niet goed werkt als je dan niet makkelijk kan meten, omdat er 230 op staat.

verder is het natuurlijk wel het meest simpele. dat is wel duidelijk. Maar kan je niet een heel klein scheidings-transfo'tje gebruiken? voor die paar mA is niet veel nodig.

Hoe doen ze dat trouwens in PC-voedingen? hebben die ook scheidingstransfo's?

PC voedingen zijn 100% net gescheiden ja

Deze inderdaad helemaal niet, het grote voordeel van dit ding is dat ie klein is, en dus ook op mijn printje past
dat toch al niet veel plaats in de klok heeft. Een trafo raak ik nooit kwijt, en dat moet er weer een netstekker voeding aankomen.

Dit is het printje van een klok, de voeding zit boven het topje van m'n wijsvinger ( net uit de foto dus )
http://members.home.nl/guidomennen/pcbtje.JPG

Het meten en testen gebeurt uiteraard met een scheidings trafo ( verplicht stukje gereedschap voor iedere electronics hobbyist ! )

Het testen van nixie schakelingen is per definitie gevaarlijk trouwens, de anode spanning moet minimaal 170V zijn bij de meeste buizen.

Dit voedinkje kan ik voor mijn bouwsels prima gebruiken, meestal zit het hele binnenwerk in 3mm dik plexi :) En mijn logica gebruikt in totaal maar 1mA @ 5V,
Dus als je een uC met wat 74141's wilt gebruiken gaat dit schema niet op, die 74141 gebruikt op zich al meer dan 20mA.

50Hz is prima als referentie te gebruiken, sterker nog, bijna iedere klok waar een stekker aan zit zal dit als ref gebruiken. Zeker de bekende led wekkertjes ( dat zijn heel irritante dingen op de vroege morgen trouwens :( )

Op 3 februari 2005 01:02:32 schreef Miezjel:
Raad je me dan een smps voedinkje aan of een simpel trafotje?

En wat is jouw ervaring betreft de levensduur van die buizen? er staat dus in de datasheet van de IN8-2 dat ie het minimaal 10 000 uur uit moet houden.
onder welke omstandigheden geld dit? en hoe strak hebben ze die tijd aangehouden? zou ie het ook met gemak bijvoorbeeld 60 000 uur uit kunnen houden, of is dat absoluut te hoog gegrepen voor die russische dingen?

Ik gebruik een kleine booster voor de voeding. De buisjes trekken maar een paar mA per stuk. MC34063A met fet en spoeltje. Schema op www.franktechniek.nl
Levensduur is ook afhankelijk van de stroom, beetje zuinig instellen en je hebt er weer een paar jaar extra bij. Ik heb in mijn software een optie om de buizen s'nacht (of welke periode dan ook) uit te schakelen. De IN8-2 heeft een normale '5', geen omgedraaide 2. Die heb ik ook in mijn webwinkeltje. Ben nu bezig met een 1-buis nixie klok ;)

Mvg, Frank

Ik zie je naam staan en denk hey die webpagina heb ik nu open staan. hahaha

wat is jouw ervaring met deze dingen?
ben op zoek naar een paar mooie buizen, de IN8-2 was mijn eerste favoriet maar ben gaan twijfelen. toen zag ik de ZM1000 welke een hele goed reputatie heeft maar kleinere digits, en daarna zag ik weer de CD66(A) staan welke me ook wel mooi lijkt.

heb je deze beiden buizen ook? en zijn al je buizen NOS?
dank, Michel

Si vis pacem para bellum.

Hier zijn enkele foto's van de tellers die ik hier op zolder heb staan.
De eerste is met de getallen in een cirkel. Hier heb ik geen netsnoer bij dus ik kon hem niet testen. Die ene buis zat al los. Kon ik meteen het type aflezen:-)
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=01.jpg
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=02.jpg
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=03.jpg
Deze is met de rode nixie's.
Van de 2e buis werkt de "2" niet meer. oorzaak nog onbekend.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=04.jpg
Een mooie foto van de zijkant. Alleen jammer dat het plaatje niet leesbaar is. Hierop staat:
Rijkswaterstaat
Dienst verkeerskunde
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=05.jpg
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=06.jpg
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=07.jpg
Allebij de tellers waren ook vanaf een afstand te bedienen met schakelaartjes en lange kabels.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

50/60 Hz van het net loop synchroon met een atoomreferentie, erg goed dus

Op 8 februari 2005 19:37:50 schreef Miezjel:
wat is jouw ervaring met deze dingen?
ben op zoek naar een paar mooie buizen, de IN8-2 was mijn eerste favoriet maar ben gaan twijfelen. toen zag ik de ZM1000 welke een hele goed reputatie heeft maar kleinere digits, en daarna zag ik weer de CD66(A) staan welke me ook wel mooi lijkt.
heb je deze beiden buizen ook? en zijn al je buizen NOS?
dank, Michel

Wat ik heb is allemaal NOS. De Japanse CD buizen zijn mijns inziens de beste. Ragscherp. Ik heb klokjes gehad op basis van CD81 en CD88. Heb nog wel wat van die buisjes, maar die hou ik gereserveerd voor mensen die al zo'n klokje hebben. Als ze hem dan van de tafel laten vallen, kan ik ze nog een keer helpen. De Russische buizen hebben vaak een ongekeerde '2' als '5'. Behalve de IN8-2 en IN16,IN17 en IN18. Beeld is iets waziger, wat bij de grotere buizen minder opvalt. Daarom is de grote IN18 (heb ik niet) een hele fraaie buis, maar duur. ZM buizen zijn prima, de oostduitse ook. Overigens went het wel, die ongekeerde '2'. Vandaag een 100 stuks ZM1010 binnen gekregen. Moet ik nog aan de tand voelen...
Mvg, Frank

Ow men ik kan echt niet kiezen hahah

Die japanse dingen worden steeds interressanter..maar helaas is de CD66 niet makkelijk te krijgen :(
Misschien moet ik toch de IN8-2 nemen.....ookal gaat ie minder lang mee en heeft ie schijnbaar dus wasigere digits....

Wat gaat de prijs worden van die ZM1010's? weet je dat al?

Si vis pacem para bellum.

Op 8 februari 2005 20:22:44 schreef Nightwalker:
Hier zijn enkele foto's van de tellers die ik hier op zolder heb staan.
De eerste is met de getallen in een cirkel. Hier heb ik geen netsnoer bij dus ik kon hem niet testen. Die ene buis zat al los. Kon ik meteen het type aflezen:-)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze is met de rode nixie's.
Van de 2e buis werkt de "2" niet meer. oorzaak nog onbekend.
[afbeelding]
Een mooie foto van de zijkant. Alleen jammer dat het plaatje niet leesbaar is. Hierop staat:
Rijkswaterstaat
Dienst verkeerskunde
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Allebij de tellers waren ook vanaf een afstand te bedienen met schakelaartjes en lange kabels.

Wow nightwalker, mooie spullen hoor!!! Vooral die eerste is heel erg mooi met die ZM1050's. Zuinig op zijn hoor (en anders maar aan mij geven/verkopen :P)

En sine, hoe krijg je het voor elkaar... Gebruik je speciaal draad op die print?

50Hz uit het net loopt meestal nauwkeurig idd (maar of het zo nauwkeurig is als een atoomklok weet ik niet). Soms loopt de generator wat harder, dan wordt ie later automatisch weer langzamer gezet.

Enne miezjel, die ZM1010's zijn cool, je kunt ze ook aan de achterkant in spiegelbeeld zien namelijk

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 9 februari 2005 12:45:17 schreef Benadski:
[...]

Enne miezjel, die ZM1010's zijn cool, je kunt ze ook aan de achterkant in spiegelbeeld zien namelijk

Iemand had een idee om die tussen twee spiegels te plaatsen, waarvan de voorste spiegel een half-doorlatende is. Dan zou je een 'tunnel' krijgen, die in het niets verdwijnt. Je ziet in kado-shops weleens van dat soort spiegels, maar dan met een rits lampjes langs de rand. Die kopieeren dan ook oneindig door, tussen die twee spiegels.

Mvg, Frank

hallo,

paar vraagjes.. (ben nieuw met nixies) kep een ZM1000 in mijn bezit, en een trafotje naar 200v er bij. deze heb ik gekregen van een kennis.. is het mogelijk om dit ene buisje te laten tellen, van 0 tot 9 ? ik heb wel een aanstuur IC dat ze in klokken gebruiken, maar weet niet of het ook kan tellen...het was de 74141 (daarvan moet ik de datasheet nog ff van doorspitten) ik hoop dat jullie wat weten !

Erwin

Edit: vergete... link naar datasheet van de buis http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/ZM1000.p…

[Bericht gewijzigd door erwinj op donderdag 10 februari 2005 14:55:57

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Zet er een BCD counter voor bijvoorbeeld de 74HCT93 de uitgangen van dat ic sluit je aan op je driver :)

Overigens heb ik zojuist 6 ZM1010 buizen besteld bij Franktechniek.

Ik heb eindelijk een keuze kunnen maken hahahah nu maar afwachten tot ik ze in mijn handjes heb:D

[Bericht gewijzigd door Miezjel op donderdag 10 februari 2005 15:17:16

Si vis pacem para bellum.

hier in belgie loopt netfreq samen met atoomstandaard. microafwijking max=30sec macroafwijking max=1m(milli!!)S/jaar. ik heb deze info net eventjes opgezocht

[Bericht gewijzigd door Bertrix op donderdag 10 februari 2005 18:49:10

die info mag je dan even een link naar geven. Het lijkt me namelijk niet dat ze het toerental van de generatoren in energiecentrales per ns aan kunnen passen aan die atoomklok.

Wellicht dat ze dit wel over langere periode doen, en dat er in een jaar dan een redelijk exact aantal perioden past. Maar zeker niet gesynct

Op 10 februari 2005 16:34:59 schreef daniel56:
die info mag je dan even een link naar geven. Het lijkt me namelijk niet dat ze het toerental van de generatoren in energiecentrales per ns aan kunnen passen aan die atoomklok.

Wellicht dat ze dit wel over langere periode doen, en dat er in een jaar dan een redelijk exact aantal perioden past. Maar zeker niet gesynct

In België wel joh :+ hehehe
Maar ik neem aan dat de wekkerradios ook op dezelfde 50Hz lopen?

Si vis pacem para bellum.

Dus alle tijdskritische metingen in belgische laboratoria worden met klokradio's getimed? Da's best handig

Op 10 februari 2005 16:34:59 schreef daniel56:
die info mag je dan even een link naar geven. Het lijkt me namelijk niet dat ze het toerental van de generatoren in energiecentrales per ns aan kunnen passen aan die atoomklok.

Wellicht dat ze dit wel over langere periode doen, en dat er in een jaar dan een redelijk exact aantal perioden past. Maar zeker niet gesynct

macroafwijking=ook over lange periode, microafwijking is max 30sec, dat is dus lang neit gesynct(wa tik ook nooit bweerd heb)

EDIT: bij het intikken heb ik per ongeluk naast de m gedrukt het is dus Milliseconden en niet Nanoseconden(dat is niet haalbaar denk ik)

[Bericht gewijzigd door Bertrix op donderdag 10 februari 2005 16:49:48

Kan iemand me overigens vertellen wat er met de 3 pinnen I.C. gedaan moet worden? (denk zelf gewoon open laten) en hetzelfde met de 2 aansluitingen van a dit zijn de anodes maar is het noodzakelijk om ze beiden aan te sluiten?
het betreft hier de ZM1010

dank.

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

IC staat voor internally connected.

niets op aansluiten dus :)

Op 8 februari 2005 20:22:44 schreef Nightwalker:
Hier zijn enkele foto's van de tellers die ik hier op zolder heb staan.
De eerste is met de getallen in een cirkel. Hier heb ik geen netsnoer bij dus ik kon hem niet testen. Die ene buis zat al los. Kon ik meteen het type aflezen:-)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze is met de rode nixie's.
Van de 2e buis werkt de "2" niet meer. oorzaak nog onbekend.
[afbeelding]
Een mooie foto van de zijkant. Alleen jammer dat het plaatje niet leesbaar is. Hierop staat:
Rijkswaterstaat
Dienst verkeerskunde
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Allebij de tellers waren ook vanaf een afstand te bedienen met schakelaartjes en lange kabels.

Oeh ! Leuk speelgoed :9 ERG mooie buisjes. Waar kunnen we bieden ? :)

Op 9 februari 2005 13:32:26 schreef Franktechniek:
[...]

Iemand had een idee om die tussen twee spiegels te plaatsen, waarvan de voorste spiegel een half-doorlatende is. Dan zou je een 'tunnel' krijgen, die in het niets verdwijnt. Je ziet in kado-shops weleens van dat soort spiegels, maar dan met een rits lampjes langs de rand. Die kopieeren dan ook oneindig door, tussen die twee spiegels.

Mvg, Frank

Zoals deze ?

http://www.redremote.co.uk/electricstuff/smoutnixieg1.jpg

Op 9 februari 2005 12:45:17 schreef Benadski:

En sine, hoe krijg je het voor elkaar... Gebruik je speciaal draad op die print?

Teflon idd, dus je kunt er zo de punt van je bout tussen zetten zonder de hele boel te verschroeien.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 10 februari 2005 19:05:26

Op 10 februari 2005 18:46:44 schreef Sine:
[...]

Oeh ! Leuk speelgoed :9 ERG mooie buisjes. Waar kunnen we bieden ? :)

[...]

Zoals deze ?

[afbeelding]

Sorry, die tellers zijn nog van mijn vader. En mss maak ik er zelf nog wel iets van:-)

En mooie klok met die spiegels.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Volgens mij word je knettergek als je daar de tijd van wil aflezen:P ik hou het maar bij 1 spiegeltje erachter en niks ervoor.

Si vis pacem para bellum.

Dit topic is gesloten