Op 8 februari 2006 14:07:31 schreef Berry:
Hallo mensen,

ben van plan een regen te bouwen.

Je woont toch niet naast mij hé?

Op 24 februari 2006 19:15:56 schreef Henry S.:
[...]
Idd, van laagohmige antenneaansluiting naar hoogohmige kring/FET, en je antenne mag je kring niet teveel belasten.
[...]
>:)

Ok dan kan ik EINDELIJK (:P) weer verder knutselen :)

Op 24 februari 2006 19:17:40 schreef evarist:
[...]
Je woont toch niet naast mij hé?

Ik zij regen, geen mexicaanse hond ;)

Je weet hoe dicht de hond en maximale gevoeligheid bij elkaar liggen? :)

retorische vraag, heel dicht dus :+

maargoed, uiteindelijk een buffertrapje moet helpen lijkt me.
En het zal wel meevallen, kijk dat een buizenbak zich als een hond gedraagt, zou ik ook doen met zoveel stress op me ;)

Zo, die zit in elkaar. Wel jammer dat hij (nog) niet werkt...

http://img48.imageshack.us/img48/7312/regen0002wijzig22dn.jpg
Dit is het schema. Ik heb hem nu nog zonder RF preamp gebouwd. 5 wikkelingen koppelspoel. 60 wikkelingen voor de getunede spoel. 8 wikkelingen terugkoppeling. Dit alles op een D=3/4" PVC pijpje.
choke is 4m7
weerstand bovenin 2k2
AF C is 220n
C van drain naar GND is 330p
Aan de drain zit direct de tickler, dan een 10n C, dan een 50k potmeter naar de GND (anders dan in het schema dus.

Probleem: hij genereerd niet. Tussen tickler en C meet ik boven een bepaalde frequentie wel een sinus, onafhankelijk van de 50k potmeter.

Ik had eerst 6 wikkelingen terugkoppeling, op een gegeven moment meette ik met de scoop een sinus op de drain (bij de 50k pot op bijna 0 ohm, enkel dan)
Ik dacht: even wat extra wikkelingen
Sindsdien geen generatie meer.
Probleem was ook, dat ik wel een sinus zag, maar op de AF afname geen piepje hoorde! Weet dus niet of dit wel genereren was, of gewoon wat rommel die ik toevallig filterde.

LC kring filterd wel, dat heb ik nagemeten.

Dus, wat kan het zijn?

Aansluitingen van tickler al eens omgedraaid?

Ja, vergeten te vermelden, heb ik idd al gedaan.

kickje

Ohja, de FET is een BF245A

zaken om te proberen:

Ugs van je fet is nu 0V, je fet trekt bijna de maximale stroom. Plaats een weerstand van 100 ohm tussen de source en massa, en ontkoppel de weerstand met 100nF. Zo maak je de gate negatief t.o.v. de source.
Verander de waarde van de source weerstand net zo lang tot de halve voedingsspanning op de drain staat.

Laat die condensator weg tussen de drain en massa.
Zorg eerst dat je audion perfect oscilleert, daarna zorgen dat je meekoppeling soepel werkt en je het oscilleren dus perfect kan regelen met de potmeter.

Heb je een idee op welke frequentie je audion werkt?

http://www.deepfriedneon.com/tesla_f_calchelix.html
Via deze site kan je redelijk nauwkeurig de zelfinductie van je spoel bepalen.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Spoeltje is 26uH
Varco denk ik zo'n 80pF
dus zit in de 80m band

Ik zal eens wat gaan spelen met die source weerstand

Ok, spanniing op de drain is nu 1/2 voedingsspanning. Er loopt een stroom van 3mA door de drain. Source-weerstand is 390 Ohm.

De audion werkt, aardig wat versterking krijg ik er uit. Maar genereren, ho maar. Spoeltje omdraaien helpt niet. Als ik logisch nadenk zou de spoel nu ook goed om moeten zitten. 8 wikkelingen voor de tickler nogsteeds te weinig?

Spoeltjes zitten zo:

[KOPPELSPOEL]  [TUNED SPOEL]  [TICKLER]
IN        GND  VARCO     GND  DRAIN GND (potmeter dus)

Dus op de varco staat een positieve spannning, FET geleid minimaal, dus hoge spanning op de drain. Dan stroomt door de tickler een maximale stroom. Zo lijkt het me toch goed zitten?

Nu denk ik dat nog meer tickler windingen een beetje absurt zou zijn. Maar ik kan het proberen.

Maar het schema klopt? (ontwerp van mij + correcties van sparkman)

C van drain naar GND is 330p

Deze al weg?

Heb je al minder tickler-windingen geprobeerd?
Zit de tickler bij het koude eind van je afstemspoel?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Volgens mij moet je bij een dergelijke schakeling liever 20 windingen proberen. zo'n FET heeft maar bar weinig versterking...

Waarom zet je de terugkoppeling niet in de emitterleiding? daar heb ik heel goede ervaringen mee, dan kan je een stuk soepeler regelen, al is de versterking dan misschien een klein beetje kleiner.

Op 26 februari 2006 14:36:04 schreef Rd12tf:
Heb je al minder tickler-windingen geprobeerd?
Zit de tickler bij het koude eind van je afstemspoel?

Nee niet minder, maar dat is toch raar of niet? Meer wikkelignen = grotere feedback dus eerder in oscillatie?

Tickler zit bij de afstemspoel aan de GND kant als je dat bedoelt. halve cm afstand tussen de 2 spoeltjes

Met meer wikkelingen wordt de spanning wel minder opgeslingerd...

Te veel tickler windingen tranformeren de drain impedantie richting kring, je kring wordt dan te veel belast ... En oscilleert dan niet (meer).

Je kan de tickler ook op een plastic buisje wikkelen welke dikker is dan je afstemkring. Dan kan je de meekoppeling ook mechanisch regelen door de tickler te schuiven of te draaien boven je afstemspoel.

Op 26 februari 2006 14:51:21 schreef Rd12tf:
Te veel tickler windingen tranformeren de drain impedantie richting kring, je kring wordt dan te veel belast ... En oscilleert dan niet (meer).

Dat valt mee, want de drain spanning volgt als het goed is de gatespanning, en wordt door de spoel precies omgedraaid. Het gaat om spanningsopslingering in de spoel (die wordt idd kleiner), t.o.v. de spanningsversterking van de FET. alles moet precies mooi in verhouding staan..

De drainspanning is in tegenfaze met de gate spanning...

Op 26 februari 2006 15:09:02 schreef Rd12tf:
De drainspanning is in tegenfaze met de gate spanning...

En daarvoor heb je toch de trafo die het omdraait?

Je hebt wel dat de soepelheid van de terugkoppeling terug gaat lopen als je die terugkoppeling wat sterker maakt.

Wat je wilt. In ieder geval maakt meer windingen de oscillator niet per sé 'vaster' en dat is de boodschap aan Berry! ;)

Maar mijn ervaring is wel dat je over het algemeen toch behoorlijk veel windingen nodig hebt voor een FET osc. op redelijk hoge frequenties...
Meestal heb ik verhouding 1:3 of 1:2
Met verhoudingen als 1:5 wil ie meestal nie meer oscilleren.
Of zou het volgens jou bij 1:10 wel weer gaan?

Ik heb het iig nooit geprobeerd...

Voorbeeld:
De middengolf buizen audion, kan je je misschien nog herrineren, lange en middengolf en een stuk korte golf doen het prima tot 5 MHz. Daar oscilleert de buis niet meer, meer koppelwindingen werken niet maar minder wel (8 naar 3 windingen).

Het zou wel kunnen, dat je misschien een soort 'blank spot' hebt waarbinnen hij niet oscilleert, en met meer, of met minder wel...
nouja, eerst maar eens afwachten of het Berry nou lukt of niet...