Conclusie, kan je nou wel je verwarming als aarde gebruiken? Want ik heb de mogelijkheid niet om een aardkabel aan te leggen. Ik gebruik al tijden mijn verwarming als aarde omdat ik vroeger als ik mijn verarming+pc aanraakte altijd schokjes kreeg.

Snap alleen niet waarom het niet gebruikt zou mogen worden gezien het meestal koperenbuizen zijn met of knelkoppelingen of solderingen (die beiden goed moeten geleiden) toch?

En de CV ketel beneden in ons huis is daarintegen wel weer aan de aarde gelegd.

[edit]

gevonden:

Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.

[Bericht gewijzigd door willyp op ]

Neen dat mag niet en is levensgevaarlijk; als er iets gebeurt in je badkamer en er komt spanning op je radiator dan heb jij die ook op je PC en randapparatuur.

Op 17 maart 2006 14:42:04 schreef echtepino:
Neen dat mag niet en is levensgevaarlijk; als er iets gebeurt in je badkamer en er komt spanning op je radiator dan heb jij die ook op je PC en randapparatuur.

Wat zou dat "iets" kunnen zijn dat je elders in het huis niet kan gebeuren?

Ik heb dan toch liever "halve zekerheid" dan gewoon "geen" zekerheid :P

*maar des al niet temin, je hebt gelijk*

en als ik nou een kabel naar buiten doe en dan naar beneden in de grond (ik heb mijn kamer op de 1e verdieping)
en dan op mijn kamer een aardlekschakelaar?
zou dat kunnen?
dan gaat alleen bij mij de aardlek uit en niet beneden in de meterkast van het hele huis, (kben nogal vaak dingen aan het proberen)

Nee, een dergelijke aarding moet degelijk aangelegd zijn, een slechte aarde is levensgevaarlijk.

Op 17 maart 2006 19:22:37 schreef Henry S.:
Nee, een dergelijke aarding moet degelijk aangelegd zijn, een slechte aarde is levensgevaarlijk.

Een slechte aarde is toch altijd beter dan geen aarde lijkt mij.

ooit als grap bij een machine een potje potgrond met daar in een geelgroen draadje geplaatst, draadje keurig vast met een AMP oogje aan de machine, een NITWIT strooide nl rond dat de aarding niet goed was, deze grap viel niet in goede aarde.

Tot zover de humor, nu serieus : speel niet met aarde en denk van dat kan zo ook wel !!!

Je aangesloten apparaat kan stuk gaan en erger je loopt het risico dat je zelf of een ander een serieuze optater krijgt.

Dat kun je doen, maar maak er dan meteen een aparte groep van in je meterkast. Het mooiste is dan natuurlijk een alamat.Dan heb je een gecombineerde aardlek en installatieautomaat voor je eigen. De kabel wel natuurlijk in een slagvaste PVC buis langs de gevel leggen, beugelafstand hor.30 cm vert.40 cm.Als je naar buiten boort, boor dan van binnenuit een beetje schuin naar beneden. Let ook op dat er geen leidingen in de muur op die plaats zitten of aan de andere kant van de muur.Ik heb ooit gehad dat ik voor het aanleggen van een netwerkje bijna boven in een flat door een koof heen moest waarvan ik dacht dat dat geen kwaad kon, want alle leidingen liepen door een koof aan de andere kant. Toen ik met mijn atlas copco met 20 mm betonboor begon te boren ontdekte ik dat ik spontaan waterkoeling op mijn boor had en niet zo'n beetje ook, bleek de een hoofdleiding van de flat te zijn.Wat kan er in een korte tijd veel water in zo'n flat komen te staan zeg. En dan nog beneden lichtelijk in paniek de hoofdkraan gaan zoeken in een flat die je niet kent.
Ik vertel je dit hele verhaal omdat ik begrijp dat je niet op de begane grond woont.
Succes

edit
Ik dacht dat je de voedingskabel naar beneden wou laten lopen.
Niet, ik herhaal niet zomaar een aardedraadje in de grond gaan steken!

helemaal mee eens, alleen boor maar niet in een leiding :-)

Op 17 maart 2006 19:28:07 schreef bloing:
[...]

Een slechte aarde is toch altijd beter dan geen aarde lijkt mij.

Nee, integendeel! Dan liever geen aarding!

Dat is een helaas veel voorkomend misverstand, wordt veel te veel mee gerommeld. :(

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Weet iemand misschien een steekhoudend argument om de huisbaas zover te krijgen geaarde stopcontacten te laten aanleggen? Voor hem geldt dat alleen maar als "heel veel geld en gedoe" terwijl zijn PC nu gewoon werkt. Is er misschien iets qua verzekering of brandveiligheid dat ik hem onder zijn neus kan schuiven?

Op 17 maart 2006 19:32:11 schreef morc:
ooit als grap bij een machine een potje potgrond met daar in een geelgroen draadje geplaatst, draadje keurig vast met een AMP oogje aan de machine, een NITWIT strooide nl rond dat de aarding niet goed was, deze grap viel niet in goede aarde.

van daar de term "da's potaarde" ....

Op 17 maart 2006 20:03:17 schreef Robin F.:
Weet iemand misschien een steekhoudend argument om de huisbaas zover te krijgen geaarde stopcontacten te laten aanleggen? Voor hem geldt dat alleen maar als "heel veel geld en gedoe" terwijl zijn PC nu gewoon werkt. Is er misschien iets qua verzekering of brandveiligheid dat ik hem onder zijn neus kan schuiven?

Simpel gezegd nee, elk huis wat gebouwt wordt valt onder het bouwbesluit van dat jaar. De NEN1010 wordt genoemd in het bouwbesluit. Als onder de toen geldende NEN1010 norm het niet verplicht was om in de kamer geaarde stopcontacten te monteren dan hoeft dat nu ook niet. Jou huisbaas kan dus zeggen dat jou huis voldoet aan de minimum voorschriften van de NEN 1010. Als jij iets extra's wilt moet je dit zelf betalen.
De enigste reden wanneer dit wel moet is als bv je huis wordt gerenoveerd.

Realiseer je dat je je buurman of buurvrouw in het ergste geval ook onder stroom kan zetten als je jouw aarding uitvoert op CV, gasleiding, kabel oid.

Wat bij een huisbaas soms nog weleens kan helpen is hem proberen te overtuigen dat het elektra onveilig is en kortsluiting (=brand) kan ontstaan oid. En passant begin je dan over geaarde stopcontacten. Bij een oude elektra-installatie is het overigens zelden overdreven te beweren dat de installatie onveilig is.

Wat een geklets over die aarding. En nog meer over die 115 Volt. Gemeten zeker met een digitale voltmeter? Die dingen zijn zo hoogohmig dat ze zelfs spanning meten op een niet aangesloten kabel. ( inductieve en/of capacitieve koppeling,wet je wel) Maar om het echt goed te doen moet wel een aparte voeding vanuit de groepenkast gelegd worden en eventueel beveiligd door een overspannings beveiliging. Daar 220 niet niks is zou ik het door een vakman laten doen, die kent de voorschriften. Het kost een paar €-centen maar als je leven je lief is.......ga dan niet knutselen met waterleiding, cv of losse aardingsdraden!!!!

Maar als ik nu vanuit mijn kamer een geisoleerde kabel trek naar beneden en dan ergens aan een geaard stopcontact doe, kan ik het dan wel zo maken dat ik op mijn kamer een eigen aardlekschakelaar heb?

Ik weet niet of het mag maar ik heb bij mij thuis het volgende gedaan:
Ik heb een Aardingskabel (4mm2) vanop de 2de verdieping (zolder) naar een aardingspin die ik in de grond heb geslagen gebracht.
Volgens mij zijn mijn stopcontactoen nu toch geaard of niet??

Het aarden van je computer is eigenlijk belangrijk.Dit zie je in vorige posts.Maar ik denk dat er nog een tweede reden is om je computer te aarden.Namelijk EMC.Meer informatie vindt je hierover in het toppic: indeling elektrische kast.

[Bericht gewijzigd door MR.James op ]

Op 18 maart 2006 19:24:01 schreef MR.James:
Ik weet niet of het mag maar ik heb bij mij thuis het volgende gedaan:
Ik heb een Aardingskabel (4mm2) vanop de 2de verdieping (zolder) naar een aardingspin die ik in de grond heb geslagen gebracht.
Volgens mij zijn mijn stopcontactoen nu toch geaard of niet??

Het aarden van je computer is eigenlijk belangrijk.Dit zie je in vorige posts.Maar ik denk dat er nog een tweede reden is om je computer te aarden.Namelijk EMC.Meer informatie vindt je hierover in het toppic: indeling elektrische kast.

Is die aardingspin ook gemeten met een toegelaten aardingsmeter ?

Op 18 maart 2006 07:40:13 schreef Snah:
Wat een geklets over die aarding. En nog meer over die 115 Volt. Gemeten zeker met een digitale voltmeter?

werk maar verder met uwe draadgewonden shunt met 'kromme naald' ampere meter over.

en die 115 volt.
als je weet hoe de netfilters in elkaar zitten in de meeste modenre apparatuur snap je het wel

ter verduidelijking dit is ene NEtfilter in moderne apparatuur :

L -----uuuuuu---------
                 |
                ---
                ---
                 |
   G ------------+----- massa
                 |
                ---
                ---
                 |
   N -----nnnnnn-+-------

die twee condensatortje maken een capacitieve spanningsdeler. die spoel is meestal ene common mode choke ( twee windingen op 1 kern in tegengestelde richting )
als je die G dus niet aan sluit staat daar 115 volt op. punt uit.

en als een van die condensatoren meer lekt dan de andere verschuift dat punt.

als je dus twee van die toestellen hebt zonder aarding
krijg je dit fenomeen

L -----uuuuuu--              -----uuuuuu- L
                 |              |
                ---            ---
                ---            ---
                 |              |
                 +-- punt 1     +--- punt 2 
                 |              |
                ---            ---
                ---            ---
                 |              |
   N -----nnnnnn-+              -----nnnnn- N

als die 4 caps iedentiek zijn is er GEEN verschil tussen punt 1 en 2. maar door de tolerantie zijn die nooit identiek dus krijg je WEL een spanningsverschil tussne 1 en 2.
en dat kan soms tot 10 volt bedragen. genoeg om bijvoorbeeld ene poort op te blazen als je de stekker in steekt. ( en geloof me die dingen kunnen stroom leveren als het moet ! )

vandaar die tip die ik gaf.
koop een spanningsbalk met aardpin en zorg dat al je apparaten via dat aan elkaar hangen. dan is het potentiaalverschil TUSSEN de apparaten tenminste weg en kan je niks opblazen door andere kabels tussen apparaten te prikken. er kanwel nog een spanningsverschil ontstaan tussen de echte aarde en die bank apparaten.

Op 18 maart 2006 19:52:36 schreef Peter112:
[...]
Is die aardingspin ook gemeten met een toegelaten aardingsmeter ?

@ Ik woon nu wel in Belgie maar kom : Ik heb mijn aardings pen gewoon in de grond geslagen , die zit meer dan 2 meter diep en is ongeveer 1,5 cm diameter .
Vandaar met 16 mm^2 naar een klem die open en toe kan , en dan met 2,5 mm^2 naar stop contacten ( naar de aardings pen)
De aarding is getest ( vincotte) en goed gekeurd .
De klem dient om open gezet te worden en de pen af te koppelen van de huis instalatie bij het testen .
DE pen is van koper en kan dus nooit vergaan .
Wij ( in Belgie , iig waar ik woon) kunnen het ook zelf testen , maar in Holland kan dat niet
Mon

Op 19 maart 2006 02:15:19 schreef Mon1935:
DE pen is van koper en kan dus nooit vergaan .

Onee? Over een paar jaar merk je wel anders. ;)

Wij hebben hier twee fasen 220 Volt , dus geen nul , en tussen elke fase en aarding staat 110 volt . Dit is wel geen 100% goeie controle , maar toch .

Op 19 maart 2006 02:34:13 schreef Mon1935:
Wij hebben hier twee fasen 220 Volt , dus geen nul , en tussen elke fase en aarding staat 110 volt . Dit is wel geen 100% goeie controle , maar toch .

de spanning meten heeft geen enkele zin, als de aarding 10 kilo ohm is heb je nog steeds 110 volt.
Een pen van twee meter ?, ik heb hier een pen laten slagen die is 18 meter en Ra was toen 5,2 Ohm. En dat is voldoende als je hele huis achter aardleks zit.

Je zou toch een weerstandmeting kunnen doen tussen de bestaande aarde en de nieuw geslagen aarde ??