Oproep : Van 0 en 1 tot FPGA

free_electron

Silicon Member

Ik ga even tot 7 oktober 'hardcore' (rechtstreeks in het zand) circuitjes gaan designen in Kihei ... (en ook een beetje tikken aan nummer 3 en 4 ...)

[Bericht gewijzigd door free_electron op vrijdag 25 september 2009 04:27:49 (20%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 24 september 2009 21:36:05 schreef Daan Timmer:
er zit een fout in mijn druk :P 1e blz van de index (pagina 5 uit het boek)
1.5.9: De Morgan Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd. :(

Oeh, das wel HEEL slordig. Kennelijk ergens in een Nederlandstalige versie van Word erin geslopen.

Fijne vakantie free, ik vertrek toevallig ook op 7 oktober. In mijn geval geen Hawaii, maar een paar daagjes naar m'n zus, die zo slim is geweest om te emigreren naar een eiland waar ze tenminste toch iets meer strand en zon hebben dan hier.

If you want to succeed, double your failure rate.
chuckie

Honourable Member

Mijn complimenten Free.
Hij is hier ook binnen.
Tís toch knap hoor, een boek wat niet gaat over de duistere zijden van het leven en alle uitspattingen die daarmee gepaard gaan alsmede plaatjes van schaarsgeklede voloptueuze vrouwspersonen, maar over wat je met zand kunt doen en dan toch zo gewild zijn? ;)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
IF you can't convince them, then confuse them!

Op 25 september 2009 13:09:00 schreef Neen:
nee

Free: komt er nog een ereader versie??
Heb wel zo'n boek gekocht,maar heb hem liever in pdf formaat :)

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op vrijdag 25 september 2009 14:19:12 (18%)

IF you can't convince them, then confuse them!
GJ_

Moderator

Ik heb het boek net binnen. Free is weer gesponsord en zie er weer een stuk slimmer uit met zo'n dik boek op de plank.

heb je die plank dan altijd bij je? :+

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
GJ_

Moderator

voor mn kop ja, als je die bedoeld :-)

dat bedoelde ik nog niet eens ;) zou niet durven.

Maar het zou zo'n dom gezicht zijn als je overal een plankje met boeken bij je hebt ;)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 25 september 2009 04:25:02 schreef free_electron:
Ik ga even tot 7 oktober 'hardcore' (rechtstreeks in het zand) circuitjes gaan designen in Kihei ... (en ook een beetje tikken aan nummer 3 en 4 ...)

Aha, mijnheer is weer weg, onbereikbaar voor als we eens vragen hebben... :-p :-p

Kihei is blijkbaar niet zover van Molokai waar vroeger Pater Baviaan, euhh pater Damiaan gezeten heeft zeker?? ;-)

Goeie trip maatje, en niet vergeten veel schoon fotootjes te schieten hé

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ook al is free er dan even niet:

Op 148 over flankgestuurde flipflops staat helemaal onderaan

"Het is belangrijk op te merken dat bij een dergelijke master slave een volledige clock cycle nodig is om de uitgang te laten veranderen. Bij de stijgende flank wordt het ingangsniveau overgenomen. Pas bij de dalende flank wordt het getransfereerd naar de uitgang."

Gaat dit over de falling edge flipflop? Want bij de rising edge flipflop gebeurt alles bij de rising edge (er staat op blz 147 ook "wanneer we de enable lijn weer laag maken gebeurt er niets"). En zelfs als het over een falling edge gaat, dan gebeurt er toch omgekeerd bij de rising edge niets? Tenminste, zolang het signaal hoog is neemt de master het signaal over, het wordt niet 'gesampeld' op de rising edge. Of zie ik het verkeerd?

Nog iets anders: op blz 163 en 164 heb ik het idee dat de timing diagrammen verwisseld zijn. De eerste lijkt juist niet transparant en de tweede wel.

free_electron

Silicon Member

efkes rap checken via een 'geleased' wifi link >:)

@madwizard : nope. master slave flipflop (JK-MS)
die dingen samplen de data op rising edge. pas bij de falling edge word de, nu interne status, op de uitgang gezet. de 7476 is zo een beest.

bekijk het voobeeldschema in het boek ( intern circuit ) er zitten eigenlijk twee rs-ff met de nodig pass en block gates na elkaar bij dergelijk ding.

MS flipflops zijn ideaal om te ontdenderen omdat ze niet metastabiel kunnen worden. geen kat gebruikt dat in silicium simpelweg omdat ze veel te groot zijn in oppervlakte. maar op i/o ringen worden ze wel gezet.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb em! Ziet er bijzonder strak uit! Daar ga ik heel wat uurtjes van genieten.

En wat de spelfouten betreft: in het voorwoord staat de eerste :-) Er staat FGPA wat in mijn ogen FPGA moet zijn!

Maar het is erg goed geschreven.

Het leest idd lekker door, afgezien van de foutjes die er in staan ;-)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
free_electron

Silicon Member

Op 27 september 2009 23:00:29 schreef Daan Timmer:
Het leest idd lekker door, afgezien van de foutjes die er in staan ;-)

Tsss microsfot spellcheckers he. had ik maar open sores gebruikt ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Leest erg prettig, net alsof er iemand voor de klas staat te vertellen die zijn kennis graag met zijn leerlingen wil delen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Anoniem

Op 28 september 2009 17:37:33 schreef free_electron:
[...]

Tsss microsfot spellcheckers he. had ik maar open sores gebruikt ...

Of een stuk of 10 boeken uitgedeelt voor het te laten reviewen ;). Staan idd best wel wat taalfoutjes in :+.

er was ook ergens *forgot the page* dat is zei als:

A wordt gebruikt bij onderwerp B en A wordt daarentegen gebruikt bij onderwerp C.

Het is dat ik wist waar het over ging :p (was iets met geheugens volgens mij)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Op 28 september 2009 17:37:33 schreef free_electron:
Tsss microsfot spellcheckers he. had ik maar open sores gebruikt ...

Je bedoelt waarschijnlijk MicroSCHoft software, of Microsoft schoftware... :-p
Die spellfouwtjes vind ik niet zo erg, als het maar vlotjes en aangenaam leest.
Zijn hier al Belgen die het boek al per post thuis hebben?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

nee :'(
Maar ik was wel redelijk laat met het betalen...

Ik heb net me Elektor gebeld.. Hij zou onderweg moeten zijn:-), hopelijk komt hij nu snel aan..

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Hoe langer ik er in lees, hoe meer ik het boek begin te waarderen. Allemaal praktische tips en adviezen, waar de praktiserende elektronicus echt wat aan heeft.
Had ik dit boek een paar jaar geleden maar, dat had me heel wat uren uitzoek werk minder gescheeld.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Op 29 september 2009 18:51:44 schreef big bang:
[...]
Zijn hier al Belgen die het boek al per post thuis hebben?

Ja, vandaag toegekomen.