Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Ik heb vanmorgen wel even in die bakken staan kijken.
Kopen jullie die dingen op de gok?
ik bedoel in de zin van of de buisjes nog goed zijn of niet?
Je kan wel enigzins zien of een buis is afgerookt.
Maar voor de rest is het een gokje.
Je moet in dit geval maar denken dat het een kleine beurs was en de wereld van de zendamateurs ook klein is.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Ik heb wel gedacht om die eec82 mee te nemen wil toch eens met dat buizen spul bezig.
En nieuw zijn ze nog al wat duurder als dat ze daar lagen
althans bij conrad.
En vooral omdat rob zo enthausiast was over dit ontvangertje leek het mij ook wel een leuk start project.
Nah ja komt tijd komt raad en zo duur zijn ze nieuw nu ook weer niet
Heb een mooie passieve pre-selector in een BH-bouw boekje gevonden. (Boekje Nr.1) Belangstelling?
Ja altijd!
@Ripkip
En we stonden er nog over te praten!
Wel of geen buisvoet!
Maar in het ergste geval draad er omheen wikkelen.
@Sparks
Bij Conrad zijn ze te duur daar moet je geen buis kopen!
Sonde van je geld ga beter naar een marktje of. . .
Het ontvangertje is echt een avontuur!
Het is natuurlijk geen Kenwood R . . . . .
Alleen het LF is niet super hard! Maar net genoeg!
Rob007.
@Rob en de rest van de bouwers, misschien is het een aardig experiment om een actieve antenne voor onze bouwsels te zetten.
Met een EC92 of de helft van een ECC82 en een spriet van een meter als antenne.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Gewoon een idee!
MvgEat
Schema:
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Op 12 juni 2005 23:39:38 schreef rob007:
[...]
Ja altijd!
[...]
Is gepost 
@Henry?
Bedoel je die @Rd12tf gepost heeft?
Of heb je mij gemaild?
@Rd12tf
Nee geen ervaring mee!
Hoe lullig het ook is ik ga de 0V1 weer uit elkaar halen!
En naar het volgende expiriment
Rob007.
@Henry
Heb hem gevonden hoor! Bedankt!
@Rd12tf
Ja over op de torretjes of mos of Fets
ik wil even kijken of ik mijn ontvangst nog had kunnen opkrikken
Een van de ontvangers is doof (Kenwood R 1000) kheb er twee.
Dus dat zou wel een goed idee zijn.
Moet die ontvanger ook nog opereren.
Rob007.
Van een maat heb ik hier een dove R1000 staan, heeft een kleine 3A door zijn antenne ingang gehad! Deze is echt stokdoof, ben bang dat er wat spoeltjes verbrand zijn. Nog een operatie dus.
MvgEat
Op 13 juni 2005 21:41:07 schreef ripkip:
@ Rd12tfMoet dat nou op 200V
![]()
Welnee! Rob z'n setje (voor die ging slopen) deed het op ~~200V of hoger. Daarom! Probeer rustig 6, 12, 24 of 60 Volt, wat je wilt.
Met buizen hoef je niet bang te zijn dat je zomaar iets opblaast (Het kan wel hoor
)
Probeer en geniet!
MvgEat
Op 13 juni 2005 21:45:50 schreef Rd12tf:
Met buizen hoef je niet bang te zijn dat je zomaar iets opblaast (Het kan wel hoor)
Moet je al met heel grof geschut komen, en dat moet dan ook nog een tijdje duren.
Overigens kun je een prima hoogspanning fokken door twee laagspannings trafo's te nemen met de secundairen aan elkaar.
De tweede "primaire" is nu HSP wikkeling geworden.
Gelijkrichter, elco en evt.stabilisatortje erachter, en huppekee!
Neem je twee 6.3 V trafo's, heb je nog je gloeispanning ook!
Op 13 juni 2005 21:45:50 schreef Rd12tf:
[...]
Probeer rustig 6, 12, 24 of 60 Volt, wat je wilt.
Wat bepaald in dit geval het voltage van de buis? Ik moet echt eens wat over buizen gaan lezen want ik heb er nul komma nul verstand van 
Wees alleen wat voorzichtig met de gloeispanning, ga daar niet al te stevig mee aan de haal. 6,3 V is genoeg als het een E buis is, iets minder mag ook (5 V gelijkspanning b.v.) maar dan lopen de prestaties vaak terug.
MvgEat
Van http://www.breem.nl/fldbgr/bgre.htm:
Elektronenbuis
Element voor het versterken van elektronische signalen.
Werking: In een vacuum gezogen glazen buis bevindt zich een dunne metalen buis, de kathode, die d.m.v. een gloeidraad verhit wordt. Hierdoor zendt de kathode elektronen uit.
Rondom de kathode bevindt zich een metalen cylinder, de anode. Deze staat op een positieve elektrische spanning, en vangt daardoor de elektronen van de kathode op: er gaat een elektrische stroom lopen.
Tussen anode en kathode bevindt zich een rooster, een metalen elektrode met relatief grote openingen. Kleine spanningsverschillen op het rooster veroorzaken relatief grote veranderingen in de anodestroom.
Zie het rooster maar als de kraan in een hogedruk waterleiding, waarmee de waterstroom met weinig moeite geregeld kan worden.
<snip>
Elektronen buizen komen met een verscheidenheid aan aantal roosters. De Triode heeft drie elementen, kathode, rooster en anode. De Tetrode heeft een extra rooster: het schermrooster, tussen het stuurrooster en de anode, dat meestal op een constante positieve spanning gezet wordt. De Penthode heeft tussen de anode en het schermrooster nog een z.g. remrooster.
De Hexode en de Heptode, met 4 en 5 roosters werden gebruikt als mengbuis (mixer) in super-heterodyne ontvangers. Van de Septode ken ik geen toepassing.
De Octode is wel de buis met de meeste roosters en werd gebruikt als zelf-oscillerende mengbuis (mixer) in super heterodyne ontvangers.
De benodigde hoogspanning wordt vnl. bepaald door het feit of de buis wel in staat is voldoende stroom te trekken om de gewenste functie te vervullen.
Sommige buizen zijn speciaal ontworpen om op een lage spanning nog goed te kunnen draaien, bijv. ECC88 op 90V, ECC86, EF97 en 98 op 12 V.
Batterijbuisjes (D-serie) als de DK91 en DL91 werken doorgaans ook al vanaf zo'n 12 V, maar doen het beter op 45...90V.
Meer info over buizen vind je hier:
http://www.on4cp.org/cursus/sc/tube.htm
Op 13 juni 2005 21:55:28 schreef ripkip:
[...]Wat bepaald in dit geval het voltage van de buis? Ik moet echt eens wat over buizen gaan lezen want ik heb er nul komma nul verstand van
Buizen moet je goed 'instellen' voor een optimaal resultaat. Een prima hulp daarbij zijn de buiskarakteristieken die je in elk buizenboek vindt. Maar buizen kunnen ook heel tolerant zijn, doen het over een groot voedingsspanning bereik.
Misschien niet optimaal maar afdoende.
Probeer dat maar eens bij een halfgeleider!(Behalve een fet dan)
Dit even naast het verhaal van KT88.
MvgEat
Rob, help eens met die laatste site! Mijn japans is niet meer wat het geweest is, of ooit zal zijn.
Maar dat is ook een leuk kastje!
MvgEat 
Zal zo ff vertalen!
Ik zocht eigenlijk een andere knutsel japanner!
Ook met een 0V1 op zijn site die op 12 volt draaide.
Voor Tedde (@ripkip)
Ik vind hem verdorie niet meer.
Rob007.
Op 15 juni 2005 23:04:12 schreef rob007:
Zal zo ff vertalen!Ik zocht eigenlijk een andere knutsel japanner!
Ook met een 0V1 op zijn site die op 12 volt draaide.
Voor Tedde (@ripkip)
Ik vind hem verdorie niet meer.Rob007.
http://www.intio.or.jp/jf10zl/index.html
Deze?
MvgEat
JA! He he
Inderdaad deze zocht ik @Rd12tf! Bedankt!
Het ging me om dit schema:
http://www.intio.or.jp/jf10zl/12au70v1.htm
Hee @Ripkip lees je mee?
Kijk ff naar die link van @Rd12tf:
http://www.intio.or.jp/jf10zl/index.html
En die daar boven?
Rob007.
Ik ben echt lief!....he?....Vind je niet?
O O OOW wat lief!:+
[Bericht gewijzigd door rob007 op ]