waarschijnlijk is 10k voor de pot wel goed.

misschien komen de piepjes uit de scoop zelf, zou dit kunnen?
Zo'n ding kan nog wel eens wat storingkjes opleveren, ookal zou dat eigenlijk wel voldoende onderdrukt moeten zijn in het ding...

wat je zegt over instelling voor SSB enzo klopt, maar ik verwacht niet dat je hier veel SSB mee gaat ontvangen...
Daarvoor moet je de oscillatie beter in de hand kunnen houden.

wat ontvang je allemaal zonder scoop?

Hij lijkt alleen wat met die regen te doen als ik de pot op 0 ohm draai.
Als ik aan de varco draai moet ik die pot weer opnieuw instellen :S

'Geinig' is dat ik nu bv 2MHz erin stouw en als ik wat met de regen speel ik aan de AF uitgang 200kHz meet... Kan ook weer rommel zijn natuurlijk, ik weet het niet hoor.

Ik probeer nog EVEN verder, en dan gaat ik de boel in de source zetten ben ik bang... Moet dat met zo'n aftakking? Of kan ik daar mn spoeltje ook voor gebruiken?

het afstembereik zal een stukje dalen, maar dan hoef je die aftakking niet te maken.

Maar over het algemeen is het maken van een aftakking nou ook niet zo ontzettend lastig, als je geen litze, of lakdraad hebt genomen..

die 200kHz lijkt te wijzen op superregeneren. Dat wil je al helemaal niet...

Je moet een regen leren afstemmen. De terugkoppelling moet je instellen op het punt van oscillatie en nog versterking.
Dan kun je heel goed SSB signalen ontvangen.

RT

Op 28 februari 2006 19:56:45 schreef zweetvoetje:
het afstembereik zal een stukje dalen, maar dan hoef je die aftakking niet te maken.

Maar over het algemeen is het maken van een aftakking nou ook niet zo ontzettend lastig, als je geen litze, of lakdraad hebt genomen..

die 200kHz lijkt te wijzen op superregeneren. Dat wil je al helemaal niet...

Die 200 kHz kan ook wijzen op "heterodyning" oftewel het mengen van het ingangssignaal met je oscillerende audion.

Oke ik heb even wat bedacht:

VCC
                                      |
                                     .-.
                                     | |
                                     | |
                                     '-'
                                      | ||
                           ___        |-||- AF
                        .-|___||    |-+ ||
                        |      |    |
               .--------o      o--->|-+
               |    |   |   || |      |
               |    C|  '---||-|      |
              ---   C|      ||        |
              ---   C|                |
               |    |         ||     .-.
              GND  GND     .--||--o->| |
                           |  ||     | |
                    .------'         '-'
                    |                 |
                    C|               GND
                    C|
                    C|
                    |  tickler
                   GND

Tickler kan eventueel een aftakking (of een netwerk van 2 C's ???)

Detectie met diode is vervangen door die grid-leak detectie (dan zit er nog IETS van mij in :P)
Weet niet waar ik AF het beste kan aftappen nu dan? Of laat ik zo ook HF de amp in lopen? :S Volgens mij wel, maar dan zou dat toch ook bij zweetpoot zijn idee zijn?

Ja, gaat werken, dat is de "parallel gevoede" variant van de Hartley oscillator. Alleen maak je met de pot de meekoppeling variabel.

Ooh ok, maar op de source staat dus HF (anders kan je niet meekoppelen), de grid-leak detecteerd het boeltje en de AF staat op de drain. Maar dan staat die natuurlijk ook op de source, en de HF ook op drain.

Ff filteren dan toch.

Maar waar kan ik het beste aftappen, drain of source?

zelf mee experimenteren, maar ik denk dat beide wel zal kunnen...

overigens kan je de meekoppeling evt. nog wat verbeteren door de een smoorspoel parallel aan de potmeter te zetten, dat zorgt ervoor dat de instelling van de FET continu hetzelfde is, waardoor je geen frequentieafhankelijkheid hebt van de meekoppeling. (op dit mpoment verandert namelijk de source-gatespanning met de meekoppeling). Dat maakt voor AM waarschijnlijk niet veel uit, maar voor SSB ga je misschien wel een beetje last krijgen van dit probleempje.

Hij zit in elkaar en werkt :) Zoals dat schema wat ik gegeven had. Het is even wennen aangezien ik een DC gewent ben, maar het is me gelukt op SSB af te stemmen :). Met een klein bufferjte en dan een versterker wil dat best wel :) 'hand-approach-tuning' is hierbij ook wel erg handig :P

Oh, dat smoorspoeltje, wat voor een waarde kan ik die nemen?

// Edit

Even wat extra info. De amplitude van de regen spul veranderd met de frequentie. En daardoor ook de stand van de pot waar het regenereren begint.

Met smoorspoel van 4m7 is het een drama. Regen begint, maar moet je eerst een 1/4 slag terug draaien voordat het stopt. Verder nogsteeds het freq afhankelijke gebeuren.

[Bericht gewijzigd door Berry op ]

frequentieafhankelijk zal het altijd blijven, daar valt weinig aan te doen. Bij dat schema van mij met die dual-gate-fet is het wel een stuk minder, maar het kan nou eenmaal niet zonder...

en schijnbaar werkt het dan toch niet met die smoorspoel. Maar dat was ook bedoeld om een ander probleempje op te lossen...

Hoe presteert deze t.o.v. die synchrodyne?

Ik wil er nog even een goede buffer in maken. Direct van de drain aftappen belast aardig.

Dus ik had een emittervolger geplaatst. Basis van BC547 aan de drain, collector via 20 ohm naar +, emitter aan de AF C en naar de GND via 1k.

Aangezien er 1/2 voedingsspanning op de basis komt te staan zou de AC van de regen toch ook op de emitter moeten staan ZONDER 0,7V spanningsval of heb ik dat fout? Het heeft dus wel last van die 0,7V spanningsval...

Ik kan hem nog niet echt met mn DC vergelijken doordat dat buffertje er niet zit.

AC is zonder spanningsval gesuperponeerd op de DC die wel 0,7V zakt, maar staat je tor wel goed ingesteld? (Ue +/- 1/2 Uvoeding)

Gebruik dan gewoon de oude vertrouwde diode/weerstand comi. Dat werkt bij mij altijd. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

en ja, je zit fout. een geleidende tor heeft nou eenmaal altijd een emitterspanning die ong. 0.7V lager is dan de basisspanning (of het moet een PNP tor zijn natuurlijk)

Op 1 maart 2006 21:21:38 schreef zweetvoetje:
Gebruik dan gewoon de oude vertrouwde diode/weerstand comi. Dat werkt bij mij altijd. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Weet ik veel :P

en ja, je zit fout. een geleidende tor heeft nou eenmaal altijd een emitterspanning die ong. 0.7V lager is dan de basisspanning (of het moet een PNP tor zijn natuurlijk)

Ja MAAR

stel AC heeft Utop = 1V
offset is 4V
dan is de top spanning max 5V
en minimaal 3V

van die DC gaat 0,7V af

dus na de diode een offset van 3,3V
Van de AC gaat uiteraart ook 0,7V af. MAAR dat geld voor de top en dal hè

dus:
max: 3,3V + (1 - 0.7) = 3,6V
min: 3,3V + (-1 - 0.7) = 1,6V

ofwel, Utop-top voor EN na blijft 2V?

Op 1 maart 2006 21:21:14 schreef Henry S.:
AC is zonder spanningsval gesuperponeerd op de DC die wel 0,7V zakt, maar staat je tor wel goed ingesteld? (Ue +/- 1/2 Uvoeding)

Op de basis staat 0,5 voedingsspanning, dus op de emitter 0,5 voedingsspanning - 0.7V.

Dat klopt idd, zolang je de kleine spanningsvermindering in de transistor verwaarloosd.

Nu ik een goede labvoeding heb heb ik er eens een degelijke amp aan gehangen en ben wat met de voedingsspanning gaan spelen. Vallen me een paar dingen op:

Bij een hogere voedingsspanning is er een hoop minder brom
Als ik in een leeg gebied tune en ik draai de regen in zijn regen, is de brom weg (gebeurt dus enkel in dat gebied!) en hoor is draaggolven (bij tunen een toon van hoog naar laag naar hoog enz..). Deze draaggolven heb ik ook zonder antenne er aan, en ik kan er geen informatie uit halen (is dus enkel een piepje).
Zet ik de regen uit regen gaat het weer lekker brommen.

Verder had ik gehoopt met een betere voedingsspanning meet te ontvangen, maar ik hoor nogsteeds geen SSB ofzo.

Wat kan dit probleem veroorzaken?

// Nu valt me nog op dat als ik hem op een klein gebied tussen regen en geen regen zet, hij gaat brommen / kraken, maar dat 'brommen' is anders dan de standaard brom...

Nog maar eens een kickje (ik weet het zo'n simpel ding had allang af kunnen zijn, maar het wordt saai als het niet lukt :S)

Ik heb hem gebouwd zoals Zweetvoetje zij, enkel een tickler ipv de terugkoppeling in de spoel. Werkt dus niet. Ik krijg gewoon de regeneratie niet aan de praat.

Nu wil ik het met zo'n aftakking maken, maar waar zou die precies moeten? 1/3 vanaf de onderkant ofzo?

Saai, mee eens! Na 12 april doe ik met je mee, zo moeilijk mag dat toch niet zijn zo'n reggertje?

Nee dat dacht ik ook, maarja het ding werkt voor geen meter dus. Nu maar Zweetvoet zijn ontwerp, dus waar moet die aftakking?

Die aftakking deed ik op 1/3 van de spoel. Maar dat is natuurlijk (zoals altijd) beter experimenteel vast te stellen.

Wat je zei over de werking van het ding tot nu toe lijkt erop te wijzen dat het ding misschien wel op twee frequenties genereert. Maar misschien werkt de FET ook wel mooi in klasse A, zonder veel vervorming, zodat je dus ook geen audio eruit krijgt. Voor audio eruit moet het namelijk vervormen. Heb je er al een diode bij gehangen?

Ja, diode hangt eraan.

Ik heb nu even een sinus op de gate gegooit, er vind geen versterking plaats (nouja, misschien 2x zo hoge spanning op de drain, maar dat is niet noemenswaardig lijkt me). Dit zou toch als een versterker voor HF moeten werken?

Ik kan de amplitude wel regelen met de terugkoppeling, maar het lijkt eigenlijk kleiner dan het ingangssignaal.

het is een stroomversterker, geen spanningsversterker.

De spanning op de drain is normaal gesproken zelfs lager dan die op de gate, doordat ie echter veel stroom in de aftakking 'pompt' komt er wel meer energie in de trillingskring, en kan het ding dus oscilleren. Je kan zo dus een trillingskring met een bijna oneindige Q maken. (en als je de terugkoppeling verder draait een negatieve Qfactor=oscilleren) Maar meer ook niet. Echt versterken wordt er niet gedaan.

Ik zie nu dat ik tussen pot en aftakking nog een C heb staan, zal die eerst maar eens weghalen.

Even over die weerstanden:
Ik neem aan dat die gekozen zijn om op de source 1/2 voedingsspanning te hebben? Dus dan staat er op de gate -1/2 voedingsspanning. Maar welke FET gebruik je dan? De meeste gaan maar tot -2,5Vg of zo iets...