Kijk maar even mee:
Van links naar rechts, antennekring, detectiekring en meekoppelingsspoel.
De koppeling tussen antenne en detectie is heel licht, als de antennekring niet goed afgestemd is ontvang je nagenoeg niks.
De afstemming is een stuk scherper dan met de antenne via 33pF op de detectiekring. Daarmee kreeg ik gisteravond, met de twee spoelen, ineens last van DRM uit het Vatikaan (1530kHz) terwijl ik naar Radio Seagull (1602kHz) luisterde. Daarvoor had ik al interferentie van de zender in AM maar met DRM hoor je gewoon een bak ruis en was weinig van Seagull meer te vernemen. Toen heb ik maar afgestemd op Big L Radio London(1395kHz), ook prima te ontvangen.
Ik ben nog met het afstembereik aan het rommelen, komt 'krekt', maar de eerste resultaten zijn hoopgevend.
Potmetertjes dit keer maar via een printje, regeling is nu prima met 5+1k in serie met de meekoppelingsspoel, via 100pF verbonden met de anode van de detector.
Volgende stappen: Aarde, de ongeaarde scoop is nu de tegencapaciteit, dat kan beter. En meer audio, even wat penthodes opgraven.
Dit was dus bedoelt als een vingeroefening voor het rommelen met buisjes, een RIAA versterker is het eerste einddoel, maar het loopt weer eens uit.