Aan de condensator zit een lang en een kort draadje. Is het lange draadje de +? En bij de transistor is de platte kant van de transistor dan ook de streep in het symbool?

Alvast bedankt

Schema goed bekijken, door die weerstanden loopt nagenoeg geen stroom.

Alleen elco's (C1 dus) hebben een + en -, en dat staat op de behuizing.

Voor de transistor moet je altijd de datasheet raadplegen als je geen aansluitgegevens hebt, de platte kant is niet de streep.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Oke bedankt. En een triac maakt dat nog uit hoe de buitenste pennen zitten? De middelste is toch de stuurpen?

Maakt zeker uit, zie weer de datasheet, aansluitingen verschillen per type!
Daarbij komt nog dat de MT2 (ofwel A2 genoemd) aansluiting standaard in het schema de aansluiting het dichts bij de gate is.

Maar het is toch wisselspanning in mijn geval?
Dan heb je toch geen plus en min? Alleen het is belangrijk welke de stuurpin is, toch?

Bij de datasheet staat pin 1 MT1, pin 2 MT2 en pin 3 G.
En er onder staat: Pin 2 is in electrical contact with the mounting base. (dus met de nul volgens mij). Maar de rest zegt me niks. Waarvoor staat MT1 en G? @Henry S. heeft er wat over gezegd, maar dat snap ik ook nog niet helemaal.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]

Dat MT2 aan de behuizing zit is toeval, draai de stekker om er staat de volle 230V op.

Wat je niet door hebt is dat een triac regeert op het spanningsverschil tussen de gate en MT2!

http://www.circuitsonline.net/forum/view/43085/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Triac

http://www.solcon.nl/fn004789/thermostaat.GIF

Moet pin 3 dus na de IC en pin 2 moet onderaan (richting de condensator) en pin 1 moet na de belasting. Of is dit niet juist? maar als ik de stekker omdraai dan zit pin 2 en en pin 1 toch omgekeerd?

In dat schema (de volgende keer het wit even wegknippen met ACDSee of Ifranview) is MT2 bovenaan en MT1 onderaan. De triac triggert op het spanningsverschil tussen G en MT2.
Eigenlijk is het symbool verkeerdom geplaatst maar iemand die weet hoe een triac werkt ziet dat.

Praktijk: Pin 1 onderaan, pin2 bovenaan, en pin3 naar de pin4 van de optocoupler.

En nogmaals als je stekker omdraait geldt nog steeds het spanningsverschil tussen G en MT2!

Isoleer dus de behuizing van de triac tov metalen kastjes, koelplaatjes etc.

Dus de behuizingen sluit je aan de randaarde van de stekker? U heeft het over koelplaatjes maar wat zou er eventueel in de schakeling gekoelt moeten worden? De ic's?

Eventueel de triac, afhankelijk van de belasting.

Metalen behuizing in dit geval altijd aan de randaarde.
Of je neemt een kunststof behuizing. ;)

Oke de belasting is nog minder dan een halve ampere (100W) en hij kan volgens de datasheet 4 ampere hebben, dus ik neem aan dat je geen koeling nodig hebt toch?

Bedankt. Ik hoop van het weekend mn schakellingtje op het breadboard verder te maken.

Hallo,

Ik wil nu de K3020P aan het aansluiten en ik heb er de datasheet bij. Ik snap het wel bijna, alleen wat is bij pin 3 nc?

Bedankt
Corné

nc=not connected, niet aangesloten.

Net zo als in het schema.

Waarom zitten die pinnen er dan aan als je ze niet aan hoeft te sluiten?

Ik heb hem nu uitgetest. Alleen met LED blijft steeds branden terwijl ik de potmeter toch instel. Hij zou dan toch uitmoeten gaan? Wat zou het probleem dan kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]

Hallo,

Ik heb de thermostaat uitgetest, alleen het LEDje blijft branden. OOk al blaas ik tegen de NTC's en verander de weerstand van de potmeter. Wat kan hiermee aan de hand zijn? Alles nagekekene en het staat precies volgens het schema.

Foutje gemaakt?

Spanningen op pen 2 en 3 van de opamp veranderen wel?

Oh daar zou ik eens naar moeten kijken. Maar ik dacht dat misschien de omgevingstempratuur te laag was, omdat de auteur hem als broedmachine thermostaat gebruikt. Ik meet straks even en zet hem de broedmachine, waar ik de tempratuur hoger kan krijgen.

Nu doet hij het wel. Alleen ik moet het laatste deel van de schakeling nog maken. (220 V gedeelte). Kan ik daar niet gewoon een relais neerzetten in plaats van die K3020P (in serie met de LED)? En de NTC's kan ik die aan een draad doen, zodat de NTC's in de broedmachine hangen, en de printplaat ergens anders?

Bedankt

Iedereen hartstikke bedankt. Ik heb nu mn breadboardje in de broedmachine staan en de broedmachine aan. Hij is veel nauwkeurige dan mn oude thermostaat (digitaal), die kan ik op een interval van 1 Celsius zetten (In - uit schakelen). Met deze nieuwe thermostaat kan ik de schommeling kleiner maken, zodat de temperatuur constanter blijft. Ik moet het nog solderen en het 220 V gedeelte maken. Namens mij en de kippen:P bedankt. Moet ik nog een doosje eieren over de post naar jullie sturen?:P

Op 19 januari 2007 12:31:18 schreef Henry S.:

Wat je niet door hebt is dat een triac regeert op het spanningsverschil tussen de gate en MT2

dit is niet juist, de triac wordt opengestuurd door een spanning (of eigelijk een stroom) tussen T1 en gate.