Op 21 januari 2006 21:11:01 schreef pcnerd:
[...]
hij is in de eerste instantie gekocht om een TC mee te tunen, als 2e, voor mezelf, om binnenkort ne555 frequenties, en van eigengemaakte frequentiegeneratoren af te lezen.
Ik gebruik toch liever een van m'n frequentietellers. 
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 21 januari 2006 21:29:28 schreef Henry S.:
[...]
hmm, zijn die dingen ook zelf te bouwen? 
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:50:31 schreef chipje:
Zit ook op de meeste multimeters.
Weet alleen niet hoe accuraat dat dan is..
deze multimeter niet, wel C meting, maar dan weer geen frequentie meting :s
Op 21 januari 2006 21:29:28 schreef Henry S.:
Met een goed geijkte scoop kun je, bij een regelmatige golfvorm, heel goed de frequentie bepalen.
Voor hobby matige toepassingen is het alleszins bruikbaar.
KT heeft lang geleefd zonder frequentie meter, maar wel altijd een goede scoop
pcnerd
Op 21 januari 2006 23:04:24 schreef KT88:
[...]
Met een goed geijkte scoop kun je, bij een regelmatige golfvorm, heel goed de frequentie bepalen.
Voor hobby matige toepassingen is het alleszins bruikbaar.KT heeft lang geleefd zonder frequentie meter, maar wel altijd een goede scoop
![]()
hmm, kan zo gouw geen frequentiemetertje vinden, maarja.
en deze scoop, hopelijk goed genoeg, maar is ff wat mee oefenen straks, heb nog een xr2206cp liggen
.
nu ook nog ff op zoek naar een site met dingen over nixie buisjes, wil mischien mijn normale led-display vervangen door nixies
. leek me wel mooi, heb altijd een hekel aan dat felle rode licht 's nachts.
Op 21 januari 2006 23:04:24 schreef KT88:
[...]
Voor hobby matige toepassingen is het alleszins bruikbaar.KT heeft lang geleefd zonder frequentie meter, maar wel altijd een goede scoop
![]()
Ik ben lui 
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Op 21 januari 2006 23:06:43 schreef pcnerd:
hmm, kan zo gouw geen frequentiemetertje vinden, maarja.
en deze scoop, hopelijk goed genoeg, maar is ff wat mee oefenen straks, heb nog een xr2206cp liggen.
Ijken van je tijdbasis kan gebeuren met behulp van de 50 Hz lichtnetfrequentie.
Nog een leuke optie, die bij vrijwel elke scoop is uit te voeren (dus ook de allersimpelste enkelstraals), is het zogenaamde XY-bedrijf.
Hierbij wordt de tijdbasis uitgeschakeld, en komt aan de verticale input (Y) het ingangssignaal, en aan de horizontale input (X) een referentiesignaal.
Door de nu ontstane Lissajous-figuren zijn heel goed vergelijkende metingen mogelijk.
bijv. een 50 Hz signaal op X en een onbekend signaal op Y, geeft een perfect ronde cirkel dus aan dat het ingangssignaal ook 50 Hz is.
Een dubbele slinger is 100 Hz enzovoorts.
Moet je maar eens op Lissajous (of Lissajoux) googlen, je kunt veel meer met een scoop dan alleen maar sinusjes laten zien!
beertje_01
My Tube is bigger then yours
lissajous is anders wel handig ja
kunt zo ijken idd staat ook zo in de assembly manual van die scoop.
btw beetje off topic @ kt88 check mail had vraagje moest je nog niet gechecked hebben hé
wil ni aandringen
Op 21 januari 2006 23:37:26 schreef beertje_01:
btw beetje off topic @ kt88 check mail had vraagje moest je nog niet gechecked hebben héwil ni aandringen
Ik ben heel erg lazy en ook lousy met mail checken, maar je hebt antwoord. De rest maar verder via mail.
pcnerd
Op 21 januari 2006 23:51:16 schreef KT88:
[...]
Ik ben heel erg lazy en ook lousy met mail checken, maar je hebt antwoord. De rest maar verder via mail.
niet voor mij 
ik heb nog ff gekeken naar die knoppen:
van links naar rechts staat er; gain, gain, frequency vern.
die eerste gain regeld de hoogte van de golvjes, de 2e de breedtje ervan, perst het als het ware samen, en de derde, tja, die doed een beetje vreemd, daar kun je aan draaien, zodat je de golvjes stil kunt zetten, enkel gaat dit verschrikkelijk lastig...
hmm
nog ff de gain helemaal naar rechts gedraaid @ 50hz, maar klopt niks van, alles buiten beeld, of een streep op wat hogere bereiken....
iemand die ff mij op msn wil toevoegen, zet ik dat ding ff op de webcam 
[Bericht gewijzigd door pcnerd op ]
Anoniem
Op 21 januari 2006 21:05:09 schreef pcnerd:
[...]
juist ja, trouwens, beertje, wat is een de pries?en wat kan ik doen tegen veroudering van componenten, en welke componenten zijn dit? zit te denken aan elco's en pots vervangen..
Vroeger werden in Belgie (ook in Vlaanderen) elektrotechnische termen meestal in het Frans gespeld.
Prise is een verbastering van het franse werkwoord prendre =(stroom)nemen. Dus een stopkontakt.
Die gewoonte is zeer hardnekkig, tweelingsnoer wordt bij ons nog steeds cote-à-cote genoemd.
pcnerd
Op 22 januari 2006 13:22:58 schreef grotedikken:
[...]
Vroeger werden in Belgie (ook in Vlaanderen) elektrotechnische termen meestal in het Frans gespeld.
Prise is een verbastering van het franse werkwoord prendre =(stroom)nemen. Dus een stopkontakt.
Die gewoonte is zeer hardnekkig, tweelingsnoer wordt bij ons nog steeds cote-à-cote genoemd.
hmm, niet zo best 
maareh, die afstellingen enz. gaat nog niet helemaal perfect, er klopt volgens mij geen zak van
.
niemand die mij ff over msn wil helpen, dan kan ik 'm live laten zien, en kan diegene aanwijzingen geven