Op 26 januari 2006 17:22:00 schreef 06vin:
sorry jongens
ik stop er ook weer mee als jullie niet willen lezen
heel veel sterkte met jullie ross kom niet weer

Laat je niet zo snel uit het veld slaan, je hebt pas 4 keer gepost en nu al afhaken?

Op 27 januari 2006 00:29:46 schreef Ectholian:
We zijn eruit...

De stuurzender is niet goed, @#$@#$ ding. Zender heeft hij ook gekocht als zijnde 50W maar er zit een 25W tor in, we kunnen daarmee max. 30W eruit pompen. Maar het storen blijft. Dus maar op zoek naar nieuwe zender... (geprobeerd spoelen bij te stellen enzo, hielp niks)

Een goed filter bij de antenne-uitgang voor een much schoner signaal? Voorbeelden te over op Internet...;)

Daar zat ik vanochtend iid ook aan te denken, lowpass filter is dat geloof ik. Geen idee of die in die zender zit.

Maar die kerel die hem verkocht heeft is een dikke oplichter, dus je weet het maar nooit :)

Op 27 januari 2006 15:43:53 schreef Ectholian:
Daar zat ik vanochtend iid ook aan te denken, lowpass filter is dat geloof ik. Geen idee of die in die zender zit.

Maar die kerel die hem verkocht heeft is een dikke oplichter, dus je weet het maar nooit :)

Maak 's een foto van de print, dan kunnen wij gaan brainstormen...:)

En, heb je al eens van het concept 'uitzettingscoefficient' gehoord? Wat gebeurd er als je een stukje keramiek star op een stukje metaal kleeft en het dan verhit?

Soldeerwerk ziet er toch niet zo goed uit... Is je bout wel van groot genoeg vermogen?

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Na de eindtor zie ik alleen een aanpassingsnetwerk, geen laagdoorlaatfilter. Of kom dat na de kast?

Als je geen filter gebruikt, verklaart dat een hoop storing!

Ohjee, moeten die torren kapot?
De emitters moeten vlak zijn en totaal gesoldeerd met het koper.

De rest van het soldeerwerk is ook niet overal goed doorgevloeid, dat kan gaan kraken.

Hier moet iid nog een low-pass filter aan, en de de condensators die nu gebruikt zijn voor de uitgang gaan spoedig kapot! Vermoedelijk worden ze nu al heet, je hebt condensators nodig die een paar honderd volt weerstaan kunnen.

Je gebruikt geschakelde PC-voedingen, iets wat je echt afraad.

Verder is deze set prima af te regelen met de juiste hulpmiddelen.

Op 29 januari 2006 16:38:38 schreef Rd12tf:
Na de eindtor zie ik alleen een aanpassingsnetwerk, geen laagdoorlaatfilter. Of kom dat na de kast?

Als je geen filter gebruikt, verklaart dat een hoop storing!

Ik had het vermoeden dat er geen LPF in zat, bedankt voor de bevestiging.

Zoals menigeen wel weet ben ik nieuw in HF. Dit is ook een zender die ik niet gemaakt hebt maar onder ogen kreeg. Dit zijn dus iig fouten die ik in mijn "nog te ontwerpen" zender niet ga maken. Hoop ik. :)

Filter met een kantelpunt rond de 110 MHz:

http://img83.imageshack.us/img83/4449/lowpass3pt.png

Neem goede condensatoren, keramische met een hoge doorslagspanning of betere: ATC bijvoorbeeld.

Monteer de spoeltjes haaks op elkaar of scherm ze individueel af.
In en uitgangsimpedantie van het filter is 50 ohm.
Demping bij 200 MHz ongeveer 45 dB.
Demping bij 300 MHz ongeveer 70 dB.

Op 31 januari 2006 08:35:14 schreef Rd12tf:
Filter met een kantelpunt rond de 110 MHz:

[afbeelding]

Neem goede condensatoren, keramische met een hoge doorslagspanning of betere: ATC bijvoorbeeld.

Monteer de spoeltjes haaks op elkaar of scherm ze individueel af.
In en uitgangsimpedantie van het filter is 50 ohm.
Demping bij 200 MHz ongeveer 45 dB.
Demping bij 300 MHz ongeveer 70 dB.

Die kan ik zonder problemen achter de eindtrap hangen? (25W) Of heeft deze schakeling geen maximum vermogen.

Stel dat ik wel tot 180W ga....

(180 * 50) ^0.5 = 94,87 Volt

Die condensatoren zullen dus in ieder geval 100V aan moeten kunnen?

Die 95 volt is nog maar de effectieve waarde, de top-top spanning is meer van belang en die is ongeveer 268 V bij 180W! En binnen het filter kan bij misaanpassing de spanning nog meer oplopen.

Probeer ATC- (chip condensatoren) of mica condensatoren te kopen.

Op 1 februari 2006 14:11:52 schreef Rd12tf:
Die 95 volt is nog maar de effectieve waarde, de top-top spanning is meer van belang en die is ongeveer 268 V bij 180W! En binnen het filter kan bij misaanpassing de spanning nog meer oplopen.

Oke, daar is de berekening dus voor :)

Kan je ook de top-top spanning berekenen? Of is dat alleen te meten?

Vtt = Veff * sqrt(2) * 2

dus:

Vtt = sqrt(8 * P * R)

;)

Op 1 februari 2006 16:51:29 schreef Rd12tf:
Vtt = Veff * sqrt(2) * 2

dus:

Vtt = sqrt(8 * P * R)

;)

Is de berekening niet 94,87 * (2^0.5) * 2 = 268,33V ?

Edit: met die 2e formule van jou kom ik een paar honderste volt lager uit :)

[Bericht gewijzigd door Ectholian op ]

Ja, je gebruikt dus:Vtt = Veff * sqrt(2) * 2
Jij gebruikt de zelfde formule!

Op 1 februari 2006 14:11:52 schreef Rd12tf:

Verdubbelen als het goed mis gaat :P

Dure jongens, maar dit is ook geen versterker voor een beginner. ;)

Op 1 februari 2006 16:21:32 schreef Ectholian:
[...]

Oke, daar is de berekening dus voor :)

Kan je ook de top-top spanning berekenen? Of is dat alleen te meten?

Dat is basis elektriciteitsleer ;) Of heb je geen elektrotechnische achtergrond?

Op 1 februari 2006 17:49:55 schreef Henry S.:
[...]
Dat is basis elektriciteitsleer ;) Of heb je geen elektrotechnische achtergrond?

Nee, ik ben nu bijna klaar met mijn opleiding Hogere Informatica. Vind electronica wel heel erg interessant en heb een aantal kleinere schakelingen gemaakt. Ben alleen besmet met HF virus nu, doordat mijn buurman bezig is gegaan met zenden :)

Maar nu weten jullie waarom ik soms domme vragen stel haha

ATC's beginnen bij Barend rond de 3 euro, maar dan heb je wel wat: Lage verliezen, hoge Q, lage zelfinductie en *bestand tegen hoge RF stromen*.

Zeker in een filter moet je geen rotzooi gebruiken en zeker met een beetje vermogen (>20 Watt).

Maar wellicht zijn er tegenwoordig goede alternatieven voor ATC's.

???

Op 1 februari 2006 17:53:02 schreef Ectholian:
[...]

Nee, ik ben nu bijna klaar met mijn opleiding Hogere Informatica. Vind electronica wel heel erg interessant en heb een aantal kleinere schakelingen gemaakt. Ben alleen besmet met HF virus nu, doordat mijn buurman bezig is gegaan met zenden :)

Maar nu weten jullie waarom ik soms domme vragen stel haha

Verklaart een hoop :) Ach, je nivo ligt al hoger dan sommigen die nu met hun elektronisch eindwerk bezig zijn ;)

Het HF-virus! Getekend voor het leven! >:)

Op 1 februari 2006 18:16:46 schreef Rd12tf:
ATC's beginnen bij Barend rond de 3 euro, maar dan heb je wel wat: Lage verliezen, hoge Q, lage zelfinductie en *bestand tegen hoge RF stromen*.

Zeker in een filter moet je geen rotzooi gebruiken en zeker met een beetje vermogen (>20 Watt).

Maar wellicht zijn er tegenwoordig goede alternatieven voor ATC's.

???

Geen idee, ik heb me altijd kunnen redden met dikke pilletjes van de radiomarkt ;)

Maar als ik (andere topic, dat wel) nu mijn stuurzender aan de praat krijg van 5W... is het dan slim om na elke printplaat zo'n filter te zetten? Of pas na de laatste (lijkt mij nl. wel). Maar schadelijk is het niet toch, als ik bij elke trap een filter plaats :)

Als laatste, zoals ik al eerder zei... Of was dat in het andere topic, dit is het nadeel van crossposten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]