Geeft niet man:D
Gelukkig einde en een goed begin:)
Veel plezier (ik heb nog wel ff tijd hoor, ik merk t wel joh:))
Dit topic is gesloten
Geeft niet man:D
Gelukkig einde en een goed begin:)
Veel plezier (ik heb nog wel ff tijd hoor, ik merk t wel joh:))
Ok, hierbij mijn project.
Het betreft een monitor voor het grafisch weergeven van de hoeveelheid opgewekte energie door mijn 6 zonnepanelen.
Voorbeeld van de panelen op een plat dak:
De panelen bestaan uit...panelen en omvormers die er 230V van maken. Nu is het zo dat er per paneel een omvormer achterop het paneel bevestigd zat. Omdat dit in weer en wind buitenshuis hangt wilde ik deze graag binnen hebben. (Ook simpel te vervangen als ie stuk zou gaan.)
De modules kunnen met een PC communiceren met een ingebouwde RS-485 interface. Hievoor heb ik een RS-485 => RS-232 converter erbij gemaakt met wat led uitlezing. RX en Tx. (Gewoon leuk die knipperende led's) Als basis gebruikte ik heb schema van Gert van der Voorst, waarvoor bij deze de credits. http://gertvanvoorst.speedlinq.nl/index_solaris.html
De spanning en stroom (via shunt) worden door een PIC16F88 gemeten. Het vermogen kan zo berekend worden en wordt per paneel op de 32 segment LED display weergegeven. Dus 32 led's per paneel die een waarde weergeven tussen de 0 en 100 Watt opgebracht vermogen. Ik heb er een los LCD display bijgeplaatst voor het afregelen zodat ik exact kan zien wat er gemeten word.
Omdat de boel in een 19 inch kast gebouwd is zal het ook wel warm worden als de zon lekker schijnt. Daarom heb ik er een fan-regeling (PIC + PWM sturing) ingebouwd met een blower. Er is met een potmeter in te stellen wat de gewenste temperatuur moet zijn zodat de PIC de fan zo kan regelen dat het ook werkelijk afkoelt. Wanneer de PIC niet voldoende kan afkoelen gaat de temp led van groen naar rood en na 10 min rood knipperen.
Tot slot nog een Energy3000 Verbruikmeter in de kast gebouwd. (Gebruik hem nu als opbrengstmeter)
Ik heb de frontplaat ontworpen met een programma van een duits bedrijf dat frontplaten maakt exact zoals je ze in dat programma tekent. (Ik was 70 euro kwijt voor deze)
Ik moet zeggen dat het redelijk veel geld is voor een plaatje aluminium, maar het is wel iets waar je tegenaan kijkt en dat mag dus best wat kosten.
Hier zijn wat foto's van het project:
De frontplaat van de kast:
Een closeup van de temperatuurregeling:
Een closeup van de inbebouwde EnergyCheck 3000:
De binnenkant met wat uitleg:
De XLR pluggen die naar de zonnepanelen lopen:
Remon
WOW, ziet er erg netjes uit en profesioneel afgewerkt.
Dank je, ik moet zeggen dat dat voornamelijk te danken is aan de mooie frontplaat.
Zoals ik al eerder zei: kost wat, maar dan heb je wel wat.
Moderator
Jup ziet er erg netjes uit ... een rpm uitlezing is misschien een beetje overkill, maar hey
Die sleuven is het front krijg je zonder een freesbank zelf nooit zo strak.
Wat gebruik je als bar driver ?
[Bericht gewijzigd door Sine op 30 december 2006 23:34:19
Allemaal leuke/mooie projecten...
Ik ben zelf bezig om een aanhanger te bouwen, die voorzien word van de nodige elektronica...
Ik ben nu bezig met de achterlichten, deze zullen geheel uit led's bestaan. Ik heb er nog geen foto's van, maar die komen zodra ik ze heb
Het zal nog wel ff uitzoeken zijn ivm met de aansturing vanuit de auto, aangezien die net op leds berekend is...
Display aansturing:
Ik stuur 4 bits uit naar alle display stuurprinten. Daarop zitten (per print) 2 4514 IC's op die van 4 bits 16 bits decimaal maken. Omdat de IC's ook een latch functie ingebouwd hebben kun je ze 1 voor 1 "enabelen" en aansturen. Zodra je de enable ingang weer laag maakt houdt hij de uitgangen vast m.b.v. de latch schakeling. Zo kun je alle display's 1 voor 1 aansturen.
Omdat ik per display 2 4514 moet aansturen zou ik dus 2x6=12 stuursignalen nodig hebben. Die haal ik ook weer uit een 4514 zodat dit weer uitgangen op de PIC bespaart.
De LCD display zit op dezelfde databus als de LED bars.
Hier is het datasheet van de 4514:
http://www.remondepemon.nl/got/solar/mc14514.pdf
Moderator
Dit ziet er goed uit, petje af. Ga je er meer van maken?
Ik baal er steeds meer van dat de subsidie op de panelen afgeschafd is...
Jaren geleden met de hand gemaakt (met watervaste inkt direct op de print, met sporen tot 1 mm): een ingangsprint van 36mm/1HE hoog (en hij kan nog 2 mm lager).
De cinchchassis staan op nylonringen zodat je ruimte voor de sporen houdt. Achterzijde is een massavlak, met slechts één spoortje naast 'n schakelaar (stippellijn).
Ik moet het altijd nog eens in een layoutprogramma tekenen.
Foutje: schakelvolgorde omgekeerd omdat ik een gespiegelde print gemaakt heb. Structureel probleem: rondzingen als je opneemt én tape luistert.
Hallo!
Hier een foto van mijn project. Het is een microcontrollergestuurde motordriver. De blauwe print is door mij ontworpen en gesoldeerd. De groene printplaat is een AT90CAN128 (atmel) ontwikkelingsbord.
De 3 connectoren zijn voor het aansturen via het LIN-protocol, het CAN-protocol en via RS232.
Verder kunnen er aan deze print 2 motoren van ongeveer 70W aanhangen... (als ik me niet vergis) Iedere motor met 2 hall-sensoren voor het bepalen van richting en snelheid.
Zeg, mag ik nog es wat meer info over hoe jij je printsporen hebt gemaakt. Het ziet er heel goed uit (niet echt recht, maar dat is geen probleem). Ik heb al zoveel technieken gehoord, maar ik zie geen enkele techniek echt zitten om ermee te beginnen. Of lijkt het allemaal veel omslachtiger dan het eigenlijk is? Kun je me niet wat raad en info geven voor een printspoorbeginner, want het wordt tijd dat ik de 'eilandjesprinten' achter me laat.
Sorry, het vorige bericht is vooral gericht aan auggie
Op 1 januari 2007 16:57:51 schreef jefkeVV:
Sorry, het vorige bericht is vooral gericht aan auggie
gebruik volgende keer de edit knop aub!
Moderator
Op 1 januari 2007 16:56:58 schreef jefkeVV:
Zeg, mag ik nog es wat meer info over hoe jij je printsporen hebt gemaakt. Het ziet er heel goed uit (niet echt recht, maar dat is geen probleem).
Dat lijkt me good-old met de hand getekende print.
Golden Member
Op 1 januari 2007 16:56:58 schreef jefkeVV:
Het ziet er heel goed uit
Dan moet je toch je ogen even laten nakijken...
Goed noem ik dit, en toch gemaakt met amateursmiddelen.
CD
het is om mijn mp3 speler op te laden, er zitten 3 aa batterijen in (oplaadbaar) en dan iets wat het omzet in 5volt dat naar het usb connectortje gaat.
[Bericht gewijzigd door superelmo op 1 januari 2007 17:49:32
Ben al een tijdje terug begonnen aan een DOT matrix
het is de bedoenling dat ze op de paralelle port gaan en dan via internet aangestuurd kunnen worden hiervoor ga ik php scripting gebruiken dus dat komt wel goed alleen zijn er te weinig datapoorten om ze allemaal aan te sturen:+
dus zal ik even iets moeten verzinnen,,,
enkele foto's
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/94c7bb58efc3b337800875b5d382a07…
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/f387624df552cea2f369918c5e1e12b…
beetje wazig maarja:+
Jens
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 2 januari 2007 18:17:55
@cristiaan elektro
ik heb je post ge-edit. een foto van 1024*768... prima, maar 2300 bij nogwat is toch echt wel te groot.
aanpassen aub.
enne, dit topic is gemaakt om een project te tonen dat vrijwel af is. OF waarbij concrete resultaten bereikt zijn die van enige betekenis zijn.
keep that in mind please
[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op 2 januari 2007 16:59:40
Op 2 januari 2007 16:47:13 schreef christiaan-elektro:
Ben al een tijdje terug begonnen aan een DOT matrix
het is de bedoenling dat ze op de paralelle port gaan ... alleen zijn er te weinig datapoorten om ze allemaal aan te sturen:+
dus zal ik even iets moeten verzinnen,,,
Jens
Heu ? poorten te weinig ?
Met 9 IO-lijnen heb je toch genoeg ?
(neem de 8 data-lijnen en de strobe lijn ofzo ?)
Op die strobe-lijn hang je een IC die elke puls, een bit een positie opschuift. telkens je één positie bent opgeschoven (zo stuur je je kolommen aanbevoorbeeld), ga je de 8-bits, overeenstemmend met de rijen, op de datalijn gooien ... probleem opgelost
groeten,
Kris
bedankt!! ben namelijk niet zo goed nog met ictjes maar zal even verder vragen,,,
Op 1 januari 2007 17:32:12 schreef Turbokeu:
Dan moet je toch je ogen even laten nakijken...
Goed noem ik dit, en toch gemaakt met amateursmiddelen.
Turbokeu: je hebt een PC gebruikt en ontwerpsoftware en een laserprinter. Dat waren 10 jaar geleden geen amateurmiddelen. (Laserprinters nog steeds niet).
Toegegeven: mijn print ziet er niet uit. Ik heb 'm eerst geboord (want tweezijdig), en daarna met eddinginkt getekend (losse inkt en tekenpen). Maar hoe je ook je best doet: mooi strak wordt 't nooit. Het lijkt wel alsof zo'n print die inkt afstoot - ondanks ontvetten.
Het ging mij trouwens om de compactheid van de print: 20 aansluitingen en twee schakelaars op 36x180mm. Als iemand hem met ontwerpsoftware wil namaken: graag.
Golden Member
Het ging me niet om je print te bekritiseren maar om het feit dat jefkeVV deze zo "goed" vondt.
Ik heb zelf van 1976 (na mijn studies) tot een kleine 10 jaar geleden altijd mijn printen gemaakt met 'Alfac' en 'Decadry' wrijfsymbolen en rolletjes tape van verschillende breedtes, rechtstreeks op het koper geplakt.
Was echt gekkenwerk, zeker als het om een beetje serieuze printlayout ging, en éénmalig (je moet alles herbeginnen voor elke print).
De kwaliteit van aldus geproduceerde printjes was wel zeer goed.
Op school gebruikten we dezelfde wrijfsymbolen en tape, maar dan op een plastieksheet.
Daarvan werdt dan een A4-negatief gemaakt met een enorm blaasbalgfototoestel op voet (vergrotingen/verkleiningen van 1/10 tot 10/1 waren mogelijk).
Dit negatief werdt dan direct gebruikt om een met Kodak Photoresist behandelde print met UV-lampen (3x300W!) te belichten, ontwikkeling gebeurde in trichloretyleen.
Thuisgebruik van Photoresist was quasi onmogelijk gezien de prijs (+/- 1000Euro voor een litertje in de jaren '70).
Met de komst van de PC met PCB-software is daar dan eindelijk verandering in gekomen.
Je hebt niet persé een laserprinter nodig, elke goede inktspuiter werkt ook (alhoewel zelf nooit geprobeerd).
Ook zijn de prijzen van actuele SOHO laserprintertjes (<100Euro!) nu goedkoper dan de prijzen van inktspuiters 10 jaar geleden.
Mijn HP 870cxi inktspuiter kostte mij een 500-tal Euro nieuw eind jaren '90, mijn HP 1120c (A3-formaat) zelfs nog meer.
Voor mijn eerste laserprinter (een tweedehandse Bull NIP1) heb ik in de jaren '80 750Euro betaald (was toen ook ongeveer mijn maandwedde)...
CD
Op 2 januari 2007 18:26:27 schreef auggie:
[...]Turbokeu: je hebt een PC gebruikt en ontwerpsoftware en een laserprinter. Dat waren 10 jaar geleden geen amateurmiddelen. (Laserprinters nog steeds niet).
15 jaar geleden was een truuk die me klasgenoten uithaalden, print ontwerpen, afdrukken op 400% en dan met een kopieer machine verkleinen naar transparant. De printen waren superstrak. Terwijl de print op een 9naalds dotmatrixprinter afgedruktwas door de software.
De printen die ik met mijn eigen deskjet op 100% afdrukte waren lang zo strak niet. Overigens was mijn deskjet toen volgens de klasgenoten ook geen amateurmiddelen. ( het is maar hoeveel geld je aan de hobby wilt en kan besteden)
Nu is een laserprnter gewoon een gebruiksobject. Nieuwe HP laserjet heb je voor iets van 80 Euro. Een inktspuiter is net zo iets wat prijs betreft. De eerste inktspuiter die ik kocht was toen iets van 1200 gulden.
Het koste me aan paar maanden werken in de vakantie, maar was de investering waard. (zelfs me ouders kunnen overtuigen dat het een goede investering was ) Ik kon op school me verslagen in kleur inleveren. Printlayouts met verschillende layers en soldeermasker overelkaar heen afdrukken. Ik was misschien niet de beste leerling maar de verslagen en overheadsheets voor presentaties zagen er altijd super uit
Toegegeven: mijn print ziet er niet uit. Ik heb 'm eerst geboord (want tweezijdig), en daarna met eddinginkt getekend (losse inkt en tekenpen). Maar hoe je ook je best doet: mooi strak wordt 't nooit. Het lijkt wel alsof zo'n print die inkt afstoot - ondanks ontvetten.
Het ging mij trouwens om de compactheid van de print: 20 aansluitingen en twee schakelaars op 36x180mm. Als iemand hem met ontwerpsoftware wil namaken: graag.
Als je een print op papier tekent of met de computer kan je prima dubbelzijdige printen maken. de transparanten leg je op elkaar en met tape zet je ze vast. De print schuif je hier tussen. Tijdens me schoolperiode heb ik op deze manier wel dubbelzijdige printen gemaakt.
Ik zal ook is wat laten zien om het topic weer wat fotos te geven
Op samenkopen.net had ik een lcd sk georganiseerd en heb er ook zelf een paar gehouden. Ik wil ze met een microcontroller aan gaan sturen maar omdat ik ze snel even toch wilde aansluiten en weinig tijd had heb ik ze aan de lpt poort gehangen.Ik heb het werkent maar vaak zitten er nog fouten in zoals verkeerde pixels en lijnen. Soms doet hij het goed. Ik denk dat het met de delay heeft te maken.
Het begon met het solderen van de flatcable aan de lcd's... dit is moeilijk en vereist een vaste hand. Het is me toch na een paar pogingen gelukt om een aansluiting te maken zonder kortsluitingen tussen de contactjes.
Hier een foto van de eerste test: (erop klikken voor grotere foto)
Je ziet dat niet alles zit waar het hoort te zitten. Ik weet niet wat het is en heb nu ook niet echt de tijd om het te zoeken. Ik ga ze toch op een microcontroller aansluiten later en als het er dan zo uitziet dan maak ik me meer zorgen
Een ander 3310 schermpje wilde ik gaan gebruiken voor een minibeamertje te maken. Ik had op verschillende forum al gezien dat ze grote tft schermen ombouwden tot zelfgemaakte beamers. De achterlaag moet er vanaf voor betere doorzichtigheid. Ik zag op die forums dat ze er gewoon een natte doek op gelegt hadden en de volgende dag de laag eraf trokken. Ik heb mijn schermpje op een schoteltje gelegt en op de laag een stuk nat keukenrol gelegt. Na een dag kon ik gemakkelijk de achterlaag verwijderen zoals te zien op de volgende fotos: (klik voor een grotere foto)
Waar ik wel op moest letten was dat ik niet de polarisatielaag eraf trok. Die zit ook op het scherm en zonder die laag zie je dacht ik niets. Om dit te testen heb ik hem voor mijn wel werkende scherm gehouden en je ziet op de fotos hoe je kunt zien of de laag er nog op zit. Door het draaien van de schermpjes ten opzichte van elkaar zie je dat het van zwart naar doorzichtig gaat.
De laag zit er dus nog op dus toen heb ik hem maar aangesloten. Jep weer dezelfde fout als bij het eerste scherm.. hij geeft niet alles weer. Ik heb hem een paar keer wel goed gehad maar toen geen foto gemaakt. (had ik even niet in de buurt)
Opzich zag het er goed uit. De schaduw van het schermpje zag je duidelijk de donkere en lichte vlakken. Er valt wel een klok projectortje ofzo mee te maken lijkt mij...
Nou hier mijn laatste mini projectje, een led lampje.
even snel in een uurtje gemaakt
Dit topic is gesloten