Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Pfff, net weer teruggebracht naar 5, werkt ook niet. Heb niet genoeg draad liggen voor 20 wikkelingen 
Zoals in dat plaatje zit mn tickler dan goed aangesloten?
zweetvoetje
Free the whales!
het zou moeten werken lijkt me...
De enige twijfel die ik heb is of je wel genoeg vermogen kan leveren met zo'n smoorspoel...
probeer het anders eens met 10 wikkelingen op 100*10mm ferrietkern...
Dat werkt iig ook wel... (10 voor de KG, 50 voor MG)
Of een aftakking op 1/3e van de afstemspoel maken, en daar de source aan hangen. Dat wil ook wel oscilleren. Moet je nog ff regelbaar maken, en je hebt een simpele reg, met een soepeler terugkoppeling als deze..
Of je maakt dat schema van mij, met die bf961, al is die wel een stapje ingewikkelder natuurlijk.
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Op 26 februari 2006 16:22:23 schreef zweetvoetje:
Of je maakt dat schema van mij, met die bf961, al is die wel een stapje ingewikkelder natuurlijk.
Idd, en ik maak het voor school, moet simpel uit te leggen zijn
Nu wordt het helemaal gek
De spanning op de drain is lager geworden, zonder dat ik de sourceweerstand veranderd heb 
zweetvoetje
Free the whales!
Dat is raar...
Merk je trouwens veranderingen qua selectiviteit/gevoeligheid bij het verdraaien van de terugkoppelingsweerstand? en of het omkeren van de ticklercoil? Dit zou toch wel effect moeten hebben...
Kan je misschien de spanning nog wat hoger maken?
Berry
Raar idd
Selectiviteit? Geen idee
Gevoeligheid: Als ik mn functiegen aansluit, en ik hoor net een piepje, en ik draai de regen helemaal rechtsom, wordt hij op het laatst IETS zachter.
Zefde gebeurt met een omgedraaide tickler spoel... 
Berry
Eeeh dat is enkel als ik flink vermogen dr in pomp met mn functiegen. Dan kan ik daarop afstemmen. Fluitje lijkt niet regelbaar met de regen, dus vandaar dat ik denk: zal wel rommel zijn.
Hij hoort toch ook te fluiten als ik niet ergens op afgestemt ben?
Alleen als je audion oscilleert ...
En de stroom door je fet zal veranderen met de temperatuur en als tie oscilleert natuurlijk 
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Berry
Ja, maar wat wil je nou zeggen? Dat hij het toch doet? Dat de finish dichterbij is dan gedacht? Of wat?
Op 26 februari 2006 17:06:22 schreef Berry:
Ja, maar wat wil je nou zeggen? Dat hij het toch doet? Dat de finish dichterbij is dan gedacht? Of wat?
Misschien oscilleerde je audion al die tijd al, misschien heb je moeite met het regelen ...
zweetvoetje
Free the whales!
alleen een synchrodyne doet dat...
een synchrodyne is bijvoorbeeld een oscillerend audion.
Maar waarschijnlijk oscilleert hij niet.
Hoor je door alle omroepzenders een piep? toonhoogte afhankelijk van de afstemming, en zo laag dat je m nie meer hoort als je perfect afstemt? In dat geval oscilleert ie al...
Maar mijn water zegt dat dat niet het geval is...
Berry
Zelfs met losgekoppelde tickler heb ik dat piepje. Omroepzenders? Eeeehm, die krijg ik geeneens hoorbaar...
Op 26 februari 2006 17:41:44 schreef Berry:
Zelfs met losgekoppelde tickler heb ik dat piepje. Omroepzenders? Eeeehm, die krijg ik geeneens hoorbaar...
Ook als de antenne er af is? In dat geval moet je die spoel maar eens vervangen door de smoorspoel zoals beschreven door zweetvoetje.
Je hebt onbedoeld een lf oscillator gemaakt, tenminste daar lijkt het nu op.
Berry
Op 26 februari 2006 17:57:33 schreef Rd12tf:
[...]
Ook als de antenne er af is? In dat geval moet je die spoel maar eens vervangen door de smoorspoel zoals beschreven door zweetvoetje.Je hebt onbedoeld een lf oscillator gemaakt, tenminste daar lijkt het nu op.
nee zonder antenne hoor ik niets. met ook niet. Enkel met functiegen
het signaal is een of ander vaag hobbeltje met veel rommel
Berry
Hmmz, regen pot was kapot. Nu ff de pot kortgesloten.
Toch zit me die FET niet lekker. Zo raar dat opeens de drain nog maar 1,5V ipv 3,75V heeft. Heb de FET al vervangen maar dat hielp niets.
In ieder geval heb ik versterking. Als ik dan de tickler aansluit: weg. Geen signaal meer. Draai ik de tickler om: nog niets...
Het lijkt er dus op dat de regen altijd tegenwerkt ofzo? Zou de 10nF tussen regen pot en tickler te groot zijn, lijkt me sterk? Als ik teveel of te weinig wikkelignen heb, zou hij toch de boel niet dempen?
Bedoel, zonder tickler heb ik een keurige HF amp, en dan de tickler er aan: alles dempt uit. (scoop hangt aan de drain).
[Bericht gewijzigd door Berry op ]
zweetvoetje
Free the whales!
dat alles gedempt wordt is vrij logisch, het is toch een draadje direct naar de massa.
Je zal het aantal van de tickler moeten vergroten. iets anders kan ik niet bedenken.
Berry
Ja dat is wat ik me gisteren ook bedacht: gewoon kortsluiting. Meer wikkelingen zorgt wel voor een grotere zelfinductie dus een grotere wisselstroomweerstand -> geen kortsluiting.
Toch raar, ik heb een vrijwel identiek schema gezien rond een triode, en er stond bij: tickler neeem 10 à 25% van de tuned coil. Nu versterkt een triode wel meer, maar het blijft sluiting. Zal eens wat met die C gaan spelen ook.
zweetvoetje
Free the whales!
Berry
Jammer van die 10%
Tickler is nu 20 windingen, nog geen goede pot dus nu zit het idd via die C (die van 10n naar 33p is gegaan) kortgesloten. 33p heeft op 3.5MHz een X van 450 ohm.
Nu, eerste poging: scoop aan drain, geen antenne ofzo aangesloten: wat zie ik: oscillatie's! draai wat aan de varco en ja, ik kan ze regelen. Helaas vallen ze opeens wat in het onderste berijk zeg maar (lagere freq).
Sluit de functiegen aan: versterkt. Maar zie aan de AF uitgang niet echt een signaal (behalve een klein beetje van het HF nog). Als ik de tickler loshaal is het signaal op de drain zelfs iets sterker!
Moet niet opgevend draai ik de tickler om: Dit keer oscilleert hij niet. Ik sluit de functiegen aan. Op de drain meet ik een misbaksel van een signaal, ruis, beetje sinusachter maar ook weer niet.
Ook met een amp eraan hoor ik niets.
Mis ik iets? Maak ik een foutje?
zweetvoetje
Free the whales!
Je gebruikt iig niet een al te deftig schema. Zet de terugkoppeling in de emitterkring, zoiets als deze:
-------------------------
|
.-.
| | 220
| |
'-'
|
|
|-+
|
------------>|-| ||
| | |-----||---|<-------
| ) | || | |
| ) .-. .-. .-.
=== )-------->| | | | | |
| ) | |1k | | | | 2*10k
| | '-' '-' '-'
| | | | |
------------------------------------
en dan bedoel ik vooral de manier van terugkoppelen, die is hier veel effectiever.
en je zal trouwens de terugkoppeling bij dat schema van jou met een condensator, of met een pot moeten regelen, anders zal je er nooit iets uit krijgen...
Hoe zit het trouwens met het beginnen van de oscillatie als je varco indraait? begint dat plots, en sterft dat ook plots uit, of gaat dat heel geleidelijk?
Ik bedoel, als je de varco naar rechts draait, beginnen dan de oscillaties in één keer, en als je dan weer naar links draait stoppen ze dan pas verder naar links als dat ze begonnen?
in dat geval is het namelijk voor de kortegolf waardeloos, wat sterke omroepzenders zul je er nog wel mee uit de lucht kunnen halen, maar meer ook niet.
[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]
Berry
Wil de boel best in de source zetten, maarja liever wel met losse tickler spoel aangezien ik deze nu al helemaal gewikkeld heb. Toch zou ik het liever zo doen als ik nu bezig ben... Eigenwijs hè. Leuke is dat ik HIERNA dan eentje met een tickler in de source ga maken, en dan SPELENderwijs wil leren zeg maar.
Ik snap dat ik een pot nodig heb, maarja moet nog even een nieuwe kopen, die andere kwam uit mn junk box.
Tja, wat is plots. Het begint met eensinus van zeg 60mVt, en dan neemt geleidelijk de amplitude toe en dan weer af. Als ik terugdraai sterft hij op hetzelfde punt als hij tot leven kwam.
Ik bedenk me nu ook opeens dat mn functiegen maar tot 2MHz gaat, die frequentie kan ik wel afstemmen, maar op het moment genereert hij niet op die frequentie. Dus kan hij ook niet regenereren? Wat moet ik doen om hem op die lagere frequenties ook te laten genereren?
zweetvoetje
Free the whales!
ferrietstaafje in je spoel steken...
Maar het is de bedoeling dat je m juist net niet laat genereren hè.
En wat je nu zegt over het opstarten van het genereren is niet erg nauwkeurig, maar ik vrees dat ie gewoon in een 'stapje' opstart.
Waarom wil je trouwens zo nodig met een frequentiegenerator dat ding testen?
Er zijn bakken zenders in de aether, een beetje eenkringer zou toch op zn minst wel iets moeten laten horen, als je een antenne erin steekt. (met 5-100pF in koppelen op de tickler)
Berry
jup antenne er aan.
Als ik de tickler kortsluit moet hij toch wel genereren? Als ik meet dat hij genereerd weet ik in ieder geval dat de tickler werkt.
Nu, in het gebied waar ik hem laat genereren hoor ik wat piepjes en wat italiaanse omroepzenders, maar die piepjes zijn zeer zwak...
zweetvoetje
Free the whales!
Het aansluiten van de scoop zorgt altijd wel voor wat demping...
En je weet toch neem ik aan dat hij het meest gevoelig is als de terugkoppeling zo is ingesteld dat ie net niet genereerd?
Je moet dus bijvoorbeeld de voedingsspanning zodanig regelen dat ie net niet genereert, dan ontvang je het meeste...
Maarja, eigenlijk heb je nu gewoon die potmeter nodig, of evt. nog een trimmertje om de terugkoppeling deftig in te kunnen stellen
Berry
Oh wist het wel, maar dacht er neit aan. Bekent probleem hier 
Voor SSB moet hij toch in oscillatie staan (op het randje net wel) en voor AM op net niet oscilleren?
Viel me trouwens op dat ik die piepjes alleen hoorde met de probe aan de drain, dus een C van drain naar massa.
Ohja welke waarde voor de pot zou ik het beste nemen?