fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb van een vriend een Lo kata SSB/rx ontvanger gehad. Weet iemand meer van dit ding, gebruiksaanwijzing ofzo. Ik begreep dat het een peilontvanger is (zit geen richtantenne bij) uit de watersport. Hij kan FM, SW, MW, LW in BC,DF en SSB.
Er zit een resetknop op een clarify (fijnafstemming) en gewone afstemming. Hij schijnt SSB te doen maar boven en onderband tegelijk ofzo iets. Als antenne zit er 2 meter draad bij. Ik heb een draadantenne van 30 meter hangen, kan dat ook of geeft dat te serk signaal.
Fred
Ja hoor Fred je kunt die langdraad prima gebruiken. Zijn de signalen te sterk dan kun je een eenvoudige verzwakker toepassen in de vorm van een gewone potmeter van 4K7 aan de antenne ingang. Soldeer je antennedraad aan een van de buitenste poten van de potmeter. De andere buitenste poot aan massa (chassis van de ontvanger) en de middelste poot van de potmeter naar de antenne-ingang. Op den duur gaat die potmeter wel kraken maar dat geeft niks.
Ik ken die ontvanger niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb hem net aangesloten, de langdraad moet idd een potmeter hebben want dat gaat wat erg hard. Ik ontvang op KG SSB niet echt veel, erg veel fluittonen, gepiep en stemmen die klinken als een kruising tussen donald duck en een marsmannetje. Niet verstaanbaar. Ik zoek dan tussen 3500 en 3700 KHz Hij kan per 0,1 KHz gesteld worden.
Fred
fred101
Golden Member
Ik heb wat probleempjes gevonden. De antenne ingang van VHF en SW was intern doorverbonden en dat schijnt niet goed te zijn. (ik wist dat dat gedaan was). De frontplaat moet met plastic schroeven vast zitten ipv met staal maar helaas maakte dat beide weinig verschil. Ik kon nu vaag wat duitsers horen en even een noordzee weerbericht boven alle ruis uit. Er zit een aarde aansluiting die nu vast zit en met de longwire ontvang ik meer (zit zo direct met een TV stekker er in geplugt (geen coax er tussen) Maar ook met een metertje draad ontvangt ie het zelfde alleen zachter.
Het hoofdprobleem is dat het een SSB voor de bovenste band blijkt te zijn. En dat schijnt niet de SSB te zijn die zendamateurs gebruiken. Kan ik toch op een of andere manier het ding geschikt maken voor de lage band (wat dat ook betekenen mag, een halve Herts ofzo? ) Het is geen ingewikkelde ontvanger hij is een jaar of 20 oud en is voornamelijk gemaakt met spoelen, condensators, trimmers en transistors
Of met een extern filter ofzo.
Fred (die nu eindelijk wel eens een zendamateur wil ontvangen)
Op 15 april 2006 17:13:51 schreef fred101:
Het hoofdprobleem is dat het een SSB voor de bovenste band blijkt te zijn. En dat schijnt niet de SSB te zijn die zendamateurs gebruiken.
Dat "clarify" knopje zal wel een BFO zijn en dan moet je wat met aan de knoppen draaien de goede zijband te krijgen. Hou er wel rekening mee dat die amateursignalen een stuk zwakker zijn dan omroepstations.
fred101
Golden Member
ik heb net mijn antenne een stuk ingekort en er coax aangezet. Nu ontvang ik een enorme berg door elkaar, soms zelfs met moeite verstaanbaar. Allemaal geroep, steeds het zelfde iets met bravo en november met een ongeloofelijk amerikaans accent. Maar er zitten er een hoop op het zelfde stukje door elkaar te roepen. Maar het meest blijft een gekwaak.
Fred
fred101
Golden Member
Als ik de ontvanger niet aan mijn labvoeding hang maar aan een accu dan ben ik ineens een enorme hoeveelheid ruis kwijt. Maar het blijft gekwaak, maar het is bijna verstaanbaar. Kan het zijn dat hij opnieuw moet worden afgeregeld. Zo te zien is er ooit al een aan spoeltjes geschroeft. Kan ik zomaar aan het wat trimmers en spoelen draaien of doet ie dan niks meer. Ik heb een scoop als dat nodig is (2kanaals 10 Mhz)
fred
Post eens een foto van dat ding, dan weten wij ook waar we het over hebben.
Zoeken op Lokata SSB/rx geeft mij alleen (sateliet)peilontvangers voor de scheepvaart.
http://www.dsearleuk.force9.co.uk/products.html
Nooit zo maar aan trimmers, spoeltjes en dergelijke draaien.
fred101
Golden Member
Ik heb twee foto's gemaakt: hoop dat plaatsen lukt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/radiobinnenklein.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/radioklein.JPG
De beste manier om hiermee LSB (lage zijband) te ontvangen is een ander middenfrequent filter. Dan klopt je frequentieaflezing ook nog.
Maar dat is niet praktisch.
Een andere manier is het zijbandkristal te vervangen door een ander. Maar dan staat de frequentieaflezing er 3 kHz naast.
Wat voor frequenties staan er op de kristallen vermeld?
fred101
Golden Member
het onderste kristal op de foto is 456.0 KHz
Op het bovenste staat 455.0 KHz
Kan ik er een 1500Khz signaal insturen (functie generator via 50 ohm uitgang naar de antenne ingang) en dan kijken of de ontvangst klopt ?
Fred
Je moet, denk ik, eerst even opzoeken wat precies boven- en benedenzijband inhouden.
Als je de ontvanger afstemt op 1500 kHz, en je stopt er een (ongemoduleerde) draaggolf van 1501 kHz aan de antenneingang in, dan moet er 1 kHz audio uitkomen. Een carrier van 1502 levert 2 kHz op, enzovoorts, en als je boven de 1503 uitkomt zal het audio erg zwak worden.
Als je er 1499 kHz in stopt, dan moet er niets uitkomen. In de praktijk zal er ook wel 1 kHz uitkomen, maar dat moet vreeeeeselijk veel zwakker zijn.
Als je nu een kristalfilter voor lage-zijband ontvangst zou hebben, dan draait het bovenstaande om. Dan ontvang je de zijband ònder de ingestelde frequentiewaarde.
Ik denk dat het kristal met '455' erop eigenlijk een filter is. Kijk eens of hij drie pootjes heeft?
Die ander is dan het zijbandkristal. Als je daar eentje van 453.5 in zou zetten (die ander zal 456.5 zijn), dan heb je lage zijband ontvangst. Maar in het bovenstaande voorbeeld zou dat dan de zijband onder 1503 kHz zijn, hoewel de display 1500 aangeeft.
Als je dit ingewikkeld vind, moet je even proberen wat over ssb te lezen, dat is hartstikke geinig trouwens.
die 453.5 en 456.5 verwacht je misschien omgekeerd, beste meelezers, maar er vind bij het bovenmengen een zijbandwisseling plaats. dit voor de fijnproevers...
F.E Terman (waar ken ik die naam toch van?
),
Kan het niet zijn dat de clarifier een VCO is, die meeloopt met de ontvangstfrequentie?
Op die manier kun je dmv. de clarifier om de draaggolf heen zwaaien, en zo LSB of USB kiezen.
De draaggolf moet zowiezo ingevuld worden..........
- edit -
Nog een optie is een VCO/VFO met de middenfrequentie als center.
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Een clatifier is niets meer dan een fijnafstemming. Een scheeps ontvanger zender (uit de professionele sector dus) zal zelden tot nooit over LSB beschikken! met een BFO of CIO kan je wel de juiste zijband "kiezen".
zweetvoetje
Free the whales!
als ie SSB ontvangt moet er wel eem BFO in zitten. Hij is allleen misschien niet verstelbaar. Als je geluk hebt valt de frequentie ervan nog te regelen. Je zou eens uit moeten zoeken hoe dat allemaal in elkaar steekt...
fred101
Golden Member
Ok ik ben wezen kijken. De kristallen hebben 2 pootjes, er staat ook echt 455 en 456 op. De clarifier gaat de ene kant 3 KHz terug en de andere 2 vooruit
fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
Op 16 april 2006 22:58:24 schreef fred101:
Ok ik ben wezen kijken. De kristallen hebben 2 pootjes, er staat ook echt 455 en 456 op. De clarifier gaat de ene kant 3 KHz terug en de andere 2 vooruitfred
Fred op 3630 zitten *nu* een paar 80m kannonen, probeer die eens verstaanbaar te onvangen.
De clarifier is echt alleen fijnregeling voor de frequentie, om de 0,1-kHz stappen in te vullen. De 'draaggolf-hersteller' zit gewoon vast, is niet regelbaar. Er is geen 'bfo-knopje' dat je van onder naar boven het middenfrequentfilter draait.
Hoe dat nu zit met die twee kristallen weet ik niet. Ze kunnen ook nog samen een (nogal smal) SSB filter vormen. De injectie voor de productdetector (de 'bfo' zeg maar) kan dan gewoon uit de synthesizer komen.
Ik ken het merk heel goed van vroeger, maar het is al bijna tien jaar mijn werkkring niet meer, helaas.
Als dat zo is, kun je eigenlijk het beste nog zelf een regelbaar oscillatortje maken dat loopt van 452 tot 458 kHz. Dat is dan je 'bfo-knopje' wat Henry S voor ogen heeft.
fred101
Golden Member
rd12tf
Die heb ik nu ontvangen. Ik verstond er eerst niks van, waren gewoon donald en dagobert duck. Maar toen ben ik stout geweest en heb het trimmertje naast de antenne-ingang en het zwarte trafotje (mf trafo ?)verdraait (45 kwartslag links om daarmee werd het geluid een stuk duidelijker. Daarna heb ik het trimmertje bij het rode trafotje (tweede van links onder) verdraait (milimetertje links om en net zo lang gepielt tot het beter werd) en wonder boven wonder werden het normale stemmen. De freq bleef op 3630 staan. Hij vertelde dat hij op half vermogen zond. Met de clarify kon ik nu van donald duck tot duidelijk regelen maar nu heb ik een groter probleem:
Hij doet het alleen goed als zij uit zijn kastje is, zodra ik hem terug schuif begint het geluid te veranderen en ben ik nog verder terug dan af.....
heel wazig
fred
Blijkbaar was er al in geschroefd, het btw zeer druk op de 80m band, met weinig moeite een tig aantal amateurs te ontvangen.
fred101
Golden Member
echt tientallen, duitsers, fransen, canadees. Maar enkelen kan ik min of meer verstaanbaar maken de rest niet, is dat dan oefening of antenne en aarde. Er zitten er soms wel 5 over elkaar heen. Meestal hoor ik er een van de twee redelijk en dan de andere alsof hij door een slang praat. Dat zal de verste weg wel zijn.
Fred
Bedankt tot zover
Oefening, antenne, aarding, filterbreedte, gewenning. Allemaal factoren.
De twee stations zitten ook nooit precies op dezelfde frequentie, ik kan afstemmen in stapjes van 50Hz en nog hoor ik het verschil per stap, dus klinken ze nooit het zelfde.
fred101
Golden Member
Ik ben toch benieuwd naar zo'n oscillatorschema en hoe ik dat kan inbouwen. Ook ben ik aan het zoeken geweest naar antenne info maar dat gaat bijna altijd over zenders. Ik heb al diverse antenne tuners geprobeerd te maken maar dat resulteerd iedere keer in slechtere ontvangst. Ik heb nu 10 meter draad op 3 meter boven de grond hangen. Dit is geisoleerde draad (van dat breadboard draad)die geisoleerd is opgehangen, 1m van het huis af en via een zwart stuk coax gevoed. Die coax gaat met een banaanstekker de radio in.
Daarnaast blijft het dus een SSB USB ontvanger die ik dus nu per ongeluk een beetje bruikbaar voor LSB heb gemaakt en dat zal wel niet het zelfde zijn als er een ander filter, oscillator of kristal in zetten. En er zal wel meer ontregelt zijn.
Ik snap ook niet waarom de hele ontvangst veranderd als hij in zijn kastje gaat. (overigens reageert hij daar minder op als ik de interne speaker uitschakel) Daar zit een enorme magneetklomp een cm onder de (HF)componenten zijde van de printplaat maar dat is orgineel.
Ook vreemd is dat hij meer ruis geeft met de aarde aangesloten(aan radiator), Ik heb gezien dat dat grijze afgeschermde antennedraadje
(wat van de VHF antenne is) dat over de print loopt geplet is (zat tussen de kast en front). Zo plat dat de ommanteling best wel eens de binnenader zou kunnen raken)
Iedereen bedankt voor de hulp, ik heb weer het nodige geleerd. Voel je vrij om meer info te spuien, ik ben net een spons. 
Fred