Sony STR-KSL5 geeft "Protect"

Zo wat ben ik blij dat ik hier ff heb gekeken zeg :) :). It works like a charm. Kan die er weer ff tegen aan. Bedankt

Ik zit met exact hetzelfde probleem en nu ik weet dat ik het zelf op KAN lossen wil ik geen kosten maken. Helaas ben ik iets minder technisch dan de meeste aanwezigen hier, maar solderen moet toch lukken. Kan er iemand iets specifieker zijn over het hoe en wat voor ik aan de slag ga om het probleem te verhelpen.
BVD!

Op 3 november 2006 16:26:43 schreef Hans76:
Ik zit met exact hetzelfde probleem en nu ik weet dat ik het zelf op KAN lossen wil ik geen kosten maken. Helaas ben ik iets minder technisch dan de meeste aanwezigen hier, maar solderen moet toch lukken. Kan er iemand iets specifieker zijn over het hoe en wat voor ik aan de slag ga om het probleem te verhelpen.
BVD!

Ja dat is al even geleden maar goed even in mijn geheugen graven.
Als je de boel openschroefd zie je op een grote koelplaat (soort holle koelbuis, zie eerder bericht)een aantal eindtrappen zitten (soort zwarte ic's met ik geloof 5 pootjes). Deze eindtrap-pootjes zullen door het regelmatig warm worden de solderingen op de print 'scheuren'. Als je heel goed kijkt moet dat ook te zien zijn. Ook kun je de eindtrappen losschroeven en ze dan voorzichtig heen en weer bewegen en dan kijken of er pootjes los zitten.
Ikzelf zou gewoon alle pootjes van de eindtrappen opnieuw solderen en dan kijken of het probleem verholpen is ...

Veel succes ...

KT88

Moderator

Kijkkijk, dat vind ik nu leuk, iemand die eens geholpen is geeft nu op zijn beurt hulp terug!

Het forum op zijn best :D

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dag,

Ik heb dezelfde receiver en een vraag.
Bij mij doet de center speaker niets meer. Hij werkt zelf nog wel, maar niet op de uitgang van center???
Iemand een idee hoe te fixen?

KT88

Moderator

Volg het advies van Eibersite maar op, dus doorsolderen van de print.
9 van de 10 keer heeft dat succes.

Ben jij die tiende, zien we je vanzelf terug ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Het is natuurlijk wel heel erg bevredigend als er ook een antwoord komt of het gelukt is ..

Henry S.

Moderator

Op 6 november 2006 21:27:48 schreef KT88:
Volg het advies van Eibersite maar op, dus doorsolderen van de print.
9 van de 10 keer heeft dat succes.

Ben jij die tiende, zien we je vanzelf terug ;-)

Nee, de 4e nog maar ;)

Maar dit is idd forum ten top. :D

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hmmm, heerlijk!, ook IK vind dit geweldig! (ik moest het ff kwijt!)

CO Rules!!!:)

Inderdaad goed om te zien dat een forum soms ook wel functioneerd.
Bedankt voor de reactie. Mijn Sony ligt inmiddels in de Kliko. Solderen is niet mijn vak...

ha hier een technics met overload (protect)word ook kliko denk ik waar is de oude kwaliteit gebleven heb een jaren 80 akai int hok en speelt als een tierelier.

KT88

Moderator

Buurtsuper, maak er liever iemand van de zelfbouw-community blij mee ipv. het in de afvalberg te storten.

Maak je woonplaats eens bekend, genoeg beginners die die onderdeeltjes goed kunnen gebruiken.

Geldt ook voor Hans 76 trouwens.

Henry S.

Moderator

Trafo's en koelblokken zijn altijd welkom op m'n adres ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dag,
Ik heb hier al eerder gereageerd en heb de receiver open gemaakt. De printplaat bekeken en alle onderdelen gezien die jullie beschrijven. Echter ik ben niet zo technisch dat ik het zie waar het zit. Tevens ben ik niet zo'n held met solderen. Wordt waarschijnlijk een tinbad. Is er iemand die mij wellicht wilt helpen. Ik kom zelf uit Duiven bij Arnhem.

Graag jullie reactie.

KT88

Moderator

Heb je een soldeerbout, goede loodhoudende tin en kun je solderen, Marcharem?
Als je eens een plaatje post van de *onderkant* van de print, kan ik je wel aanwijzen waar je moet zijn.

Kun je best zelf, maar als je dat gaat doen, trek dan de stekker er eerst uit en laat hem een dagje zo staan, dan zijn de elco's wel ontladen en kun je zonder gevaar voor sluitingen ermee aan de gang.

Dit onderwerp is al heel oud, maar ik heb het afgelopen week geprobeerd. Ik heb de transistoren opnieuw gesoldeerd en hij werkt weer als een zonnetje. Wat een superadvies! thanks. Scheelt weer een paar honderd euro voor een nieuwe.

Ja, al zo oud dat ik me het apparaat al niet meer kan herinneren.
Maar dat is het leuke aan een forum, berichten blijven bestaan zolang het forum bestaat en kunnen altijd iemand verder helpen.

En ik word weer keurig geinformeerd met een email en kom zo ook nog eens op het forum ...

Hallo Allen,

Heb zelf ook zo'n mooie Sony receiver welke ook hetzelfde probleem gaf.

Aan de hand van de uitleg op dit forum ben ik aan de slag gegaan en heb de print verwijderd en volgens uitleg de transistoren allen opnieuw een soldeerbeurtje gegeven.
Heb dit nog nooit gedaan en had niet verwacht dat ik hem weer tot leven zou wekken. Hij speelt weer als een zonnetje. Mijn vrouw vond het wel stoer dat ik dit voor elkaar gekregen heb, echter zonder jullie uitleg was mij dit niet gelukt, waarvoor mijn dank.

Ik keek nog even naar mijn post-datum en zag dat het al 7 jaar (!!!) geleden was dat ik dit probleem had. Ondertussen allang weer vergeten natuurlijk en leuk nu na al die tijd hier nog een reactie op te krijgen.

@Simon: wij in de achterhoek hebben een gezegde: "Vaak buj te bange" wat er vrij vertaald op neer komt dat als je er niet aan durft te beginnen je ook nooit iets bereikt, gewoon doen, kapot is het toch al. En zie, het werkt weer ... grandioos!!

Hallo forum leden

Na een tijdje zoeken op het internet hier de oplossing gevonden.
Prachtig die oplossingen.

Had zelfde probleem met de HT-SL5 of STR-KSL5 ( lekker 2 nummers voor 1 apparaat ).
Na de controle bleek de soldeer punten van 2 IC's los te zitten.

Zo zie je maar na 7 jaar nog profijt van dit onderwerp en hier telt ook in het zuid-westen het is toch al kapot dus zowat.

De Sony werkt weer prima

Thx digibeet1

maartenbakker

Special Member

Leuk om te horen!

Wat die twee nummers betreft: HT- is het nummer voor de complete set, STR- is het nummer voor de receiver. Sony doet dit ook met stereosetjes en andere samengestelde apparaten; het nummer voor de complete set staat vaak voorop en het nummer van het onderdeel achterop. Tip voor andere lezers is om bij het zoeken naar informatie en documentatie dan ook allebei de nummers te gebruiken.

@Sonytech: beterschap!

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

Sterker nog: ze hebben gepresteerd hetzelfde typenummer te gebruiken voor twee heel verschillende apparaten (afstandbedieningen).

Ook het gebruik van dezelfde modelnummers, zonder vermelding van een typenummer, voor Europese en USA-versies van TV's is erg verwarrend. De apparaten mogen er dan (vanaf de voorkant) hetzelfde uitzien, de specificaties en de opbouw verschillen enorm.

<OT>
@maartenbakker Ben een ruime week offline geweest. Vorig weekend gaf de koortsthermometer tegen de 40° aan. Ben woensdag en zondag geopereerd ivm. een ontstoken decubitus-wond en zal daarvoor nog zeker een week of twee in het UMC moeten blijven.
</OT>

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Beterschap vanaf deze zijde.

Bedankt voor de info houden dit in ons achterhoofd.

Grt. digibeet1

Wat ben ik blij met internet en zeker deze site. Heb sinds 2002 dit systeem, heeft ruim 15 jaar prima gewerkt maar sinds vorige week alleen maar protect.

Dacht dat het tijd was om afscheid te nemen, vandaag jullie aanwijzingen opgevolgd en werkt weer prima.

Mijn dank is groot

De mijne heeft er enkele jaren nadat jullie problemen hadden ook kuren gekregen. Protect! Morgen ga ik hem ook eens open maken en met jullie goede raad aan de slag en dat 15 jaar nadat dit probleem voor het eerst werd aangekaart. Wish me luck.