Ik denk dat Luke gewoon de lekstroom van de elco heeft gemeten, dwz. de spanningsdeler lekweerstand/multimeter.
Als hij verder geen bedradingsfouten heeft gemaakt, kan het niets anders zijn.
Wat betreft handen jeuken: bij de volgende radio/rommelmarkt eens loeren naar die ouwe (Germanium) Philips dingen, schijnt een verzamelaarscultus te gaan worden de laatste tijd.......
Voordat ze echt te duur gaan worden?
"Goede vrinden met de kringloop
Bespaart me veel onnodig sloop.
Ouwe zooi zoals hierboven
Moet je echt in gaan geloven.....
Echt hifi is het niet
Maar zulks is mij een biet.
Als op Marktplaats wordt gekeken
Naar de prijzen, je zult verbleken!
Sla wat in van die ouwe troep
Al is het dan niet je beroep.
Hoef je weinig meer te doen
voor een redelijk pensioen!"
© KaaTee Creative Audio Poems 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
help, zelfs de mod's gaan offtopic in mijn topic 
dan moet ik toch nu wel eens serieus wat gaan meten...
leuk gedicht KT!
KT88, weet jij of de 591 (uit 1969) germanium torren heeft?
deze dus: http://www.oudio.nl/22rh591.htm
ik heb er zoeen, en ben er erg blij mee (klinkt errrug goed)
in ieder geval, voor 1 eurootje was het een goede koop 
ik heb ook zo'n 580je, die is voor in de tuin, een vissenoog 521, en een 590/691 setje.
erg leuk spul allemaal, dat begin jaren 70 philips spul.
Kan, ik denk dat het op de grens ligt van de overgang van Ge naar Si.
Voor AD161/162 is 2 x 20 watt teveel.
Op de foto's kan ik het niet goed zien, openmaken dus maar 
AD-149's in parallel?
€1 voor een 591!! Lucky bastard! Deze is super schaars de 591/691 combi gaat op Ebay rond voor een paar honderd dollars...
590, ook leuk, 2*10W - 2*AD149 per kanaal.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
hmm. heb er eens een PC speakertje aan gehouden. kraakt wat bij het aansluiten (draden op contactpuntjes gehouden) maar de conus slaat niet in, of uit.
toch nog ergens iets dat los zit?
kee dan, hier komt ie: mijn eerste kaping van het topic! pas op, ik heb een soldeerPISTOOL bij me!

maargoed, dat terzijde, het is ook een beetje showen van de oude techniek. je ziet echt dus dat er nog veel niet op de print zit, maar nog gewoon op steuntjes is gemonteerd.
op de foto zie je de 4 dezelfde germanium eindtorren.
hier is nog een veel duidelijker schema: http://www.oudio.nl/service/22RH590/images/22rh590_page04.jpg
ik ga eens kijken of ik mijn eerste transistorversterker(tje) kan repareren.
het ene kanaal is een stuk zachter dan het andere. geluid is wel ok voor de rest, maar het zit me niet helemaal lekker.
eenmaal opengeschroefd zie ik 3 weerstanden die het nogal warm hebben gekregen. het lijken me 1,5 ohm weerstanden, wie weet hoeveel watt?
aangezien dit mijn eerste torrenbakje is... kan ik wel wat hulp gebruiken.
foto's:

Wat raden jullie me aan om als eerst te controleren? bij buizen is het zo geweldig simpel, als ie vervormt vervang je gewoon 2 standaard dingetjes en het werkt weer...
ik denk in ieder geval dat ik deze twee moet vervangen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]
De emitterweerstandjes idd vervangen, daarna de spanning er over meten en meten of het 20V punt klopt.
Op http://www.oudio.nl/service/22RH590/images/22rh590_page08.jpg staan ze in vak D.
R665/R666/R667/R668, en dan steeds 2 weerstanden parallel.
Volgends de stuklijst http://www.oudio.nl/service/22RH590/images/22rh590_page10.jpg zijn het allemaal 1,5Ω 0,25W weerstanden, 8 stuks dus.
OK, bedankt voor de tip! ik zal ze binnenkort eens vervangen. Zou dit mijn hele balansprobleem ook verhelpen? en moeten ze echt allemaal worden vervangen, of alleen de 3 die verbrand/verkleurd zijn? lopen ze in dit soort laagspanningsschakelingen ook op in waarde?
Ze verlopen puur door het verwarmen/verbranden, ik zou elk enigzins verkleurd weerstandje aanpakken.
Nog wat vergeten, van te voren ook alle 4 torren per eindtrap doormeten. Let er op dat het germanium is en niet dezelfde eigenschappen als Si heeft, dus lagere doorlaatspanning en een lekstroom in sper.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 20 augustus 2006 10:10:20 schreef Willybilly:
Ik zou zelf alle elco's vervangen, dus niet alle condensatoren, maar alleen de electrolytische.
die generatie elko's was zéér goed. Ik zou ze rustig laten zitten en zoeken naar de fout.
Die generatie elco's zeer goed?
Misschien voor die tijd wel, maar kijk eens op de middelste foto, er zit al een "tiet" aan, dat is het begin van het einde.
De tijd heeft niet stilgestaan, en zelfs NOS elco's uit de jaren 70 flikker ik tegenwoordig gewoon weg, te slecht voor high end applicaties, en vaak ook gewoon blijvende lekstroom.
Op 5 oktober 2006 19:47:04 schreef Henry S.:
Nog wat vergeten, van te voren ook alle 4 torren per eindtrap doormeten. Let er op dat het germanium is en niet dezelfde eigenschappen als Si heeft, dus lagere doorlaatspanning en een lekstroom in sper.
hoe moet ik dat doormeten? en waarom?
de vervangen weerstanden. duidelijk kleiner dan de originele, maar toch zijn het (volgens de elektroboer) 1/4w weerstanden...
wat zou de oorzaak kunnen zijn van het verbranden van de weerstanden? zou hij gewoon eens overbelast zijn geweest, of kan er meer stuk zijn?
ik heb niet zo veel zin om straks gelijk weer een rookpluim op te zien stijgen uit mijn ampje...
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 7 september 2006 19:06:06 schreef KT88:
Een "gewone" digitale multimeter heeft een ingangsweerstand van 1 megohm, en als de elco ook maar iets lekstroom heeft, zul je dus een spanning meten.
Vandaar ook de suggestie om de uitgangen eens "koud" te leggen, en zo te zien of de spanning die je meet niet door de lekstroom van de elco komt.Hang er anders eens een disposable speaker aan, dan weet je het zeker.
Klapt de conus nu naar voren of naar achter, dan heb je zeker DC (lekke elco of wat anders fouts).
eeuH??? was dat geen 10Mohm?
wat die tiet of druiper betreft. Die elco's hadden dat al 20 jaar geleden. zolang het niet verder gaat kan het geen kwaad. Mijn 590 en zijn oudere broertjes hebben er in ieder geval geen last van.
[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op ]
Op 7 oktober 2006 13:53:33 schreef ledlover:
[...]
hoe moet ik dat doormeten? en waarom?
Diode overgangen testen, mocht er een sluiting geven dan zou dat meteen de weerstand oproken.
Dus meetpennen tussen B/C en B/E: een kant geleiden, andere kant sperren. Pennen tussen C/E: altijd sperren, maar let op, germanium lekt wat.
[afbeelding]
de vervangen weerstanden. duidelijk kleiner dan de originele, maar toch zijn het (volgens de elektroboer) 1/4w weerstanden...
Ze zijn met de jaren kleiner geworden
wat zou de oorzaak kunnen zijn van het verbranden van de weerstanden? zou hij gewoon eens overbelast zijn geweest, of kan er meer stuk zijn?
ik heb niet zo veel zin om straks gelijk weer een rookpluim op te zien stijgen uit mijn ampje...
Overbelasting, verlopen instelling, verlopen tor, vandaar de tests.
OK, en kan ik dat meten, terwijl de torren nog in de schakeling zitten, of is het noodzakelijk om ze los te solderen?
bezig met meten, ik zal hier de meetgegevens posten
meest rechtse tor: ok
2e van rechts: leek stuk te zijn, maar dat blijkt dus nu mijn multimeter te zijn... 2e multimeter gepakt (goeie ouwe analoge...)
3e " " : OK, alleen de CE overgang lijkt wat meer te lekken lijkt me... 0,3 Kohm ofwel 300 ohm, is dat ok of niet?
echter met mijn analoge meet ik 5Kohm, dat is dus bij 1,5v
ik vrees het ergste... echter de weerstanden van deze tor zien er nog als nieuw uit. op zich verwacht ik er dus geen problemen mee dus... wie wel?
meest linkse tor: zelfde als hierboven, dus OK.
ik neem dus aan dat alles gewoon in orde is.
bij de 1e en de 2e heb ik niet de CE gemeten met de digitale. die geeft geen betrouwbare meting blijkbaar.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 20 augustus 2006 23:09:31 schreef KT88:
Nippon Chemicon, Sanyo Oscon, Panasonic, Rubicon BG, BHC, BC Split-foil, leg de specs maar eens naast elkaar en vergelijk die dan eens met de oude (Philips) elco's.Wat mij betreft ligt de omslag zo ongeveer begin '90, toen werden elco's echt volwassen, toevalligerwijs met de opkomst van switch mode voedingen.
Alles wat daarvoor zit, geeft narigheid, is mijn ervaring.De ervaringen met nieuwe elco's die je beschrijft, hebben betrekking op Chinese fake of extreem goedkope elco's.
A-Merken zijn dezer dagen toch echt van zeer goede kwaliteit.
Misschien is het in TVs anders dan in audio?
door de opkomst van de schakelvoeding is de ESR waarde van condensatoren inderdaad sterk verbeterd, de levensduur echter niet. De blauwe philps condensatoren hebben een redelijke goede ESR waarde en die is in 40 jaar bijna niet achteruit gegaan. Een prestatie op zich.Tevens is het ontwerp van toen bedoelt voor condensatoren met dat gedrag. Wil je echt het beste, tegenwoordig zijn er keramische condensatoren met microfarad waarden (tot 47 microfarad) Ik gebruik die af en toe, ESR onmeetbaar laag. (bvb F1K1C475A043 verschiet niet van de prijs per stuk). Tweede beste : de blauwe reeks van Sanyo.
OK, alles doorgemeten en volgens mij is alles OK.
er zijn wat meningsverschillen tussen mijn analoge en digitale multimeter...
wat kan ik nu het best doen? iets meten bijvoorbeeld?
Je hebt gemeten in de ohm-stand, de diodestand geeft beter resultaat.
Als daarna alles ok lijkt, de boel inschakelen met een 100W in serie met het net en voorlopig geen speakers aansluiten.
hmmhmm... wel, hij doet het nogsteeds zoals voor de reparatie...
nogsteeds 1 kanaal zachter dan het andere.
het probleem zit in de eindtrap, want als ik de mono/stereo schakelaar op mono zet is het balansprobleem nogsteeds niet opgelost.
er wordt (binnen 30 seconden) nog niets warm, wat opzich dus een goed teken is.
ik heb de eerste 2 torren gewoon kunnen meten met diodetest, maar daarna begon ie rottig te doen (oneindig op't display)
toen dus maar overgestapt naar analoge multimeter...
ik zal eens een signaalzoekertje bouwen (stereo) en dan het signaal beluisteren op de signaallijnen naar de eindtorren...
ok, nog andere tips?