Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Op 28 februari 2007 15:47:32 schreef Frithjof Sterrenburg:
@fred101: "even opruimen" is niet zo simpel als je geen draaibank hebt, tapse ruimer werkt niet, de bus is van messing. Ik heb nog wel een aantal balldrives met een gat van 6,2 mm, misschien dat die het worden.

Ik heb een draaibank en freesbank. Horlogemakers model speciaal voor klein werk. Maar ik weet niet of je een beetje in de buurt woont. Anders op sturen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

of op (Z)weetvoetjes methode: volstoppen met papier, en daarna met geweld de vertraging erop rammen. (van het papier een kokertje rollen in het gat, en daarna de condensator erin). Dat werkt heel behoorlijk. Of alles vastzetten, en daarna met een paar drupjes kaarsvet het netjes vastdoen. Asje van de astemcondensator ene beetje verwarmen dat het er goed tussensmelt.
Vroeger ook wel eens een klont plastic er rond het asje 'gesoldeerd'. Leverde ook een goede verbinding op.

speling op een vertraging is inderdaad ERG vervelend, de vertraging van de afstemC van mijn eenkringer heeft er veel last van.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Ik begreep dat zijn asje dikker was en niet te dun, ik heb een 15ton pers, daarmee zal het best lukken om die twee tot een te maken maar of hij daarna nog lekker draait weet ik niet ;-)

Zweetvoetje, je kan ook gewoon een busje maken van latoenkoper of kunstof. Gaatje boren in het staafje kunstof (of een oude stift of wat dan ook) zo dik als asje, dan in boormachine en met schuurpapiertje of vijl de boel op de buitenmaat slijpen. Of even de waal oversteken :-)

Maar dat laatste kan eigenlijk niet want dat gereedschap wordt normaal gebruikt voor hele foute auto's :-) :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

:)

gaatje uitboren met een 6.5mm boortje, gaat mooi met een kolomboor. Daarna weer opvullen met andere zooi. Of evt. twee/drie inkepingen zagen in dat vertragingsding, zodat het wat naar buiten kan buigen.

Of gewoon dat asje een stukje afvijlen. Moet ook goed lukken.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@allemaal: typisch eenkringerwerk, een 15 tons pers, asje een beetje smelten (messing, dus), de Waal oversteken...

Ik heb het toch maar iets anders gedaan, het moet ook echt goed centrisch zijn anders gaat het wringen. Recept: zware houten wasknijper, de halfronde binnenkant van de bekken bekleden met waterproof schuurpapier, asje erin en klemmend ronddraaiend schuren. Het zal je verbazen hoelang het duurt om 0,1 mm weg te krijgen, maar hij past nu zuigend...

De Grote Hellehond Zelve.

Zuigend en centrisch? Dan heb je geluk gehad!

/Off topic
Ik heb mijn Butler teruggevonden, zal het harmonica experiment uitvoeren. Ben benieuwd.

@Rd12tf: nee knul, geen geluk, gewoon de Hand van de Meester, in alle bescheidenheid :-)
Laat me weten hoe het Butler experiment verloopt!

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op vrijdag 2 maart 2007 09:27:40

Dat zou ik ook gezegd hebben, indien succesvol! Bij mislukking kan je dan altijd nog de wasknijper de schuld geven...

Henry S.

Moderator

Jaaaaaaa! M'n perro mejicano is geboren, een fluitende puppie. :)
Alleen heb ik 2 kunststof potjes vermoerd, zometeen nieuwe halen want de regeling is nu nog beroerd.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Mooi Henry! Alle spoelen in gebruik?

Henry S.

Moderator

Nr3. moet nog, ik heb zolang de antenne via een c'tje op de detectiekring.

Maar nu eerst potmeters vervangen :( Superlijm was geen goed idee...

Ha ha! Ja dat ken ik, troep is het!

Henry S.

Moderator

Ja, en niet eens vastgeplakt maar lijm op de koolbaan, alsof de potjes uit een antieke radio komen.

LOL: Het eerste wat ik hoorde toen ik de set weer aanzette was een piraatje net boven 1602kHz. :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 2 maart 2007 17:44:17

Henry S.

Moderator

Kijk maar even mee:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/audion3.jpg

Van links naar rechts, antennekring, detectiekring en meekoppelingsspoel.

De koppeling tussen antenne en detectie is heel licht, als de antennekring niet goed afgestemd is ontvang je nagenoeg niks.
De afstemming is een stuk scherper dan met de antenne via 33pF op de detectiekring. Daarmee kreeg ik gisteravond, met de twee spoelen, ineens last van DRM uit het Vatikaan (1530kHz) terwijl ik naar Radio Seagull (1602kHz) luisterde. Daarvoor had ik al interferentie van de zender in AM maar met DRM hoor je gewoon een bak ruis en was weinig van Seagull meer te vernemen. Toen heb ik maar afgestemd op Big L Radio London(1395kHz), ook prima te ontvangen.

Ik ben nog met het afstembereik aan het rommelen, komt 'krekt', maar de eerste resultaten zijn hoopgevend.

Potmetertjes dit keer maar via een printje, regeling is nu prima met 5+1k in serie met de meekoppelingsspoel, via 100pF verbonden met de anode van de detector.

Volgende stappen: Aarde, de ongeaarde scoop is nu de tegencapaciteit, dat kan beter. En meer audio, even wat penthodes opgraven.

Dit was dus bedoelt als een vingeroefening voor het rommelen met buisjes, een RIAA versterker is het eerste einddoel, maar het loopt weer eens uit. :P

Begint vorm aan te nemen, Henry. Zelfde afstanden voor de spoelen, als die we gezien hebben op het NAT?

Ik heb geen "aarde" nodig (heb ik een tuin vol ...) daar ik mijn G5RV gebruik, zonder tuner overigens.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 3 maart 2007 13:35:48

rob007

Yarr, Matey!

Zie net voor ik DIT stukje plaatst je bouw werk @Henry!
LEUK MAN!
Kan dit ook op KG? Bedoel natuurlijk 6300kHz!

Het verhaaltje van robbie en zijn 0V1.

Hallo allemaal!
Nou ik heb de 0V1 gisteren even aan gehad weer.
Na dat het buisje weer waker gegloeid is kwam ook het ontvangertje weer direct tot leven,
Ik had hem na 5uur aan dus kreeg direct buitenlandse spam over me heen.
Arabisch en Turks niet echt knal hard maar na dat ik het modulatie trafootje
(over het woord TRAFOOTJE kregen we hier nog een discussie, het woord bestaat NIET!)
Er weer tussen had gezet werd het hard genoeg.
jammer want we doen het liever zonder die trafo natuurlijk!
Daar nu over een vraagje?
http://members.lycos.nl/surftowesley/schemaboek/displayimage.php?album…
je ziet op het schema de koptelefoon staan, als je nu daar een plug voor zou plaatsen
en je steekt de koptelefoon in die plug wel of niet tijdens ingeschakelde voeding.
Neem ik aan dat je kortstondig sluiting maakt,
ik bedoel tijdens het insteken van de koptelefoonplug!
Tussen anode en plus voeding, hoe erg is dit? Ik hoop dat het begrepen word?
Ik denk niet erg voor de schakeling, maar ook niet voor de koptelefoon?
Iets anders ook nog.
Ik heb natuurlijk mijn 0V1 zo ge maakt dat ie van 6600 tot ongeveer 6000kHz loopt.
Maar je kunt best merken dat ie een punt heeft waar ie iets gevoeliger is.
Kan een van jullie misschien vertellen hoe je het gevoeligste punt ietsje verschuift?
Liefst zonder de spoel te wijzigen natuurlijk?

Voor beginnende radio/zender bouwers!
Hoe goed of je kunt merken als je de aarde er aan vast zet ja of nee,
Het zou eigenlijk verplicht moeten zijn om hiermee te experimenteren!
Bijvoorbeeld met de 230~ aarde of zeker ook een eigen gemaakte aarde.
Ik heb ook mijn eigen gemaakte aarde met een 2200pF Ctje er tussen op gezet.
Bijna alles wat je met dit ontvangertje doet heeft invloed op de ontvangst!
Nu heb ik hem niet helemaal volgens de regeltjes gebouwd
omdat ik bijna alles experimenteel in elkaar flanst,
MAAR de 0V1 Tis een ERG LEUK ontvangertje!

(moet alleen nog ff kijken of ik er piraatjes mee kan ontvangen! Zou ik bijna vergeten!)

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Op 3 maart 2007 13:34:35 schreef Rd12tf:
Begint vorm aan te nemen, Henry. Zelfde afstanden voor de spoelen, als die we gezien hebben op het NAT?

Dacht ik wel, 10 en 5cm.

@Rob: Of dit op 6300 werkt weet ik niet, ik denk dat draadlengtes dan mee gaan spelen. Maar de spoelen zijn een stuk kleiner en de afstand tussen de spoelen wordt ook een stuk kleiner, dus wie weet. Durf jij de uitdaging aan? :)
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Drehko-Stefan-Radio/Radio.…

Eerst te proberen als rechtuit, 1 spoel, dan de 2 spoel erbij voor de meekoppeling en als laatste de antennespoel. Zo heb ik het ook maargedaan omdat ik niet zo zeker van m'n spoelen was.

Hoezo trafootje bestaat niet, het is het verkleinwoord van trafo...

Je overbrugt met je stekker idd kort even de anodeweerstand, kan geen kwaad R7 is er ook nog, maar niet er half in laten zitten.

Gevoeligheid wijzigen... Goede vraag...

Aarde: Zonder lijntje naar de scoop toe wordt m'n radiootje gevoelig voor m'n handen en kan ik met handbewegingen de hond temmen. :P
Met een aarddraadje naar de scoop toe is het over.

Had ik ook, toen ik nog geen hondenventiel had en 13m draad + UnUn als antenne gebruikte, aarde (CV radiator) was verplicht. Met ventiel werd het Theremin-effect al een stuk minder, aarde nog nodig omdat ik dan meer signaal op de hoofdtelefoon kreeg. Met de G5RV brullen de stations er uit! Handeffect is verdwenen. En met of zonder aarde maakt geen verschil.

rob007

Yarr, Matey!

Nou niet voor het een of ander maar volgens mij
schellen deze schema's niet veel van elkaar!
Ja er zit verschil in maar veel is het niet als je zo eens kijkt.
Volgens mij is de site bouwer gewoon aan de rommel
geweest met een 0V1 en is dit er uit gekommen!

TRAFOOTJE was geen goed Nederlands woord zegt mijn vrouw en ook mijn zoon!
Ik zelf ben super dislect en durf daar dus ook geen weerwoord aan te geven.
DISLECT doet WORD bij mij trouwens ook niet herkennen,
Dus rood onderstreept (zucht) hihihi

Bij mij valt het gelukkig mee met eventuele honden in mijn ontvangertje!

Wat gebuurt er bij jou als je die C6 farieert?
Want dat is bij mij een afstem C in de 0V1 je moet ze eens vergelijken die schema's,
Echt wel het zijn twee zusjes van elkaar!

Koptelefoonplug:
Ja nou dan test ik het even en gooi dan het trafootje er uit!
Ik wil gewoon dat als er anderen zijn die het schema na willen maken ze niet stuiten
Op een trafo die moeilijk verkrijgbaar is, ideetjes hier voor zijn welkom.
Zelf dacht ik misschien nog een buisje voor het geluid er bij
En dan bedoel ik als optie om dit er later bij te zetten.
Want een ietsje meer volume (met gedacht naar de spieker) is denk ik wel welkom.
Wel te bedenken weer zonder trafo!!!

Geen idee over het verschuiven gevoeligheid?
Waar heeft dit mee te maken? (Q)Spoel, buis, Ctjes, antenne???

Ja die aarde weet best veel denk ik (natuurlijk antenne niet te vergeten!)
Aarde direct goede ontvangst aarde via Ctje 2200pF aan de min
Werd alles een soort smal bandiger soort van zijband effect kreeg ik dan
(als ik het zo mag tikken hoor) ik moet er nog ff mee experimenteren.
Het verschil was echt wel duidelijk!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Ja, het zijn eigenlijk zusjes :P
M'n C6 zit er om de HF te dempen, en volgens mij moet je met jouw 0V1 ook hondjes krijgen.

Als je tegen het genereren zit neemt de ontvangst juist sterk toe, het effect wat je hoorde zonder aarde

Ik ga ook wat meer geluid maken, maar wel met trafootje! ;)

En stuur vrouw en zoon maar naar school ;)

@Rd12tf: Theremin-effect! Ja zo kan je het echt wel noemen. :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 maart 2007 19:29:31 schreef rob007:
Volgens mij is de site bouwer gewoon aan de rommel
geweest met een 0V1 en is dit er uit gekommen!

Dat schema is de UN-33 "0-V-1" (Muiderkring, no. 10, 1954). Hij staat ook in "Jongens Radio" en in "Hoe word ik zendamateur".
Hij blijft leuk, jammer dat de bronvermelding ontbreekt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Even over taal: het zou eigenlijk (volgens de enige spelling welke ik wens te erkennen...) "trafo'tje" moetenzijn. En wat de spellingscontrole in WORD betreft: er is niets weerzinwekkenders te bedenken. Er zat kennelijk een demente krankzinnige achter de computer bij Microsoft (zoals meestal bij deze firma) want er komen de meest vreselijke blunders uit. Maar je zou eens inplaats van "dislect" het woord "dyslectisch" kunnen proberen. Dit is overigens allemaal niet zo erg serieus, hoor :-).
Dat gedoe met aarde is altijd zorgelijk. De waterleiding zou goed zijn, de aarde van het net mag beslist niet zeggen sommigen, anderen doen het rustig, ik kan me een fietsradio uit Radio Bulletin herinneren en die had geen aarde :-) en ik kan me van vroeger herinneren dat het geen pest uitmaakte. Dus wég met de theorie en gewoon kijken wat er gebeurt...
@Henry S.: dit begint op de opstellingen te lijken die je op plaatjes van CERN ziet...

pff, het bloed helemaal dood hier als ik stop met posten :'(
Maar ik heb ff geen beschikking over internet, da's alleen op de universiteit...

@frithjof: Ook vervelend als je Jan-Eric heet, dan wordt je naam veranderd in 'jankerig'

@Henry: da's meer uiterlik vertoon dan dat het ook echt nodig is. Met de tijd die daarin is gestoken heb je ook een prachtige super ontworpen en gebouwd hebben op breadboard.

Misschien moet ik zelf ook eens een hondenventiel gebruiken op mijn eenkringer. Ik krijg maximaal 3 woorden SSB achter elkaar op de goede toon, en daarna is ie alweer verlopen.
Hoe voordelig is batterijvoeding (2*AA) eigenlijk? Want misschien zit daar ook wel een deel van de instabiliteit...

Nouja, nog veel experimenteerplezier toegewenst...

@Frithjof: het verschil tussen wel of geen aarde is klein, maar dat is denk ik ook vaak omdat je netvoeding gebruikt, en je het al aard via de trafo-capaciteiten. Je zou eens moeten kijken hoe het met batterijvoeding gaat. Misschien is er veel verscil...
Ik weet wel dat het met een AM-bug (800kHz) een enorm verschil maakte of ik het op batterijen of op een voeding zette. En in principe zou voor een ontvanger natuurlijk hetzelfde moeten gelden.

Henry S.

Moderator

Op 7 maart 2007 12:26:59 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
@Henry: da's meer uiterlik vertoon dan dat het ook echt nodig is. Met de tijd die daarin is gestoken heb je ook een prachtige super ontworpen en gebouwd hebben op breadboard.

Dus? Wat is de charme daar van?
-Dit is de induktieve manier, dus spoelen staan vast.
-De tijd zit in de spoelen, de opbouw is twee tellen werk.
-Dit zaakje is in een paar tellen op te pakken en weer werkend neer te zetten

En dat laatste is belangrijk voor mij omdat ik 1001 projekten heb, het zwikje staat nu even op de scoop tot ik weer een gaatje heb.

@(Z)weetvoetje: Bovendien hangt de netvoeding (en dus alle spul dat ik eraan hang) bij mij ook aan de randaarde van het net! De tijdelijke windstilte op dit stormachtige forum is misschien omdat iedereen verzenuwd aan het bouwen is? Ik in elk geval wel, puur mechanisch. Heb nu ontdekt dat ik litzedraad moet gaan aanpakken, de draad van het ferrietspoeltje dat ik heb is half kapot...
@Henry S.: "Dit zaakje is in een paar tellen op te pakken en weer werkend neer te zetten" : da's dan mooi voor een "vluchtradio" bij weeralarm enzo... Overigens zou ik me niks aantrekken van (Z)weetvoetje als ik jou was, de tijd die die knul aan een niet-verlopende SSB detector heeft besteed zou vast voldoende zijn geweest voor de bouw van een ruimtesonde naar Aldebaran of zo :-)
@ALLEMAAL: KAN IK IEMAND GELUKKIG MAKEN MET EEN PHILIPS PP11 SPOELTJE, EEN CONCURRENT VAN DE 402N ? IK VOND ER EEN.

Dit topic is gesloten