Wat flauw. Wil je nu serieus met buizen aan de slag of niet. Dan moet je bij een 0-600V voeding niet met een FET aan komen zetten natuurlijk. Dat doe je met een mooie buis toch?

Je hebt natuurlijk alle vrijheid om de dingen moeilijker voor jezelf te maken dan ze zijn.
We hebben het hier over een buizentester, er hoeft geen geluid uit het ding te komen.

Jij bouwt zeker ook een dac en adc met buizen?

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op ]

wel een dac met buizen voor audio k an ik ergens nog begrijpen. maar om dit met buizen te doen is beetje moeilijk maken idd

In een vorig stukje stond er:

Je kunt wel door aansluiten van een 8 ohms speaker de primaire load verlagen, van 30 naar 8 is in wikkeling een factor 2 (sqrt2).
Primair heb je dan 11k/2 (sqrt2) = ca. 3900 ohm.

Weet iemand hoe je aan die factor 2 (sqrt 2) komt ?

Wat is de primaire impedantie dan wanneer je een 8ohm speaker aan de 16ohm aftakking hangt ?

Wat flauw. Wil je nu serieus met buizen aan de slag of niet. Dan moet je bij een 0-600V voeding niet met een FET aan komen zetten natuurlijk. Dat doe je met een mooie buis toch?

Nee, ik wil een buis zo goed mogelijk testen en dat gaat nu eenmaal wat eenvoudiger en beter met hedendaagse electronica...

Ik wil ook een koppeling maken met een PC, om instellingen en uitprinten van grafieken mogelijk te maken.

(En nee, ik ben niet van plan om een USB interface met buizen te gaan maken of hier een Enniac op te bouwen :+ )

Eentje voor de kenners: hoe onderscheid je een PL509 van een PL519? Ik heb een setje PL5x9-buizen waar de opdruk van is verdwenen..

(dat, en is een PL509 (of PL519) uitwisselbaar met een EL509, qua karakteristieken? Afgezien dan van de gloeispanning?

[Bericht gewijzigd door alex278 op ]

Ik heb hier t boek bouw je eigen rock sound van elektuur staan er echt aleen dingen in met torren nix met een buis,, wat een antiek(1992) flutboek:( ben blij dat t van de bieb is;)

Op 7 juni 2006 23:15:15 schreef alex278:
Eentje voor de kenners: hoe onderscheid je een PL509 van een PL519? Ik heb een setje PL5x9-buizen waar de opdruk van is verdwenen..

(dat, en is een PL509 (of PL519) uitwisselbaar met een EL509, qua karakteristieken? Afgezien dan van de gloeispanning?

De buisjes zijn bijna gelijk, ze staan op plaatsen zelfs als vervangers van elkaar.

Wat een E en een P buis is kun je natuurlijk simpel met een ohm meter uitvissen.

Deze link kwam ik tegen in het topic van Pcnerd http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/J_Wimmershoff-PCL86-Amp/Pr…

dit weet ik al:

*In 120-200V (kan ik er ook 230 in jagen? staat wel zoiets in datasheet http://www.shinjo.info/frank/sheets/010/p/PCL86.pdf)

*Pen 4 en 5 zijn voor de gloeispanning (If= 300ma ,, Vf 13.3 V kan deze buis ook iets hogere gloeispanning hebben 14v bijv? zodat ik dat maak met een 7814 of iets dergelijks?)nodig= dus een tavo met serieel 120-200v en 13volt

*de freqentie gaat van 100 – 16.000 Hz staat op die site

uigangs travo in 2w/5k uit 8&4ohm (monacor tr175-10??)

KLoppen deze tja,, voorstellen?

en:

*kan ik gewoon koolweerstande gebruiken van 0.5w of moet het metaal film zijn?

zijn er nog ijsen aan de elko's een bepaald merk ofzo?

Dat was het weer voor vandaag;)

kan ik deze travo gebruiken?http://www.amplimo.nl/contents/nl/d21.html t is de bovenste

Balans uitgangs trafo type 3A524
3A524 excl.BTW€ 46,00 (excl. BTW)

Primair Raa 4000 ohm
Secundair Rs 4 - 8 ohms

Vermogen 40 Watt
-3dB frequentie bereik 15 - 33.000 Hz
Ultra lineair taps geen

Diameter ca. 91mm
Hoogte ca. 35mm

Menno heefd een erg leuk ul40s2 setje maar die is duur € 1.088,24 (excl. BTW) en incl dus € 1.295,01,, pfoe kan ik kt88 beter een paketje voor mij laten samenstellen;)

Op 8 juni 2006 21:45:08 schreef Ibanez:
*In 120-200V (kan ik er ook 230 in jagen?

Kan, maar maak dan de kathodeweerstand iets groter.
Nu is die 250 ohm potmeter, zet er 47 ohm mee in serie.
Eventueel de schermroosterweerstand ook ophogen van 150 ohm naar 470 ohm.

*Pen 4 en 5 zijn voor de gloeispanning (If= 300ma ,, Vf 13.3 V kan deze buis ook iets hogere gloeispanning hebben 14v bijv? zodat ik dat maak met een 7814 of iets dergelijks?)nodig= dus een tavo met serieel 120-200v en 13volt

Travo, tavo....transformator of trafo.
Travos zijn nog iets anders (Kelly! )
Reken eens uit hoeveel volt je weg moet werken en neem dan een voorschakelweerstandje, veel eleganter.
P-buisjes nemen altijd 300 mA, dat rekent ook wel makkelijk.

Welja, moet kunnen.

Liever zien we 1 watt, kool of metaal is om het even.

zijn er nog ijsen [sic! ] aan de elko's een bepaald merk ofzo?

Spanning moet hoog genoeg zijn, liever 1.5 tot 2 maal hoger dan wat in het schema voorkomt.
Ijselijk veeleisende ijzerkernen nog aan toe!

De Amplimo's zijn push-pull trafo's.
Zou je kunnen proberen, en bovendien heb je dan goeie trafo's als je straks wat serieuzer met PP versterkers aan de gang gaat.

Maar als ik een 4kohm gebruik in de plaats van een ca.5kohm kan dat kwaad of moet ik dan ff een 1k weerstandje in serie zetten.

p.s. budget is beperkt:P

------------EDIT--------------
@kt88: oh ga ik daar mee aan de gang??:P vast wel;)

[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]

Op 8 juni 2006 22:35:29 schreef Ibanez:
Maar als ik een 4kohm gebruik in de plaats van een ca.5kohm kan dat kwaad of moet ik dan ff een 1k weerstandje in serie zetten.

Nee! Nooit weerstanden in serie zetten!
4k kan hier, maar denk aan de anode (en schermrooster) dissipatie.

p.s. budget is beperkt:P

------------EDIT--------------
@kt88: oh ga ik daar mee aan de gang??:P vast wel;)

Bij een beperkt budget ga ik meteen denken aan oude buizenradio's van de rommelmarkt, zie twee gelijke (of een stereo) radio's te vinden, ben je voor 10 euro klaar.
Mooi, weer eentje bekeerd tot het vacuum! ;-)

Op 8 juni 2006 21:45:08 schreef Ibanez:
Deze link kwam ik tegen in het topic van Pcnerd http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/J_Wimmershoff-PCL86-Amp/Pr…

dit weet ik al:

*In 120-200V (kan ik er ook 230 in jagen? staat wel zoiets in datasheet http://www.shinjo.info/frank/sheets/010/p/PCL86.pdf)

300V max.

De pcl86 buizen die ik heb, meet ik tussen 14,7V= en 14,9V= (en volgens de datasheet ca. 14,5V)
Misschien is een LM-nogwat constante stroombron nog eleganter.

*de freqentie gaat van 100 – 16.000 Hz staat op die site

KLoppen deze tja,, voorstellen?

en:

zijn er nog ijsen aan de elko's een bepaald merk ofzo?

Dat was het weer voor vandaag;)

Tja, sommige audiofielen hebben liever koolweerstanden.
Volgens een verhaal van Menno op zijn site maakt het toch verschil in geluid...;-)

als je buizenradio's wilt voor de sloop, neem dan philips dingen van na 1958. die zijn niet zeldsaam of waardevol, en dan maakt eentje meer of minder niet uit.
zorg in ieder geval dat als je een radio koopt, de buizenset bestaat uit noval buizen (buizen met een nummer in de 80 aan het eind, zoals ecc85, el84, eabc80 (die is nog wel wat waard trouwens, als ie nog goed is) ef86.
GEEN radio's met buizen die beginnen met A, C, D, K, of V.
in die gevallen betreft het een behoorlijk zeldsame radio.

Vorige week nog een 'gevonden' op een rommelmarkt voor 7euro.
Philips nogwat, SE mono met een EL84 eindbuisje, en 5ohm uitgang.
Die word voorlopig nog niet gesloopt, is die nog te strak voor. Binnenkant ook nog prachtig en zonder stof.
Alleen is de geluid een beetje beroerd. Wel helder, maar bijna geen bas.

Condensators vervangen chipje, of een grotere waarde nemen voor de kathode en rooster condensators.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 8 juni 2006 23:06:53 schreef Henry S.:
Condensators vervangen chipje, of een grotere waarde nemen voor de kathode en rooster condensators.

Ga ik later wel een keer naar kijken.
Eerst mijn pcl86 stereo push-pull ultra-lineair (:p:)) versterkertje in elkaar solderen.
Heb zo beetje alles in huis behalve de uitgangs trafos. Die hadden er al moeten zijn.

@henry u bedoelt zeker de condesator van in de loudness schakeling?

@KT88 al die rommelmarkten zijn op zaterdag en in mn conractje staat dat ik moet werken op zaterdag:(
zo heb ik ze dit jaar al gemist:(

maar..... er komt een nieuwe pc en als ik die heb dan ga ik van start $$$$ ik bedoel €€€€>:)

En er moet toch gelijkspanning in?? dat denk ik want anders kan je geen grond hebben toch?

En de grond(onderin het schema) moet toch aan de min van mn brugcel?

Op 9 juni 2006 12:08:33 schreef Ibanez:
En er moet toch gelijkspanning in?? dat denk ik want anders kan je geen grond hebben toch?

En de grond(onderin het schema) moet toch aan de min van mn brugcel?

Klopt. Alleen gelijkspanning.

De gloeidraden kan wissel of gelijkspanning op.
Maar aangezien ze constant 300mA moeten hebben, en de daarbij behorende spanning bij verschillende merken nogal verschillen, is een LM317 als stroombron misschien ook wel wat. Ik moet nog even meten wat die van mij gaan doen op een 12V~ trafo met gelijkrichting. Anders bouw ik er ook een paar LM dingen in.

De massa is een verhaal apart.
Ster massa gebruiken, en triode en penthode deel een beetje gescheiden houden.(grote en kleine stromen).
Kijk ook uit dat je geen lussen maakt in je massa.

Op 9 juni 2006 11:59:23 schreef Ibanez:
@henry u bedoelt zeker de condesator van in de loudness schakeling?

Dat is weer een andere ;)

@chipje kan u voorbeelden of verder uitleggen hoe dat gaat in ster,, ben nog nieuw in de buizen business;)