jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
alex278 had, maakte,moest enz = de verleden tijd.
enne west-europa is maar een scheet op de wereldkaart. de totale werledbevolking neemt nog ferm toe. het ging erover hoeveel de 'aarde kan dragen'.
Anoniem
Op 15 november 2006 23:25:31 schreef jongensenwetenschap:
[...]het zijn die technici en wetenschappers die er ook voor verantwoordelijk zijn dat we met zovelen zijn. Je kan een evolutionair probleem niet zomaar oplossen, alleen maar opschuiven in de tijd. De mens probeert door zijn inteligentie te onsnappen aan de wetten van de evolutie. Lukt aardig, maar vroeg of laat zal dit ons zuur opbreken.
Wel ontevredene, in welke tijd had je dan wel willen leven? Wanneer was het voor de gewone man beter dan nu?
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
@grotedikken. we hadden het nooit beter dan nu, das vrij duidelijk denk ik. maar we ondergraven, zonder het te beseffen...
[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 16 november 2006 00:39:12 schreef jongensenwetenschap:
@grotedikken. we hadden het nooit beter dan nu, das vrij duidelijk denk ik. maar we ondergraven, zonder het te beseffen...
oe ... ik dacht dat je nostalgie had naar 40-45 en 14-18
en naar de goeien ouwen tijd ?
van gedacht veranderd ?
beertje_01
My Tube is bigger then yours
daarstraks nog met een vriend van me over dit gepraat.
hij geeft 30 jaar! garantie op zijn apparaten (buizenversterkers/preamps/etc...) uitgezonderd natuurlijk elco's en lampen de gebruikelijke slijtage dus maar als er een weerstand uitbrand of iets dergelijks is dat garantie en dit voor 30j. kostprijs is natuurlijk wel ietsje hoger maar je hebt kwaliteit.
is dan ook handgebouwd en hij zegt dat het heel moeilijk overleven is als je ziet hoe veel concurentie je krijgt van china. ook al is die kwaliteit minder goed hé....
ok veel audiofielen overdrijven. maar neem nu een PP versterker met kt66,luhndall's als ugt,goede condensatoren en pots,deftige rca ingange,deftige speaker aansluitingen,etc...
dat betaal je ik dacht rond de 2000€. ja ok dat is veel geld maar. in die wereld van audio is dit niet echt zo veel. toch niet voor een stereo all tube versterker.
als je vandaag de dag voor 2000€ een versterker koopt ben je ook al niet meer zeker van de kwaliteit dat is echt bedroevent. zelfs sommige hifi merken. het ziet er allemaal mooi uit maar....dat is gewoon erg.
ik kan er ergens niet bij waarom dat bij dure merken niet kan? gewoon pakweg 10j garantie of meer.
Anoniem
Op 16 november 2006 01:32:02 schreef free_electron:
[...]oe ... ik dacht dat je nostalgie had naar 40-45 en 14-18
en naar de goeien ouwen tijd ?
van gedacht veranderd ?
Niet echt, al vind ik oude bolwerken en onderaardse gangen fascinerend. Dat "feestje" was een toevalstreffer maar ik wilde ermee illustreren dat ze dat niet georganiseerd hadden omdat ik daar toevallig langskwam en dat het dus wel vaker zal gebeuren en dus nog heel veel mensen met die periode begaan zijn.
Wat mij meer bezigheoudt is dat men hier in West-Europa geobsedeerd wordt van energiebesparing. Zonnepaneeltjes en andere fluttoestanden die zichzelf nooit terugverdienen (de vette subsidie betaalt iedereen uiteindelijk mee)
En het plebs zal tevreden zijn , want met een spaarlamp in het twalet is de wereld gered.
(en het rijmt nog ook)
Ondertussen is China bezig met een gigantisch inhaal manoeuver en concentreert de vroegere artisanale boertjes in gigantische nieuwbouwsteden voorzien van alle comfort.
Hierdoor zal de luchtvervuiling en alle negatieve effecten op het milieu alleen maar in zeer snelle mate toenemen. Daarbij zullen al onze inspanningen in het niet verzinken.
En, als ze alles kaalgegraasd hebben zullen ze als een zwerm sprinkhanen komen plunderen wat in het Westen nog rest aan bronnen.
Maar wie zijn wij om dat te veroordelen? We hebben zelf nooit anders gedaan dan onze rijkdommen ginds gaan stelen.
Wat ik wil zeggen is dat als wij nu overdreven milieubewust gaan worden, dan versnellen we alleen onze onontkoombare ondergang als Westerse beschaving.
Mondiaal lost het niets op.
Wablief, nog een filter op mijn fabrieksschoorsteen? Fabriek dicht, en naar China ermee. En daar blazen we heel het zootje ongefilterd de lucht in.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
twas tegen j&w , niet tegen jou 
LaStei
carpe cerevisi
Als je inderdaad om je heen kijkt is de gemiddelde intelligentie van de mensheid niet veel groter als die van een gistcel, uiteindelijk gaat ook die in zijn eigen rotzooi ten onder. En als we toch de bijbel erbij halen:
Gaat heen en vermenigvuldig u, en beheert mijn schepping. Dat eerste is heel aardig gelukt, omdat dat maar zo'n 5 minutjes werk is, dat tweede is meer een levenstaak.
En we hebben de techniek om alles om zeep te helpen, echter ook om alles weer recht te breien. Maar ook daar geld: wat goedkoper is dat doen we. Het is goedkoper om aardappelen in Italie te wassen en dan weer terug te transporteren, dan doen we dat toch. Echte Parma ham moet in parma gesneden worden, dus gaan er wagonladingen hammen naar Parma, die vervolgens linia recta weer gedistrubueerd worden. Bloemen uit Kongo, vol met hier verboden "gewasbeschermings middelen", complete vliegtuigladingen, in het Westland geveild, en dan weer naar Japan getransporteerd. Het levert geld op, dus daarom doen we het maar.
Defensie hetzelfde: Netto levert dat niets op. Als je in de natuur kijkt, blijkt b.v. de verhouding soldaten/werksters in een termieten nest sterk af te hangen van de dreiging van een soort roofmieren, als er een nest overvallen is neemt het aantal soldaten sterk toe, om vervolgens weer af te nemen. Waarom: Omdat het effectiever is voor de kolonie om werksters te hebben i.p.v. soldaten, die alleen maar kosten. En de besteding aan defensie van een aantal landen op deze aardkloot is veel groter dan van het BNP van een groot aantal andere landen.
De mensheid is groot geworden door het gebuik van zijn hersenen, en de mogelijkheid van communicatie. Langzamerhand wordt het nu tijd dat we ook leren de rotzooi achter onze kont op te ruimen, in het breedste zin van het wordt, en niet deze planeet voor onzelf onleefbaar te maken. We hebben er tenslotte maar eentje van. En gaat het niet goedschiks, dan kwaadschiks, maar veranderen moeten we.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Wat ik wil zeggen is dat als wij nu overdreven milieubewust gaan worden, dan versnellen we alleen onze onontkoombare ondergang als Westerse beschaving.
Mondiaal lost het niets op.
Helemaal mee eens, wat men hier probeert te doen aan bijv CO2 is een futiele operatie. Zelfs als we europa compleet 'deleten' scheelt dat mondiaal maar 14%... dat is ongeveer de groei van de uitstoot door azie, in een paar jaar 
met een spaarlamp in het twalet is de wereld gered.
Naja, als men zich er beter om voelt, helemaal prima.
Die spaarlampen verkoop je vrij gemakkelijk, reken iemand voor dat ze ECHT binnen een jaar zijn terugverdient en het maakt indruk 
Op 15 november 2006 19:20:22 schreef KT88:
[...]een heleboel over buizentrappen
Als altijd heb je gelijk, op 1 punt na: de EMC, een buis is nu eenmaal groter dan een transistor en is (OVER HET ALGEMEEN) ook niet afgeschermd. Dit komt inkoppelende storingen niet ten goede.
Ik wist trouwens niet dat buizen amps tegenwoordig zulke lage vervormingscijfers konden halen: de uitgangstrafo's moeten geweldig verbeterd zijn (vandaar dat ze waarsch zo duur zijn)
Het feit dat jij meldt dat je vervormingen aanbrengt om het "prettig" te laten klinken en dat velen dat doen wist ik niet, daarvoor weet ik dus te weinig van deze versterkers feit is wel dat de meesten een typische klank hebben. Enkel wat ik aan wilde geven omschrijf jij nog beter als ik: Het is een gevoel wat je erbij hebt en hierdoor kun je meer wennen.
Als je vrouw/vriendin de hele avond tegen je kwaakt vindt je dit minder storend dan die irritante buurman die de hele tijd zeikt. (let op de nuance van woordkeuze, die is bewust om de irritatiefactor aan te geven)
Op 16 november 2006 14:37:34 schreef High met Henk:
Als je vrouw/vriendin de hele avond tegen je kwaakt vindt je dit minder storend dan die irritante buurman die de hele tijd zeikt. (let op de nuance van woordkeuze, die is bewust om de irritatiefactor aan te geven)
Waar komt toch dat idee vandaan dat 'onvervormd' 'beter' zou moeten zijn dan 'vervormd'? Dat idee is IMHO van hetzelfde niveau als dat google earth 'beter' is om de weg op te vinden dan een plattegrond, omdat google earth 'gedetailleerder' is dan een plattegrond. Maar de essentie is dat een plattegrond dingen makkelijker voor je maakt, door bepaalde details aan te scherpen en andere weg te laten.
dat zette ik in mijn vorige betoog ook al uiteen met LP's en dus aldus KT88 afgekraakte verhaal omtrent buizenversterkers!
*hijg, puf* 8 pagina's goed doordachte stukken tekst doorlezen om je mening over een topic te vormen is toch wel pittig...
er zit een grote spaarlamp in mijn fitting boven mijn hoofd, omdat die lekker veel licht geeft en een 100w gloeilamp niet in mijn fitting past (te groot vermogen)
kost wat, maar dan heb je ook wat. maar ik heb hem niet gekocht omdat het zoveel scheelt in de elektrarekening.
ik heb mijn ouders zover gekregen dat we nieuwe audiospullen gaan kopen. het huidige spul (jamo dvr50 met bijpassende melkpakjes en gromkist) is eigenlijk niet aan vervanging toe, maar de klank is gewoon te slecht. ik pleit voor ouderwetse lompe grote kisten met een versterker die meer vermogen verstookt dan de gemiddelde straalkachel. echter vanwege estetische redenen willen ze dus nieuw spul hebben. kost veel meer, klinkt misschien evengoed (of zelfs beter...) maar ik vind dat het verschil in klank en uiterlijk ondergeschikt is aan het grote bedrag dat ermee gemoeid is.
zelf heb ik lekker 2 quadrafonie decoders, een standaard versterker uit de jaren 70, stel wharfedale denton 2xp, philips 422, en philips MFB 541 speakers. een draaitafel thorens TD166. allemaal prima spul. een boel ander oud torrenspul wacht nog op reparatie, misschien verlopen weerstandjes of uitgedroogde elco's.
stuk voor stuk is het het waard om het te repareren. voor de kosten hoef je het niet te laten. met de geluidskwaliteit zit het ook wel OK. aanschafprijs (2e hands) zat ook dik in orde.
hoe zou de elektronicawinkel er nou eigenlijk uitzien, als alle oude apparaten (bijvoorbeeld op rommelmarkten gekocht, of bij het oudvuil gevonden) opgeknapt werden en opnieuw verkocht???
ze voldoen vast en zeker aan de eisen die gesteld worden qua geluidskwaliteit...
tegenwoordig heet dat de 2e handswinkel. hebben vaak een vreslijk stoffig imago.
als bij de 'normale' elektronicawinkel nou eens voor een week het verse spul in het magazijn blijft, en er op de plaats 2e hands spul komt te staan...
hoe zou dat gaan?
zoals evarist al opmerkte, heb ik al eens wat apparaten aan hem doorgespeeld. zo is het ook omgekeerd, ik gebruik een van de versterkers die hij niet meer gebruikte. op krakende potmeters na, doet ie het uitstekend.
ik koop bewust nieuwe 2e hands LP's omdat ik geen zin heb in een CD speler die óf veel geld kost, óf die onderhoud nodig heeft, óf die binnen een jaar stuk is. ook vind ik LP's gewoon wat tastbaardere muziek. ik ben er vrij zeker van dat ik ze overr 50 jaar nogsteeds af kan spelen.
bij het grofvuil vond ik een tijd geleden nog een 13 in een dozijn CD speler. die is nog wel in gebruik, maar dan voor in de tuin.
goed doet die het niet, maar hij is wel bruikbaar zolang je CD's maar schoon en onbekrast zijn.
verder ben ik wat wantrouwend tegenover nieuwe apparatuur. ik haal het nieit in mijn hoofd om een DVD speler van 30 euro te kopen, maar ik betwijfel of een nieuwe NAD versterker van 350 euro zoveel meerwaarde heeft boven een ouwe Philips uit de jaren '70 van 10 euro... uiteraard, de NAD heeft meer dan het dubbele vermogen, ruist allicht wat minder, en heeft een afstandsbediening (belangrijke pré) maar om nou 340 euro meer daarvoor te betalen...
pfoe, ik denk dat ik nu maar weer eens stop met tikken, ik ga wel een andere keer verder.
Op 15 november 2006 22:24:30 schreef (Z)weetvoetje:
SGP, hoe durf je? Je stelt christenen iets te rooskleurig voor. Ze zijn ontzettend naastenlievend en aardig, maar alleen wanneer ze dat uitkomt. Het zijn precies dezelfde mensen als iedereen, en de bijbel wordt toch alleen maar geïnterpreteerd naar de tijdgeest waarin men leeft. Als er een absolute waarheid en betekenis zou zijn, dan is het 90% zeker dat de gemmiddelde christen daar NIET naar leeft, omdat de kerk met de samenleving mee gaat, en tegenwoordig iedere 20 jaar wel duidelijk van mening verandert.
Het was ook dankzij de kerk dat je vroeger je leven niet zeker was, als je zei dat de aarde om de zon heen draaide, en niet andersom. Tegenwoordig is de kerk wel verstandig genoeg om beter te weten, maar zou de kerk dan op andere punten tegenwoordig wel gelijk hebben, maar vroeger niet?De bijbel is maar een gevaarlijk ding, omdat ie als waar wordt aangenomen. Je kan best naastenliefde tonen zonder de ook maar ene moer om de bijbel te geven. Daar tegenover staat dat mensen als Bush een bloedige oorlog kunnen voeren, en dat ze daar steun voor krijgen mede dankzij het christelijke geloof. De bijbel is nou eenmaal zo dik dat er altijd wel een passend citaat te vinden is. Een bijbel van 3 kantjes zou misschien nog enigszins zin hebben, maarja daar kom ik nu toch zo'n 1700 jaar te laat mee.
Mensen moeten eens snappen dat hun mening maar relatief is, en dat er geen absolute waarheid bestaat. Dat als die waarheid al zou bestaan, dat de kans dat het gelijk dan aan hun kant ligt uitermate klein is.
Tja, de wereld lijkt idd te individualiseren. We zijn het er wel enigszins over eens dat dat door de techniek komt. Nou ben ik ook niet 100% overtuigd dat de mensheid er gelukkiger van wordt. (onderzoek zegt van niet) Maarja, probeer het maar eens tegen te houden. Binnen het kapitalisme is het sowieso al onmogelijk, en binnen andere systemen zal het ook moeilijk zijn. En het geloof zal er al helemaal niets aan veranderen. Je zal de leefsituatie van mensen ingrijpend moeten veranderen wil je zoiets doen, en dankzij de scheiding van kerk en staat is dat onmogelijk.
@chipje: ik heb geen problemen met gods toorn. Laat hem maar komen, zolang ie zich niet openbaart ben ik ook niet bereid erin te geloven. Dan kan ik alles wel gaan geloven, maar vooral niet in god, want dan kan ik beter de dropjestrommel gaan aanbidden. Daar komt meer zoets (zonder zuur!) uit dan uit de hele zoutloze breibek van Balkenende (moest er even uit
).
OK, je kan er natuurlijk over twisten of balkenende een goede christen is, maar tis maar een voorbeeld.
In het begin over het rooskleurige moet ik je (erg genoeg) helemaal gelijk geven. en ja er zijn ook niet Cristelijke mensen die naastenliefde hebben ook helemaal mee eens.
maar ik zij dat het in de Bijbels staat dat we het moeten hebben (en doen), mischien had ik erbeter bij kunnen zeggen dat niemand het 100% doet. er staad ook in de Bijbel dat niemand goed doet ook niet 1.
Wat je zij tegen Chipje vind ik heel erg dat mensen dat durven zeggen maar het is mijn vaste overtuiging dat je daar ook een keer achter komt(en mischien te laat (ik hoop het niet)).
maargoed het is hier niet het punt om daarover te discuseren maar ik wilde wel graag even mijn mening kwijt.
Oke kt88 had het over oude apparatuur op school is geen probleem. Ik ben het met hem eens en je leert er zeker van. maar wat bij ons een van de problemen is:
Ze worden zo slecht dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. je moet soms tegen een knop aan blijven duwen om een scoop te laten werken. De leraren kunnen hem vast wel reparen en een schakelaar of zo iets vervangen kunnen leerlingen vast ook wel. maar het probleem is wij mogen het niet en een leraar heeft zoals gewoonlijk geen tijd.
nu heb ik een vraag:
hoeveel leer je in 2 uren als je 1,5 uur bezig bent om een werkend instrument te vinden?
in ierder geval minder dan dat je in 2 uur had kunnen doen als je meetinstrumenten had die het gewoon deden.
en dat is toch het doel van een school.
Op 16 november 2006 18:55:52 schreef elektroverslaafde:
Oke kt88 had het over oude apparatuur op school is geen probleem. Ik ben het met hem eens en je leert er zeker van. maar wat bij ons een van de problemen is:
Ze worden zo slecht dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. je moet soms tegen een knop aan blijven duwen om een scoop te laten werken. De leraren kunnen hem vast wel reparen en een schakelaar of zo iets vervangen kunnen leerlingen vast ook wel. maar het probleem is wij mogen het niet en een leraar heeft zoals gewoonlijk geen tijd.
Jullie *mogen* het niet???
Man, ik heb toch wel eens verteld hoe ik geslaagd ben voor mijn MTS labtechniek?
Door de scoop te repareren *en* de metingen te verrichten, binnen de gestelde tijd 
Maar dat was Rens & Rens, in de goede jaren, op de Bergweg.
nu heb ik een vraag:
hoeveel leer je in 2 uren als je 1,5 uur bezig bent om een werkend instrument te vinden?
in ierder geval minder dan dat je in 2 uur had kunnen doen als je meetinstrumenten had die het gewoon deden.
en dat is toch het doel van een school.
Ik dacht er destijds hetzelfde over, maar nu, terugziend, denk ik dat ik er zelfstandiger door heb leren werken, heb geleerd zelf initiatief te nemen en te improviseren (heb op een bepaald moment die scoop gewoon opengeschroefd, doorgesoldeerd en ingespoten met contactspray), en niet te wachten op een leraar of op wel werkende apparaten.
Ik heb geleerd met een simpele analoge multimeter en een simpele 1 MHz scoop alle basismetingen te verrichten, inclusief vervormingsmetingen aan versterkers.
Tegenwoordig hebben ze daar een dure AP, Fluke of Agilent voor nodig, en dan nog weten ze niet hoe het werkt.
Ik krijg studenten binnen van MBO en HBO, die nog geen transistor van een condensator kunnen onderscheiden, of een ohm van een volt.
Hun commentaar: "ja, dat leren we niet/hebben we nog niet gehad".
Bollocks! Als je in een vak geinteresseerd bent, wil je er alles over weten, doe je er moeite voor, pak je boeken, stel je vragen, graas je Google af, maar ga je niet met een verveeld gezicht zitten mokken.
Maar wel een grote bek opzetten dat ze, na de stage, een baan gaan zoeken met minstens een dure Audi leasebak, of in de software verder willen.
Die hele IT-sector hangt aan elkaar van gefrustreerde, mislukte electronici.
Paljassen in stropdassen die voor 150/uur even "ctrl/alt/del" bij je komen doen.
Makkers, ik heb nieuws voor jullie: daar gaat een einde aan komen.
Van de 10....20 stagiaires die ik in totaal denk ik heb gehad, zijn er wellicht 1 of 2 echt geschikt geweest als techneut, de rest wist niks, kon niks, en was ook niet bereid er iets aan tijd en moeite in te steken.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ach, het is ook altijd wat. Op het werk hadden we nog een stel oude RD400-leidingzoekers. Op zeker ogenblik ging er een stuk. De NL-importeur was wel bereid na te gaan of het ding hersteld kon worden, maar vroeg onmiddelijk 5000BF (124 euro), enkel om een bestek op te maken. Dat was te duur voor zo'n oud ding, waarop ik voorstelde er zelf eens naar te kijken. Bleek dat er één (1) weerstandje de geest had gegeven. Later ging de andere stuk; daar was een LM386 de schuldige.
Een paar jaar later moesten ze uit gebruik gesteld worden, want --stel je voor!-- een onbevoegde had met die dingen geprutst. En bij een ongeval zou de chef delen in de verantwoordelijkheid! Dan nog liever sukkelen zonder leidingzoeker, of 1/2 dag wachten op de meetwagen...
Op 16 november 2006 03:41:44 schreef grotedikken:
Wablief, nog een filter op mijn fabrieksschoorsteen? Fabriek dicht, en naar China ermee. En daar blazen we heel het zootje ongefilterd de lucht in.
Yeah right. De milieuregels gaan dar sneller dan ze hier ooit gegaan zijn. Er gaat dus echt niemand voor het milieu naar China want dat breekt je altijd op. Twee jaar geleden nog vond Beijing al die minitaxibusje vervuilend (daar zat wel wat in). Van de ene dag op de andere zijn ze alle 2500 milieuvriendelijk afgevoerd.
De taxichauffeurs moesten helaas wel ander werk gaan zoeken.
Op 16 november 2006 19:46:19 schreef KT88:
[...]Ik krijg studenten binnen van MBO en HBO, die nog geen transistor van een condensator kunnen onderscheiden, of een ohm van een volt.
Hun commentaar: "ja, dat leren we niet/hebben we nog niet gehad".Bollocks! Als je in een vak geinteresseerd bent, wil je er alles over weten, doe je er moeite voor, pak je boeken, stel je vragen, graas je Google af, maar ga je niet met een verveeld gezicht zitten mokken.
[...]
Van de 10....20 stagiaires die ik in totaal denk ik heb gehad, zijn er wellicht 1 of 2 echt geschikt geweest als techneut, de rest wist niks, kon niks, en was ook niet bereid er iets aan tijd en moeite in te
Hmm ik zou graag stage bij je gelopen hebben
Kan volgens mij heel veel van je leren. Maare wat het is, er is zoveel techniek, zoveel richtingen. JE kan niet alles leren.
Toen ik werk zocht was het bij de meste uitzendbureaus en intermediairs:
"Elektrotechniek, owh installatie"
"Nee, elektronica"
"Ja, we hebben nog wel een nieuwbouwproject van die en die wijk"
HALLO, jij weet niet eens wie je naar een klus stuurt!
Tja, en binnen elektronica heb je weer allerlei stromingen: Analoog, Digitaal, HF, Software, Regeltechniek, vermogens elektronica.
En natuurlijk zijn er overlappen, maar de tijd dat elektronica in 4 jaar tot in detail uitgelegd kon worden is verleden tijd. Zelfstudie is een must. Elektronica zit in je of niet!
Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken voor een baas. Geweldig toch? Kan nog 2 hobby's verenigen ook!!!
Maar als je iets moet weten moet je daarin duiken. En dit forum helpt daar ook bij. Van mekaar moet je leren. Bij het bedrijf war ik werk ben ik de enige elektronica ontwikkelaar en ik ben net afgestudeerd.
Dat heeft als voordeel dat je heel veel leert en alles in moet duiken. Enig inzicht is vereist en als je weet wat je wilt en beetje kan testen kom je wel met ideeen. Eerst kijken of het kan. En als dat kan, komt de realisatie dan wel. En ja dat gaat met hindernissen.
Nadelen: ik heb niemand (naast CO) die ik om hulp kan vragen als ik een probleem heb. Dit heeft als nadeel dat je dus noodgedwongen dingen laat liggen of soms te moeilijk doet of misschien zelfs verkeerd doet!
Die fouten maak je maar 1x
beertje_01
[...]
Jullie *mogen* het niet???Man, ik heb toch wel eens verteld hoe ik geslaagd ben voor mijn MTS labtechniek?
Door de scoop te repareren *en* de metingen te verrichten, binnen de gestelde tijdMaar dat was Rens & Rens, in de goede jaren, op de Bergweg.
[...]
Ik dacht er destijds hetzelfde over, maar nu, terugziend, denk ik dat ik er zelfstandiger door heb leren werken, heb geleerd zelf initiatief te nemen en te improviseren (heb op een bepaald moment die scoop gewoon opengeschroefd, doorgesoldeerd en ingespoten met contactspray), en niet te wachten op een leraar of op wel werkende apparaten.Ik heb geleerd met een simpele analoge multimeter en een simpele 1 MHz scoop alle basismetingen te verrichten, inclusief vervormingsmetingen aan versterkers.
Tegenwoordig hebben ze daar een dure AP, Fluke of Agilent voor nodig, en dan nog weten ze niet hoe het werkt.
Ik krijg studenten binnen van MBO en HBO, die nog geen transistor van een condensator kunnen onderscheiden, of een ohm van een volt.
Hun commentaar: "ja, dat leren we niet/hebben we nog niet gehad".Bollocks! Als je in een vak geinteresseerd bent, wil je er alles over weten, doe je er moeite voor, pak je boeken, stel je vragen, graas je Google af, maar ga je niet met een verveeld gezicht zitten mokken.
Maar wel een grote bek opzetten dat ze, na de stage, een baan gaan zoeken met minstens een dure Audi leasebak, of in de software verder willen.
Die hele IT-sector hangt aan elkaar van gefrustreerde, mislukte electronici.
Paljassen in stropdassen die voor 150/uur even "ctrl/alt/del" bij je komen doen.Makkers, ik heb nieuws voor jullie: daar gaat een einde aan komen.
Van de 10....20 stagiaires die ik in totaal denk ik heb gehad, zijn er wellicht 1 of 2 echt geschikt geweest als techneut, de rest wist niks, kon niks, en was ook niet bereid er iets aan tijd en moeite in te steken.
het is soms bedroevend in scholen. trouwens met een simpele 1MHz scoop kan je genoeg.
op het shcool hebben ze een heleboel oude leader scoops. gewoon super simpel rech toe recht kan je direkt mee werken. hier en daar wat stof maar dat lukt nog wel. ze zijn wel 2*20MHz. standaard dus ongeveer. ze worden nu allemaal vervangen door digitale scoops wat een kut gedoe. sorry ik werk niet graag met die digitale fancy dingen.
het strafste was nog dat iemand ene lm386 versterkertje had en begon te meten met de scoop en er plots een brom te horen was die er ervoor niet was. allé ja eerder een gezoem. precies of een signaal van in de scoop lekte in de schakeling. heel raar. dan hebben we het nog niet over de reactietijd van die dingen.
ben gaan zagen achter een gewone oude scoop. bekeek me wel raar maar nu een paar weken verder staan er toch al wat meer analoge scoops terug omgewisseld.
de meeste van die oude leader scoops wilden ze gewoon wegdoen. zucht...
dan met gewoon labo hadden we als opdracht "doe iets met audio" ah leuk ben bezig met klasse A ampje zal dat doen kan ik wat van bespreken enzo. ge had die hun gezicht moeten zien.... "woow das vet" docent zelf weet nog geneens tegoei hoe en wat. is nu wel zen eerste jaar maar dan nog. das ten minste leuk om voor de 100ste keer een buffertje ofzo te maken met een opamp of iets dergelijks dat ben ik ondertussen wel beu.
volgende opdracht is "doe iets met een voeding." dat komt nu toch ook weer goed uit sé 
allé ja er zijn er nog weinig die er met volle passie aan werken.
labo telecom dat is best nog wel leuk. leuke docent die zijn vak ook kent.
miss dat ik volgende keer eens iets met buizen doe voor in het labo
docent wat schrik aanjagen 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 16 november 2006 21:34:34 schreef beertje_01:
miss dat ik volgende keer eens iets met buizen doe voor in het labodocent wat schrik aanjagen
Nu begrijp ik, waarom leerkrachten vóór hun tijd uitgeblust raken... 
beertje_01
laat me het zo stellen. als je als docent les geeft en ik in die les zit wil ik iets bijleren! leer ik niks bij dan zal je dat gemerkt hebben en ga ik lastige vragen stellen of dingen zeggen. zeker als ik van sommige dingen meer weet.
Makkers, ik heb nieuws voor jullie: daar gaat een einde aan komen.
Ehhh..want?
Wat denk je?
De software wordt steeds intelligenter, remote-controlling komt er steeds meer in, die hele business is zo opgeklopt, de ergste excessen zijn er begin 2000 wel uitgehaald, maar het is nog veel te gek nu.
Ik ken er die MCSE hebben gedaan, en nu niets anders doen dan in een grote bak door NL crossen om.......inderdaad ctrl+alt+del te doen, zodat de klant weer verder kan.
VNC, remote servicing en slimmere software gaat daar godzijdank een einde aan maken.
Een IT-er is straks een te beklagen bleekneusje, die de hele dag vanachter zijn PC allerlei ellende remote zit op te lossen. 
Geintje, je kunt dan ook lekker thuis werken, scheelt weer in de files.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 16 november 2006 21:52:54 schreef beertje_01:
laat me het zo stellen. als je als docent les geeft en ik in die les zit wil ik iets bijleren! leer ik niks bij dan zal je dat gemerkt hebben en ga ik lastige vragen stellen of dingen zeggen. zeker als ik van sommige dingen meer weet.
wat ook leuk is dan is de leerkracht vastpraten
.
Oi ! 
Ik ben vanuit de elektronica de IT in gerold ( het ligt allemaal ERG dicht bij elkaar tegenwoordig, mijn autoradio draaid zelfs al linux
)
En sinds breedband ( welk zich zelf respecterend bedrijf heeft tegewoordig geen DSL lijn ? ) is remote beheer inderdaad een uitkomst, zeker als je klanten van Nijkerk tot Maastricht hebt.
Maar je hebt ict en ict, de zoals jij zegt ctrl-alt-delete cowboys die bij een storing de windows cd er maar weer eens overheen gooien. En je hebt de kant die WEL gaat spitten naar waar de fout zit, en eventueel zelf oplossingen ontwikkeld.
Net als in de electronica, modules prikken kan idereen, maar op component niveau foutzoeken gaat toch wat verder