Deze week heb ik de labvoeding van de site gemaakt, gelukkig werkt hij! Nu heb ik een analoge Amperemeter op de kop getikt. Met deze meter wil ik aflezen op welke stroom de voeding is begrenst. Dus niet hoeveel Ampere er momenteel door de schakeling loopt! Volgens mij zie je dit ook zo bij de "professionele" labvoedingen.
Mijn vraag is nu dus: hoe sluit ik de Amperemeter zo aan dat ik de ingestelde stroomwaarde kan aflezen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
PS: Heeft iemand toevallig een document liggen over de uitgebreide werking van deze voeding?
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
een minder elegante oplossing
steek een dubbele potmeter en gebruik de tweede pot om een schakeling te maken die aangeeft hoeveel stroom je hebt ingesteld
De begrensde stroomwaarde kun je niet zo eenvoudig aflezen. Je zou er voor kunnen kiezen om potmeter p1 te vervangen voor een stereopotmeter en dan de tweede potmeter hiervan te gebruiken om een voltmeter aan te sturen welke representatief is voor de ingestelde begrensde stroom.
-- Net te laat zie ik --
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
bij de meeste labvoedingen met analoge meterkes werdt dat gewoon gedaan door een drukknop die de uitgang kortsluit. de potmeter voor in te stellen stroom moest je dan induwen om de short te maken, door er dan aan te draaien kon je de stroom instellen ( en zien op die amperemeter.) pot loslaten en de uitgang wert terug normaal gemaakt en dan was je amperemeter ook terug normaal.
tis nie moeilijk , tis gemakkelijk
Of gewoon een indicatie rondom de potmeter maken, lijkt me het simpelst (meten met amperemeter en vaste belastingen, potmeter aldus ijken).
Anders krijg je er weer een meter of omschakelaar bij, dat bevordert de duidelijkheid niet tijdens experimenten.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 6 januari 2006 20:20:18 schreef free_electron:
bij de meeste labvoedingen met analoge meterkes werdt dat gewoon gedaan door een drukknop die de uitgang kortsluit.
leuke oplossing en dan blijkt de voeding opeens toch niet 100% kortsluitvast te zijn 
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Mijn voeding met digitaal display moet je ook gewoon de uitgang even kortsluiten om stroom begrensing in te stellen.
Er zit ook een led op die aangaat als de ingestelde waarde word bereikt.
Volgens mij werken de meeste (prof)voedingen zo.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 6 januari 2006 20:27:28 schreef Jonathan:
[...]leuke oplossing en dan blijkt de voeding opeens toch niet 100% kortsluitvast te zijn
hoezo ? tis een labovoeding. das de eerste vereiste van een labovoeding : die moet alle mishandelingen overleven (kortsluiten ompolen , spanning opdrukken etc . binnen bepaalde grenzen natuurlijk , maar kortsluiten is toch wel een van de basisdingen waar ze tegen moet kunnen )
free_electron
Silicon Member
Op 6 januari 2006 20:29:43 schreef chipje:
Mijn voeding met digitaal display moet je ook gewoon de uitgang even kortsluiten om stroom begrensing in te stellen.
Er zit ook een led op die aangaat als de ingestelde waarde word bereikt.
Volgens mij werken de meeste (prof)voedingen zo.
inderdaad. ik heb heir een ganse batterij TTI's staan ( Thurlby Thandar ) 2 kanaals , 3 kanaals met GPIB , zonder GPIB. stroom instellen is een drukknop. die sluit de boel efkes kort , je vijst aan je potmeter en kijkt op display. wanneer je klaar bent laat je los. Het is een momentcontact. dus je hebt geen problemen tijdens experimenteren. Je moet bewust de knop induwen. als je niks doet werkt ze normaal.
dus zoek ene potmeter met op de zelfde as een momentcontactje. Asje induwen en vijzen stelt de stroom in en sluit de uitgang kort waardoor de meter je toont wat de voeding kan leveren
als je loslaat is de voeding klaar voor gebruik.
simpel .. newaar ?
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Potmeter met momentcontact hoeft niet per se.
Heb ik niet.
Gewoon kabel met 2 banaan stekkers in je uitgang proppen en klaar, je hebt sluiting.
Als het beetje een voeding is, is er niets aan de hand.
Gaat de boel roken, investeer dan in een betere voeding.
Nu ben ik redelijk nieuw wat elektronica betreft maar dat het zo 'lomp' werkt in professionele voedingen had ik niet verwacht 
Dat is niet lomp, dat is simpel, hufter-proof, effectief en nauwkeurig. Precies wat je van een 'professioneel' apparaat verwacht.
Dus als ik het goed begrijp is er geen oplossing in de zin van: de Amperemeter op een "andere" plaats in de schakeling aansluiten, of iets met een meetweerstand?
Jonathan
Op 6 januari 2006 20:53:54 schreef WWWouter:
of iets met een meetweerstand?
met een meetweerstand meet je de stroom die je voeding levert, als je hem dan kortsluit meet je je maximum stroom (stroominstelling) van dat moment
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 6 januari 2006 20:53:54 schreef WWWouter:
Dus als ik het goed begrijp is er geen oplossing in de zin van: de Amperemeter op een "andere" plaats in de schakeling aansluiten, of iets met een meetweerstand?
En als je het toch echt wil weten zonder drukknop:
in je voeding wordt met een (even Duits gaan bazelen) 'sollwert' = instelwaarde gewerkt en met een 'istwert'=gemeten uitgangswaarde.
Deze 2 worden in je voeding met elkaar vergeleken, komt de uitgangswaarde boven de ingestelde waarde dan treed logischerwijs de begrenzing in aktie.
Het is dus nodig je instelwaarde te pakken te krijgen en op de meter te tonen. Dit kan echter bij bepaalde regelprincipes tegenvallen vandaar die oplossing met zo'n 'shortbutton' zoals de jongens hierboven beschreven.
- - big bang - -
Op 6 januari 2006 20:47:25 schreef Marco69:
Dat is niet lomp, dat is simpel, hufter-proof, effectief en nauwkeurig. Precies wat je van een 'professioneel' apparaat verwacht.
Tuurlijk is dat WEL lomp !
Een beetje nette voeding laat standaard de geleverde waardes zien en met een druk op de knop de ingestelde waardes.
Zelfs die knallinger bak die ik heb staan doet dat ( links van de "voltage" pot)
Zo moeilijk is dat helemaal niet overigens, bij een voedinkje dat met discrete opamps is opgebouwd staat aan de stroom opamp op de ene poot de gemeten waarde en de andere de ingestelde waarde, die spanningen aanpassen aan je meter, schakelaar er aan, klaar !
chipje
Tuurlijk is dat WEL lomp !
Een beetje nette voeding laat standaard de geleverde waardes zien en met een druk op de knop de ingestelde waardes.
Wat denk jij dat er binnen in het voeding gebeurt als jij op de knop drukt..?
OK Bedankt allemaal voor jullie reacties, als ik het goed begrijp pak ik een schakelaar en die zet ik over de + en de - van de voeding. Zodra ik de schakelaar omzet maakt deze kortsluiting, op dat moment lees ik de ingestelde waarde voor de stroom af op de Amperemeter. (De Amperemeter staat nu gewoon in serie met de + uitgang van de voeding)
Heb ik het zo goed begrepen, of schort er nog wat aan?
Op 6 januari 2006 22:43:58 schreef chipje:
[...]
Iig geen kortsluiting, is gewoon een dubbele potmeter.
Op 6 januari 2006 22:44:19 schreef WWWouter:
OK Bedankt allemaal voor jullie reacties, als ik het goed begrijp pak ik een schakelaar en die zet ik over de + en de - van de voeding. Zodra ik de schakelaar omzet maakt deze kortsluiting, op dat moment lees ik de ingestelde waarde voor de stroom af op de Amperemeter. (De Amperemeter staat nu gewoon in serie met de + uitgang van de voeding)
Heb ik het zo goed begrepen, of schort er nog wat aan?
Of je gebruikt een dubbele potmeter en googelt wat met de weerstanden.
Op 6 januari 2006 22:43:58 schreef chipje:
[...]
Wat denk je ?
Dan wordt een poot van de A meter omgeschakelt naar de ingestelde waarde ingang van de regelaar ( opamp )
Duitsers omschrijven dat het mooiste, Sollwert en Istwert. waarbij sollwert de ingestelde waarde is, en istwert de gemeten waarde, beiden vind je terug aan je regelaar en beiden kun je dus op een displaytje zetten.
Sim-pel
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
chipje
Toeters en bellen waar je extra voor betaald.
Die kortsluit methode werk prima en is goedkoop opgelost.
Woehaa, meer dan een schakelaar en een paar weerstandjes (en heel misschien een inverterende opamp ) is het niet hoor 
chipje
Ik vind de methode die sine beschrijft wel veel netter en vrij simpel.
een comprator en een schakelaar meer ist niet
stand 1 lees je Vref en stand 2 je Vin appeltje eitje.