Ja die link kan, maar deze is beter: http://www.orionradio.nl/ant-calc.html
Dit topic is gesloten
@fzwart, Sluit me helemaal bij je aan! Tja en voeding is inderdaad zo te maken, kun je alle kanten mee op. En met de hs trafo uit de tv kun je moduleren. nee hoeft geen probleem te zijn.
Moderator
Op 25 augustus 2005 22:20:06 schreef fzwart:
@Henry: ik ook. Maar heb je geen PL84's ofzo? Daar doe ik het nu ook mee, gaat perfect.
Verder de trafo: Ik heb 2 trafo's met 14 Volt uitgang. Die zet ik zo achter elkaar: 230V - 14 V naar 14 V - 230 V.
Zijn 100 Watt trafo's dus aan het eind haal ik er toch zo'n 230 V - 0,5 A uit. Die gelijkrichten en klaar.Haal nu 25 Watt met 3 x PL84 (1x oscillator en 2x eindtrap). Zelfs met een enkele PL84 met een schema van Rob haalde ik 5 Watt. Met transistoren is het me de afgelopen 20 jaar niet echt geluk. Een hoop gedoe, alles is heel kritisch. Met die buizen is het me in één keer gelukt.
Hmmmm, toch eens kijken wat hier rondzweeft.
Wat transistors betreft, in de afgelopen 15 jaar met diverse torretjes op 100 MHz zitten blazen (MRF237/BLY87/BLW60), maar dit KG-AM gebeuren is net even anders lijkt het...
Moderator
Op 25 augustus 2005 22:32:42 schreef ORN:
Ah, meteen in meters Alleen is dat blauw op grijs niet echt leesbaar...
Op 26 augustus 2005 01:22:30 schreef Henry S.:
[...]
Ah, meteen in meters Alleen is dat blauw op grijs niet echt leesbaar...
@Henry S. Nou dank je wel, je bent de eerst die dat zegt. Het probleem is ik ben een beetje kleurenblind, dus ik zie alles anders als een ander. Wit dan misschien?
Wat betreft torren op fm heb ik ook geen problemen mee gehad, maar kg en mg is wel iets anders, alhoewel het eenvoudiger zou moeten zijn. Het is een vreemd iets. Met de zelfde zender moet ik op de mg de modulatie anders instellen als op de kg, anders klinkt het nergens na!
[Bericht gewijzigd door ORN op vrijdag 26 augustus 2005 05:58:03
Op 24 augustus 2005 23:05:11 schreef Esoterist:
@Rd12tf de speedy heeft toch een 6kd6 als pit en van origine toch canadees ?
Er zit inderdaad een 6KD6 in, simpel van opbouw. Geaard rooster versterker, anode zit aan de hoogspanning via een eenvoudige smoorspoel, verder een enkel afstembaar pi-filter naar de uitgang.
Geen sticker met "Made in Canada" gevonden!
JJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA woehahahaha ze zijn binnen :D
ben al heel de morgen bezig met alles te reorganizeen , en op een passend plekje te steken ...
ga nu achter m'n schoolboeken voor volgende week, en daarna .... juist ja
vanavond moet ikke weg, dus geen HF, maar wel een V motor
over dat peking gedoe ... kan ook nieuws uitzending in vreemde taal geweest zijn
@rob, wat gaan we maken ??? ... raad eens ... laat je fantasie maar effe lopen
Zo mijn onderdeeltjes zijn ook binnen.
Even een vraagje voor rob.
Ik heb hier voor mij liggen jouw experimentele schema met die el84.
Nu was ik benieuwt of je hem zelf ook al eens gebouwt hebt en of er nog aanpassingen gemaakt zijn.
ook de spoel aan de uitgang... 25 wdg maar op hoeveel wikkelingen heb je het tappunt? of heb je een variabele opzet in gedachten?
De mg zender die ik had heeft naar voldoening gewerkt alleen met 350 volt op de anode rookte ik telkens een ceetje op was iets overbelast (te hoog voltage)
Vanacht had ik hem aanstaan op ergens tussen de 1500 en 1600 khz vrij stabiel en ook de modulatie klonk goed op grotere afstand.
Dus die wordt gesloopt en dan ga ik op dat chasis jouw experimentele kg zender bouwen.
Dus als je nog op of aanmerkingen bij dat schema hebt zou ik het graag horen.
owjah een aluminium chasis is niet zwaar gaat prima over de post
Moderator
Op 26 augustus 2005 05:53:44 schreef ORN:
@Henry S. Nou dank je wel, je bent de eerst die dat zegt. Het probleem is ik ben een beetje kleurenblind, dus ik zie alles anders als een ander. Wit dan misschien?
Kleurenblindheid, ik ben het zelf ook een beetje, vraag me nooit naar de kleur van een pasteltint, ik gok altijd verkeerd.
Wit komt wat hard over, lichtblauw/grijs is een idee.
Wat betreft torren op fm heb ik ook geen problemen mee gehad, maar kg en mg is wel iets anders, alhoewel het eenvoudiger zou moeten zijn. Het is een vreemd iets. Met de zelfde zender moet ik op de mg de modulatie anders instellen als op de kg, anders klinkt het nergens na!
Daar ben ik dus ook achter, maar ga gewoon door. Na wat gerommel in het uitgangsfilter (extra c'tjes) gaat het vermogen met sprongen omhoog, maar zie ook dat ik een betere tor uit de rommelbak moet zien te halen. 30W-DC in om een paar wattjes er uit te krijgen is niet echt jofel. (BUK 545-60A)
@Henry S. Ja dus de rest wordt in warmte omgezet. Mosfet ik heb er geen verstand van, echter ik weet dat er mosfets zijn die je zo in de plaats van een buis (triode) kunt plaatsen, dus lijken het wel buizen. Weet wel dat alles valt of staat met die filters enz. spoel iets indrukken, uittrekken? Als het geen goede doorlaat filter is wordt het een sperfilter.
ik moet ook weer ff inbreken in het topic...
Het gaat om een transfo'tje voor KG met ringkern. Hoe moet je zo'n ding nou winden als je een breed bereik wil (liefst van 3 tot bijv. 30 MHz).
1. Hoeveel windingen zijn goed voor een dergelijk gebruik (gebruik nu ongeveer 20)?
2. Maakt het uit of er een stukje lucht (of isolatie) tussen kern en draad zit.
3. hoeveel Watt kan je ongeveer door een kerntje sturen dat 1cm hoog, en .5cm dik is. (doorsneel is zo'n 2cm).
Het probleem is op dit moment dat het verlies vrij groot is. Vooral voor lagere frequenties (3MHz) en met een kleine weerstand (10 Ohm)op de secundaire winding. met grotere weerstanden op de secundaire (lampje, ong. 200 Ohm) is het vermogen stukken groter. dan is het 1.5W(met bd135), maar gaat mn eindtrap nogal clippen.
Op 26 augustus 2005 17:53:47 schreef zweetvoetje:
ik moet ook weer ff inbreken in het topic...Het gaat om een transfo'tje voor KG met ringkern. Hoe moet je zo'n ding nou winden als je een breed bereik wil (liefst van 3 tot bijv. 30 MHz).
1. Hoeveel windingen zijn goed voor een dergelijk gebruik (gebruik nu ongeveer 20)?
2. Maakt het uit of er een stukje lucht (of isolatie) tussen kern en draad zit.
3. hoeveel Watt kan je ongeveer door een kerntje sturen dat 1cm hoog, en .5cm dik is. (doorsneel is zo'n 2cm).Het probleem is op dit moment dat het verlies vrij groot is. Vooral voor lagere frequenties (3MHz) en met een kleine weerstand (10 Ohm)op de secundaire winding. met grotere weerstanden op de secundaire (lampje, ong. 200 Ohm) is het vermogen stukken groter. dan is het 1.5W(met bd135), maar gaat mn eindtrap nogal clippen.
1) 6-15 Hangt wel van je ferriet af (Welk materiaal heb je?)
2) Nee, belangrijker is dat je het hele ringkerntje gebruikt op een hoek van 30 graden na tussen de aansluitingen.
3) Een watt of tien voor een ft50-43, meer vemogen? Stapelen! Heb je geen verzadiging door DC-stroom?
1. Ik heb geen idee wat voor materiaal ik heb. Het is gewoon zwart. Heb het van de meneer van Kent. op internet zag ik dat anderen een bereik van 1.5 tot 30MHz. Maar heb je daar dan andere kernvormen voor nodig? (ik heb een hele berg stiftjes, maar die zullen wel niet goed zijn. Ook heb ik nog van die dingen waarvan je er 2 over elkaar heen klapt, zodat de spoel ertussen gevangen zit) (als je begrijpt wat ik bedoel)
Nog minder windingen? ik heb het idee dat het er nu al te weinig zijn, omdat hij het op hogere frequenties beter doet het ik het idee.
2. Ik gebruik wel het hele kerntje. Ik heb eerst 3 stukken draad in elkaar gedraaid, en daarna alles 20 keer door het kerntje gehaald. Ik heb geen openingshoek gemaakt. Heb je troevallig een voorbeeldje?
3. Er loopt aan DC-stroom misschien 250mA doorheen. Meestal minder.
Yarr, Matey!
@Sparks @ORN @Olibollie @Henry
Ik heb het ff zo druk dat ik nog niet eens gezien had-
dat jullie allemaal verkorte antennetjes hadden neer gezet!
Jullie zijn echt LIEF! O O OOWWWW wat een schatjes!
HI HI HIIIIIiiiii
--------------------------------------------------------------------
zullen jullie mij niet altijd even serieus nemen mensen?
Eigenlijk moeten jullie het nu wel weten he?
Ik ben af en toe (meer toe dan af) Zo gek als een deur!:+
--------------------------------------------------------------------
Nee maar even serieus!
jullie begrijpen wel dat ik genoeg ruimte heb voor een grote dipool.
Maar er zijn er ook bij die hebben dit niet!
En sommige van jullie hebben de kennis om dit te kunnen berekenen!
(JA kweet het klinkt slijmerig!) MAAR het is wel zo!
Ik kan dit niet! Maar niet alleen ik, maar ook andere mensen . . . . .
De rest van het verhaal begrijpen jullie wel he!
Jammer dat @Hugo zijn berekening enz er niet bij heeft gezet,
Hij moet nu wel begrijpen dat de relatie tussen hem en mij-
Nu wat minder zullen zijn (Zo kan het niet tussen jou en mij @Hugo!?):+
@Henry
Mosfetje staat te koken? Ik begrijp er niks van!
Bij mij werd het warm maar niet kokend rond de 8 . . .10Watt.
En Watt @Flip en @ORN zegen heb je niet ergens 2 buisjes?
@Sparks
kom je ook naar boven? 6 . . . MHZ? Mooi!
Experimentele EL84 KG zendertje:
Laat @Fzwart maar spreken! Het werkt,
MAAR als je dan toch . . . . .Heb je er niet 2?
2X de EL84? @Fzwart nog tips voor @Sparks?
Rob007. (ga nu ff eten! Bolle gijs hongerrrrrr!!!)
Moderator
@Rob: wat dacht je van verkeerde mosfet... ik ga andere proberen, maar eerst tafel leegruimen, ligt overal minimaal 10 cm zooi op.
je enter blijft hangen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 augustus 2005 18:24:51
@Zweetvoetje
Eerst deze:
http://www.agder.net/la8ak/12345/n12.htm
Over verzadiging:
http://www.agder.net/la8ak/12345/n15.htm
Bron: www.agder.net/la8ak/
Ik denk niet dat je last van kernverzadiging hebt met 250mA.
Waarschijnlijk heb je nu high-mu ontstoorferriet (aanbieding van Rinus? Zak met ferriet voor 2,95 Euro?) Bij lage frequenties "overheerst"de kern welke bij hogere frequenties "verdwijnt", het zou het gedrag van jouw ferriet kunnen verklaren. Je kan beter (veel) FT37-43 en FT50-43 bij kent halen!
Moderator
Jammer dat @Hugo zijn berekening enz er niet bij heeft gezet,
Hij moet nu wel begrijpen dat de relatie tussen hem en mij-
Nu wat minder zullen zijn (Zo kan het niet tussen jou en mij @Hugo!?)
Dat kan toch niet.
Welke berekening bedoel je eigenlijk?
@Rob; Geen dank. Dat van die deur was al bekent, nadat ik jou en Vincent ontmoet had op de meeting! Maar das positief bedoeld. Allemaal druk aan het bouwen, das nog mooier. Antenne's zenders je raakt er niet over uitgepraat. Ik hoop meer info op de home page te plaatsen, en wacht dus ook een beetje dit forum af. Want er komen alleen schema's op te staan welke gebouwd en getest zijn. Als je info geeft moet het ook goed zijn natuurlijk.
@Henry, Luister maar naar Rob, ik heb hier nog een mooie QB3/1750 buisje staan.
Yarr, Matey!
@Iedereen
HEE! PPSSSSSSssssssTTTTttt!
Uit betrouwbare bronnen Heb ik vernomen dat:
er Morgen ochtend vroeg al op 6400 en ook rond 6300
Piraatjes de lucht in zullen gaan!!!(rond 9 uur al!!!)
SSSSSSssssTTTTtttt Wel verder vertellen!!!
IK NIET!!! Of misschien ook, (weet ik nog niet!)
@Henry
Verkeerde mosfet? De 510 de 520 530 zijn te gebruiken
De 540 enz weet ik niet meer precies.
Kom op Henry blaazen!!!!
@Hugo
HAA je leest dus nog wel stiekem mee!
Ik miste je al een beetje, alles goed daar?
Ik had gevraagd of er mensen waren die wisten hoe je BV
Voor 6300KHZ een verkorte dipool maakt.
Dus met spoelen in de antenne lijn,
zodat je dus niet meer de volle lengte hoeft te gebruiken.
In verband met ruimte gebrek enz enz.
OOW en @Henry?
Niet te veel naar ORN luisteren! QB3 buisje!
Is ie gek geworden die ORN!?
Daar komt veel te veel vermogen uit!
EL84 is genoeg, anders kan ik het niet meer winnen!
Rob007.
Moderator
@Rob. Alles prima hier hoor.
Natuurlijk lees en luister ik mee, en geef af en toe een hint.
Nou we zullen even kijken of we kunnen luisteren, moet eerst nog boodschappen doen. Inderdaad geeft dat buisje wel wat vermogen, maar je kunt de spaning toch ook laag houden? Komt er niey zo veel uit. Maar ben ook een liefhebber van de El, Pl en 807 buisjes mooi spul.
Andervraagje, Moet ik deze pagina steeds handmatig verversen om nieuwe post te zien?
Moderator
Ha, ha, een QB3 buis Ik zie het al voor me, kan het hele dorp meegenieten op elk elektronisch apparaat.
Het plan:
-tafel opruimen, vordert al, kan het hout voor de helft weer zien. Meteen de scoop z'n eerste service beurt gegeven na 16 jaar.
-Uitgangsfilter: Meer c'tjes!! Dit is toch geen HF meer... Zolang de aanpassing op de swr-meter/dummy niet goed is hoef ik even niet aan een betere antenne te denken.
-Mosfet: Weinig zin om te kopen, heb er genoeg liggen, maar welke is geschikt...
-Buizen: genoeg PCL/PL/PCC/ECC/ECL gevallen liggen, moet even invetariseren... trafo's idemdito.
-antenne: inverted V.
-Modulatie: trafo gevonden en als amp gebruik ik de 40W versterker van de schakelingen want die ligt hier nog voor een ander project.
-Preselector voor de ontvanger.
Mag ik een extra maand vakantie??!!
Moderator
Andervraagje, Moet ik deze pagina steeds handmatig verversen om nieuwe post te zien?
Normaal niet. Heeft waarschijnlijk te maken met je cookie instellingen.
Of gooi anders eens je CO-cookie weg en log opnieuw in.
-Mosfet: Weinig zin om te kopen, heb er genoeg liggen, maar welke is geschikt...
Zoek er een uit met een zo laag mogelijke ingangscapaciteit en een zo laag mogelijke RDSon.
IRF510 heeft b.v. maar 135p aan de ingang.
IRF520 een twee keer zo hoge C maar een twee keer zo lage RDSon, en zo blijven we bezig (twee maanden extra vakantie?)
08.30 ga ik testen met de transistorzender op 6275 of 6400, om 09.00 uur probeer ik het opnieuw op 6305 maar dan met de
Rohde & Schwartz, en even voor henry een QB3 hoeft helamaal niet te storen hoor mits de antenne en aarde goed is.
Dit topic is gesloten