zie hier: http://guydekort.nl/blog/?p=9
had ik al een stukje over geschreven. het 10% rijker gaat niet over een inkomensvergroting maar een kaptiaal vergroting. dus die rijke stinkerds hebben 10% maar bezit dan een jaar geleden. volgens mij redden dan de meeste mensen ook niet.
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Koop iets voor 1/10 van de prijs en als dat 1/10 van de tijd meegaat is het ook goed. Kunnen we weer iets nieuws kopen. Zo werkt dat.
Dat er kostbare grondstoffen en reserves verloren gaan is kennelijk niet belangrijk.
Tja, vanuit de gemiddelde consument vind ik het geen onverwachte visie. 1/10e investering vooraf, en vervolgens voor dezelfde prijs per jaar er gebruik van maken.
Als die grondstoffen werkelijk zo duur waren zou het natuurlijk helemaal niet kunnen... maar als je zo kijkt naar prijsverschillen tussen heel goedkope en heel dure apparaten met dezelfde functie, moet je toch concluderen dat grondstoffen slechts een klein deel van de kosten uitmaken - in ieder geval bij de dure exemplaren.
Op 15 november 2006 13:11:34 schreef Jan klaasen: volgens mij redden dan de meeste mensen ook niet.
Nee, dat geloof ik ook niet. Net zo goed als dat de meeste mensen niet de verstandigste keuze maken bij hun aankopen. Zou hier een verband zijn? 
Het is niet onmogelijk om je kapitaal met 10% of meer te vergroten net zo min als het verboden is om in de quote 500 lijst te komen.
De hele rijken uit mijn kennissenkring leven erg zuinig en keren iedere euro een paar keer om voor ze hem uitgeven. De rijken zijn natuurlijk niet voor niets zo rijk.
Nou heb ik gemakkelijk praten, ik heb eenvoudige keuzes kunnen maken en leef er gewoon lustig op los. Ik weet dus zeker dat ik nooit op de quote 500 zal komen. Ik weet wel heel zeker dat als het mijn doel zou zijn om heel rijk te worden dat dat best zou lukken. Mensen die wat minder geluk gehad hebben en echt onderaan moeten beginnen hebben wat minder keuzemogelijkheden.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
wij moeten niet accepteren dat apparaten binnen tien jaar stuk gaan. alle apparaten kun je namelijk zo maken dat deze bij normaal intensief gebruik 10 jaar meegaan zonder problemen. Ik denk dat dit in de productie niet eens zo heel veel meer kost. maar het maken van een dvd speler voor 60 euro die 10 jaar mee gaat heeft die fabrikant niks aan.
Precies, huishoudelijke apparatuur is tegenwoordig zo ontworpen dat het na een paar jaar normaal gebruik defect gaat. En door de hoge reparatiekosten koopt iedereen dus maar weer nieuw.
Zie ook mijn andere topic over de problemen met mijn wasmachine, slecht ontwerp, goedkope materialen.
Zoals slangen die langs beton schuren, daar weet een fabrikant ook wel dat ze binnen een paar jaar defect zijn, 2 tieraps en 't probleem is opgelost, dat hadden ze ook wel in de fabriek kunnen bedenken, "geprogrameerd" om defect te gaan mi.
Tegenwoordig hebben alleen de wasmachines in het dure segement nog een RVS kuip, de rest heeft goedkoop plastic.
Vroeger hadden zelfs de goedkope merken een RVS kuip. Mijn ouders hadden een goedkope Vendomatic (eigen merk V&D) wasmachine, ding ging gewoon 14 jaar mee, toen was de motor op.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 15 november 2006 13:11:34 schreef Jan klaasen:
zie hier: http://guydekort.nl/blog/?p=9had ik al een stukje over geschreven. het 10% rijker gaat niet over een inkomensvergroting maar een kaptiaal vergroting. dus die rijke stinkerds hebben 10% maar bezit dan een jaar geleden. volgens mij redden dan de meeste mensen ook niet.
Daar heb je gelijk. Dat maakt het alleen nog maar erger. Want met een totaal bezit van 1miljard komt dat dus neer op een inkomen van 100miljoen dat jaar, tegen 30000 voor een normaler baantje. Da's dus 3300(!) keer zoveel. Daar kunnen zouden de werknemers een mooie opslag, of een weekje extra vrij van kunnen krijgen.
Zweetvoetje is een echte communist volgens mij.
super sociaal. sorry iets scheiding mag nog wel, maar het wordt nu meer een strijd voor 22 november (politiek) en daar was dit forum niet voor
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
Ik ben geen echt communist (zoals beschreven door karl en freidrich) maar neig wel hard die richting in.
ik den kook niet dat op relatief korte termijn een inkommens gelijkheid gehaald kan worden of dat dat uberhaubt wenselijk is. maar een heel stuk beter verdelen moet zo snel mogelijk gebeuren.
Terug naar onze apparaten, onze politieke voorkeur kunnen we de 22e weer uiten.
de vraag natuurlijk blijft stel apparaten +10jaar blijven werken. wil de gemiddelde mens dan niet binnen die 10 jaar een nieuwe.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 15 november 2006 11:49:49 schreef Jan klaasen:
wij moeten niet accepteren dat apparaten binnen tien jaar stuk gaan. alle apparaten kun je namelijk zo maken dat deze bij normaal intensief gebruik 10 jaar meegaan zonder problemen.
juist. HP ( agilent tegenwoordig ) Fluke , Tektronix Keithley , Rohde en Schwarz heb je voor het leven. na 30 jaar werken die dingen nog vlekkeloos. maar je aldi-metertje van 2.95 euro ligt bij 1 verdwaald moment ( ohms en in t stopkontact steken ) in duizend stukjes uit elkaar.
aan u de keuze : 295 euro voor ene fluke of 2.95 euro voor een 'aldi-meter' die 5% zuurt en waar de batterijen alle 5 voeten plat zijn. en als ze half plat zijn ( dus voordat de indicator oplicht ) meet ie al 50% verkeerd ...
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik ben niet 100% communist. Het blijkt namelijk voor de mensen niet mogelijk in op één eeuw te veranderen naar gelijke inkomens. Mocht dat lukken, dan gaat daar meer tijd in zitten. Maar stel dat je een verhouding 1 op 5 zou aanhouden, dan zou dat al heel mooi zijn, en wel hoogstwaarschijnlijk wel werkbaar...
Tja, het aldi-metertje is idd 100% flut. ik gebruik ze dan ook eigenlijk nooit. Als ik 2 meters nodig heb pak ik liever de oude analoge van me pa erbij, dan dat ik zo'n aldi-ding gebruik. Er valt echt niet mee te werken.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
op risicio ene politek kruidvat te openen :
niet akkoord met gelijke inkomens.
het is oneerlijk verdeeld daar ga ik mee accoord. topmanagers en politici die alleen hun broek en stoel verslijten, die miljoenen binnehalen op de rug van zwoegers.. en hunne dikke pens vullen en vriendjespolitiek doen : das oneerlijk
maar iedereen gelijk ? ook nie accoord. loon naar werken is een veel beter begin .
als je iedereen evenveel geeft dan stagneert de vooruitgang. er is geen motivatie om te proberen 'beter te doen'. en geen competitieviteit is gene progress.
LaStei
carpe cerevisi
Sterker nog: die de verkiezingen winnen via hun vriendjes en vervolgens duizenden mensen in de misere smijten... Maar voor de rest wel met je eens: Communisme/recycling en nog een hoop andere wenselijke dingen zouden werken als er ideale mensen waren, en helaas, die zijn op een handje te tellen. De enige plek waar je de meeste mensen echt kunt raken is hun portemonee. Dus als we serieus willen gaan doen met recycling/renewables/duurzame productie, dan moeten we ervoor zorgen dat het alternatief duurder is. En dan komen politiek/lobby van industrie en alle andere korte termijn denkers weer in actie.
Anoniem
Op 15 november 2006 11:53:54 schreef GJ_:
[...]Het grootste deel van de prijs van bv een Nike schoen gaat terug naar de reclame om ervoor te zorgen dat je volgende schoen weer een Nike is omdat je anders voor lul loopt. De kwaliteit van die dure Nike is niks beter dan van goedkope B-merken.
[...]
Dat zie je wel helemaal fout. (sorry)
Dat geloof je toch zelf niet.
Ik kocht laatst een paar schoenen in de LIDL.
Ik dacht ze zien er goed uit en voor die prijs hoeven ze niet zo lang mee te gaan.
Na enkele weken kreeg ik pijn aan mijn voeten.
De mooie "lederen" binnenzool die eigenlijk geimpregneerd karton bleek te zijn was helemaal kapot en ik liep op het geribde holle profiel van de hiel.
Maar je ziet idd steeds minder spul van goeie kwaliteit. en dat zet zich in alles door.
Enerzijds heb je namaakspul uit China, dat zeer laag geprijsd is maar van een bedroevende kwaliteit.
Sommige zaken kunnen niet eens waar ze voor gemaakt zijn.
Aan de andere kant heb je dan echt kwaliteitsmateriaal dat dan weer extreem duur is en er op het zicht niet beter uitziet dan de eerste categorie, waardoor het grote publiek kiest voor de rommel.
En dan heb je natuurlijk ok nog sommige malafide handelaars die het namaakspul voor de grote prijs verkopen.
De verwarring is dan helemaal compleet.
Wie zegt hier ook altijd "Caveat emptor"?
Anoniem
Op 15 november 2006 16:24:13 schreef free_electron:
[...]juist. HP ( agilent tegenwoordig ) Fluke , Tektronix Keithley , Rohde en Schwarz heb je voor het leven. na 30 jaar werken die dingen nog vlekkeloos. maar je aldi-metertje van 2.95 euro ligt bij 1 verdwaald moment ( ohms en in t stopkontact steken ) in duizend stukjes uit elkaar.
aan u de keuze : 295 euro voor ene fluke of 2.95 euro voor een 'aldi-meter' die 5% zuurt en waar de batterijen alle 5 voeten plat zijn. en als ze half plat zijn ( dus voordat de indicator oplicht ) meet ie al 50% verkeerd ...
Zeer juist, maar wat heb ik aan mijn spectrumanalyser van 30 jaar geleden die tot 500 MHz werkte en een RB va 100kHz had. Vandaag heb ik een spectrumanalyser nodig die minimum een 10-50x hoger in frequentie gaat en een RB die minstens 10-200x hoger is.
Als ik 90 m hoog in een GSM toren moet klauteren dan liefst met mijn draagbare flukescoop en draagbare spectrumlanalyser ipv 30 kg instrumenten en drie rollen verlengkabel mee te sleuren. (Ik wordt al een jaartje ouder)
Op 15 november 2006 18:12:00 schreef grotedikken:
Enerzijds heb je namaakspul uit China, dat zeer laag geprijsd is maar van een bedroevende kwaliteit.
Sommige zaken kunnen niet eens waar ze voor gemaakt zijn.
Nike is ook namaakspul uit China. De zolen komen van de locale zolenfabriek en zijn in veel gevallen standaard Chinese zolen (geld niet voor alle Nike zolen). Ik heb daar zelf aan tafel gezeten met de topinkopers van Nike China en de Chinese zolenboeren. Eerst eten, dan dronken worden en vervolgens zaken doen: op z'n Chinees.
De schoenen hebben bijna dezelfde kostprijs als die LIDL schoenen van jou.
Nike is een typisch voorbeeld van een merk dat te duur verkocht wordt. Dat is met duurdere en degelijke elektronica anders natuurlijk.
Opmerkelijk: Nike is onder andere zo goedkoop omdat ze voor een groot deel door kindertjes inelkaar gezet worden. Het erge daaraan is vooral dat die kinderen de hele dag in de giftige lijmdampen hangen: ik hield het geen 5 minuten vol daar.
En dan zie je hier bij een mars tegen de kinderarbeid een groot deel op Nike's voorbij komen 
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
free_electron
Silicon Member
Op 15 november 2006 18:21:25 schreef grotedikken:
[...]
Zeer juist, maar wat heb ik aan mijn spectrumanalyser van 30 jaar geleden die tot 500 MHz werkte en een RB va 100kHz had. Vandaag heb ik een spectrumanalyser nodig die minimum een 10-50x hoger in frequentie gaat en een RB die minstens 10-200x hoger is.
Als ik 90 m hoog in een GSM toren moet klauteren dan liefst met mijn draagbare flukescoop en draagbare spectrumlanalyser ipv 30 kg instrumenten en drie rollen verlengkabel mee te sleuren. (Ik wordt al een jaartje ouder)
juist. maar die draagbare analyser en flukescope zijn ook deftig in elkaar gezet.
Op 15 november 2006 18:22:07 schreef GJ_:
Nike is een typisch voorbeeld van een merk dat te duur verkocht wordt. Dat is met duurdere en degelijke elektronica anders natuurlijk.
Niet helemaal.
Veel van die high end spullen zijn ook gewoon hype, hoe minder knoppen, hoe duurder.
Als we de frontplaat maar dik genoeg maken, en de buizen goed in 't zicht zetten, kunnen we er best 6000 euro voor vragen.
Terwijl materiaalkosten en ontwerp misschien 20 % uitmaken van het geheel.
Maar ja, het maken van een VW Passat kost net zoveel als het maken van een Mercedes SLK (qua materialen)........
Op 15 november 2006 07:53:48 schreef High met Henk:
Maar ik denk dat platen hetzelfde is als buizenbakken:
Ze klinken niet beter als transistor trappen. (sorry jongens). De kanst dat je met een transistor trap een lagere vervormingsfactor haalt is vele malen groter, net als de signal to noise ratio en nog veel andere middelen. Dit alleen al omdat je betere EMC afscherming kunt toepassen enzo.
Nonsense.
Waarom zouden EMC maatregelen bij buizen minder effectief zijn, niet nodig of mogelijk zijn?
Ook bij buizendingen gaat EMC meetellen, geldt voor elk ding waar elektronentransport plaats vindt.
wat ik zeg: in feite ziet een transistortrap die beetje fatsoenlijk ontworpen is er beter uit als een buizentrapals met zuiver naar de gegevens in de folder kijkt!
Ook niet waar.
Een buizenvoorversterker met -100 dB vervorming ligt binnen de hedendaagse mogelijkheden, en is niet eens erg moeilijk te maken.
Het probleem blijft wel de kwaliteit en het slijten der buizen.
Echter nu komt de kink in de kabel: Een buizentrap vervormt dus wat. de "warme" klank van de buizen wordt (in het bijzonder door de buizenfreaks) als prettig ervaren!
Waar komt al die onzin toch vandaan?
Een goed ontworpen (goed in de zin van hifi, dus lage THD, IM en snelle responsie) buizenversterker is op het gehoor en in een ABX of ABC/hr test niet te onderscheiden van een goed opgezette transistorversterker.
Het is alleen dat veel buizenontwerpers (waaronder ik mijzelf ook even schaar) er bewust voor kiezen om hun product een bepaalde "kleur" mee te geven.
Als je mijn verhaal over de WK versterker eens doorleest, zowel hier al op de ZBA site, zie je welke keuzes ik heb gemaakt om de vervorming zo te modelleren dat het als "prettig" wordt ervaren.
Maar dat is niet per definitie hetzelfde als "het warme geluid van buizen".
Er bestaat geen typische buizenklank, net zomin als een typische transistor of MOSFET klank.
De ontwerper bepaalt hoe het klinkt, de topologie is het belangrijkte.
MOSFET-mist ontstaat door klasse B overnamevervorming en een negatieve tempco in verticale MOSFETs, zet ze in A en het is opgelost.
Single ended triodes vervormen zowat even hard even als oneven harmonischen.
Een slappe tegenkoppeling maakt dat alleen maar erger.
Maak er een PP triode bak van en hoepla, we hebben vnl. 3H te pakken.
Trek nu de ingangstrap scheef, zodat het aandeel 2H toeneemt, en we maskeren de 3H vrijwel geheel, terwijl de THD nog onder de 0.5% blijft bij gemiddelde uitsturing, en dat alles zonder loop feedback.
Horen we dat terug als "warme buizenklank"?
Welnee, dat horen we terug als een moeiteloze versterker, die nergens scherp wordt, of schel, of opdringerig, met voldoende dynamische piek-reserve.
Die 0.5% grens is overigens laag genoeg om nog als "transparant" te worden bevonden door het gros der luisteraars.
Ik wil je in dit verband op 2 threads op ZBA wijzen:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2961
Over de hoorbaarheid van 2H vervorming , en
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2517&postdays=0&…
vanaf pag. 16 t/m 23, en de discussie loopt nog steeds.
Eens je dat doorhebt, zul je niet meer dergelijke dogmatische uitsrpaken durven doen.
Merk overigens op dat Jacco en Bruno/Sander in de ene thread lijnrecht tegenover elkaar staan, en het in de andere roerend met elkaar eens zijn.
Ik laat mijn mening en die van Rudy even buiten beschouwing in dit verband.
Op 15 november 2006 18:21:25 schreef grotedikken:
[...]
Zeer juist, maar wat heb ik aan mijn spectrumanalyser van 30 jaar geleden die tot 500 MHz werkte en een RB va 100kHz had. [...]
@recycling: Mag ik je oude? 
Op 15 november 2006 19:20:22 schreef KT88:
[...]
Waar komt al die onzin toch vandaan?
Marketing natuurlijk...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 13 november 2006 22:52:11 schreef KT88:...en rijdt in een 91-er Citroën AX (dankzij ondergetekende, hum) die 1:18 doet met katalysator.
Is ze al lid van www.axclub.net ?!
AX-en zijn geniaal! Kosten 3x nix bij aankoop, kosten 3x nix aan verzekering en kosten 3x nix kwa verbruik, want 1:18 doen ze op hun slofjes. En bovenop dit alles zijn het ook nog eens ontzettend leuk uitziende autootjes!
Wat GSM's betreft: ik HAAT die klote-dingen! Zoals hier al eens eerder is opgemerkt: "je kunt er ook nog mee bellen!". Nou, 't lijkt er tegenwoordig steeds meer op dat die mogelijkheid er alleen nog maar op zit, omdat het ding nou eenmaal officiëel nog steeds de naam mobiele telefoon heeft.
Verder schijnt het fenomeen "computer" zich steeds meer in alledaagse elektrische / elektronische apparatuur binnen te dringen. Je kunt niets anders dan het met me eens zijn dat: "de computer het meest ONBETROUWBARE stuk elektronica is dat men ooit heeft bedacht!.
Ik krijg steeds meer een gruwelijke hekel aan die t*ringdingen! 't Is potverdorie al zo triest dat men een microcontrollertje pakt om een LEDje te laten knipperen!
En kijk eens naar de auto-industrie? Hele auto's zij ntegenwoordig gereduceerd tot rijdende computers. álles moet zo nodig elektronisch. Grenzeloze flauwekul, zeg ik dan. Te beginnen met elektrische portierruiten: 't zal je gebeuren dat je met je auto te water raakt. Ben ik blij dan mijn autootje nog gewoon een slinger heeft om het raam naar beneden te draaien! Die elektrische zooi laat het namelijk METEEN afweten! Zit je toch ff opgesloten in je ingeblikte computer met stuurwiel!
Trouwens, 'k zie ze nog regelmatig op de vluchtstrook van de snelweg staan: die "betrouwbare" VW Golfjes 5. Fijn, die boordcomputers. Rij je rustig met een gangetje van 120km/u over de snelweg... Valt het ding gewoon spontaan stil. Weg stuurbekrachtiging... Hopen dat je met op tijd intrappen van de koppeling nog genoeg vaart over hebt om de vluchtstrook te bereiken... En dan is er dus eigenlijk gewoon geen reet met die auto aan de hand, hè! Gewoon die K*T-computer die er simpelweg de brui aan geeft. ff een minuutje de accu los houden, opnieuw vastzetten en je kunt weer verder rijden. Leuk hoor, die moderne elektronische troep!
'k Zie hetzelfde gebeuren met de moderne TV's, en dan met name die LCD en plasma dingen. 't Zijn nix anders dan computers met een grote beeldplaat ervoor en ze noemen het "TV". Als je er andere software in zou zetten, kun je het ding net zo makkelijk laten denken dat het een fietsbel is! En juist vanwege dat het praktisch computers zijn, zie je er dezelfde ellende mee als PC's: software problemen!
't Is m'n dagelijks werk om TV's te repareren, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat er aan die moderne dingen gewoon geen lol te beleven valt, als monteur zijnde. Die dingen bestaan slechts uit 4 onderdelen: de kast, het beeldpaneel, het systeembord en de voeding. Punt. Meer is het gewoon niet. Veel meer plezier heb ik met het herstellen van de beeldbuis TV's. Ondanks dat het hart van zo'n ding vaak ook al een computertje is, zit er nog genoeg discrete elektronica in waar je nog lekker aan kunt knutselen en "ouderwets" foutzoeken.
Het nadeel dat ik zie in moderne elektronica (chippies): 't moet steeds kleiner, 't moet steeds meer kunnen en eigenlijk mag 't nog nauwelijks iets kosten ook. Geen wonder dat 't inmiddels verworden is tot wegpleur-kwaliteit. 't Verbaast me eigenlijk steeds meer dat 't nog zo vaak goed gaat.
Is het leven nou eigenlijk wel makkelijker geworden door alle elektronische apparaten en met name de computer? Absoluut niet! Onderling wedijveren om wie het mooiste, meest kunnende, uitgebreidste, enz. heeft is explosief toegenomen. En zelfs als er iemand vermoord wordt om z'n MP3-speler (goddomme!
), zijn er maar slechts enkelingen die zich daardoor gaan afvragen... waar gaat dit naartoe? Het resultaat van de computer in de maatschappij (zoals ik dat zie): de (relationele en fysieke) afstand tussen mensen is groter geworden, je kunt niet eens meer aan primaire levensbehoeften (voedsel) geraken als de stroom is uitgevallen: winkels blijven gesloten, omdat het kassa-systeem niet werkt. Mensen raken bijna in paniek als ze 's avonds thuis zitten, apathisch naar de TV kijkend, en de stroom valt uit! Grote paniek! Wat nu! Geen TV meer! Waar is de tijd dat men gewoon als gezin rond de tafel zat en gezinsspelen deed? Of gewoon bij buren / vrienden / kennissen op bezoek ging? De afhankelijkheid van elektriciteit is ronduit belachelijk. Deze vorm van gemakszucht gaat zich uiteindelijk gegarandeerd tegen ons keren! Moet je je maar eens afvragen wat er gebeurt als er een terroristische aanslag wordt gepleegd. Nee, niet op Den Haag, ook niet op Schiphol, maar op de elektriciteitscentrales in NL. Simpele gevolg is wekenlang geen elektriciteit. In heel NL! Niets, maar dan ook echt NIETS is er op voorzien dat dat kan gebeuren. En als het gebeurt: chaos. Niet alleen omdat winkels gesloten blijven, omdat de kassa's niet meer werken, maar ook omdat het waterleidingbedrijf niet meer functioneert. Stromend water? Ook niet meer dus! Alles (en iedereen) is TE afhankelijk van elektriciteit!
M'goe, 't is naar mijn idee vooral door de competitiedrang (meer / beter / groter / ... willen dan een ander) waardoor die elektronische zooi steeds meer wegwerp prul is geworden. Waarom zou een fabrikant moeite doen om een duurzaam product te ontwikkelen en bouwen, als het toch door de consument in (te) korte tijd wordt afgedankt? Beetje vicueuze circel, als je 't mij vraagt.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Op 15 november 2006 19:40:21 schreef MNM(tm):
En kijk eens naar de auto-industrie? Hele auto's zij ntegenwoordig gereduceerd tot rijdende computers. álles moet zo nodig elektronisch. Grenzeloze flauwekul, zeg ik dan. Te beginnen met elektrische portierruiten: 't zal je gebeuren dat je met je auto te water raakt. Ben ik blij dan mijn autootje nog gewoon een slinger heeft om het raam naar beneden te draaien! Die elektrische zooi laat het namelijk METEEN afweten! Zit je toch ff opgesloten in je ingeblikte computer met stuurwiel!
Trouwens, 'k zie ze nog regelmatig op de vluchtstrook van de snelweg staan: die "betrouwbare" VW Golfjes 5. Fijn, die boordcomputers. Rij je rustig met een gangetje van 120km/u over de snelweg... Valt het ding gewoon spontaan stil. Weg stuurbekrachtiging... Hopen dat je met op tijd intrappen van de koppeling nog genoeg vaart over hebt om de vluchtstrook te bereiken... En dan is er dus eigenlijk gewoon geen reet met die auto aan de hand, hè! Gewoon die K*T-computer die er simpelweg de brui aan geeft. ff een minuutje de accu los houden, opnieuw vastzetten en je kunt weer verder rijden. Leuk hoor, die moderne elektronische troep!
Een vriend van mij is zelfstandig en rijdt veel met de vrachtwagen. Een DAF. Tis een rijdend salon, maar al enkele keren wou dat ding niet starten en knipperde een onbegrijpbare foutmelding op het display.
Kontakt terug afzetten, even wachten en daarna start hij terug en is er blijkbaar niets aan de hand geweest.
Kan mij wel inbeelden dat er eigenlijk te veel elektronica in zit, dat dan nog eens meer gevoelig is en minder robuust. Volgens mij moet dit met veel minder kunnen ook.
Op 15 november 2006 19:54:50 schreef Antoine:
@MNM: Amen!
Idem!
Op 15 november 2006 19:40:21 schreef MNM(tm):
[...]
(goddomme!), .
even rustig aub, er zijn nog altijd mensen die deze taal liever niet zien, ook op dit forum. laten we het zelf ook netjes houden, en nee ik ben wat dit betreft zelf ook echt niet heilig. maar je gaf aan waar de tijd gebleven is dat we naar de buren gingen of spelletjes doen. ik denk dat een van de fouten van de meeste mensen is dat men elkaar niet lief heeft, wat dit betreft kunnen we de komende verkiezingen het beste SGP stemmen deze willen (ook hun maken hun fouten) naar de hand van de bijbel regeren en daar staat dat we God lief moeten hebben boven alles en onze naasten (alle mensen!) als ons zelf.
De meeste zullen wel denken wat dat met dit topic te maken heeft. maar als we dat zouden doen zouden we ook niet meer die bergen afval maken omdat we weten dat andere ( en later mischien wijzelf) daar last van krijgen.
een interresant onderwerp, maar een ding mis ik eigenlijk nog: een concrete aanpak van dit probleem. hebben jullie goeden ideeen?
Anoniem
Op 15 november 2006 19:22:58 schreef Henry S.:
[...]
@recycling: Mag ik je oude?
[...]
Marketing natuurlijk...
Helaas, bij ons bedrijf is het al even erg als in't containerpark.
Alle verouderd of versleten techisch materiaal wordt naar het hoofdmagazijn vervoerd en daar door het "waistmanagement" gesorteerd en aan een sloopbedrijf doorverkocht voor vernietiging. Gezien ze er nog wat centen voor krijgen (een spectrumanalyser zal algauw een euro opbrengen), wordt meenemen als diefstal beschouwd. Ergens te begrijpen, anders zouden de technici er algauw een tweedehandszaakje in beginnen en dan zijn de mensen van de administratie jaloers want die hebben niks.
Eén ding wordt vergeten, technische personen die ook in hun vrije tijd met techniek bezig zijn, zijn meestal véél beter onderlegd dan degene die van 9 tot 5 werken en gedaan.
Maar daar heeft de baas geen oren naar.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
in de toekomst zal het wrs ng mogelijk zijn een blue screen in je auto te krijgen(en dan wil ik de gevolgen niet weten), want als dat eenmaal onder windows zal draaien 
Mijn auto een anderhalf jaar geleden....
Contact aan, proberen te starten
Dood
Piep-piep-piep-piep
"Check Engine"
Toerenteller wijst naar de drie
Garage gebeld...
Contact aan
Wat gemorrel met de richtingaanwijzer hendel
Auto start
Nooit geen gezeik meer gehad...
Leuk zo'n motor management 
Wat betreft "waistmanagement" bij ons op de zaak. De spullen blijven even staan totdat iedereen de kans heeft gehad, staat het er na een week of zo nog, dan gaat het pas echt weg. Goed punt vind ik.
[Bericht gewijzigd door Antoine op ]