Het Grote Ets-vragen Topic!

Henry S.

Moderator

Op 15 augustus 2007 17:09:42 schreef Boeip:
Jij gebruikt waarschijnlijk kartonnen printplaatjes.
Met Epoxy printplaatjes wordt dat m niet ;)

Een plaatschaar is vlijmscherp en gaat prima door dat miezerige plaatje epoxy, is ook dol op vingers.

@IJzerzaag: Zorg voor een grote die je met twee handen vast houdt, zo'n hobbyzaagje slingert dus die vermijden.
Rustig zagen met lange halen, niet schrobben.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Serieus hoor die printen worden ook in de professionele pcb fabrieken gewoon gestansd en geknipt.Maar er zijn natuurlijk legio mogelijkheden om die printen op maat te maken

Hoe lang gaat jullie etsmiddel & ontwikkelaar eigenlijk mee?
Ik gebruik telkens nieuw etsmiddel omdat m'n vorig niet meer werkt ..
Voor ontwikkelaar gebruik ik DP-50, etsmiddel
HCl + H2O2.
't zou leuk zijn moest hij weken goed blijven in een bak.

Turbokeu

Golden Member

Mijn FECL3 blijft 10-tallen jaren goed, en werken...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Telkens nieuw etsmiddel?! Dat wordt een dure hobby, zeg!

Zelf gebruik ik Feinetskristal van Seno. Omdat ik m'n printen altijd van een massavlak voorzie, hoeven enkel wat smalle randjes tussen de printsporen weggeëtst te worden. Het duurt dan ook ettelijke (zou eens moeten noteren hoeveel) eurokaartjes voor het etsmiddel uitgewerkt is.

De ontwikkelaar (spul van Bungard) gaat ook een eeuwigheid mee, op voorwaarde dat het bewaard wordt in een fles waar het geen contact met lucht of licht kan maken. Een harmonika-fles is uitermate geschikt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

waar krijg je die flessen?

is ook wel handig voor etsmiddel bedenk ik me trouwens..

Take a parachute, and jump!

Harmonika-flessen koop je in een winkel met foto-benodigdheden. Mijn etsmiddel laat ik trouwens gewoon in de etsbak zitten. Af-en-toe bijvullen met water is uiteraard noodzakelijk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

foto benodigdheden, ik zal de 2 fotowinkels hier in de buurt een bezoekje brengen, maar die zouden ze nog wel is niet kunnen hebben. hoeveel mogen die dingen eigenlijk kosten?

Take a parachute, and jump!

Ze zijn nogal prijzig, herinner ik me. Maar ze hebben het voordeel dat je de ontwikkelaar gebruiksklaar bij de hand hebt. Fles leegkieperen in de ontwikkelbak - 2 minuten in de microgolf - ontwikkelen - ontwikkelaar terug in de fles - ontwikkelbak en trechter uitspoelen en etsen maar...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zijn dit de flessen die jullie bedoelen?

Yep! Dat zijn ze. De afbeelding toont weliswaar ingedrukte flessen. In "normale vorm" zijn ze een stuk hoger.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Even een grote Kick, maar ik wou hier geen apart topic voor openen.

Ik heb een vraagje, weet iemand wat er aan de hand kan zijn als je je goed belichte en goed ontwikkelde print (deze) in het etsmiddel (natriumpersulfaat) laat zakken en de foto laag gelijk oplost in contact met het ets middel?

We hadden dit probleem niet met ijzer3chloride, helaas was dit behoorlijk uitgewerkt.

Ook tegenwind gaat liggen.

Te lang in de ontwikkelaar gelegen.
Ik had het probleem ook met die rommel van conrad.
Overgestapt op echt kwaliteit foto print, die van Bungard. Geen problemen sindsdien

Ik heb de tip gekregen dat je ook gewone 1 liter pet-flessen kunt gebruiken die je dichtknijpt en dan de dop erop doet. Harmonika hebben namelijk een erg groot oppervlak en schenen volgens hem de ontwikkelaar e.d. sneller te doen afbreken daardoor.

Take a parachute, and jump!

Iemand nog ideeën hoe je etsvlekken (van natriumpersulfaat) uit je kleren krijgt? |:(

Nieuwe kleren kopen. Persulfaat bleekt, en dat gaat maar een kant op.

Op 30 november 2007 13:03:37 schreef Boeip:
Te lang in de ontwikkelaar gelegen.
Ik had het probleem ook met die rommel van conrad.
Overgestapt op echt kwaliteit foto print, die van Bungard. Geen problemen sindsdien

Hoe kan het dat dit wel goed ging met ijzer3chloride dan?

Ook tegenwind gaat liggen.

Hmm, das dan minder :P Toch bedankt voor de tip ;)

Nog even een ander vraagje: ik ben met eagle aan de slag geweest met het maken van een printje. Nu wilde ik een polygon vlak voor de VCC maken, wat allemaal prima gaat. Om het printje in een PDF te krijgen, gebruik ik Win2PDF, wat ook allemaal prima gaat, behalve met het polygonvlak. Waar het vlak zou moeten komen, laat hij allemaal strepen zien, en niet een egaal zwart vlak. Heeft iemand van jullie nog een idee hoe dit komt, en hoe ik het eventueel kan verhelpen?

Dit is het printje zonder vlak, en dit is het printje met vlak.

Print 'm eens uit? ;)

@René, waarom je dit niet had met ijzer3chloride weet ik niet.
Of je gebruikt weer ijzer3chloride, of je stapt over op bungard fotoprints. Ik zeg bungard :D (L)

Edit: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/542264#542264 ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 12 december 2007 19:49:50 (61%)

Woei, bedankt voor de tip! :D Vreemd, maar het werkt, dus ik stoor me er niet meer aan ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 12 december 2007 19:50:02 (68%)

Zo, ik heb eindelijk mijn ets-setup compleet.
Ik belicht trouwens met 2 inkjet-sheets op elkaar want mijn printer wil niet zo best meer printen. Volgende keer moet het wel met 1 lukken, en dan op de andere printer.
Mijn eerste poging tot etsen was niet zo best. Wel de belichtingstijd kunnen bepalen (300s), maar doordat de ontwikkelaar (te) koud wast lostte de boel niet op en etste ik helemaal niks weg. Nu nogmaals geprobeerd, maar eerst de ontwikkelaar verwarmd. Toen wou de troep er wel afkomen (al vrij snel) en is hij goed geëtst. Ik dacht eerst dat er niks werdt geëtst, maar toen opeens grote groene vlekken tevoorschijn kwamen (na ruim 10 minuten) was ik wel heel blij :).
foto:
http://home.deds.nl/~tomzooi/printje1.jpg

scan is niet zo heel duidelijk, maar de tekst is goed te lezen op het printje en het ziet er allemaal top uit. Dit is het ontwerp (van CO gejat) http://www.uploadarchief.net/files/download/riaa%20pcb%20layout%20rev2…

Nu zit alleen die fotolak er nog op, iemand een idee hoe ik die eraf ga krijgen? Wat poetsen met staalwol oid? poliblock heb ik helaas niet ;).

Take a parachute, and jump!

ah, prima :).

Ik ga dat ding maar is boren en solderen dan :).

[Bericht gewijzigd door pcnerd op woensdag 12 december 2007 18:29:29 (67%)

Take a parachute, and jump!

Fotolak kun je gewoon ook laten zitten, het is namelijk soldeerbaar en beschermt je print nog een beetje tegen corrosie.

Ook tegenwind gaat liggen.
klein is fijn

Moderator

Je weet dat fotolak gewoon kan gaan schimmelen?