Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

(Z)weetvoetje woont toch op Aldebaran?
Leuke spoeltjes Frithjof, ik heb er ook een aantal, die rijpen nog voor een nieuw project! Misschien één van de jonkies er een plezier mee doen, zij kennen de 402 spoel ook niet. De huidige prijzen van die 402 wil je niet horen!

Ik ben met Opruimen bezig (let op de hoofdletter!) want ik had nog 45 cm2 werkruimte en dat is niet veel als je een Mexicaanse Hond bouwt.

@Henry
Het is juist goed om veel aandacht aan de spoelen te besteden, het is 98% van je éénkringer!

@Rd12tf: ik dacht dat (Z)weetvoetje van Betelgeuze af kwam, je weet wel, daar hebben ze allemaal een hoge I/Q.
Ik ben overigens de aansluitingen van de PP11 kwijt, heb jij die nog? Aangezien Henry S. 3 (DRIE!!) MONSTERSPOELEN in zijn hondje heeft zitten, maken die volgens jouw becijfering 294% van zijn "één"kringer uit...

De Grote Hellehond Zelve.

Betelgeuze zeg je? Ja! Dat moet dan wel en wat moet de snaak zich dan vervelen hier, hij zal wel straf hebben!
Aansluitingen van de PP11 heb ik voor je, ik zal morgen het papiertje scannen en het bestand naar je mailen.

Gevonden! Een scan van het originele aansluitschema krijg je alsnog!

http://www.pa3esy.nl/zelfbouw/PP11/theekistontvanger.jpg
http://www.pa3esy.nl/zelfbouw/PP11/theekist_body.html

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 8 maart 2007 16:03:59

@RD12tf: geweldige kerel ben je. Hoeveel microvolt zou die DF96 met zijn Rg2 en Ra van 2,2 MegOhm wel niet op zijn anode en schermrooster krijgen??
En ja, (Z)weetvoetje is door de Hooge Raad van Betelgeuze veroordeeld zijn leven hier tussen de Neanderthalers te slijten. Hij werd betrapt op illegale export van kwantenstraling naar Jomanda...

Ah, Jomanda, de Schrik (piraat) van de Andromeda nevel ...
En, ja, die buis staat wel heel zuinig ingesteld.

rob007

Yarr, Matey!

@Allemaal.
Ik ben misschien wat laat met reactie maar heb un paar keer aan het overwerken geweest.
Hondjesfluit:
Hondjesfluit, theremin (hand effect) het valt wat dat betreft hier wel mee,
Ik heb dat effect wel eens erger gehad (wat ik er van herinner!)
Maar ja ik kan hem wel naar het randje draaien hoor dat wel!

@Henry
Is er dan geen schema van zonder trafo'tje(trafo)?
Een klein versterkertje, misschien met ECC of EL ECL

@Firthjof

Trafo'tje Ik heb ze het laten lezen! Ze zegt dat ze het zal gaan uitzoeken!
Ze is het er nog niet mee eens (ze is wel blond!)
Alleen ik frees dat ze niet dom is, (we gaan er nog van horen zegt ze!)
Ja het woord dyslectisch klopt!
Dat ben ik dus en ik ben word en leesblind dat kan er ook nog wel bij!
Maar Albert Einstein was dat ook allemaal,
En dan moet je je voorstellen dat ik veel slimmer als hem ben!
Om maar een voorbeeld te geven ik leef en hij niet,
nou dan ben je toch dom vind je niet? Je kunt beter leven!:-)

Aarde, of geen aarde, dat is de vraag!

Toch merk ik best veel verschil hoor!

@FET
Ja de boekjes zijn ook leuk!
Wat bedoel je met de bronvermelding?
Jammer dat dit soort van boekjes uitsterft een leuk verhaaltje er bij
En een tekeningetje hoe het in elkaar zit vroeger had je meer van zulke boekjes.
Kom je op de vroegere elektuur elex radiobuletin en transistor schakelingen deel 1 en2 enz. en miniatuurspionen deel 1, 2, 3, enz

Ook leuk! De Theekist ontvanger!
Ziet er leuk uit hoor!
Neem aan ook weer voor MG?

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dyslectisch Rob? Geeft niks we kunnen prima lezen wat je schrijft! Geen gezeur! :)

De PP11 is vrijwel het zelfde als de 402 van Amroh, dus middengolf.

Frederick E. Terman

Honourable Member

@rob007, "bronvermelding" betekent dat je erbij zet waar je het vandaan hebt. Dus uit welke bron je het gehaald hebt, zeg maar.
Het staat netjes, en iemand kan het dan eventueel nakijken om te zien wat er nog meer bij staat enzo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hugo Welther

Moderator

Op 8 maart 2007 17:32:46 schreef Rd12tf:
Dyslectisch Rob? Geeft niks we kunnen prima lezen wat je schrijft! Geen gezeur! :)

De PP11 is vrijwel het zelfde als de 402 van Amroh, dus middengolf.

PP11 http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~pa0ib/bouwdozn/publicat/sch-ama/spoel-…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rob007

Yarr, Matey!

Ja bron vermelding begreep ik wel!
Alleen van WAT je de bron wou hebben begreep ik even niet.

PP11 bijna gelijk aan 402 dus juist ja (PP11 kon ik niet!)
Vroeger dacht ik dat de 402 ook goed voor KG was!

Dyslectisch:
Nee ik heb er ook geen moeite mee! (al lang niet meer!)
Er waren andere dingen waar ik wel moeite mee *HAD*
Door al dit gezeik op school bijvoorbeeld.
MAAR, dat was!!!

Rob007.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je gaf deze link:
http://members.lycos.nl/surftowesley/schemaboek/displayimage.php?album…
en daar had je een vraag over, over die telefoonaansluiting.
Van dat schema, een kopie van een bladzijde uit een Muiderkringboekje, zei ik: dat is de UN-33, hij blijft leuk, jammer dat er geen bronvermelding bij staat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 8 maart 2007 17:24:19 schreef rob007:
[...]
@Henry
Is er dan geen schema van zonder trafo'tje(trafo)?
Een klein versterkertje, misschien met ECC of EL ECL

Ipv de trafo kan je 2000Ω hoofdtelefoon er op, maar gewone printtrafo's klinken goed genoeg.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Omdat Hugo al een link naar de gebruiksaanwijzing heeft geplaatst, hier mijn bescheiden bijdrage, het doosje van de PP11:

http://www.uploadarchief.net/files/download/PP11D.pdf

Nog een plaatje gevonden:

http://www.hansotten.com/images/pp11spoel.jpg

Bron: http://www.hansotten.com/philipspp11.html

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 9 maart 2007 12:53:47

rob007

Yarr, Matey!

@FET
Oei begreep ik je toch niet goed!
Het is een oude site van mij:
http://members.lycos.nl/surftowesley/
door mijn zoon gemaakt!
Jammer genoeg ben ik ook hier in niet zo'n doeie anders zou die site
Gegarandeerd een te kleine opslag ruimte hebben hahaha.
Ik heb dat boekje en heb een paar bladzijdes laten digitaliseren.
Heerlijk is dat boekje!

@Henry dus zou zo'n nieuw klein koptelefoontje ook kunnen?
Die zijn toch hoog ohmig? En is dit dan nog wel veilig?

@RD12TF
Ja dit bedoel ik nu! Dit vind ik toch zo leuk!
Kijk nou naar de plaatjes er bij, en dit vraagt toch of je mee wilt op rijs naar het grote radio avontuur!!!
http://www.hansotten.com/philipsjunior1.html
nou jongens ik stop met tikken want ik ga die site verder bekijken!
Hartstikke hartstikke waanzinnig super leuk vind ik hem.
http://www.hansotten.com/philipspp11.html
nou doei!

Rob

Henry S.

Moderator

Op 9 maart 2007 20:44:54 schreef rob007:
@Henry dus zou zo’n nieuw klein koptelefoontje ook kunnen?
Die zijn toch hoog ohmig? En is dit dan nog wel veilig?

Die zijn 16-32Ω per oortje, dus dat moet via de trafo.

Ik bedoelde de ouderwetse dump hoofdtelefoon, en met 220V is het maar 110V per oor ;)
Geintje! Op 60V heb je al genoeg lawaai.

Zeker een mooie site, lezen, lezen, lezen :)

@rob007: je kunt eens een gewoon gloeistroom trafo'tje 230/6 V proberen met een modern telefoontje. Gewoon aan de scheidingscondensator hangen.

rob007

Yarr, Matey!

@Henry
Impedantie:
Oowww ik dacht dat die hoger waren, niet dus!
110V per oor kan ik makkelijk hebben ik heb kleine oortjes hihihihii
Maar ik heb er inderdaad 220 . . .250Volt op staan ongeveer.

Tussen haakjes,
Ik kon er niet echt piraatjes mee beluisteren!
Daar vind ik hem een beetje te rommelig voor ook, misschien licht het aan mij!
Die andere ontvanger deed dit ietsje beter daar kon ik wek KG piraatjes mee . . .

@FS
Ja dat van de trafo weet ik!
Dat lukt denkelijk wel,
maar ik probeer het altijd simpel te houden voor na bouwers ook.
Ik heb trafootje liggen hier ook geloof 2 van AMROH en gesloopt uit buis ontvangers enz.
Maar ik dacht misschien kan je wel via misschien een Ctje direct op de kopt. Zetten.
Ik heb het gewoon ook getest gewoon zo’n simpel kopt. Er tussen en het werkt wel
Maar met het trafootje doet ie het harder.
Daarom dacht ik misschien een buisje er bij (ook weer zonder trafo!)
Direct op een speakertje?

Rob007.

@rob007: je kan inderdaad wel direct een koptelefoon via een C op de anode aansluiten, maar dan moet hij "hoogohmig" zijn anders belast je de buis teveel. Er zijn in de dump misschien nog wel eens de telefoontjes HS30 die van in en vlak na de Tweede Wereldoorlog waren. Dat is een stalen beugeltje met twee kleine kapseltjes, met rubberdopjes die de gehoorgang perfect afsluiten. Die hebben een soort grote toffee in het snoer en dat is een trafo'tje van ongeveer 8 kOhm (heel hoog dus) primair. Ze werden o.a. bij de beroemde frequentiemeter BC221 gebruikt. Een buisje erbij: ik weet even niet meer wat je schema was, maar dat kan natuurlijk. Ook dan kan je NIET direct op een speakertje, moet weer hoogimpedant. Overigens hoef je heus niet meteen een joekel van een eindbuis als een ECL82, een EL84 of zo te gebruiken. In een van mijn militaire ontvangers zit een EF95 als eindbuis, trekt maar zoiets van 10 mA en ik verbaas me er altijd over hoeveel gave herrie daar op een (lekker gevoelig) speakertje uitkomt, ruim voldoende! Een EF91 geeft ook best veel HiFi sound.

Rob? Al eens gedacht aan de versterker van een Plano?
http://66.49.188.60/projecten/schema_versterker_800%20ohm_penthode.htm…
Geen uitgangtrafo, kost je dan wel twee buizen een een hoogohmige luidspreker! Maar misschien heb je het spul nog liggen.

Henry S.

Moderator

Of speakers en buisjes uit een Z/W TV, dat spul heb ik hier ook nog wel liggen, ook trafoloze versterkers.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 maart 2007 11:17:47

Ik zweer nog altijd bij een kristaloortelefoontje...

en wat ook altijd fijn werkt is een oud setje PC-boxjes eraan hangen. Die dingen zijn ongeveer even gevoelig als een koptelefoon, en hebben wel een veel hogere ingangsimpedantie. (nouja, ze zijn dus waarschijnlijk dan toch wel gevoeliger)

mooi ding zo'n PP11. Hoe groter de Q, hoe simpeler het is om een soepele terugkoppeling te halen. Zeker voor de simpeler schakelingetjes een zeer mooi ding. Maar ik heb zelf nog wel een 402n liggen :) (al is ie dan een beetje gesloopt...)

@Henry: je moet lekker doen wat je doen wilt, maar ik zie zelf het nut niet meteen van inductieve koppeling, omdat een potmeter toch nog altijd een stuk simpeler is. Je verliest natuurlijk wel het dempende effect van de potmeter, maar dat is als het goed is toch al klein.
Nouja, en als jij een ding ook graag mooi eruit wil laten zien houd ik je niet tegen, ieder zn heug en meug. Wij Betelgeuzers zijn mensen die het vooral om het principe gaat, en de uitvoering maakt dan ook allemaal niet zoveel uit voor ons. Iedere neanderthaler kan een zn knuppel mooi bewerken. Het maken van een high-tech carbonvezelknuppel is veel meer uitdaging...

overigens kan ik ondertussen wel aankondigen dat er binnenkort een artikeltje van mijn hand komt waar de 4 verschillende modulatiemethoden (CW,AM,SSB en FM) in beschreven staan. Allemaal wel redelijk wiskundig (voor de mensen hier tenminste), maar als je dat niet wil, dan zijn er genoeg andere cursusjes te vinden op het internet. Ik had dus ook geen zin om daar mn tijd in te steken.
Nog even een stukje over FM-modulatoren en demodulatoren en ik ben klaar (3 uurtjes). Het wordt een PDFje van zo'n 40pag's. Als ik straks weer een keer beschikking over internet heb, dan zal ik wel een beta-versie posten.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@algemeen: ik moet eerlijk zeggen dat ik uit aesthetische en nostalgische overwegingen niks zo mooi vind als een variabele inductieve koppeling. Idem dito variometers waarin een spoel binnen in een andere draait. Dat is nog eens echt "radio" volgens Opa... Ik heb zelf decennia lang een eigenbouw antenna tuner in gebruik gehad waarbij de 50 Ohm wikkelingen mechanisch variabel gekoppeld konden worden aan de signaalkringen. Zoiets moet je eigenlijk in een glazen kast bouwen opdat iedereen je verscrhikkelijke priegelwerk kan bewonderen... Henry's spoelen op CD moeten eigenlijk ook bovenop de kast, met hendeltjes voor de regeling...
Dat dempende effect van de potmeter zal wel meevallen, dat ding is meestal in de buurt van de 47 kOhm. En echt hi-tech is het niet! Meer in de geest van een verlengde c.q. verkorte Neanderthalknuppel!

Staat er een foto van die tuner in Ontvangers?

DE OLDE

Overleden

@RD12TF
Ja dit bedoel ik nu! Dit vind ik toch zo leuk!
Kijk nou naar de plaatjes er bij, en dit vraagt toch of je mee wilt op rijs naar het grote radio avontuur!!!
http://www.hansotten.com/philipsjunior1.html
nou jongens ik stop met tikken want ik ga die site verder bekijken!
Hartstikke hartstikke waanzinnig super leuk vind ik hem.
http://www.hansotten.com/philipspp11.html
nou doei!

Rob
[/quote]

Pionier 1 was mijn eerste radio die ik gebouwd heb , antenne in 18 m hoge eik en je had hier (overijsel ) een duitse zender die werd bij verdraaien van de condensator alleen harder en zachter maar je had muziek in je bed met de kristaloortelefoon. s'mogers werd je dan wakker met een bos snoer om je hoofd en was de radio van het plankeje gevallen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Dit topic is gesloten