Wet van Kirchoff

Hoe los je dit op met Kirchoff?

code:


Ui ---- R -------- R -------- Uo
             |          |
             R          R
             |          |
   --------------- R --------

Het is de bedoeling dat we op het einde een formule kunnen opstellen Uo/Ui.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 16 februari 2006 20:16:08

Evarist

Golden Member

Ik geloof alleen nog in de wet van het geld. :)

Je hoeft alleen beide wetten toe te passen. In een knooppunt is de algebraische som der stromen 0

Nihil est verum, quod non probatur primo.

http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2
voor ubbcode hulp. Gebruik code /code om schemaatjes in ascii te maken.
Evt met behulp van AACircuit van www.tech-chat.de natuurlijk :)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Sine

Moderator

Oef, dat is te lang geleden :P

Ik ken alleen nog de 3e wet ...

Het probleem met die zaken is dat ze zo ontzetten simpel kunnen worden als je ze begrijpt, dus uitleggen is altijd moeilijk ...

toch een poging:

Ten eerste moeten we even dit vermelden. In de nu volgende uitleg zal er staat, zet stroom en spanningspijlen op je schema. Dit is steeds in de zin, die jij denkt. Als het in de praktijd anders zou zijn, dan zal je gewoon bij de berekeningen negatief uitkomen !

Dus ...

waar er 3 of meer draden toekomen, kan je de stroomwet inzetten. Hiervoor moet je dus stroompeilen zetten in alle geleiders. normaal komt de stroom aan de plus uit de batterij.

In zo'n knooppunt, komen dus stromen toe, en gaan er weg (ja duh, als er enkel weggaan, vanwaar zou die stroom dan wel komen ? ...)

nu kan de stroom die toekomt enkel weer weg, dus blijven is uitgesloten !

dus de som van alle toekomende stromen is gelijk aan de som van de uitgaande.

dus als I1 en I2 toekomen, en I3 weggaat, dan moet altijd I1 + I2 = I3

dit kan je natuurlijk ook schrijven als -I1 - I2 = -I3 en I1 + I2 - I3 = 0 (puur wiskunde ...)

doe dat voor alle knooppunten

tot hier heb je de stroomwet van kirchof gebruikt

nu de spanningswet ... ietsje lastiger :-)

die in ierder lus, maw ieder gesloten deel van geleiders enzo (met ald dan niet een bron / weerstand in) geef je een draaizin (bvb allemaal wijzerzin). Dat noemen we de positieve draaizin. (kies voor elke lus dezelfde zin ... tis zo al lastig genoeg)

nu moet je spanningspijlen op je componenten zetten. de spanning over een weerstand wijst altijd tegengesteld aan de stroom (die je daarnet koos) erdoor.

voor een spanningsbron is het net omgekeerd. de stroom vloeit daar in dezelfde richtiong als de spanning

Dit is logisch, een bron "maakt" spanning, een verbruiker (weerstand) "breekt die af" ....

nu maak je voor alle lussen een spanningsvergelijking. dit houdt in dat je in iedere lus de som maakt van alle spanningen. en wel zo: als de spanningspijl meedraait met de gekozen draaizin, dan doe je +, anders -

nu bekom je weer een aantal vergelijkingen.

in je spanningsvergelijking, kan je de spanningen over de weerstanden schrijven als I * R

de bronnen, zijn normaal gegeven

al die vergelijkingen moeten onderling opgaan, dus een stelsel

dat moet je nu oplossen zie ... dit kan via matrixen, via grafisch rekentoestel, via substitutie, enz, enz

ik prefereer rekenmachine ... stelsels oplossen is te simpel, en saai ... je maakt zo te rap fouten !

snap je het al beter ???

Als je over de middelen beschikt, kan je snel en simpel zelf oefeningen maken en achteraf testen !

mvg Bertrand

als er verwezen wordt naar bepaalde zaken, dan is dat niet ik die doorsla, ik heb het al zooooooooooooo vaak getikt, dat ik begin met copy paste :p

een topic hierover:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/253931

http://users.telenet.be/Lektroluv/Oef.JPG

Hier het schema het is de bedoeling om eerst een stroom verhouding te zoeken en dan de stromen te vervangen door de wet van ohm.

Dan moeten we de verhouding Uo/Ui zoeken.

Weerstanden hebben geen waarden.

Spanningen ook niet, het is louter te doen om de verhouding tussen Uo en Ui.

[Bericht gewijzigd door Robbie op woensdag 1 februari 2006 23:59:55

free_electron

Silicon Member

Op 1 februari 2006 22:53:58 schreef evarist:
Ik geloof alleen nog in de wet van het geld. :)

in god we trust ... all others pay cash.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Laat de oplossing maar, de weerstand R4 staat er niet.
Deze weerstand maakte de oefening moeilijk.

Bedankt voor al jullie snelle reacties.

Amaai wet van kirchoff ofhoe da tem ook noemt. die is toch simpel... khad beste van de klas op da vak... uitleg moet ik precies al ni geve want das al voor mij gedaan

GJ_

Moderator

@partymike:
Hij had de oplossing al gevonden....twee weken geleden.

free_electron

Silicon Member

Op 16 februari 2006 20:18:20 schreef GJ_:
@partymike:
Hij had de oplossing al gevonden....twee weken geleden.

heheh. partymike was de beste van de klas ... in tweede zit zeker( 2 weken later dan de anderen ) lol.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

lacht maar me mij...
kwas beste van men klas van netwerke me wijt 40% Boven de merediaan... mjah mijn klas is dan ook wel achterlijk.

Op 23 februari 2006 21:04:33 schreef partymike:
lacht maar me mij...
kwas beste van men klas van netwerke me wijt 40% Boven de merediaan... mjah mijn klas is dan ook wel achterlijk.

dus, dan heb je een goede reden om een topic te kicken?

IF you can't convince them, then confuse them!

eh? owh man wat ben ik weer aant stoefe geweest...

[Bericht gewijzigd door partymike op vrijdag 24 februari 2006 16:16:54

Henry S.

Moderator

Voortaan minder gras roken?

Let een beetje op je spelling zeg...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.