Je hebt dan helemaal geen aarde, zit nergens mee verbonden.

Dit goed doorlezen,
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=59
Een goede aarding maken of geen aarding gebruiken. Een tussenweg is onveilig gepruts!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 9 januari 2006 16:51:53 schreef WWWouter:
[...]

Die aarde van het stopcontact gebruik je dan toch helemaal niet, je hebt immers zelf een aarde gemaakt met die 2 condensatoren.

HOOOO !

Wacht eventjes, die ctjes van AARDE naar de uitgang zijn alleen ter ontstoring.

Die zijn NIET om een aarde te creeren ! Die geel/groene bus hangt gewoon aan de aarde van je netsnoer !
Anders heeft het totaal geen zin.

Op 9 januari 2006 16:51:53 schreef WWWouter:
[...]

Die aarde van het stopcontact gebruik je dan toch helemaal niet, je hebt immers zelf een aarde gemaakt met die 2 condensatoren.

Die misvatting had al eens eerder iemand.

Dat de aarde een 'afvoerputje' is voor ongewenste signalen.

die wilde ook al zoiets, een kunstmatige aarde maken aan z'n voeding.

dat was Hier

Bedankt DC2PCC, ik kom niet meer bij van het lachen :P

Op 9 januari 2006 17:40:17 schreef Sine:
[...]

HOOOO !

Wacht eventjes, die ctjes van AARDE naar de uitgang zijn alleen ter ontstoring.

Die zijn NIET om een aarde te creeren ! Die geel/groene bus hangt gewoon aan de aarde van je netsnoer !
Anders heeft het totaal geen zin.

Bij die knallinger van jou zie ik toch echt alleen 2 C'tjes tussen + aarde en - aarde. Verder geen aardedraad naar de netentree.

http://members.home.nl/guidomennen/KIF_0525-1.JPG
Als je nu goed naar de foto kijkt zie je een soldeerlip onder de blauwe bus zitten. Deze zit aan de metalen kast.
Van die soldeerlip loopt en een draad naar de geel/groene bus voor de randaarde.
De C's zitten vanaf de rode en blauwe bus naar de soldeerlip.
De hele kast zit dan vervolgens aan de randaarde, de geel/groene draad in het netsnoer.

Jazeker wel, het is niet de beste foto, maar onder de blauwe bus zit een soldeerlip die aan de ( via het netsnoer geaarde ) kast vast zit.

- edit -

Wat hugo zegt :)

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Dus ik kan mijn aardbus op de uitgang van mijn voeding WEL gewoon aan de randaarde van het net verbinden? En die C'tjes bij de knallinger dienen gewoon ter ontstoring van de uitgang? Of haal ik nu vanalles door elkaar? |:(

Die aardbus moet via het netsnoer aan de randaarde.
En de C's zijn idd voor ontstoring.

Op 9 januari 2006 19:05:44 schreef WWWouter:
Dus ik kan mijn aardbus op de uitgang van mijn voeding WEL gewoon aan de randaarde van het net verbinden? En die C'tjes bij de knallinger dienen gewoon ter ontstoring van de uitgang? Of haal ik nu vanalles door elkaar? |:(

Klopt helemaal, zeker gezien de knallinger een switcher is, daar heb je toch al meer last van storing.

Maar ik was er stiekem van uit gegaan dat het duidelijk was dat een aard bus niet anders is dat het woord, een bus die aan aarde ligt

Eindelijk! dan ben ik eruit, dus gewoon een draad van de aardbus aan de voorkant van de voeding naar de randaarde van het netsnoer. Die ontstoring is dus niet echt belangrijk (heb hier nog wel een ferrietkern liggen :P).
Dit is echter wel veilig voor een evenueel aangesloten schakeling? Eerder werd in dit topic beweert dat ik dan mijn scheiding tussen het net en de aangesloten schakeling kwijt ben.

De scheiding blijft bestaan als je de aarde alleen met de kast en Randaarde van je stekker verbind.

De transformator is de scheiding, maar nog een keer de vraag wat je wilt aarden? Als je de aarbus verbindt met de min van je schakeling ben je verkeerd bezig.

Op 9 januari 2006 19:46:40 schreef The Headhunter:
De scheiding blijft bestaan als je de aarde alleen met de kast en Randaarde van je stekker verbind.

Nu gaat er vanaf mijn netentree in de voeding een aardedraad naar de metalen behuizing, en er loopt een aardedraad naar de aardbus aan de voorkant van de voeding waarop ik een schakeling kan aansluiten.

Op 9 januari 2006 19:49:02 schreef Henry S.:
De transformator is de scheiding, maar nog een keer de vraag wat je wilt aarden? Als je de aarbus verbindt met de min van je schakeling ben je verkeerd bezig.

Nee, de + en - van de voeding zijn precies hetzelfde als op het schema van de labvoeding van deze site. Ik heb dus niks aan/tussen de aardbus gesoldeerd.

Op 9 januari 2006 19:49:02 schreef Henry S.:

En dan komt vanzelf weer de vraag:
welk nut heeft de aarde op een van het net gescheiden schakeling?

Op 9 januari 2006 20:08:45 schreef The Headhunter:
[...]
En dan komt vanzelf weer de vraag:
welk nut heeft de aarde op een van het net gescheiden schakeling?

Idd.

@WWWouter: de vraag wel ff goed lezen en beantwoorden he ;)

@WWWouter: de vraag wel ff goed lezen en beantwoorden he ;)

OK doe ik :), het gaat er eigenlijk om dat de behuizing al klaar is en dus zitten de drie bussen er al. (- aarde +), en op vrijwel elke professionele voeding zit ook een aardbus aan de voorkant. Dus ik dacht toen: dat maak ik er ook op. (meer een gevalletje dus van eerst doen dan denken :P)

Maar nu hij bijna klaar is vraag ik me dus toch af of ik het zo wel op een veilige manier heb aangesloten, en hoe dat bij professionele voedingen is opgelost. Want wanneer zo'n voeding op een ongeaard stopcontact is aangesloten heeft die aardbus toch ook geen nut meer?

Klopt, geen enkel nut.

En het algemene nut, tja dat vroegen we ons de hele tijd al af. ;)

Mooi dan is dat ook opgelost, en kan ik het dus gewoon zo laten zitten. Nu echt de allerlaatste vraag van dit topic: hoe kan ik mijn voeding het beste testen? (dikke weerstand 1 ohm eraan, alles voluit zetten en uurtje laten stoken?)
Daarna overbelasten/langdurig kortsluiten of iets dergelijks?

Voor een dergelijke duurtest kun je beter een stel autolampen nemen (55 watt aan 12V).
Belasting/benodigde stroom kun je dan zelf wel uitrekenen neem ik aan?

Monteer ze dan wel zo dat de warmte weg kan!

Weerstand van 10-18 Ohm met voldoende vermogen op de uitgang.
Regelaars beiden op nul.

Ik ga er van uit dat je spanning op de uitgang hebt en dat dit een eindtest is.

Voeding inschakelen en rustig de spanning een beetje opdraaien, stroombegrenzing zal meteen ingaan dus ledje gaat branden.
Stroomregeling rustig opdraaien tot led uitgaat, spanning opvoeren => led gaat weer aan etc etc

Ondertussen je neus, oren en ogen goed openhouden, zet de muziek maar ff uit. ;) Fouten openbaren zich door geluid, rook/stank of geknisper/geknetter.

Ook voelen aan de koelplaat/IC's of deze niet te heet worden.

Niet tijdens het proefdraaien weglopen, neem er de tijd voor.

Dat ga ik proberen, dus net zo lang tot I en U maximaal ingesteld zijn. Hoe lang moet ik hem in deze toestand laten? Is een uurtje voldoende?

Op 9 januari 2006 20:58:01 schreef WWWouter:
Mooi dan is dat ook opgelost, en kan ik het dus gewoon zo laten zitten. Nu echt de allerlaatste vraag van dit topic: hoe kan ik mijn voeding het beste testen? (dikke weerstand 1 ohm eraan, alles voluit zetten en uurtje laten stoken?)
Daarna overbelasten/langdurig kortsluiten of iets dergelijks?

kort van geheugen?Dit wat toch je aller laatste vraag?

U in de laagste stand en I maximaal zo belast je de voeding maximaal op de spanningsregelaar en I minimaal en U maximaal zo belast je de stroomregelaar maximaal.

een uur is meer dan genoeg maar rustig opbouwen en ogen en oren open.

Bedankt iedereen, ik weet voorlopig voldoende :P. Als ik morgen tijd heb ga ik de voeding testen.