pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
[Fotolak kan schimmelen]
Hé! Dat wist ik niet. Nou ja, ik verwijder het spul toch altijd met aceton.
@pcnerd: da's verdorie goed gelukt voor een eerste print.
klein is fijn
Moderator
Die fotolak is deels op basis van een of ander organisch spul. In een wat warme vochtige omgeving gaat dat vrij makkelijk schimmelen. Vandaar dat je die dingen ook eigenlijk altijd in de koelkast hoort te bewaren. Al moet ik toegeven dat ze hier ook gewoon in de kast staan..
SK10 is trouwens ook zo'n leuke, dat spul wordt na een tijdje behoorlijk hygroscopisch. In het begin plakt het nog als de ziekte maar soldeert het prima, na een paar maanden begint het wit uit te slaan en soldeert het al een stuk minder.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 12 december 2007 19:53:38 schreef pros:
@pcnerd: da's verdorie goed gelukt voor een eerste print.
het is eigenlijk de tweede, de eerste lukte niet vanwege de te koude ontwikkelaar. Maar ik was er zelf ook verbaad van, hij lijkt hier nog netter dan op de foto. Ik ets trouwens met fijnetkristal. Maar wat mij nog meer verbaasde is dat de houdbaarheidsdatum van de bungard plaatjes eigenlijk al 1 jaar was verstreken oid.. (2 jaar terug met sinterklaas gekregen..). Desnietaltemin viel de fotolak er bijna direct af in de ontwikkelaar en verliep de rest prima.
René Kramer
Ook tegenwind gaat liggen.
Op 12 december 2007 19:41:24 schreef klein is fijn:
Je weet dat fotolak gewoon kan gaan schimmelen?
Dat is idd ook een nieuwe voor mij.
Op 12 december 2007 19:53:38 schreef pros:
[Fotolak kan schimmelen]
Hé! Dat wist ik niet. Nou ja, ik verwijder het spul toch altijd met aceton.@pcnerd: da's verdorie goed gelukt voor een eerste print.
Ik doe nog een keer belichten en dan door het badje ontwikkelaar. Scheelt weer een extra pot spul..
Wiebo
For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...
hier bij de "doe het zelfzaak" 5 liter vaatje zoutzuur van 29% voor 5,5 euro, op op www.drogisterij.net een 1 liter fles waterstofperoxide van 30% voor 3,39 euro, bij de apotheek wat verderop 1 kg natriumhydroxide voor een euro... lijkt me goedkoop zat, en ik ets er haarscherpe baantjes van 0.3mm mee...
Wiebo welke mengverhouding gebruik je?
ik merk op dat er veel gebruik maken van zoutzuur + waterstofperoxide + water, maar waarvoor voeg je nog natriumhydroxide toe?
Ik zou mijn eigen belichtingsbak willen maken, nu vind ik nergens een 2e hands gezichtsbruiner dus zal ik maar nieuwe lampen kopen. Is er een bepaalde richtlijn voor hoeveel watt je per oppervlakte te belichten moet hebben? Ik ga maximum printjes van 10x20cm maken, zou ik toekomen met 3 TL buizen van 28cm 8watt, die ik op een 2-3 cm uit elkaar zet zodat de rand van de print net iets over de 2 buitense lampen komt. Hebben jullie nog goede tips voor het goed verdelen van de lichtstralen of nog andere zaken, zijn altijd welkom!
alvast bedankt,
Hier staat alvast wat nuttige info:
http://www.picbasic.nl/etsen_belichtingsbak.htm
Bovendien heb je niets aan losse lampen, je zult ook de starters en de dingetjes moeten hebben waar je de 'uiteindes' van de UV-lampen in kunt steken..
Op 16 december 2007 17:57:53 schreef alex278:
www.marktplaats.nlBovendien heb je niets aan losse lampen, je zult ook de starters en de dingetjes moeten hebben waar je de 'uiteindes' van de UV-lampen in kunt steken..
jaja ik weet wel dat je een starter moet hebben en zo, mjah maar ik ga geen 15euro verzendkosten betalen voor gebruikte lampen en heb nog geen rijbewijs dus kan ik ze niet gaan halen. Dan koop ik voor die prijs liever nieuwe lampen:). Bedankt voor de link, ik was dat al eens tegengekomen maar wist niet goed meer waar:).
:')
Joh, zoek eens op 'gezichtsbruiner', en tenzij je ergens in een gat in drenthe woont, vind je ook bij jou in de buurt mensen die gezichtsbruiners aanbieden. Nou goed, dan moet je 20 kilometer fietsen...
[Bericht gewijzigd door alex278 op zondag 16 december 2007 20:09:11 (97%)]
Ja ik heb het net gedaan, woon wel in belgië maar dit maakt idd weinig uit:) wacht op een antwoord van de verkopers:). Dit zou het idd wel veel goedkoper maken .
Joeri de Man
LED there be light
Van wat ik van anderen begrepen hebt, werken uv led lichtbanken ook prima, dat scheelt echt een hoop in gewicht. En formaat.
Al hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/703649#703649
Nog steeds tevreden
[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 16 december 2007 22:10:59 (55%)]
Op 16 december 2007 22:03:31 schreef Joeri de Man:
Van wat ik van anderen begrepen hebt, werken uv led lichtbanken ook prima, dat scheelt echt een hoop in gewicht. En formaat.
Dan wordt het wel al snel een prijzig ding, ik heb geen inkomen (student) dus dan telt elke euro wel;). 2.2euro voor een led vind ik wat duur, zeker wetende dat je er een 20-30 tal moet hebben.
Valt mee
http://www.leds-buy.nl/uvpaarse-led-graden-5mm-p-6.html
Een stuk kalkpapier erover zodat al het licht goed verdeeld wordt.
[Bericht gewijzigd door Boeip op zondag 16 december 2007 22:15:24 (34%)]
Ja ik kwam ze ook juist tegen;) via google kwam ik op conrad terecht, ik weet dat ze daar heel duur zijn, maar zo een verschil de prijs is gewoon maal 8!! Ja mischien dat ik nog beter gewoon UV-leds koop, kan ik het idd kleiner houden. Moet ik ook de oude scanner die wel nog werkt niet slopen
.
Bij UV leds moet je er wel op passen dat je er genoeg gebruikt. Ik gebruik er nu 109 dacht ik... En m'n belichtingstijd is 7minuten ( Bungard fotoprint )
109 hoe groot is de oppervlakte/print dat je kan belichten, dat is wel een hoop soldeer werk, als ik de ledjes via envelope kan toegestuurd krijgen doe ik het anders ga ik voor de tl-lampen.
Moet je even met ledsbuy bespreken. Kan vast wel.
't Oppervlak waar de leds opzitten is euro formaat (100x160mm)
't Oppervlak dat ik kan belichten is dus net iets groter dan 100x160mm
Oh ja, sommige UV leds hebben moeite met "opstarten" de aller eerste keer, niet meteen denken dat ze kapot zijn maar laat het geheel eens een kwartier branden
[Bericht gewijzigd door Boeip op zondag 16 december 2007 22:37:33 (30%)]
Op 16 december 2007 22:36:45 schreef Boeip:
Moet je even met ledsbuy bespreken. Kan vast wel.
't Oppervlak waar de leds opzitten is euro formaat (100x160mm)
't Oppervlak dat ik kan belichten is dus net iets groter dan 100x160mmOh ja, sommige UV leds hebben moeite met "opstarten" de aller eerste keer, niet meteen denken dat ze kapot zijn maar laat het geheel eens een kwartier branden
Oke bedankt, heb ze een mailtje gestuurd, alleen had ik er maar 50 voor ogen, het zullen er 100 worden dan .
Wiebo
For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...
Op 14 december 2007 16:29:15 schreef soundproof:
Wiebo welke mengverhouding gebruik je?
ik merk op dat er veel gebruik maken van zoutzuur + waterstofperoxide + water, maar waarvoor voeg je nog natriumhydroxide toe?
ik meet niets af, een geut zoutzuur (van ongeveer 1/3 van het water) en een iets kleinene geut waterstofperoxide. Iedere keer haarscherpe printjes. Mengsel mag zeker niet te sterk zijn. Natriumhydroxide is om te ontwikkelen, en mag je zeker niet aan dit etsgoedje toevoegen! Groeten.
Joeri de Man
LED there be light
ohja en bij goedkope leds altijd meer kopen dan je er eigenlijk wilt gebruiken. 10 procent valt gewoon af. Niet geschikt/kapot dat soort dingen. Maar dan nog voor een paar euro heb je 100 leds.
http://www.samenkopen.net/action_product/965623/265966
en 3 euro verzenden. experimenteer printje erbij om ze op te solderen.
Oude adapter gebruiken voor voeding, gelijkrichten timer ertussen. 20 euro maximaal, met timer en al. de leds zelf 10 euro ofzo (100 stuks excl verzenden)
Op 16 december 2007 22:39:14 schreef ej_on_line:
[...]Oke bedankt, heb ze een mailtje gestuurd, alleen had ik er maar 50 voor ogen, het zullen er 100 worden dan
.
Als je op de site van Elektor kijkt, hebben ze een dergelijke uv-led lichtbak gemaakt waarmee ze printen tot 100x160mm (eurokaart formaat) mee kunnen belichten. Hiervoor gebruiken ze 24 leds, dus dan heb dan zou je er mee uit kunnen komen Maar als je idd via die Samenkopen site besteld, heb je er gelijk 100