Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ja ik lette al op met meten en zal dat blijven doen. ik heb een een accu kortgesloten (zat gelukkig een zekering mee in serie, maar gaf toch een aardige vonk) ooit, dus ik let nu wel op.
Op 11 oktober 2006 22:07:47 schreef jongensenwetenschap:
dus het wordt nog even wachten?
ik vrees van wel. nouja, het is gelukkig weekend, want ook ik ben
Op 11 oktober 2006 23:06:59 schreef ledlover:
veel te druk met school...
* Ledlover geeft het topic een rotschop onder zijn kont!
zoals ik al eerder schreef ben ik bezig met een 590 versterkertje.
vandaag weer eens tevoorschijn gehaald, en op tafel gezet, en wat gemeten:
over de emitterweerstanden staat 19 resp 15mV, hoort 30mV te zijn.
op de luidsprekeruitgangen staat allebei 4,5vdc (gemeten zonder luidsprekers), maar dat is volgens mij geen harde spanning, eerder een lekstroom van de elco's anders waren mijn speakers allang uitgefikt. oplossing zal zijn de elco's vervangen die naar de luidsprekers gaan.
aangezien ik totaal geen ervaring heb met transistorapparatuur, zou ik graag eens bij iemand langsgaan die mij ermee kan helpen. ik wil graag de fijne kneepjes van het vak leren, eens zien hoe een normale reparatie er nou aan toe gaat qua meten en testen enzo.
wie o wie kan mij ermee helpen, en me leren hoe je fouten zoekt en oplost?
liefst in de omgeving van Zaandam, langskomen mag ook 
ps. lucky, ben jij al verder gekomen met je versterkertje?
ik heb inmiddels al iemand gevonden die mij gaat helpen ermee, maar ik zou heel graag eens langskomen om eens te komen luisteren naar de maggies en de T amp (zoeen had je toch? kan me moeilijk voorstellen dat die zulke speakers fatsoenlijk aansturen...)
misschien moet ik maar eens langskomen met mijn marantz die een basprobleempje heeft (veel, maar dan ook veel te veel bas...)
Luisteren mag altijd hoor, beste een keertje in een weekend.
Super T amp was hier alleen voor een recensie, ik draai normaal gesproken met de WK versterker.
LL heeft het opgegeven vrees ik........
Er zwerven trouwens nog veel van die Philipsen rond, in kringlopen en op Marktplaats, ik heb zelf voor een tientje een 22AH798, een vroege digitale receiver.
Moest wel even de eindtrap repareren, is nu een fraaie aanwinst als test-receiver op de werkbank.
Dat is een hele speciale 
Idd jammer dat LL het opgegeven hebt. Het zijn eenvoudige versterkers met het enige nadeel dat een fout onderdeel de hele meute meetrekt.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik heb het niet opgegeven
was het project alleen ff kwijtgeraakt, maar nu ik met die kenwood bezig ben herrinner ik 't me weer.
heb 'm nog eens opengeschroefd, en hij is iig makkelijker te solderen dan de kenwood, het is alleen lastig dat er geen componentnr's op het schema en op de print staan.
Ik heb dus ook het schema erbij nu (en zelf een garantiebewijs waarop staat dat het ding in 1974 gekocht is), en ga weer gewoon aan de slag!
en de originele handleiding met technische specificaties etc:
dat ding heeft maar 12 transistors en 6 diodes (die 4 in de bruggelijkrichter meegerekend) 
ik ben wat rotte solderingen tegengekomen toen ik 'm openhaalde, en een van de eindtransistors zit verkeerd om op het koellichaam (bedrukking zit andersom), weet niet of 'ie intern ook andersom zit, hij zit iig niet andersom gesoldeerd (zal 'm meten).
(maar hij zit al bijna 35 jaar verkeerdom, en heeft bijna al die tijd gewoon gewerkt. ik heb 'm noet van het koellichaam afhgehaald en op de foto's van voor de reparatie zit 'ie hetzelfde gesoldeerd als nu, dus hij zal wel verkeerdom bedrukt zijn)
ook is een van die vervangen uitgangselco's weer vrolijk aan het lekken, dus die moet ik ook weer vervangen.
mag testen met een blokgolf ook of moet het een sinus zijn? mijn 2e multimeter heeft een blokgolfuitgang.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
mag vanalles zijn, maar met voorkeur een sinus, daar kan je iets vanopsteken als een of andere trap vervormd. welcome back. 
Lucky Luke
dan moet ik dus deze bouwen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/47
heb alleen die 12nF C's niet
en van de rest ook niet de exacte waardes. 'k ga eens klooien op breadebord, als er geluid uitkomt gebruik ik 't, anders kan ik alsnog voor deze: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/40 gaan. heb alleen geen 10nF. wel 1nF, misschien als ik die 100K 1M maak?
zal eerst die sinusgenerator eens bouwen met 100nF ipv 12. wijkt wel zwaar af, dus het zal wel een hele andere frequentie worden.
bij het pakken van de onderdeeltjes een 10nF in het prutsbakje gevonden, het word dus deze: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/40
zoveelste edit: die krijg ik niet aan de gang...
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Lucky Luke
ik heb een ander testpiepertje gebouwd, deze werkt, en ik heb ook al het een en ander geprobeert door te meten aan de versterker, maar hoe moet dat eigenlijk?
met of zonder voedingsspanning (voor de versterker)?
en 1 van de uitgangselco's stond weer bol, ik heb gisteren een nieuwe gekocht. Wanneer ik deze kan vervangen weet ik niet want "de scholen zijn weer begonen
"
Lucky Luke
ik ben het niet vergeten 
Het signaal komt iig tot de volumepotmeter. Op oudio.nl even de servicemanual opgezocht (ik had wel al een schema), maar krijg het niet echt leesbaar geprint. Maar ik geef niet op 
1 van beide kanalen (het linker) werkt trouwens nog gewoon dus ik kan vergelijken.
Van het andere kanaal is de uitgangselco nogal opgezwollen (de nieuwe) en komt ook geen geluid uit.
Hopelijk krijg ik dit versterkertje nu wél gefixed.
I will be back! (meer I am back op dit moment, maar toch)
EDIT:
Goed, wat meer info. Het signaal lijkt te verdwijnen in C619, echter in het goede kanaal verdwijnt het ook (in c620). In het goede kanaal echter komt het weer terug op de emmitor van T406, terwijl het in het kappotte kanaal niet terugkomt op de emmitor van T405.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (20%)]
Lucky Luke
Goed, ik heb er nog een dagje verder aan geprutst, en alle torren van het kapotte kanaal getest: die zijn goed.
Het signaal verdween na C619. Ze ik het echter na C621 dan gaat het vanaf daar weer goed. (= het komt tot de basis van T409b)
Ook krijg ik er wél geluid uit als ik 'm gewoon flink hard (3/4 volume open oid) zet, maar alleen met de toonregeling "treble" helemaal richting zo veel mogelijk hoge tonen.
Als ik C621 en C622 er helemaal uitsoldeer, ze aan de onderkant van de print weer aan 1 kant vast zet en de andere kant met een draadje leg, zodanig dat c621 aan de ene kant aan r422 zit en aan de andere kant aan t405, en C621 dus aan de loper van R421 en aan de basis van t406, dan wisselt het het probleem ook mee. (ik wissel dus eigenlijk het laatste stuk van de versterkertrap om tussen de 2 kanalen, en het probleem wisselt mee).
Dat gaf mij het vermoeden dat het probleem ergens bij de hoge tonen zat, en wel in c619 of c617. C617 heb ik gewisselt met c618 uit het andere kanaal, probleem bleef. Die was het dus niet. Terugwisselen niet gedaan, heeft niet echt nut denk ik (zelfde C, zelfde waarde, zelfde functie).
Het zou misschien ook nog C615 of C613 kunnen zijn?
Of desnoods een van de weerstanden in dat gebied? R525? Maar dat lijkt me toch minder waarschijnlijk.
Ook vind ik het gek dat dit allemaal ceramische condensators zijn... Ik had eigenlijk een problematische elco verwacht... (misschien zit die er alsnog in, maarja, mijn ESR meter blijkt even wat gecompliceerder te zijn dan gedacht... Ik dacht "ik bouw het op breadbord, het werkt, ik laat TJ een print voor me etsen, krijg het een dagje later op de post, soldeer 't in elkaar en klaar." Niet dus)
Misschien leuk om te weten (misschien heb ik het ook al in dit topic gezet 2 jaar geleden): Ik heb nog de originele handleiding, het schema, en zelfs het garantiebewijs (incl. het rode velletje dat alleen gelding is in Duitsland en West-Berlijn). Aanschafdatum 1974.
Goed, er is nog geen 24 uur voorbij dus een EDIT:
Ik heb nog een heleboel onderdelen lopen wisselen tussen beide kanalen, en het zat niet in de hoge tonenregeling. Ook niet in de lage tonen... Uiteindelijk ben ik maar de spanningen die in het schema staan eens na gaan meten en heb een probleem gevonden. Het zat toch veel dichter bij de ingang: T401 is defect. Ik weet niet wat er nog meer stuk is, ik ga eerst eens die tor proberen te vinden ergens. 't is een BC149 C volgens de partslist en de bijschriften in het schema, maar op de print zat een "c1312" "14G" gemerkte tor. 2sc1312?. iig KOK zou de BC149 moeten hebben, staat in zijn webshop.
EDIT2: een half uur later en 1,10 armer heb ik 2x BCBC149 
Lucky Luke
Ok, die transistor loste ht probleem niet op. De nieuwe tor bleef gelukkig wel heel, maar het probleem blijft ook hetzelfde. Ik heb denk ik nu toch echt wat hulp nodig.
Gelukkig heb ik inmiddels een scope, dat was 2 jaar terug nog niet zo. Ik heb alvast wat zitten meten en het gekke is dat het signaal in het slechte kanaal eigenlijk een veel grotere amplitude heeft dan in het goede kanaal. (huh?) En het word bij beide kanalen een soort van blokgolf na de 2e transistor vanaf de ingang.
Lucky Luke
Ik snap het niet meer hoor. Ik heb elke condensator van het ene naar het andere kanaal gewisselt, een voor een. Probleem wisselt niet mee. Die zijn het dus niet.
Soms zelfs hele stukken van de versterker gewisseld. Eindtrap van het ene kanaal aan ingang+ toonregeling van het andere kanaal. Probleem wisselt dan mee, dus het is toonregeling of voorversterker.
Nog eens gewisselt, nu voor de toonregeling (nadat ik in de toonregeling niks kon vinden). Probleem wisselt mee. Het zit dus in de voorversterker.
Alle transistors meten goed (met de diodetest). Ook in de voorversterker C's gewisseld met andere kanaal, probleem wisselt niet mee. Dus is het niet. Bijna alle solderingen ook nagesoldeerd, hielp ook niet (eerder wel wat slechte lassen gevonden).
Kan het dat zo'n tor gewoon goed test op de diodetest maar toch stuk is, b.v. Hfe die slecht is geworden? Dat zou wat kunnen verklaren. Hmm, ik gooi ze zo wel even in mijn HFE tester (van mijn dmm).
Ander iets is dat er gek genoeg 2 verschillende transistors inzitten. In het kapotte kanaal zit een bc158 zoals het hoort (voor t403), in het werkende kanaal zit een bc588 (voor t404). Weird...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de datumcode op de BC558 ook van rond die tijd is (werden ergens in de jaren '70 als vervanger van de 158 ingevoerd) kan het natuurlijk dat ze doorelkaar bestukt werden. Of het is een oude reparatie geweest.
Anyway, een transistor kan heel goed stuk zijn zonder dat je dat op diodetest meet. Lekken, ruisen, kraken, niet versterken.. Het kan allemaal.
Lucky Luke
Lucky Luke
Goed, ik ben weer helemaal opnieuw begonnen met zoeken (afgelopen nacht
), en wat bleek: Het zit niet in de ingang. Het zit niet in de toonregeling. Het zit dus in de uitgang.
Nu vanmiddag alle torren gechecked: zijn heel.
Diode gechecked: is heel. (T401 had ik al eens vervangen)
Elco's: zijn... Hé, C625 is kortgesloten... Laat ik die eens vervangen.
En ja hoor: hij werkt weer 
* Lucky Luke bedankt iedereen voor de geboden hulp!
Het heeft bijna 3 jaar gekost, maar:
Hij speelt weer!
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
En dat bewijst maar weer de stelling dat je in dergelijke oude apparaten beter alle elco's kunt vervangen.
Wat de kwaliteit vroeger ook geweest is, na 30+ jaar zijn ze echt wel rot.
Lucky Luke
domweg alles vervangen was idd stukken sneller geweest...
EDIT @ maartenbakker hieronder:
Dat is waar. Toch had ik als laatste noodplan om domweg het hele kanaal opnieuw op te bouwen, op de stukken die zeker weten werkten na. Wat dus waarschijnlijk neer zou komen op het successievelijk vervangen van alle elco's.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (70%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."