Martijn Berntsen
pe4mb
download even userport.exe, perfect progsel, 1 keer instellen en voor altijd bij je poorten kunnen in xp/nt!
voor de in/ouput naar de poorten in vb, port.dll als je het niet kunt downloaden zet ik het wel ergens.
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Je moet het eigenlijk net zoals op dat plaatje maken maar dan als desktop achtergrond gebruiken. en dan dat je die naam 'tags' (knoppies
) van naam kan veranderen en een verwisselbare 8ergrond functie erin maken
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op 27 februari 2003 22:43:01 schreef kingjotte:
[...]
Weet ik, dus Erik voor welk OS wil je het hebben?
ik heb win2000 maar ik wil het niet in delphi maar in VB 
Ok, VB kan ik niets (lees erg weinig) mee en heb ik ook niet liggen dus zal je het van iemand anders moeten hebben. Laat wel even weten wat het geworden is!
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
peeps, tis dat ik ff geen tijd heb, anders had ik een artikel wat ik aan het schrijven ben over het aansturen van de lpt in visual basic online gezet...
sorry
maar een ding: het gaat redelijk eenvoudig in visual basic 
I like this 
ik ben zelf ook home-automation-freak,
hoewel ik alleen maar een studentenkamertje heb 
ik heb een programma geschreven waarmee ik via de paralelle poort 8 apparaten aan/uit kan schakelen.
Daarbij heb ik ook de schakelingen gemaakt om dit te doen,
en deze ingebouwd in een nette behuizing.
Ik heb het projectje de "PowerServer" genoemd 
de mogelijkheden:
apparaten aan/uit doen
presets instellen
timers zetten
en ik heb een LCD displaytje die aangeeft welke preset
of state er momenteel actief is, welke timers eraan zitten te komen, etc.
de bediening loopt momenteel via;
Internet (een webpagina)
WAP
commandline, voor de nerds 
en afstandsbediening.
(btw, internet, wap en afstandsbediening, gebruiken dit commandlineproggie om met de PowerServer te communiceren...)
Via afstandsbediening is trouwens écht ideaal.
ik kon alles al bedienen via infrarood (winamp, tv-kaart, windows, etc), en nu dus ook mijn licht.
ideaal voor voor het slapen gaan 
plaatjes etc staan nog wel op
http://zynth.student.utwente.nl/files/Projects/PowerServer/
[Bericht gewijzigd door Zynth! op ]
terrorfeary
elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk
1. ja, tis in principe gnu.
2. het draait wel onder linux 
maar het is wel te porten voor windows,
want het eigenlijke stuk software heb ik geschreven
in java, en dat zou dus ook vlekkeloos onder windows moeten
kunnen draaien. Mijn hoofdprogramma gebruikt echter
wel enkele andere programmaatjes die ik in C geschreven heb. Die moeten dus wél ff omgeschreven worden.
die proggies zijn:
- programmaatje dat iets naar de powerserversoftware stuurt dmv een socketverbinding (is erg simpel)
- programmaatje die de paralelle poort kan aansturen. (is onder linux ook erg simpel, onder windows weet ik nie)
beide programmaatjes accepteren een aantal arguments die de powerserver software gebruikt om de par.port aan te sturen en input van de user te ontvangen.
Op 1 maart 2003 00:40:34 schreef Zynth!:
I like this
ik ben zelf ook home-automation-freak,
hoewel ik alleen maar een studentenkamertje hebik heb een programma geschreven waarmee ik via de paralelle poort 8 apparaten aan/uit kan schakelen.
Daarbij heb ik ook de schakelingen gemaakt om dit te doen,
en deze ingebouwd in een nette behuizing.
Ik heb het projectje de "PowerServer" genoemdde mogelijkheden:
apparaten aan/uit doen
presets instellen
timers zetten
en ik heb een LCD displaytje die aangeeft welke preset
of state er momenteel actief is, welke timers eraan zitten te komen, etc.de bediening loopt momenteel via;
Internet (een webpagina)
WAP
commandline, voor de nerds
en afstandsbediening.(btw, internet, wap en afstandsbediening, gebruiken dit commandlineproggie om met de PowerServer te communiceren...)
Via afstandsbediening is trouwens écht ideaal.
ik kon alles al bedienen via infrarood (winamp, tv-kaart, windows, etc), en nu dus ook mijn licht.
ideaal voor voor het slapen gaanplaatjes etc staan nog wel op
http://zynth.student.utwente.nl/files/Projects/PowerServer/
GEWELDIG!!
Ik heb 2 jaar geleden precies hetzelfde gemaakt!! Erg leuk om nog zoiets tegen te komen. 8 stopcontacten aan de achterkant, en wat electronica binnenin (4013 IC's enzo). Alleen mijn software was wat brak. Ik maakte voor iedere data-lijn een aparte *.EXE file. Dat is niet zo mooi eigenlijk maarja ik ben nu eenmaal niet zo'n programmeur..
Binnenkort ga ik weer flink aan de slag met mijn HOME CONTROL. Ik ga namelijk ook op kamers, en de bedoeling is dat de hele zooi geautomatiseerd wordt 
great 
het nadeel van een PowerServer op deze manier is,
dat de sturing van je stopcontacten centraal is.
Je zal dus de snoeren van alle apparaten moeten gaan omleiden naar je powerserver, en dat is verre van ideaal.
Ik ben dus nu ook een manier aan het bedenken om ge-decentraliseerd te werken door bijvoorbeeld op elk stopcontactje een apparaatje te zetten die kan schakelen,
die ik dan vanuit een centraal punt kan bedienen.
Heeft iemand een goed idee voor de aansturing van zoiets?
infrarood is out-of-the-question, want dat word gestoord door zonlicht, is onveilig en dan zou je apparaatje "achter de bank" niet werken.
heeft iemand een idee over welk medium ik zou kunnen gebruiken, terwijl het niet een dure/te grote schakeling mag opleveren?
terrorfeary
elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk
Binnenkort ga ik weer flink aan de slag met mijn HOME CONTROL. Ik ga namelijk ook op kamers, en de bedoeling is dat de hele zooi geautomatiseerd wordt
pak dan een logo van simens of een plc, bespaart moeite 
Op 1 maart 2003 12:49:05 schreef Zynth!:
great
het nadeel van een PowerServer op deze manier is,
dat de sturing van je stopcontacten centraal is.
Je zal dus de snoeren van alle apparaten moeten gaan omleiden naar je powerserver, en dat is verre van ideaal.
Ik ben dus nu ook een manier aan het bedenken om ge-decentraliseerd te werken door bijvoorbeeld op elk stopcontactje een apparaatje te zetten die kan schakelen,
die ik dan vanuit een centraal punt kan bedienen.Heeft iemand een goed idee voor de aansturing van zoiets?
infrarood is out-of-the-question, want dat word gestoord door zonlicht, is onveilig en dan zou je apparaatje "achter de bank" niet werken.
heeft iemand een idee over welk medium ik zou kunnen gebruiken, terwijl het niet een dure/te grote schakeling mag opleveren?
Ja idd met dat probleem zit ik dus ook (ook met mijn ACS-systeem) www.atmoz-acs.tk Hier moet je ook de apparaten insteken, maar echt handig is dat niet. Zodra ik op kamers zit ga ik het anders aanpakken. 2 dunne draadjes naar ieder apparaat toe, en daar een relais wat schakelt. De draadjes die overal naartoe gaan werk ik mooi af in van die goot-systeem-stips. Hierbij moet je ook denken aan kabels van 5.1 set, spanning, video in/out, extra kabels (voor toekomstige projecten) kabels naar camera, en aanstuurkabels van het hele systeem. Maar ik ben dus van plan om pas bij de apparatuur zelf te schakelen. Dan hoef ik niet met dikke 230 volt kabels te werken. Ben nu bezig met een mooie 4 kanaals IR zendertje/ontvanger voor alle lampen te schakelen als ik op de bank zit, en geen zin heb om "ACS ... lamp" te roepen

whoopi
zoveel onzinnige onzin in de wereld...
Martijn Berntsen
pe4mb
een optotriac en een triac en een ontstoorspoel. dan kun je je stopcontact met twee lijntjes schakelen en is de hele boel galvanisch gescheiden!
tsja...
mar de enige mooie manier om de boel dan aan te sturen is,
door 2 draadjes naar elk stopcontact in mijn kamer te trekken;
en dat zie ik nie zo zitten 
whoopi
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Op 3 maart 2003 09:51:00 schreef Zynth!:
ow, dûh!
uiteraard moet het op die manier.
maar via welk medium!?
infrarood, ultrasoon, ....
Ultrasoon is leuk jah met 8 signalen 
Leuk als je oren er gevoelig voor zijn.
whoopi
Op 3 maart 2003 18:01:39 schreef MiTcHeLL:
[...]
Ultrasoon is leuk jah met 8 signalen
Leuk als je oren er gevoelig voor zijn.
hehe
kzan leuk zot worden in huis dan
en infrarood is ook ni zo'n best idee denk ik aangezien dan alles elkaar dan moet kunnen 'zien'
maar ja, wat kan er wel he
ik ben er ook nog steeds op zoek naar hoe ik verschillende zender en ontvangers tegelijk kan gebruiken (voor mijn netwerk)
whoopi
Op 3 maart 2003 19:37:37 schreef kingjotte:
Kleine FM / AM zendertjes? alles op een andere frequentie?
Of is dat verboden?
ja mag daar idd niet op uitzenden
al bestaan ze wel...
mar dan nog wordt het heel gedoe denk ik om overal een ontvangertje bij te zetten en een zender(s) te hebben, en ook naar den dure kant denk ik
een IR ontvangstmoduletje kost 2 euro.
Verder moet er een chippie in voor het decoden, en nog wat standaard elektronica. Dan kom je met 10/12 euro per schakeling een heel eind hoor...