Ross Dipool berekening

Als hij in frequentie omhoog wil is een zaag voldoende!

Zender op dummy-load afstellen,
Antenne weer op zender afstellen...
Is dat nou zo moeilijk?
Bovendien, als je weet dat je stoort en daar "wetens-en-willens" mee door blijft gaan, dan hoop ik dat zo'n lul snel de pisang is...
Je verkloot het voor de anderen, die door jouw gedrag zelf de dupe kunnen worden, dus...

HF-junk, verslaafd aan ether.

Op 26 januari 2006 15:26:19 schreef Hans de Swan:
Zender op dummy-load afstellen,
Antenne weer op zender afstellen...
Is dat nou zo moeilijk?
Bovendien, als je weet dat je stoort en daar "wetens-en-willens" mee door blijft gaan, dan hoop ik dat zo'n lul snel de pisang is...
Je verkloot het voor de anderen, die door jouw gedrag zelf de dupe kunnen worden, dus...

De reden dat de zender stoort is ook de reden dat er niet gezonden wordt; vandaar dat ik informatie probeer te vergaren om te zorgen dat alles naar behoren werkt en niet stoort. Dus graag geen voorbarige conclusies trekken.

Op 26 januari 2006 17:04:13 schreef Ectholian:
[...]

De reden dat de zender stoort is ook de reden dat er niet gezonden wordt; vandaar dat ik informatie probeer te vergaren om te zorgen dat alles naar behoren werkt en niet stoort. Dus graag geen voorbarige conclusies trekken.

Daar kan ik mee leven! ;)
Al een dummy-loadje klaar om het spul af te regelen? Een stuk of wat weerstandjes parallel tussen kern en aarde van de antenne-uitgang?

HF-junk, verslaafd aan ether.

sorry jongens

ik stop er ook weer mee als jullie niet willen lezen

ik maak zoveel antennes ook voor twee meter van die was lijnen en jullie willen het allemaal beter weten is mij goed van mij kan je nog een boel leren iemand van 65 jaar
jonges sorry dat ik het zeg maar volgens mij zijn jullie jong en groen

ik stop er mee en dat een nieuwe ling van 65 jaar zo laat maar

heel veel sterkte met jullie ross kom niet weer

Op 26 januari 2006 17:15:31 schreef Hans de Swan:
[...]
Daar kan ik mee leven! ;)
Al een dummy-loadje klaar om het spul af te regelen? Een stuk of wat weerstandjes parallel tussen kern en aarde van de antenne-uitgang?

Nou, ik had een mooie voor hem gemaakt, maar die heeft ie achter zijn eindtrap :s gehangen dus die is nu zwart ;)

Dus moet ff nieuwe maken, maar is zo gebeurd.

Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2006 17:22:00 schreef 06vin:
sorry jongens

ik stop er ook weer mee als jullie niet willen lezen

ik maak zoveel antennes ook voor twee meter van die was lijnen en jullie willen het allemaal beter weten is mij goed van mij kan je nog een boel leren iemand van 65 jaar
jonges sorry dat ik het zeg maar volgens mij zijn jullie jong en groen

ik stop er mee en dat een nieuwe ling van 65 jaar zo laat maar

heel veel sterkte met jullie ross kom niet weer

Helaas moet ik me bij Carel M. aansluiten. De lengte van de dipool is frequentie bepalend, de gamma-match impedantie bepalend, met die verstande dat ze elkaar beinvloeden. Dus wie heeft er gelijk? Beide denk ik, ook aangezien de Ross breedbandig is.

De term 'dippen' slaat ook op de frequentie.

Jammer dat u er mee stopt, een 'oude rot' kan ons nog veel leren, maar laten we dan wel volledig zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2006 17:29:56 schreef Ectholian:
[...]

Nou, ik had een mooie voor hem gemaakt, maar die heeft ie achter zijn eindtrap :s gehangen dus die is nu zwart ;)

Dus moet ff nieuwe maken, maar is zo gebeurd.

Tja... zonder een afregeling...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

We zijn eruit...

De stuurzender is niet goed, @#$@#$ ding. Zender heeft hij ook gekocht als zijnde 50W maar er zit een 25W tor in, we kunnen daarmee max. 30W eruit pompen. Maar het storen blijft. Dus maar op zoek naar nieuwe zender... (geprobeerd spoelen bij te stellen enzo, hielp niks)

echtepino

Golden Member

Op 26 januari 2006 17:22:00 schreef 06vin:
sorry jongens
ik stop er ook weer mee als jullie niet willen lezen
heel veel sterkte met jullie ross kom niet weer

Laat je niet zo snel uit het veld slaan, je hebt pas 4 keer gepost en nu al afhaken?

Word lid van de Benelux DX Club

Op 27 januari 2006 00:29:46 schreef Ectholian:
We zijn eruit...

De stuurzender is niet goed, @#$@#$ ding. Zender heeft hij ook gekocht als zijnde 50W maar er zit een 25W tor in, we kunnen daarmee max. 30W eruit pompen. Maar het storen blijft. Dus maar op zoek naar nieuwe zender... (geprobeerd spoelen bij te stellen enzo, hielp niks)

Een goed filter bij de antenne-uitgang voor een much schoner signaal? Voorbeelden te over op Internet...;)

HF-junk, verslaafd aan ether.

Daar zat ik vanochtend iid ook aan te denken, lowpass filter is dat geloof ik. Geen idee of die in die zender zit.

Maar die kerel die hem verkocht heeft is een dikke oplichter, dus je weet het maar nooit :)

Op 27 januari 2006 15:43:53 schreef Ectholian:
Daar zat ik vanochtend iid ook aan te denken, lowpass filter is dat geloof ik. Geen idee of die in die zender zit.

Maar die kerel die hem verkocht heeft is een dikke oplichter, dus je weet het maar nooit :)

Maak 's een foto van de print, dan kunnen wij gaan brainstormen...:)

HF-junk, verslaafd aan ether.

En, heb je al eens van het concept 'uitzettingscoefficient' gehoord? Wat gebeurd er als je een stukje keramiek star op een stukje metaal kleeft en het dan verhit?

Soldeerwerk ziet er toch niet zo goed uit... Is je bout wel van groot genoeg vermogen?

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op zondag 29 januari 2006 16:26:52

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Na de eindtor zie ik alleen een aanpassingsnetwerk, geen laagdoorlaatfilter. Of kom dat na de kast?

Als je geen filter gebruikt, verklaart dat een hoop storing!

Henry S.

Moderator

Ohjee, moeten die torren kapot?
De emitters moeten vlak zijn en totaal gesoldeerd met het koper.

De rest van het soldeerwerk is ook niet overal goed doorgevloeid, dat kan gaan kraken.

Hier moet iid nog een low-pass filter aan, en de de condensators die nu gebruikt zijn voor de uitgang gaan spoedig kapot! Vermoedelijk worden ze nu al heet, je hebt condensators nodig die een paar honderd volt weerstaan kunnen.

Je gebruikt geschakelde PC-voedingen, iets wat je echt afraad.

Verder is deze set prima af te regelen met de juiste hulpmiddelen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 januari 2006 16:38:38 schreef Rd12tf:
Na de eindtor zie ik alleen een aanpassingsnetwerk, geen laagdoorlaatfilter. Of kom dat na de kast?

Als je geen filter gebruikt, verklaart dat een hoop storing!

Ik had het vermoeden dat er geen LPF in zat, bedankt voor de bevestiging.

Zoals menigeen wel weet ben ik nieuw in HF. Dit is ook een zender die ik niet gemaakt hebt maar onder ogen kreeg. Dit zijn dus iig fouten die ik in mijn "nog te ontwerpen" zender niet ga maken. Hoop ik. :)

Filter met een kantelpunt rond de 110 MHz:

http://img83.imageshack.us/img83/4449/lowpass3pt.png

Neem goede condensatoren, keramische met een hoge doorslagspanning of betere: ATC bijvoorbeeld.

Monteer de spoeltjes haaks op elkaar of scherm ze individueel af.
In en uitgangsimpedantie van het filter is 50 ohm.
Demping bij 200 MHz ongeveer 45 dB.
Demping bij 300 MHz ongeveer 70 dB.

Op 31 januari 2006 08:35:14 schreef Rd12tf:
Filter met een kantelpunt rond de 110 MHz:

[afbeelding]

Neem goede condensatoren, keramische met een hoge doorslagspanning of betere: ATC bijvoorbeeld.

Monteer de spoeltjes haaks op elkaar of scherm ze individueel af.
In en uitgangsimpedantie van het filter is 50 ohm.
Demping bij 200 MHz ongeveer 45 dB.
Demping bij 300 MHz ongeveer 70 dB.

Die kan ik zonder problemen achter de eindtrap hangen? (25W) Of heeft deze schakeling geen maximum vermogen.

Stel dat ik wel tot 180W ga....

(180 * 50) ^0.5 = 94,87 Volt

Die condensatoren zullen dus in ieder geval 100V aan moeten kunnen?

Die 95 volt is nog maar de effectieve waarde, de top-top spanning is meer van belang en die is ongeveer 268 V bij 180W! En binnen het filter kan bij misaanpassing de spanning nog meer oplopen.

Probeer ATC- (chip condensatoren) of mica condensatoren te kopen.

Op 1 februari 2006 14:11:52 schreef Rd12tf:
Die 95 volt is nog maar de effectieve waarde, de top-top spanning is meer van belang en die is ongeveer 268 V bij 180W! En binnen het filter kan bij misaanpassing de spanning nog meer oplopen.

Probeer ATC- (chip condensatoren) of mica condensatoren te kopen.

Oke, daar is de berekening dus voor :)

Kan je ook de top-top spanning berekenen? Of is dat alleen te meten?

Vtt = Veff * sqrt(2) * 2

dus:

Vtt = sqrt(8 * P * R)

;)

Op 1 februari 2006 16:51:29 schreef Rd12tf:
Vtt = Veff * sqrt(2) * 2

dus:

Vtt = sqrt(8 * P * R)

;)

Is de berekening niet 94,87 * (2^0.5) * 2 = 268,33V ?

Edit: met die 2e formule van jou kom ik een paar honderste volt lager uit :)

[Bericht gewijzigd door Ectholian op woensdag 1 februari 2006 17:11:04