Op 18 november 2006 15:31:20 schreef free_electron:

Aantal europese merken met een hybride in productie en te koop: NUL
Aantal europese merken met een hybride in ontwikkeling : 1 ( die uit Bayern ... )

Kyoto accoorden my ass !

free... zelfs met hybride stoot de gemiddelde amerikaan een pak meer CO² in de lucht dan zijn tegenvoeters op het oude continent.

Op 18 november 2006 17:33:05 schreef (Z)weetvoetje:
fabrieksopgave Toyota Prius: 4.6l/100km.
Da's nou ook weer niet schokkend. Als je een rustige rijder bent, dan haal je dat ook met een 15 jaar oude citroen AX.

Met dat verschil dat je AX nog met een carburatormotor werkt, en 20% van de benzine gewoon onverbrand de uitlaat weer uitblaast. Lekker hoor, benzeen, CO, noem maar op... Over de veiligheid en het comfort van zo'n AX zullen we maar een zwijgen.

Hybride wagens zijn leuk, maar denken we ook even aan de accu's die erin liggen? Dat zijn best wel hele dikke li-ion cellen, en na een viertal jaartjes zijn die helemaal op. Hopelijk gaan die dingen goed gerecycleerd worden en niet op de boot naar Azië gezet worden...

Op 18 november 2006 17:14:06 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
als je het allemaal weer eens beter weet, waarom kom je dan niet met een oplossing? Hybride-auto's zijn amper beter voor het millieu op mondiaal niveau. Ze zijn alleen lokaal handig, omdat dat de uitstoot van schadelijke stoffen kliner is, als het om kleine afstanden gaat.

o, maar ik heb ook geen oplossing voor al de problematiek hoor. ik zeg alleen maar dat ik er mij om verwonder dat in een de VS, waar benzine 1/3 kost van europa , veel meer hybrides rondrijden.

ik had verwacht dat het omgekeerd zou zijn... voor stads verkeer (en das de grootste koek ) is dat ding zuiniger dan 90% van de europese autos.

Ik denk dat het een mentaliteitsverschil is. Als ik tegen prius rijders praat is de reden die zij opgeven (haast) altijd : omdat het beter is voor 't milieu en minder verbuikt. en tis goedkoper in de portemonnee.

en belgen zijn heel gevolig in hunnne portemonne...
dus ik had verwacht dat daar meest hybrides zoudenrondrijden. begrijpe wie begrijpe kan.

met 'kyoto my ass' bedoelde ik dus dat iedereen er over praat maar niemand (individueel) er iets aan doet.

der was een iets van "Verbeter de wereld, begin met jezelf ..." . ik heb de indruk dat veel mensen alleen de wereld verbeteren als het niks kost in de portemonnee.

en okee de hybride is misschien ook geen perfecte oplossing maar tis een stap in de goeie richting. ze zouden dat moeten aanmoedigen. hier heb je allerhande voordelen als je dergelijk voertuig koopt

nog een aantal andere zaken die aangemoedigd worden in CA : zonnepanelen ( niet alleen voor electricitieit maar ook voor warm water ) zijn haast volledig aftrekbaar van belastingen.

nuja. in belgie heb je het weer wat tegen .. maar waa blijven de zuidelijker landen ?

als ze eens beginnen met al die zaken aantrekkelijker maken voor aankoop ...

Op 18 november 2006 20:02:06 schreef subsonik:
[...]
Hybride wagens zijn leuk, maar denken we ook even aan de accu's die erin liggen? Dat zijn best wel hele dikke li-ion cellen, en na een viertal jaartjes zijn die helemaal op.

toyota geeft 10 jaar garantie op de batterypack hier.
en een liion cel is 9bij mijn weten) niet belastend voor het milieu. der zit niks in wat gifitg is. Lithium is ongevaarlijk. ( milieugewijs dan. je moet het niet in water gooien want dan ontploft het )

Op 18 november 2006 19:50:42 schreef jongensenwetenschap:
[...]

free... zelfs met hybride stoot de gemiddelde amerikaan een pak meer CO² in de lucht dan zijn tegenvoeters op het oude continent.

juist , maar je ziet dat er een inspanning gedaan wordt. 260.000 verkochte hybride , correctie Priussen , we vergeten dan nog honda en de anderen even, voertuigen in de VS liegen niet ( op 4 jaar tijd ).

hoeveel lopen er in europa ? 5000 ? alst zoveel is....
van 1 januarie 2003 tot 28 augustus 2005 stond ik dagelijks op de brusselse ring in de file en ik heb er NOOIT ene gezien. Hier kan je geen 2 kilometer rijden zonder er ene tegen te komen (damn , misschien is er ene die mij altijd achtervolgt. da zou ook kunnen natuurlijk :p )

en het feit dat de traditionele amerikaanse merken ( ford , chevy , dodge ) nu ook een trits hybrides verkopen zegt ook iets ... der is een ommekeer aant gebeuren. de vraag naar die voertuigen is er en komt van de mensen zelf. dus de fabrikanten moeten volgen.

dus nog eens : waar zijn peugeot, citroen, renault ,saab, volvo, mercedes , VW, fiat en de andere euopese merken met hun hybrids ?.
er werdt een tijd gesproken over een 3 liter motor .. maar das ook stilgevallen. je kan alleen 3 liter halen met een klein autotje op 1 bepaalde snelheid. en voor start-stop verkeer lukt het totaal niet. je hebt de wetten van de fysica tegen ...

nog eens die hybride is ook geen ideale oplossing maar tis een stap in de goede richting. en het 'volk' in de VS heeft gekozen (de vraag naar hybrids neemt explosief toe. toyota kan niet rap genoeg produceren. ze draaien nu op een full blown lijn net zoals andere wagens. initieel was dat op een beperkte lijn omdat ze niet al te hoge verkoop verwachtten. niemand had verwacht dat het zo een vaart ging lopen )

dus waar wacht 'het oude continent' nu nog op ?

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Van Toyota.nl geplukt, datum 01-11-2006:
50.000ste Toyota Prius in Europa in Nederland verkocht
De Toyota Prius doet het goed in Europa. Het bewijs daarvoor werd onlangs geleverd met de verkoop van het 50.000ste exemplaar van deze hybride. Een Nederlandse Toyota dealer, Garage Dijksman uit Haarlem, was verantwoordelijk voor deze mijlpaal. Namens dit bedrijf overhandigde vestigingsmanager Maurice Allart onlangs de sleutels van 50.000ste Prius aan de gelukkige kopers de heer en mevrouw Groeneveld uit Haarlem.

De Prius is ’s werelds eerste in serie geproduceerde hybride-auto. Inmiddels zijn er wereldwijd ruim 600.000 hybride auto’s van Toyota verkocht, waarvan meer dan 550.000 Prius modellen. Europa loopt, met inmiddels een recordaantal van 50.000 stuks, keurig in de pas. Als erkenning voor de hoogwaardige technologie, kracht en prestaties werd de Prius in 2005 bekroond met de Europese titel ‘Auto van het Jaar’. Dit jaar werd de Prius winnaar in de compacte middenklasse in het ‘AutoWeek Tevredenheids Trofee’-onderzoek, waaraan bijna 10.000 consumenten meewerkten.

Dat de 50.000ste Toyota Prius afkomstig is uit een Nederlandse showroom, is volgens vestigingsmanager Allart van Garage Dijksman niet verwonderlijk: “Van alle Europese landen scoort Nederland relatief hoog met de verkoop van deze auto. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de hybride-aandrijving van de Prius waarvoor een BPM-vrijstelling van 6.000 euro geldt. Mensen kiezen er bewust voor milieuvriendelijk te rijden en krijgen daar nog subsidie voor ook. Dat is zeer aantrekkelijk.”

10 Keer 5000 dus.

Douwe.

Ja, wat auto's betreft lopen sommige staten in de US voor op de rest van de wereld, em de politiek laat het hier behoorlijk afweten.
Wat mij het meest ergerd is dat er zoveel scheve, misleidende informatie wordt gegeven.
voorbeeld: Groene stroom is helemaal niet groen omdat het wordt opgewekt door het verbranden van afval, auto's zijn behoorlijke energieslurpers maar hoeveel mensen weten dat het produceren van een auto meer energie vraagt dan de auto in heel zijn gebruiksleven ooit zal verbruiken! Hetzelfde met zonnecellen, naar verluid kost het maken van een zonnecel meer energie dan de cel in 15 gebruiksjaren kan besparen, spaarlampen hetzelfde, kosten meer energie om te maken dan ze kunnen besparen, zelfs windmolens lopen quite omdat het productieproces zo veel energie opslurpt, maar toch worden deze producten zonder blikken of blozen GROEN genoemd, onbegrijpelijk.
Ikzelf zie wel wat in het aanleggen van generatoren die energie halen uit watergolven,
blijkbaar kan op dezelfde oppervlakte van een windmolenpark meer energie uit watergolven gehaald worden en dat geeft geen horizonvervuiling, het is relatief simpele techniek die als hij uitontwikkeld is heel lang kan mee gaan en dus uiteindelijk wel winst op kan brengen ten opzichte van andere technieken zoals
fotovolaisch en windmolens.
De aarde bestaat uit 2 derde wateroppervlak, m.u.v. de vaarroutes kunnen we daar dus genoeg energie uit halen om onze GEHELE energiebehoefte te dekken!!! reken maar na.
Het is dan wel zaak dat we onze verbruikers gaan ombouwen naar waterstof, dat geeft geen energieverlies bij transport en kan desgewenst lang opgeslagen worden, dus werk aan de winkel en dus goed voor de economie.

Op 18 november 2006 20:37:05 schreef free_electron:
[...]

toyota geeft 10 jaar garantie op de batterypack hier.
en een liion cel is 9bij mijn weten) niet belastend voor het milieu. der zit niks in wat gifitg is. Lithium is ongevaarlijk. ( milieugewijs dan. je moet het niet in water gooien want dan ontploft het )

OK, ik was even niet goed aan het opletten, Lithium is inderdaad nauwelijks schadelijk.

Wel raar dat Toyota 9 jaar garantie geeft?! Bij mijn weten vermindert de capaciteit van een li-ion cel al met 20% per jaar bij kamertemperatuur. Bij hogere temperaturen, of met diepe ontlading, wordt het er alleen maar slechter op. Denk maar aan laptopaccu's die na een jaar voor de vuilbak zijn. Misschien is dit effect minder bij heel grote accu's zoals in een hybride wagen?

Trouwens, je vergeet het mode-aspect wbt. de populariteit van hybride wagens. Hybrides zijn cool! Zowat elke filmster heeft er al jaren eentje. Dat het ondertussen ook beter is voor het milieu, who cares?

Vergeet ook niet dat de Prius hybride enkel met automaat te krijgen is (hoe zit het met andere merken?). Hier in Europa heeft men allerlei vooroordelen tegen automaten: tis voor kuisvrouwen en oude peten die niet kunnen rijden, tgaat niet vooruit, niet sportief, saai enz. (tegen zo'n mensen vertel ik dan dat veel dikke bakken niet eens zonder automaat te krigjen zijn) Daarentegen rijdt in de US bijna iedereen met een automaat, en dat al 30 jaar ofzo. Een Prius met automaat wordt dan ook wat makkelijker verkocht hé.

Op 18 november 2006 21:15:38 schreef subsonik:
[...]
Vergeet ook niet dat de Prius hybride enkel met automaat te krijgen is

wie rijdt er nu nog met stick-shift. das ouwen brol. >:)
de automaat dateert uit 1954 (chrysler).

ik vind een automat veel aangenamer.

en van da 'tgaat nie vooruit' minder hard optrekken is ook beter voor tmilieu
autorijden is geen sport.

daar valt anders wel tegenin te brengen dat hard optrekken je zo af en toe toch nog wel is uit netelige, zo niet dodelijke verkeerssituaties kan redden...

Een goede automaat trekt niet langzaam op ;)

Dat is die sukkels niet bij te brengen, Henry.

Electrische ramen moeten automatisch gaan, airco moet automatisch de temp. vasthouden, maar oh oh, we willen wel als een gek in die bak met olie blijven roeren, en aan het einde van de dag als we uit de file komen, *zo'n* dikke knie van het koppelen hebben.

Da's dan zogenaamd "sportief", net als zo'n verlaagd "sport" onderstel met ultraplatte banden waarbij je elk zandkorreltje voelt.
Dat je dan totaal gebroken uitstapt na een uurtje toeren, ach ja.......
Liever dat dan een "ouwelullenbak". ;-)

Ik heb dat nooit begrepen..........

Daarom heb ik een verlaagd onderstel en platte banden met automaat ;)

Jouw auto schijnt dus een uitzondering te zijn, getuige je eerdere verhalen.

Toch leuk dat als we door mijn wijk rijden, ik gewoon over die drempels glijd, zonder gas te minderen, waarbij ik die Beamer steeds verder achterop zie raken in mijn spiegels... >:-)

Collega's op het werk die altijd grappen maakten over die "platgeslagen eend", werden ineens heel stil als ze eens een ritje mee mochten maken..........

Die wijk van jouw is gewoon één groot heuvellandschap, ik ree daar nog wel in een auto waar je 20km/u harder over een drempel kunt dan bedoeld:)

[Bericht gewijzigd door WilToyo op ]

Eerlijk?
Nog nooit wat van gemerkt.... >:-)

"wat is Citroen (CX) rijden toch formidabel!"

Op 18 november 2006 21:40:12 schreef KT88:
Jouw auto schijnt dus een uitzondering te zijn, getuige je eerdere verhalen.

Ik ben regelmatig doorenander geschud in dergelijke bakken, heb er zelf weinig last van, is ook maar net hoe je de boel afstelt en welke stoelen je hebt. Uit een racekuipje kom je echt vierkant uit.

Oh die wijk... 's winters skieen?

Op 18 november 2006 17:14:06 schreef (Z)weetvoetje:

Tja, ook nog een opmerking over kernfusie... [...]

Waarschijnlijk is het in de toekomst wel een realistische optie, maar het zal nog wel even duren voor we zover zijn. Het tempo waarmee er onderzoek naar wordt gedaan is iig zeer laag, t.o.v. het potentieel van deze techniek.

Kernfusie is vooral een materiaalprobleem. Ontwikkeling van nieuwe materialen duurt nu eenmaal lang, en is een tak van sport waar tien-vijftien jaar tussen labontwikkeling en productie (if ever) 'normaal' is. Hoeveel commerciele high-tc supergeleiders zie je al?

Op 18 november 2006 21:26:13 schreef pcnerd:
daar valt anders wel tegenin te brengen dat hard optrekken je zo af en toe toch nog wel is uit netelige, zo niet dodelijke verkeerssituaties kan redden...

En juist daar is een automaat goed voor. Als ik rustig aan het rijden ben, en ineens een kwak gas geef, dan schakelt ie meteen 2 versnellingen terug. 6000 toeren en gaan! Probeer dat maar eens met een manuele koterstok. Maar goed, het ging over het milieu zeker? :)

Op 18 november 2006 21:42:42 schreef KT88:
Eerlijk?
Nog nooit wat van gemerkt.... >:-)

"wat is Citroen (CX) rijden toch formidabel!"

Ik was blij dat ik niet met m'n eigen auto was. klik is overigens niet de mijne maar lijkt er wel veel op.

En ja ik weet het, het is niet echt een milieubewuste auto. Met mijn rijstijl haal ik 1 op 8 en ongeveer elk 3/4 jaar nieuwe banden:).

Goed in KT88's heuvellandschap ga ik het niet van hem winnen, maar op het circuit wil ik best een keer een wedstrijdje doen.

Op 18 november 2006 21:58:01 schreef subsonik:
[...]
En juist daar is een automaat goed voor. Als ik rustig aan het rijden ben, en ineens een kwak gas geef, dan schakelt ie meteen 2 versnellingen terug. 6000 toeren en gaan! Probeer dat maar eens met een manuele koterstok. Maar goed, het ging over het milieu zeker? :)

Zuinig in iedergeval niet. :P 2 versnellingen terug, optrekken naar ruim 6000 toeren en een economy meter die bijna het dashboard uitspringt... meter gaat tot 1:3...

Als we toch bezig zijn, De voorste.

Op 18 november 2006 21:58:01 schreef subsonik:
[...]

juist. tegen dat die niet automaat rijder zijn 'ambrejage' ingestampt heeft' een versnelling gezakt is ( en hopelijk niet mist zodat em zijn 'boite' opblaast ) terug gelost en gas geeft, zit ik al lang aan de overkant.

zeker bij die moderne automaten met een kick-down. als ik mijn gas instamp 'springt' de auto vooruit. dat ding zit haast ogenblikkelijk boven de 6000 toeren en trekt gelijk zot. je kan nooit sneller reageren dan die computer. die rekent in een fractie van een seconde uit exact wanneer er moet geswitcht worden en wat de optimum acceleratiecurve is. en als de ASC ( anti scate control) signaal heeft dat een wiel slipt dan wordt ook daarvoor gecompenseerd.

en nog een voordeel van automaat: cruise control. das zaaaalig om op de highway te rijden. ik ben zo van san jose naar morro rock gereden ( das dik 4 uur rijden )
tik . 65 mijl , berg op berg af speelt gene rol snelheid is konstant. al wat je moet doen is sturen. en als er iemand voorje neus komt , effe een paar mijl downshiften via de knopjes op het stuur of anders effe op de rem duwenen daarnaa resume. das een droom.

die boordcomputer is geweldig. ik haal op de highway en cruise control ongeveer 5 liter per 100 km ( en das met een 'dikke' motor : 2.7 liter V6 en de airco op )

als ik zelf rijd mag ik zoveel mijn best doen als ik wil onder de 7 haal ik niet
(nu krijg ik vast op mijn kop waarom ik niet met hybrid rij :p . )

Als ik met mijn karretje op circuit sta, dan komt de toerenteller echt niet onder de 6000 toeren.

Wij kunnen hier in NL niet zulke afstanden rijden, dus heeft cruise control niet echt veel zin.

Op 18 november 2006 22:08:53 schreef WilToyo:
Goed in KT88's heuvellandschap ga ik het niet van hem winnen, maar op het circuit wil ik best een keer een wedstrijdje doen.

Daar heb je me.
Maar in het dagelijks verkeer zou ik toch echt deze zwarte schoonheid verkiezen boven de jouwe, hoe mooi die verder ook is:

http://img527.imageshack.us/img527/1283/cxkleinok5.jpg

steeds als ik die foto weer zie, word ik herinnerd aan het feit dat ik haar maar weer eens moet wassen en poetsen :+

PS jij had toch een Supra, of heb ik dat nu weer verkeerd begrepen?

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Dat zou ik maar al te graag willen, maar dan heb ik helemaal een abonnement op het CJIB en de verzekering is niet meer te betalen (Ik ben nog geen 24).