Project af: Labvoeding

Hi:

Hier mijn nieuwe labvoeding:

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZR7JR7E7

Het is de voeding van Dec. ''82''
Hij is regelbaar van 0 t/m 30V
0 t/m 3 A
Verder heeft hij een sense uitgang en een gewone..
Niels

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Hugo Welther

Moderator

Ziet er netjes uit. Compliment! http://welther.nl/hugo/smilies/thumbsup.gif

Voordeel van zo'n transparante voorkant is dat je gewongen wordt om netjes te bouwen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Inderdaad, mooi gemaakt hoor. Ook mooi geetst printje.

Henry S.

Moderator

Netjes :) Maar had in http://www.circuitsonline.net/forum/view/43706 gemogen ;)

Dat topic is er speciaal voor, zodat niet iedereen zijn bouwseltopic opent.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dat doorzichtige heb ik niet eerder gezien, maar is wel apart. Je kunt gelijk het effect zien van als er iets doorbrand :P

Mooi gemaakt, maar welk schema heb je gebruikt? Ik heb namenlijk al heel lang wat onderdeelen liggen voor mijn labvoeding maar mis nog steeds de weerstandjes... What ever, ik ga je na-apen met mijn mat plexi voorkant ;) EN een beetje verlichting er in :P

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Anoniem

Ziet er verzorgd uit. Maar! er zijn toch voor voor ik dat natuurlijk kan zien op de fotos enkele flinke zonden gemaakt tegen goed vakmanschap. Als het aan de fotos of mijn ogen ligt, mijn excuses.

Ik zie dat de gelijkrichter rechtstreeks tegen de binnenkant van de multiplex kast is gevezen zonder koelelement. niet echt nodig, maar toch 5 Watt die aan de binnenkant gedissipeerd wordt.

Ik zie ook geen koelplaten
voor de eindtransistoren en die zijn wel hard nodig.Bij maximum stroom en minimum uitgangsspanning gaat een flink vermogen in warmte omgezet worden.

De kast is van warmteisolerend materiaal en potdicht. Dat gaat verhitten. Ik zou boven en onder een reeks verluchtingsgaten boren en zowiezo de koelplaat voor de transistoren op de buitenzijde bevestigen.
Je scheidt ook best de wisselspannigskant goed van de gelijkspannigskant. Dus geen transfo aan de ene kant van het bakje en dan hulptransfo's of een afvlakspoel en elco helemaal aan het andere einde met een pak draden die langsheen de elektronica lopen.
Ook oppassen dat je digitale paneelmetertjes goed ontkoppelt want die geven soms veel storing.

Ik zou ook zo veel mogelijk lange draden vermijden en de draden naar de voedingsklemmen torsen in verband met hf instraling. Een kleine elco van 100 µF 63V met een gewone condensator van 100nF parallel aan de uitgangsklemmen zou niet slecht zijn.

Ik ben ook voorstander van een dikke diode antiparallel op de uitgang, zodat een verkeerd gepolariseerde batterij die je even wilt laden je ganse voeding niet opblaast.
En tot slot, ik ben niet zo weg van plexiglas frontpaneeltjes. Voor een beginnend technicus is het leuk dat je je verwezenlijkingen kunt showen. Maar mijn ervaring is dat je labuitrusting een zo eenvoudig mogelijke aanblik moet hebben. Als je naderhand ingewikkelde proefopstellingen maakt is het al complex genoeg zonder dat je ogen nog onnodig verward worden door overmatig veel draden van je apparatuur en al te veel knopjes. Je moet je op je werk kunnen concentreren, je apparatuur moet een verlengstuk van je zintuigen worden, en niet ze prikkelen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 19 januari 2007 22:41:07

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Koelprofiel zit op de achterkant! :D
Het schema komt uit de elektuur van 1982 het december nummer.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 19 januari 2007 22:35:12 schreef grotedikken:
Ik ben ook voorstander van een dikke diode antiparallel op de uitgang, zodat een verkeerd gepolariseerde batterij die je even wilt laden je ganse voeding niet opblaast.

Bedankt voor de tip! Hoe dik moet hij zijn (minimaal 3A lijkt me)? Dan doe ik er een in mijn labvoeding :)

Op 19 januari 2007 22:35:12 schreef grotedikken:
En tot slot, ik ben niet zo weg van plexiglas frontpaneeltjes. Voor een beginnend technicus is het leuk dat je je verwezenlijkingen kunt showen. Maar mijn ervaring is dat je labuitrusting een zo eenvoudig mogelijke aanblik moet hebben. Als je naderhand ingewikkelde proefopstellingen maakt is het al complex genoeg zonder dat je ogen nog onnodig verward worden door overmatig veel draden van je apparatuur en al te veel knopjes. Je moet je op je werk kunnen concentreren, je apparatuur moet een verlengstuk van je zintuigen worden, en niet ze prikkelen.

Als je er een tijdje mee werkt dan is het niet meer interessand omdat he hem dan al kent... What ever, het maakt mij niet zo veel uit :P..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Anoniem

Op 19 januari 2007 22:43:53 schreef Nieko:
[...]
Bedankt voor de tip! Hoe dik moet hij zijn (minimaal 3A lijkt me)? Dan doe ik er een in mijn labvoeding :)

[...]
Als je er een tijdje mee werkt dan is het niet meer interessand omdat he hem dan al kent... What ever, het maakt mij niet zo veel uit :P..

Zo, de koelplaat is aan de buitenzijde, dat kon ik niet op de foto zien. Goed zo.
Maar boor toch maar een twintigtal nette gaatjes van 8-10mm boven en onder in je kast.
De transfo en de elektronica geeft ook wat warmte af. Uit ervaring weet ik dat de levensduur van elektronica omgekeerd evenredig is met de temperatuur. En reken maar dat ie juist in een potdicht houten kastje snel zal oplopen, en het wordt ooit nog weleens zomer.
En niet te vergeten de aarde warmt ook steeds sneller op :-)

Ik zou idd een 3A diode nemen of zelfs zo'n low-kost 6A diode.

Sorry voor de opmerking over je plexiglas paneel, het is best wel leuk, maar ikzelf werk in een lab en daar heerst momenteel de clean-desk policy. De huidige trend is geen zichtbare complexiteit. Hardware is "out".

Je mag van de baas alleen nog maar een grote kraaknette witte tafel zien met daarop een Portable PC , draadloos ingelogd. Verder het testobject en verder alleen de noodzakelijke connecties via USB of ethernet en coax.
Niet helemaal mijn stijl.
Moest hij bij mij thuis komen kreeg ie een rolberoerte, en ik breek ooit nog wel eens mijn nek:-)

Ach ja..
Dit had ik voorhanden dus dan ga ik niet weer speciaal matriaal kopen..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 19 januari 2007 23:09:20 schreef Technojunk:
Ach ja..
Dit had ik voorhanden dus dan ga ik niet weer speciaal matriaal kopen..

heb je groot gelijk in, recycleren die handel dus

vind het heel geslaagd, alleen kan mss de doorzichtige front soms voor verwarring zorgen...

ook was een led display ipv lcd display handiger geweest, aleja, dan geeft het licht, en zie je het makkelijk vind ik zelf...
maar verder: dikke proficiat

Niels, goed gedaan man.
Je avatar zegt: "ik ben nog maar 12, dus ik snap nog niet alles". Maar ondertussen heb je het 'm toch maar mooi geflikt!:) M'n complimenten.

Als je dat doorzichtig frontpaneel ooit beu wordt, ga je er langs de binnenkant gewoon met de spuitbus over. Wel eerst de componenter er af, natuurlijk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@grote dikken: sorry, maar volgensmij ligt het toch aan jou. wanneer je op foto 10 kijkt zie je daar volgensmij toch de ribben van een koelplaat. en op foto 9 is het ook zichtbaar. koelplaat op de achterkant dus. ik kan niet zien of de gelijkrichter er ook op zit. maar dat is volgensmij een tamelijk zwaar model en kan het dus wel aan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik had geen gelijkrichter die er eigenlijk op zou moeten!
Dus heb ik maar een zwaarder model gepakt,
Deze gewoon op de achterkant geschroeft.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Sine

Moderator

Een zwaarder model wordt even warm ... een stukje koelplaat of het ding op de achterste koelplaat erbij schroeven is geen slecht idee.

Op 19 januari 2007 23:03:35 schreef grotedikken:
Sorry voor de opmerking over je plexiglas paneel, het is best wel leuk, maar ikzelf werk in een lab en daar heerst momenteel de clean-desk policy. De huidige trend is geen zichtbare complexiteit. Hardware is "out".

Je mag van de baas alleen nog maar een grote kraaknette witte tafel zien met daarop een Portable PC , draadloos ingelogd. Verder het testobject en verder alleen de noodzakelijke connecties via USB of ethernet en coax.
Niet helemaal mijn stijl.
Moest hij bij mij thuis komen kreeg ie een rolberoerte, en ik breek ooit nog wel eens mijn nek:-)

Jah maar dit is maar hobby hé, en geen professioneel lab :P.. Bij bijna ieder project van mij zit wel een led, dus ook bij deze :).. Ik ben verder nog vanplan om SMD leds aan de zijkant van de LCD pannels te plaatsen (dezelfde als Technojunk hier heeft).. Die gaan functioneeren als background verlichting, de kleuren worden rood en blauw, welke waar komt weet ik nog niet.. Ik denk rood voor de stroom meter en blauw voor de spanningsmeter :).. BTW, gaat dat wel lukken als achtergrond verlichting?

Trouwens, zijn 2 1N5404's (3A) parallel of serie ook goed (die dan anitparallel over de uitgang)? Deze heb ik hier toevallig nog 2 liggen namenlijk :p

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P