Nieuw laser en dergelijke topic deel 6

Dit topic is gesloten

Op 14 februari 2005 14:12:11 schreef hilbren:
[...]

ik ben er ook mee bezig, ik ben op dit moment even op zoek naar een geschikte magneet. ik had al een mailtje gestuurd naar goudsmit: http://www.goudsmit-magnetics.nl/ maar toen kreeg ik dit terug:
[...]
dus dat is wel en beetje duur, maar ik heb nog een bedrijf gevonden die het misschien goedkoper kan.
het gaat mij om een cilinder vormige magneet (lengte 15mm diameter 6mm) met een gat van 2mm, die over de diameter gemagnetiseerd is.

nog even een eender gepost bericht van mij:

Ik zie ook dat er nog steeds veel mensen intresse in galvo’s hebben, net zoals ik. Ik ben van plan om ze zelf te maken. Met behulp van de bekende website http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html. Ik denk dat het niet echt gemakkelijk is. Maar misschien is het mogelijk dit met
“meerdere mensen” van CO te maken (veel handen maken licht werk) Volgens mij moet het met al die ervaring dat makkelijk lukken.

Wat je nodig heb is o.a. neodumium magneten. Bij de bovenstaande link word gebruik gemaakt van oude hdd’s. Hier zitten ook van deze sterke magneten in, maar het lijkt me nogal lastig om ze zo te maken.
Ik heb nog wat verder gezocht op internet en kwam bij :
http://www.gaussboys.com/default.php?cPath=2 hier kan je veel soorten bestellen. In allerlei vormen en maten.

Misschien word het toch tijd om een IA te organiseren. Het is alleen niet goedkoop om van deze sterke magneten te versturen! Ik kan ook bij www.farnell.com bestellen.
Hier zullen ze vast koperdraad en andere onderdelen voor deze galvo’s hebben.

Ik zit alleen nog een beetje met het ontwerp van de website van die zelfmaak galvo’s. Is dit wel een goed ontwerp. Ik zie dat er 2 spoelen zijn en 1 magneet.
Is het niet normaal dat dit net andersom is?

Als iedereen nou zijn ideeën, gedachten, tips enzovoort hier plaatst denk ik dat we best leuke zelfbouw galvo’s kunnen maken. Natuurlijk zijn deze closed loop.
Al snap ik nog niet helemaal hoe die kerel dat heeft gedaan.

[Bericht gewijzigd door uncleworm op maandag 14 februari 2005 18:31:01

ik heb de 2 motertjes besteld! hopen dat ik ze snel binnen heb. Heeft er misschien nog iemand informatie over de remspanning? hoe die aangesloten moet

kijk hier op ongeveer het midden van de pagina: http://www.engconcepts.net/List_Of_Cylinder_Magnets.asp

ik heb al een mailtje gestuurd.

maar 2 magneten en 1 spoel (moving coil) gaat niet werken, daar heb al wat over geschreven op mijn project pagina:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/hilbren/laser.htm

ik zat meer te denken aan een zelfde ontwerp als 1 van de snelste galvo's die verkrijgbaar zijn. (moving magnet)
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/hilbren/laser/6800hp.jpg
ik heb een paar hele goede ideeën, ik zal ze een keer uittekenen en hier posten. het grootste voordeel van deze manier is dat de spoelen groter en sterker gemaakt kunnen worden zonder dat dit nadelen heeft voor de snelheid van de galvo, in tegendeel zelfs. en dat maakt een moving magnet galvo de snelste galvo die verkrijgbaar is.

zonder rook geen elektronica

ik kreeg net het antwoord: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/laser/RE%20question%20about%20on…

tijd voor een mooie autocad tekening en een inkoop aktie!

[Bericht gewijzigd door hilbren op maandag 14 februari 2005 19:27:17

zonder rook geen elektronica

Op 14 februari 2005 19:08:44 schreef Beech:
ik heb de 2 motertjes besteld! hopen dat ik ze snel binnen heb. Heeft er misschien nog iemand informatie over de remspanning? hoe die aangesloten moet

Remspanning ligt rond 5V. Simpelweg rond een LM317 een variabel voeding maken werkt prima.
http://www.mylaserpage.de/317.htm

kan ik niet gewoon 5 volt van een computervoeding nemen?
of moet deze wel gewoon variabel zijn?

[Bericht gewijzigd door Beech op maandag 14 februari 2005 21:19:15

tuurlijk maar dan is ie niet instelbaar, er wordt ook gezegt dat de spanning rond de 5Volt ligt en dat is dus afhankelijk van je stuursignaal en de massa van je spiegel.

maw het is geen 5Volt!! maar ongeveer 5Volt

zonder rook geen elektronica

Op 14 februari 2005 21:16:52 schreef Beech:
kan ik niet gewoon 5 volt van een computervoeding nemen?

De remspanning moet instelbaar zijn om maximaal resultaat te behalen. Weet niet of je computervoeding variabel is.

okay bedankt dan zal ik dat schakelingetje is gaan solderen

Op 14 februari 2005 21:19:31 schreef mp3jay:
[...]

De remspanning moet instelbaar zijn om maximaal resultaat te behalen. Weet niet of je computervoeding variabel is.

nee die is niet variabel... dus kijk wel ff op mylaserpage.de

tnx

Op 14 februari 2005 21:16:52 schreef Beech:
kan ik niet gewoon 5 volt van een computervoeding nemen?

Je kan toch gewoon twee zo'n motortjes aan guido's dac hangen en dan met die pot de remspanning instellen? Of zie ik iets over het hoofd? Let wel op met die 'buy it now' op ebay, er staan er twee op de foto, maar je krijgt er maar ééntje voor $10.99. Tstaat er ook bij, 'Pricing is for one galvo & mirror times desired quantity...'

Op 15 februari 2005 10:32:00 schreef T Noitn:
[...]

Je kan toch gewoon twee zo'n motortjes aan guido's dac hangen en dan met die pot de remspanning instellen? Of zie ik iets over het hoofd? Let wel op met die 'buy it now' op ebay, er staan er twee op de foto, maar je krijgt er maar ééntje voor $10.99. Tstaat er ook bij, 'Pricing is for one galvo & mirror times desired quantity...'

Ik had t gezien, had er al 2 besteld. Hoe zit die aansluiting van die motertjes aan de dac dan? rood en zwart zijn x/y signaal en gnd? waar moet die remspanning dan?

Ik heb vandaag gemerkt dat mijn pointer van de IA niet goed meer werkt. Hij kwam altijd tot over de 20 mW en heeft zo voor enkele uren aan een stuk gedraaid. Zonder warm te worden.
Maar vanochtend kreeg hij zomaar kuren, Als ik hem aanzetten deed hij het voor 5 sec erg zwak en ging daarna feller branden. Maar nog steeds niet zo fel als eerst. Na wat meer onderzoeken ben ik erachter gekomen dat wanneer hij net aanstaat er 3 stralen paralel lopen.
Staat hij wat langer aan worden dit er 2.
Doordat de extra stralen tegen de metalen dop komen heb ik ook erg veel last van strooilicht.
Ik heb geen idee hoe dit kan komen, en op te lossen.
Ik hem net de pointer helemaal uit elkaar gehaald. Maar er was niets kapot of vies te zien.
Ook is het zo dat het steeds moeilijker word om nog maar 2 stralen te krijgen. Meestal zijn het er nu 3. Eerst was het zo dat na een paar seconden vanzelf 2 werden. Maar nu is het meer een uitzondering geworden.

http://members.home.nl/francesco/Ander/dpss%20pointer/DSC04077%20bewerkt1.JPG
http://members.home.nl/francesco/Ander/dpss%20pointer/DSC04082.JPG

ik heb al steppers gevonden met beter specs zijn ook steppers van epson stappen van 15 graden

2 opties denk ik een van de crystallen is gescheurd
of de multimode diode mist 1 of meerdere lijnen nu
maar gok eerder op vanadate gescheurd
de ktp zal het niet zijn die kan dat vermogen wel verwerken
maar kan eventueel wel dat ie last heeft van mode changes

[Bericht gewijzigd door ledfreak op dinsdag 15 februari 2005 20:28:17

Op 15 februari 2005 20:08:31 schreef ledfreak:
2 opties denk ik een van de crystallen is gescheurd
of de multimode diode mist 1 of meerdere lijnen nu
maar gok eerder op vanadate gescheurd
de ktp zal het niet zijn die kan dat vermogen wel verwerken
maar kan eventueel wel dat ie last heeft van mode changes

Aart dacht ook al aan het vanadate. Ik weet dat het iig achter het IR filter zit. Want als ik dat gedeelte draai gaan de lijnen mee van 3 vertikaal naar 3 horizontaal.
Wat bedoel je percies met de diode mist 1 of meerdere lijnen en met mode changes?

http://img18.exs.cx/img18/766/08_Diode_Assembly.jpg
http://img18.exs.cx/img18/9017/09_Diode_Crystal.jpg

Op 15 februari 2005 20:34:59 schreef uncleworm:
[...]

Aart dacht ook al aan het vanadate. Ik weet dat het iig achter het IR filter zit. Want als ik dat gedeelte draai gaan de lijnen mee van 3 vertikaal naar 3 horizontaal.
Wat bedoel je percies met de diode mist 1 of meerdere lijnen en met mode changes?

ja ik gok ook op vanadate is het meest logische omdat daar het volle pomp vermogen op staat en dat die ook best warm kan worden zonder dat je dat aan de buitenkant voelt

nou het zou kunnen dat als er een multimode diode in zit geeft ie meerdere stralen langs elkaar daar zie je opzich in de pomp beam niet veel van tot dat er eentje niks meer doet dan zie je dus echt dat de straal uit 2 of meer stralen bestaat maar denk niet dat het dat is
en mode changes kunnen door vanalles komen vooral temp verschil maar dan zie je hem vaak ook dippen enzo dan is de output ook instabiel dus denk ook niet echt dat het dat is

je zou ff kunnen kijken of er een haar scheurtje zit in de ktp met een lensje de output van de diode kan je ook testen met een webcam bv die ziet de ir output prima als dr iets met de pomp beam mis is zie je dat ook meteen dan weet je in iedergeval waar je moet zoeken

ik zou zeggen draai de diode ff los aan de achterkant en kijk ff goed naar de crystallen

Op 15 februari 2005 20:38:52 schreef ledfreak:
[...]

ja ik gok ook op vanadate is het meest logische omdat daar het volle pomp vermogen op staat en dat die ook best warm kan worden zonder dat je dat aan de buitenkant voelt

nou het zou kunnen dat als er een multimode diode in zit geeft ie meerdere stralen langs elkaar daar zie je opzich in de pomp beam niet veel van tot dat er eentje niks meer doet dan zie je dus echt dat de straal uit 2 of meer stralen bestaat maar denk niet dat het dat is
en mode changes kunnen door vanalles komen vooral temp verschil maar dan zie je hem vaak ook dippen enzo dan is de output ook instabiel dus denk ook niet echt dat het dat is

je zou ff kunnen kijken of er een haar scheurtje zit in de ktp met een lensje de output van de diode kan je ook testen met een webcam bv die ziet de ir output prima als dr iets met de pomp beam mis is zie je dat ook meteen dan weet je in iedergeval waar je moet zoeken

ik zou zeggen draai de diode ff los aan de achterkant en kijk ff goed naar de crystallen

Nou ik heb net nog even goed gekeken. Het is zo dat het de output helemaal niet constant is. Als er 2 of 3 lijnen branden veranderd het vermogen ook flink. De stip brand op verschillende sterktes. Het is trouwens niet zo dat je 3 stippen ziet. Alles komt zeg maar wel tot 1 stip. Maar als je ver schijnt is het geen mooie stip meer.
Ik heb het focus lensje er nog even vanaf gehaald. En dan zie je eigenlijk dat er meer lijnen zijn. (vlekken dan)

Op 15 februari 2005 20:58:25 schreef uncleworm:
[...]

Nou ik heb net nog even goed gekeken. Het is zo dat het de output helemaal niet constant is. Als er 2 of 3 lijnen branden veranderd het vermogen ook flink. De stip brand op verschillende sterktes. Het is trouwens niet zo dat je 3 stippen ziet. Alles komt zeg maar wel tot 1 stip. Maar als je ver schijnt is het geen mooie stip meer.
Ik heb het focus lensje er nog even vanaf gehaald. En dan zie je eigenlijk dat er meer lijnen zijn. (vlekken dan)

ja precies dat dacht ik al ik zou de output van de diode ff controleren gewoon de diode dr afschroeven ff vermogen terug draaien en output ff met een webcam checken en let op het blijft 150-200 mw wat dr uit komt al is het dan wel niet gefocused maar toch
maar dat hoef ik jou eigenlijk allemaal niet te vertellen lol
als de output van de diode ok is dus mooie egale ovale output zonder artifacts etc etc dan is de diode in iedergeval ok en zou het een van de crystallen moeten zijn

[Bericht gewijzigd door ledfreak op dinsdag 15 februari 2005 21:43:02

Op 15 februari 2005 12:30:07 schreef Beech:
[...]

Ik had t gezien, had er al 2 besteld. Hoe zit die aansluiting van die motertjes aan de dac dan? rood en zwart zijn x/y signaal en gnd? waar moet die remspanning dan?

Geel = X & Y signaal
Rood = remspanning
Blauw & zwart = GND

Op 15 februari 2005 21:39:30 schreef ledfreak:
[...]
ja precies dat dacht ik al ik zou de output van de diode ff controleren gewoon de diode dr afschroeven ff vermogen terug draaien en output ff met een webcam checken en let op het blijft 150-200 mw wat dr uit komt al is het dan wel niet gefocused maar toch
maar dat hoef ik jou eigenlijk allemaal niet te vertellen lol
als de output van de diode ok is dus mooie egale ovale output zonder artifacts etc etc dan is de diode in iedergeval ok en zou het een van de crystallen moeten zijn

Dus als het mode changes zijn dat komt dat door de diode zelf. Wat is er dan eigenlijk aan de hand met de diode. Heb hier namelijk nog nooit van gehoord.
En heeft iemand een plaatje hoe het eruit ziet in de diode?
Ik heb namelijk alleen nog maar de focus lens en dat buisje (barrel) eraf gehaald.

Op 15 februari 2005 21:52:44 schreef uncleworm:
[...]

Dus als het mode changes zijn dat komt dat door de diode zelf. Wat is er dan eigenlijk aan de hand met de diode. Heb hier namelijk nog nooit van gehoord.

nou niet altijd hoor ik weet ook niet of er een singel mode of multimode diode in zit
ik weet dat bij multimode diodes dat er laser licht uit komt wat uit meerdere stralen bestaat al zie je daar niks van als ie goed werkt maar als 1 van die stralen uit zou vallen door te hoge temp of iets anders dan ga je dat heel goed zien zowel in de pomp beam als in de output
maar het kan net zo goed veroorzaakt worden door een scheurtje in de vanadate bv dr is maar 1 manier om dr achter te komen pomp beam shape controleren en vanadate ff onder de loep nemen ja kan dr als het goed is zo opkijken als de diode los gescroefd is

Op 16 februari 2005 09:15:20 schreef ledfreak:
en al iets wijzer geworden ?

nee ik wacht even met het open maken van de diode.
ik heb vrijdag een opendag en het zou dan zonde zijn
als ik hem helemaal sloop. ff w88 dus ;)

Op 16 februari 2005 16:27:31 schreef uncleworm:
[...]

nee ik wacht even met het open maken van de diode.
ik heb vrijdag een opendag en het zou dan zonde zijn
als ik hem helemaal sloop. ff w88 dus ;)

je kan dr niks aan slopen je kan hem zo los draaien en daarna weer terug draaien

Dit topic is gesloten