http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000062.gif

Ik meen me te herrineren dat er een pnp transistor over R1/R2 moest komen om hem kortsluit vast te maken. Of is deze schakeling dat ook? T1 blaas je dan toch op.

Op 14 februari 2006 08:10:26 schreef Henry S.:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/23142/

Dat bedoelde ik ja. Als je dat schema ff aanpast in de schakelingen sectie dan hoeven er niet steeds weer topics over gemaakt te worden http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/armanimania_kauw.gif

Op 13 februari 2006 22:31:20 schreef Dj-Bassie:
Ik ben van plan om de 10A voeding te maken van Circuits Online

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/62

Nu had ik de volgende vraag en probleem:

Kan ik de 78XX vervangen door een LM317T
met ervoor en erna een extra Condensator van 100nF ?

EnWat kan ik doen om er voor te zorgen dat de schakeling van de 10A voeding wel werkt op deze spanning? Of om de spanning van de trafo omlaag te krijgen?

Waarom een 317 ?

Wil je er een regelbare voeding mee maken ? dat is in deze opzet geen goed idee ...
a. Je hebt geen stroombegrenzing.
b. Je transistor gaat veel te veel vermogen verstoken, je komt minimaal met meerdere torren aan het werken op een flink koelprofiel.

A zoiets :

http://members.home.nl/guidomennen/torren.jpg

Van zo een foto van Sine blijf je toch niet droog.

(In je mond dan)

Op 14 februari 2006 08:21:38 schreef lampjes:
[...]
Dat bedoelde ik ja. Als je dat schema ff aanpast in de schakelingen sectie dan hoeven er niet steeds weer topics over gemaakt te worden [afbeelding]

Is een goed idee, hoef ik niet steeds te zoeken naar m'n eigen post ;)

@Sine: Dit wordt een stevig kacheltje.

Op 14 februari 2006 10:12:30 schreef Sine:
[...]

Waarom een 317 ?

Wil je er een regelbare voeding mee maken ? dat is in deze opzet geen goed idee ...
a. Je hebt geen stroombegrenzing.
b. Je transistor gaat veel te veel vermogen verstoken, je komt minimaal met meerdere torren aan het werken op een flink koelprofiel.

A zoiets :

[afbeelding]

Ik wil inderdaad een regelbare voeding maken van 10Ampere

Maar wat voor schakeling zou ik dan moeten maken
Om een regelbare voeding te maken van 10 A

Mijn elektronica kennis is nog niet zoheel groot.
Daarom zocht ik een niet al te moeilijke schakeling.

Oef ... Met die trafo wordt dat moeilijk ...

Als je ergens 5V aan 10 A nodig hebt, dan ben je ruim 400W (!) in warmte aan het omzetten ...

tot 24V is zonder voor regelaar te doen, daarboven zul je iets slimmers moeten bedenken. Bijvoorbeeld een trafo met meerdere aftakkingen die bij een hogere uitgangs spanning bijgeschakeld worden.

En dan nog heb je minimaal 3 a 4 stevige torren nodig om het vermogen te verstoken..

Over simpel heb je het dan niet meer, een kortsluit beveiliging is een MOET, de eerste keer dat je de meetpennen bij jouw schema tegen elkaar tikt kun je de power torren vaarwel zeggen.
Daarnaast is een instelbare stroom erg handig ( accutje laden, schakeling testen ed )

Een goede voeding met die specs is NIET simpel te bouwen.

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/723voeding.gif
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/723voeding2.gif

Quick & Dirty, draait hier al een kleine 20 jaar :)

Met 36V van de trafo sta je bij kleine spanningen wel erg veel te verstoken.

Verder prima voedinkjes die 723's en de 2N3772 valt onder "flinke tor" inderdaad :P

Ook bij die regelaar zit je op het randje ... 40V maximum

Vergeet dat, ik miste ZD1

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Prima kachel :P

Ik heb 'm uitgevoerd met 6x 2N3055

---

Idd Pen 11 mag meer hebben. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Power/1230psu.htm

Ik vraag me af : je hebt hier meerdere power torren parallel , maar kun je er geen van uitschakelen en alleen gebruiken naargelang je ze nodig hebt ?
Voor1 amp dus 1 tor die 1 amp geeft , voor 2 amp 2 enz
En iedere tor zo instellen dat ze maximum 1 amp kan geven

Mon

Da's weer een torren killer zonder stroom begrenzing.

Waarom zou je torren naar stroom schakelen ?

30A door 6x TIP2955? Kill, kill, die, die!

Ben je je warmteverdeling kwijt.

De ontwerper is duidelijk maf... :P

can be seen the regulator only draws about 5 mA and should run cold.

Wrong ... er loopt 5mA meer de regelaar in dan dat er uit komt, de regelaar zelf perst er bijna 900mA door, aan 12V blijft ie dan echt niet meer koud.

Dit ding is alleen maar op papier gebouwd als je het mij vraagt, de HFE's van die tipjes zijn ook wat te rooskleurig als je het mij vraagt.

Op 14 februari 2006 22:57:58 schreef Henry S.:
Prima kachel :P

Ik heb 'm uitgevoerd met 6x 2N3055

---

Idd Pen 11 mag meer hebben. :)

lolz de oude trouwe mishandel tor.....
zal wel blijven werken.
die 723 is die nog goed te verkrijgen ik meen mij te herinneren dat die spec iets beter zijn als de lm317?
ik heb hier nog 2 maal 9600µF beker elco's liggen van 75v.... zijn nog goed.
heb ook nog trafo van 2*12v 400VA
en een paar power torren dat vind ik hier ook nog wel tussen de rommel :p (doeme ik begin toch nen berg te krijgen ja.....)
miss dat ik deze toch eens ga bouwen. toevallig nog printontwerpje van....

zie net dat ik nog een 35A 600v brug heb liggen en een paar vette koelplaten....

Dat laatste zul je nodig hebben ja :P

De 732 is ondanks zijn leeftijd superieur aan de 317

wacht ff, 2x12V dan kun je met een relais er een wikkeling bij schakelen op het moment dat je meer dan 12V aan de uitgang wilt hebben, 1 opampje does the trick.

Op 14 februari 2006 23:10:12 schreef Sine:

Da's weer een torren killer zonder stroom begrenzing.

Waarom zou je torren naar stroom schakelen ?

Een stroom begrenzer kun je maken met een tor plus basis weerstand in de collector leiding , twee torren na elkaar dus . Je hoeft dat slechts bij een paar te doen als je niet aldoor 10 amp nodig hebt .
Het is maar en ideetje . Een tor als stroom begrenzer werkt heel goed , ik heb dat gedaan met een accu lader die 10 amps gaf en ik maar 0,9 A mocht laden

Tegenwoordig gebruikt men voor dergerlijke vermogens toch geschakelde voedingen (eventueel in combinatie met de standaard naregeling).
Een geschakelde voeding zo instellen dat ie voor de regulator 4V meer geeft dan de gewenste uitgangsspanning, en dan netjes afregelen is een mooie mengvorm en te doen voor een amateur, denk ik.

Op 14 februari 2006 23:19:26 schreef Mon1935:
[...]

Een stroom begrenzer kun je maken met een tor plus basis weerstand in de collector leiding , twee torren na elkaar dus . Je hoeft dat slechts bij een paar te doen als je niet aldoor 10 amp nodig hebt .
Het is maar en ideetje . Een tor als stroom begrenzer werkt heel goed , ik heb dat gedaan met een accu lader die 10 amps gaf en ik maar 0,9 A mocht laden

De klassieke "trek de basis naar de uitgang" stroom begrenzing ken ik wel, ik zie alleen niet hoe je dat maar op een paar torren wilt gaan doen ? als je dan sluiting maakt meppen de niet begrensde torren gegarandeerd door.

De 723 is een monster die de 317 gaat overleven ;)

@beertje: Ik heb layout, kompleet artikel. Zijn kopieen, hopelijk kan de scanner er wat van bakken. Bron onbekend.

hé ik heb wel gevraagd , kun je geen torren uitschakelen Als je ze niet nodig hebt en het kunt stellen met 1 of minder/iets meer .
Geschakelde voedingen (als je ze kunt maken) lijken me natuurlijk best . Maar je vind voormopig maar weinig schemas darvan
Ik bedoel iets minder stroom ...

ik zou niet voor een geschakelde voeding gaan. hangt natuurlijk een beetje af voor welk gebruik maar als lavoeding:
-zwaar
-overbemeten
-kortsluitvast (constant)
-mishandelbaar

vooral dat laatste

ahja @ henry ik ben zeer geintresseerd heb immers bijna alle onderdelen in huis....miss bouw ik het wel dubbel...
ik zou voor de rest voor de ts een simpele stroombegrenzing opnemen met een tor zoals reeds gezegt en 10A is best veel...

Op 14 februari 2006 23:33:09 schreef Mon1935:
hé ik heb wel gevraagd , kun je geen torren uitschakelen Als je ze niet nodig hebt en het kunt stellen met 1 of minder/iets meer .
Geschakelde voedingen (als je ze kunt maken) lijken me natuurlijk best . Maar je vind voormopig maar weinig schemas darvan
Ik bedoel iets minder stroom ...

Zou kunnen maar dan moet je grote marges aanhouden. Weegt het op tegen de warmte verdeling?

@beertje en anderen:

Hier - 7MB staat een pakketje met schema's voor de 723. De layouts zijn helaas gesneuveld, maar zijn doodeenvoudig.