Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik heb hier een versterker staan, een Philips. Op het typeplaatje vermeld type: 22RH580/00Z. Doet niks meer...
goed, even gemeten, versterker aan zonder bron (wel tuner aangesloten, maar tuner niet ingeschakeld).
Op de uitgangen kunnen 4 en 8 ohm boxen. Ik heb even gemeten aan de 4ohm uitgangen.
rechts:
7,8VDC (ongeveer, niet stabiel, stijgt tot ongeveer 10V)
0VAC
links:
1,5VDC, meetpennen omkeren 2,3VDC
0V AC
dat lijkt mij niet goed, zeker die 7,8-10VDC niet...
speaker geeft bij inschakeln ook een luide "plop".
waar moet ik verder zoeken?
-voedingsspanning, asym of sym?
-asym voeding, elco's in de uitgang vervangen
-spanning moet 0V zijn (+/- 25mV bij een sym voeding) of echt 0V bij condensator uitgangen.
-Anders nooit speakers aansluiten!
-Nog geen succes? Torren uitmeten, eventueel verrot potmetertje vervangen.
Ik gok op verrotte condensators: Bouwjaar 1968...
Torren: AD161/AD162 (2x)
http://www.hupse.nl/radio/frameset.htm?aristona_ar5922.htm&Content…
Germanium torren dus vergis je niet met de lage diodeovergangen - 0,2-0,3V
Even verder gekeken, enkele 24V voeding.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
moeten alle condensatoren vervangen worden? of alleen de elco's?
die dikke elco linksonder, is dat de afvlakelco van de voeding? (2500uF/40V), moet die ook vervangen worden soms?
(het witte rubber aan de (onderkant/kant met de aansluitingen) vertoont blaasjes en brokkeld, dus de rest zal er ook niet best aan toe zijn)
dat is exact zoals ook het binnenwerk van deze is. alleen minder stoffig 
er zijn wel speakers (4ohm) op aangesloten geweest met die gelijkspanning op de uitgang. ik zal die transistoren eens uitmeten (die op dat koellichaam, neem aan dat dat de eindtransistoren zijn...), of zijn die sowiso defect?
Zijn die nog te koop ergens, mochten ze stuk zijn?
edit:
heb wat foto's gemaakt om straks nog te kunnen zien hoe het zat, en ga die torren uitsolderen.
Lucky Luke
torren uitgemeten:
tussen alle cases van de torren meet ik sluiting, maar alleen als deze nog aan de rest van de schakeling zitten.
de diode-overgangen in de torren gelijden alleen in de juiste richtingen, maar tussen collector en emitor is ook een geleidende weg, echter maar in een richting (weet niet of dat de richting collector-emitor is of andersom, want ik ken de pinout van deze torren niet (behalve waar de basis zit dan, dat heb ik nl. net uitgemten).
zijn de torren nog goed?
wat is het volgende dat ik moet meten/vervangen?
Lucky Luke
<toch maar even een kick>
weet niemand het? moeten "gewoon" alle condensatoren vervangen worden? of is het uit de topictitle niet duidelijk dat het om een versterker gaat?
Als er sprake is van een enkele voedingspanning moet er een uitgangselko inzitten.
Op het knooppunt emitter/emitter van de AD161/162 (eindtransistors) staat dan de halve voedingspanning.
Die uitgangselko's zullen ongetwijfeld een grote lek vertonen.
Aansluitingen AD161/162
Collector is huis.
Lucky Luke
maar zijn die transistoren nog goed? ik heb ze buiten de schakeling gemeten. basis-emitor geleid in de juiste richting en spert in de verkeerde richting, evenals basis-collector.
alleen geleid oftwel de collector-emitor ook, oftewel emitor collector (dankzij de pinout kan ik dat nameten straks)
als collector-emitor geleid lijkt me dat ze dan defect zijn, maar bij emitor-colector?
(en bij de PNPtjes natuurlijk lijkt me dat ze bij emitor-colector sowiso defect zijn, maar bij collector-emitor?)
Op 20 augustus 2006 10:10:20 schreef Willybilly:
Ik zou zelf alle elco's vervangen, dus niet alle condensatoren, maar alleen de electrolytische.
word alsnog een hele hap...
sommigen zien er inderdaad niet meer zo fris uit (groen en blauw oxide op de aansluitdraden waar deze aan de condensator gehecht zijn (heel kleine hoeveelheid maar, ik zou er zo overheenkijken)
moeten al die elco's nog speciale types zijn? (er zitten nu (uiteraard philips) elco's in met een draadje boven, en een onderaan de cilinder (is dat nou axiaal of radiaal?). waardes weet ik zo gauw niet uit m'n hoofd.) of mag het willekeurige ping-pong-haai* zooi zijn?
ik was sowiso niet van plan er gold-plated_oxigen-enriched_silveroxide-carbon_capitators in te zetten, maar moet ik nog letten op ESR oid?
*= made in china bedoel ik. al zullen die chinezen mischien ook wel wat goede elco's produceren, maar ik bedoel dus eigenlijk de standaardelco.
Op 20 augustus 2006 18:55:29 schreef Lucky luke:
moeten al die elco's nog speciale types zijn? (er zitten nu (uiteraard philips) elco's in met een draadje boven, en een onderaan de cilinder (is dat nou axiaal of radiaal?). waardes weet ik zo gauw niet uit m'n hoofd.) of mag het willekeurige ping-pong-haai* zooi zijn?
Dat zijn axiale condensatoren.
Als ze de pootjes aan 1 kant hebben, zijn ze radiaal (of single-ended).
Vervangen door standaard elco's is prima, doe dat eerst met de uitgangselco's, dus degene die van de transistoren naar de speakeruitgang lopen.
Radiale elco's kun je axiaal maken door een extra draadje aan 1 pootje te solderen, dan om het huis heen naar de andere kant te leiden en er een krimpkousje omheen te doen.
Axiale elco's kom je nl. nauwelijks meer tegen dezer dagen.
Lucky Luke
die dingen staan grotendeels rechtop, dus dat zal niet veel problemen geven. er liggen er alleen 2 in de voeding.
de uitgangselco's... gewoon de speakeraansluiting volgen tot ik bij de eindtransistoren ben, kom iok ze dan tegen? (gezien de naam lijkt me wel...)
zitten er dan toevallig ook nog elco's in de ingang? (ingangselco's zullen die dan wel heten...)
zal ik die ook maar vervangen (als ze aanwezig zijn, maar dat lijkt mij logisch omdat elco's gelijkspanning tegenhouden en wisselspanning (met een soort van weerstand) doorlaten, zodat je geen gelijkspanning op je speakers hebt, of gelijkspanning de versterking beinvloed.
dat denk ik altans zo. ik weet vrij weinig van condensatoren en dit is de eerste versterker waar ik aan repareer, dus...
en dan heb ik nog steeds de vraag: zijn de eindtransistoren nog goed, op basis van wat ik meet lijkt mij wel, behalve dat geleiden tussen collector-emitor (of emitor-colletor, heb het nog steeds niet gemeten met de pinout erbij...)
verder vraag ik me (los van de vragen die bij het "repareerwerk" in me opborelelen) af: wat is dat spul tussen transistoren en koelplaat? het is geen koelpasta, het lijkt wel vaseline oid... gebruikten ze vroeger vaseline als koelpasta?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Op 18 augustus 2006 15:12:42 schreef Lucky luke:
rechts:
7,8VDC (ongeveer, niet stabiel, stijgt tot ongeveer 10V)
0VAC
links:
1,5VDC, meetpennen omkeren 2,3VDC
0V ACdat lijkt mij niet goed, zeker die 7,8-10VDC niet...
speaker geeft bij inschakeln ook een luide "plop".waar moet ik verder zoeken?
Let op met zulke metingen! Normaal wordt de uitgang met boxen belast. Nu belast je hem alleen met je meter. Het is mogelijk dat je meter zulke kleine stroom opneemt dat die elco niet geladen wordt. Dit kan het geval zijn als er geen weerstand over de uitgang staat cq een trugkoppeling, wat in die tijd gebruikelijk was. Belast de uitgang met 8 ohm of 1K of zo, en meet dan nog eens.Het kan zijn dat met die elco's niets mis is.
Op 20 augustus 2006 10:10:20 schreef Willybilly:
Ik zou zelf alle elco's vervangen, dus niet alle condensatoren, maar alleen de electrolytische.
Dat is de 'grote' methode. Veel elco's uit die tijd zijn beter dan de nieuwe nu. Ik zou de fout zoeken en herstellen en niets meer
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
De eindtransistoren kunnen een lek vertonen tussen C en E, daar is het germanium voor.
Zolang je daar geen volledige sluiting meet, lijkt het me OK.
De lek kan in beide richtingen optreden, bij de AD161 (NPN) meet je de lek in sper met de plus op de emitter en de min op de collector, de AD162 is PNP en daar meet je dus andersom.
Als je in doorlaat een grote lek meet is er iets mis, maar dan me nauwelijks voorstellen dat dat het geval is.
Uitgangselco's hangen tussen de eindtrappen en de uitgang in, zullen denkelijk wel op de print zitten.
Zijn redelijk grote elco's, ergens tussen de 470 en de 2200 uF in denk ik.
Rest van de condensatoren nog maar even zo laten, dat komt later wel.
Vroeger werd er inderdaad een transparant spulletje gebruikt als warmteverdeler tussen mica en koelplaat/transistor, heft dezelfde functie als de witte koelpasta van nu.
Op 20 augustus 2006 19:18:00 schreef evarist: Belast de uitgang met 8 ohm of 1K of zo, en meet dan nog eens.Het kan zijn dat met die elco's niets mis is.
Klopt wat je zegt, maar Luke maakt melding van witte prut uit de elco's.
Lijkt me ook logisch na zoveel jaar, er gaat tenslotte een forse Ac stroom door die elco's heen.
De Quad 303 versterkers hadden er ook last van, de uitgangselco's waren vaak gaar, terwijl die in de voeding nog redelijk OK waren.
Dat waren nog van die ouwe Hunts dingen, vreselijk! 
Dat is de 'grote' methode. Veel elco's uit die tijd zijn beter dan de nieuwe nu. Ik zou de fout zoeken en herstellen en niets meer.
Eh? Jaren '70 elco's beter dan de huidige?
Afgezien van Chinese fake elco's, ben ik het absoluut oneens met deze stelling.
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Lucky Luke
dan moet ik de eindtransistoren eerst terugzetten.
zijn die nog goed trouwens? (heb ik al meerdere keren gevraagd... ze meten dus gewoon goed uit behalve collector-emitor (of andersom, moet nog een smeten met de pinout erbij))
edit, oke, dankje KT, ik post te traag
Op 20 augustus 2006 19:22:56 schreef KT88:
Eh? Jaren '70 elco's beter dan de huidige?
Afgezien van Chinese fake elco's, ben ik het absoluut oneens met deze stelling.
Die blauwe axiale Elco's van Philips waren toch de allerbeste. De nieuwere mini-elco's zijn na een paar jaar defect.Niet mee eens, KT?
Nippon Chemicon, Sanyo Oscon, Panasonic, Rubicon BG, BHC, BC Split-foil, leg de specs maar eens naast elkaar en vergelijk die dan eens met de oude (Philips) elco's.
Wat mij betreft ligt de omslag zo ongeveer begin '90, toen werden elco's echt volwassen, toevalligerwijs met de opkomst van switch mode voedingen.
Alles wat daarvoor zit, geeft narigheid, is mijn ervaring.
De ervaringen met nieuwe elco's die je beschrijft, hebben betrekking op Chinese fake of extreem goedkope elco's.
A-Merken zijn dezer dagen toch echt van zeer goede kwaliteit.
Misschien is het in TVs anders dan in audio? 
Lucky Luke
dat pleit dan toch weer tegen china-al-cheapo elco's...
ik weet niet welk "merk" chinese fake-elco's hebben?
ik was eigenlijk van plan gewoon de geodkope elco's van elektronica-onderdelen.nl te gebruiken, omdat ik daar nog wel wat meer nodig heb. maar ik weet nu dus niet of dat nog wel zo'n goed idee is?
want dat zijn gewoon "goedkope" elco's, geen idee van welk merk.
staat zo'n H op met een cirkeltje eronder. (H met schuin horicontaal streepje)
Lucky Luke
die elco's komt veel meer prut uit dan ik dacht, de hele aansluitkanten zijn zwart en een brak zomaar een pootje af toen ik 'm wat verboog om de waarde te kunnen lezen.
lijkt me logisch dat ik die dan moet vervangen. ze zijn 1000uF/16V.
verder heb ik die torren nog 's gemeten en volgens mij zijn die goed. de PNP's iig (gelijden van case(=collector) naar een van depootjes (niet de bais, dus de emitor)) de NPNen zullen dan ook wel goed zijn, maar ze geleiden op dezelfde manier? misschien dat bij de NPNen de case de emitor is oid?
nouja, ik merk het wel nadat ik die elco's vervangen heb. een ingangselco heb ik niet kunnen ontdekken, dus die laat ik dan maar mooi zitten
.
is 14ct voor 1000uF/16V een te goedkope chinaelco of gaat het daarmee gewoon goed?
Merk zegt me zo niets, maar probeer het eerst maar eens.
Die dingen zijn niet zomaar stuk, daar gaat wel even overheen.
Vergeet ook niet dat elco's in bijv. moederborden heel wat zwaarder worden gebruikt dan in dit versterkertje.
De aansluitingen van die torren zijn voor de 161 en 162 gelijk, maar vermoedelijk zijn ze gewoon nog heel.
Gewoon die elco's erin frutten en proberen.
Lucky Luke
elco's toch bij e-boer gehaald. uiteindelijk toch duurder uit maar ik had een potmeter met as nodig voor mijn voeding en die heeft elektronica-onderdelen.nl niet.
goed. elco's gemonteert en wat rotte solderingen vervangen het linkerkanaal van de versterker speelt weer, het rechter geeft gelijkspanning.
2 vraagjes:
1) kan het veilig doorspelen op alleen links, of gaat rechts dan nog verder naar de eeuwige zandvlaktes/magneetvelden.
2)wat is er mis met rechts? toch een rot solderinkje vergeten? eidtorretje wat nog los zit per ongeluk? defecte eindtor?
ik heb geen rook gezien ofzo...
Da's gek, want een elco laat normaal gesproken geen DC door, tenzij je zeer hoogohmig meet en geen belasting eraan hebt hangen.
Geen fout gemaakt met solderen?
Probeer eens weerstandjes (waarde niet zo belangrijk, tussen de 10 k en 1 meg zou moeten werken) aan de speakerkant van de uitgangs- elco naar massa te zetten, en meet dan nog eens.
Er kan natuurlijk nog een defect in dat kanaal zitten, maar DC op de speakeruitgang *achter* de elco kan niet, dan moet je iets fout hebben gedaan.
Lucky Luke
Op 26 augustus 2006 17:44:27 schreef KT88:
Da's gek, want een elco laat normaal gesproken geen DC door, tenzij je zeer hoogohmig meet en geen belasting eraan hebt hangen.
ik meet met een "gewone" multimeter. ik weet eerlijk gezegd niet welke weerstand die heeft.
Geen fout gemaakt met solderen?
nee. ik heb wel wat losse verbindigen (eilandje waarvan het aansluitdraadje dat eraan gesoldeerd hoort te zijn met een kloddet tin erboven hangt, afgebroken) weer vastgezet.
Probeer eens weerstandjes (waarde niet zo belangrijk, tussen de 10 k en 1 meg zou moeten werken) aan de speakerkant van de uitgangs- elco naar massa te zetten, en meet dan nog eens.
van het weekeinde zal ikd at doen (nu erg druk met school...)
Er kan natuurlijk nog een defect in dat kanaal zitten, maar DC op de speakeruitgang *achter* de elco kan niet, dan moet je iets fout hebben gedaan.
dan zal ik wel wat fout hebben gedaan. ik hoop gewoon fout gemeten
Een "gewone" digitale multimeter heeft een ingangsweerstand van 1 megohm, en als de elco ook maar iets lekstroom heeft, zul je dus een spanning meten.
Vandaar ook de suggestie om de uitgangen eens "koud" te leggen, en zo te zien of de spanning die je meet niet door de lekstroom van de elco komt.
Hang er anders eens een disposable speaker aan, dan weet je het zeker.
Klapt de conus nu naar voren of naar achter, dan heb je zeker DC (lekke elco of wat anders fouts).
Lucky Luke
Op 7 september 2006 19:06:06 schreef KT88:
Een "gewone" digitale multimeter heeft een ingangsweerstand van 1 megohm, en als de elco ook maar iets lekstroom heeft, zul je dus een spanning meten.
Vandaar ook de suggestie om de uitgangen eens "koud" te leggen, en zo te zien of de spanning die je meet niet door de lekstroom van de elco komt.Hang er anders eens een disposable speaker aan, dan weet je het zeker.
Klapt de conus nu naar voren of naar achter, dan heb je zeker DC (lekke elco of wat anders fouts).
'k zal er eens zo'n 0,2W/8ohm computerspeakertje aan hangen. dat is disposeble genoeg denk ik? 
(natuurlijk geen uur aan laten hangen maar om te zien of de conus inklapt (of uitklapt)
Whatever je kan missen als speaker, het voordeel van die kleintjes is dat je ook een kleine DC spanning snel ziet.