Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

@FET,(Z)Weetvoetje
Deze methode was nieuw voor mij, bedankt voor de uitleg! Naar het resultaat ben ik des te meer benieuwd.

@Frithjof
Troost je, mij gaat het niet veel beter. Zojuist de detector getest, het buisje wilde maar niet genereren.
Werkelijk van alles geprobeerd, rooster condensator groter/kleiner, roosterlek weerstand groter/kleiner en de anodespanning gevarieerd. Niets leek te werken.

Tot ik het Tungsram buisje verving door een Telefunken. Meteen fluiten als een vogeltje! Een Philips EF95 gaat nog beter op 12V.

Sterkte met de ferrietstaaf (niet breken!).

;)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een plaatje van wat er bij ongelijke frequenties gebeurt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/I-Q-AM-detector_20070130.png

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Frithjof: Psychedelische ontvangers. Cool.
* (Z)weetvoetje zit al de hele dag psychotic waltz te luisteren...

maar zo'n ontvanger is niet eenvoudig ofzo. Dan kom je al snel aan het eind van de mogelijkheden met analoog spul. Want meestal lukt het niet om alles zichzelf goed in te laten stellen. Dus dan moet het met de hand, met potmeters. En de nauwkeurigheid van potmeters is dan ook al snel veel te klein. Het is erg lastig om dingen echt goed in te stellen.
Ik had zelf lang geleden ook eens een analoge fasedraaiende SSB-modulator gemaakt. Zolang dat goed getrimd stond een draaggolfonderdrukking van 70dB. Na het laten vallen van een weerstand op mn bureau was het nog maar 55dB. Dat is dus nooit echt wat geworden. Maar ik heb m nog steeds wel liggen, is een klein mijlpaaltje in mn electronische ontwikkeling geweest...

In de microcontroller alleen al zitten honderduizenden torretjes.. Die is dus buiten mededinging. Maar die andere eenkringer heb ik wel. (al zitten daar dan 4 torren in. Maar een buis heeft zoveel meer versterking dat dat wel mag :P)

Overigens ook net een MG-eenkringertje gemaakt met torren, en een zeer laag-impedante resonantiekring (condensator is 30nF, ticklercoil heeft meer wikkelingen dan afstemspoel).
Jammer genoeg niet de frequentiestabiliteit waar ik op hoopte. De condensatoren in de afstemkring zijn namelijk ontzettend temperatuurgevoelig. 30kHz verschuiving op 600kHz ontvangstfrequentie met even blazen... Maar goed, de terugkoppeling is wel mooi soepel (echter sterk frequentieafhankelijk), ook ruist ie wat meer dan normaal, door de ruis in de diodes van de torren. Nouja, misschien toch bruikbaar. Zeker omdat t met louter BC547's is. lekker simpel.

@FET: het leuke aan het principe is dat je helemaal geen MF nodig hebt, het high pass filter van de I en Q bepalen de complete bandbreedte. Een simpel RC-netwerkje, da's alles. Als het goed is heeft mn ADC één of ander sampling-rate-afhankelijk-high-pass-filter ingebouwd zitten, zodat de bandbreedte mooi meeschuift met de clocksnelheid van de microcontroller. Heb je meteen mooie continue bandbreedteregeling.
Nouja, tot zover mijn dromen :)

En dan nu nog even 2 tentamentjes voor morgen leren..

edit: @FET, ja, da's idd de theorie. Maar de mixers zijn natuurlijk niet ideaal enzo, verder zullen de oscillatorsignalen ook niet perfect 90 graden van elkaar liggen. (gelukkig is dat niet zo heel kritisch). En nog zo wat van die dingen.

@RD12tf: Voor mij was de methode ook nieuw, totdat ik m zelf bedacht... Blijken een paar van die klote-amerikanen m al in een chippie te hebben gestoken :( :+

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De bandbreedte is tweemaal je LPF (niet HPF), dat klopt. Maar een simpel RC'tje is niet genoeg! De flanksteilheid moet nu daar vandaan komen.

Je middenfrequentie is hier niet letterlijk nul, hij is laag en onbekend (afhankelijk van het precieze frequentieverschil tussen signaal en oscillator).

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ok goed,ik doe mee!Nu ik toch binnenkort ga zenden(nee niet op de VLF Frithjof:p,hoge MG zal beter werken denk ik,zal wel melden overal eens ik de lucht in ga met die vonkbak,vrijdag heb ik m'n 230-15kV trafo!:D)is een ontvanger om echte QSO's te maken toch echt wel een must geworden.Had vroeger een KG 0V0 met AF7 pentode maar die heb ik met m'n dwaze kop jammer genoeg gesloopt:(.Gelukkig heb ik elk stukje nog!Maar ik ga m'n EF6,3D6,EZ80 MG ontvanger verbouwen voor de 160 en 80 meter.De 3D6 vliegt deruit,word vervangen door een indirect verhitte hoge versterking buis(EC92 ofzo,kzie nog wel).De ingebouwde speaker en UGT ook weg en vervangen door choke +4000 ohm koptelefoon.

Zeg vraagje,zitten dr eigenlijk piraten te zenden met CW onder jullie?Dat mis ik wel in de piratenwereld,morse:(.Ik bedacht trouwens nog wat leukers dan een Mexicaanse Hond,een kristalontvanger met 2 kringen voor op de 160 meter en toch CW ontvangen?!Hoe?Met een mechanische onderbreker die de DC op de C omzet naar een pulserend stroompje!Dus geen BFO;-).Ik stel voor dat we nog zo wat gekke dingen bedenken:p

Groeten aan de andere collega-gekken

Hugo Welther

Moderator

Is dit toegestaan in deze wedkamp?
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/UNICO.bmp

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 30 januari 2007 20:34:00 schreef Rd12tf:

Zojuist de detector getest, het buisje wilde maar niet genereren.
Werkelijk van alles geprobeerd, rooster condensator groter/kleiner, roosterlek weerstand groter/kleiner en de anodespanning gevarieerd. Niets leek te werken.

Tot ik het Tungsram buisje verving door een Telefunken. Meteen fluiten als een vogeltje! Een Philips EF95 gaat nog beter op 12V.

;)

Ik weet niet hoe de rest erover denkt......
maarreeee FOTOOO!!!!

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 30 januari 2007 22:33:21 schreef Hugo Welther:
Is dit toegestaan in deze wedkamp?
[afbeelding]

Welja iets dergelijks wou ik bouwen als KG ontvanger voor de 160-80meter band.Daarop zou je zo'n tweekringer nog stabiel kunnen houden.Maar één van de regels hier is slechts één afstem kring...En dit zijn er dus al 2:p

Grtz,Tho

Frederick E. Terman

Honourable Member

@(Z)weetvoetje: ik wou er nog bij editen, maar de discussie gaat hier zo snel;

Jouw systeem wordt bij ons gebruikt in de monitorontvangers die de bakens bewaken. Dit is de manier waarop de amplitude gemeten wordt, en de modulatiediepte. Hij is snel en nauwkeurig, vandaar.

(erg flauw: wij gebruiken die worteltrekker óók niet, want er wordt toch rekenkundig verder gewerkt met de uitkomst van de opteller :))

DE OLDE

Overleden

Ik zat gisteravond het schema van een Philips 638 te bekijken, volgens mij 4 afgestemde kringen gewoon rechtuit. Iets dergelijks lijkt mij wel wat om nostalgisch te bouwen. 4 voudige afstemcondensator, hoe kom je er aan. Liever zou ik nog meer kringen 5 of 6. Geen cap. dioden e.d. maar gewoon een joekel van afstemcondensator. Mijmeringen over projecten als ik 65 ben.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

FOEI! HUGO! Rd12tf zal je onmiddellijk 500 keer de volgende strafregel laten uitschrijven:
"Ik mag niet meer dan 3 actieve elementen gebruiken en niet meer dan één spoel en wat ik daar presenteer is een schandelijke overtreding". Zo, dat is dat...
@Roeland: viel nog wel mee, de instabiliteit en instelling van die Frequentieschaar. Het moeilijkste was een MF trafo met middenaftakking, Hans Evers had gemakshalve niet gezegd hoe die daaraan kwam, maar uiteindelijk lukte me dat.
@enige andere Mexicaanse freaken. Wat heerlijk dat het bij juliie ook door onverklaarbare oorzaken misloopt, weerstandje laten vallen, buis van een goedkoop merk... Ik had ooit een dipper voor 100 - 600 MHz gemaakt met een 955 eikeltriode. Eén keer laten vallen en toen ging ie niet verder meer dan 300 MHz. Automatische frequentiedeler?? Nooit kunnen ontdekken wat er mis was.
@Sparkman: ik had nog gedacht: zit er in een magnetron niet een leuke trafo?
@De Olde: welkom in dit gekkenhuis. Op het ogenblik is er een kringverbod, zie boven, maar bij promotie van de patiënten naar een volgende "level" mag je een vierkringer introduceren. Je kunt afstem-C's koppelen!

De Grote Hellehond Zelve.

@Hugo: als jij 4 buisjes gebruikt, gebruik ik ook vier torren. Dan staan we quite.

Hoe werkt de competitie trouwens? Ik pleit ervoor dat het gaat om het meeste aantal zenders dat je hoort per Watt vermogen dat je erin stopt >:)

@Frithjof: Mijn frustrerendste moment is nog altijd het moment dat ik mijn PLL (uit losse poortjes, dus zo'n 25IC's) net af had, en even wat zat te klooien om m wat minder straling uit te laten zenden. Dus even een elco over de 5V heen. Bleek die elco te zijn opgeladen met 15V :(. Heb 80% van de IC's kunnen vervangen. |:(
Maarja, van je fouten leer je he. Ik ben nou altijd wel erg voorzichtig met digitaal spul.

@Frithjof: In magnetrons zitten ook leuke trafo's van meestal +/-4kV geloof ik. Wordt geloof ik veel gebruikt door de teslaspoelmannen van het forum.

@sparkman: Zo eenvoudig zal dat niet gaan. Je zal moeten mixen met iets van constante amplitude.
In principe zou het schakelen met 3kHz (bij ontvangst van 3MHz) ook wel kunnen, maar dat levert superweinig signaal op. Je zit dan op 1000e harmonischen van je onderbreker te detecteren. Tja, dat schiet natuurlijk niet op.
Met die methode van jou zou je het eerst nog eens moeten afzwakken naar een signaal van constante amplitude, en dat dan weer in een resonantiekring stoppen, en zo een paar keer doorgaan, totdat het echt netjes is. Maar dan houd je ondertussen amper meer iets over.

Op 31 januari 2007 09:51:33 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Sparkman: ik had nog gedacht: zit er in een magnetron niet een leuke trafo?

Ja inderdaad,daar zit een dikke trafo in.Maak je geen zorgen,als de eerste testen een succes zijn drijven we de power wel wat op:-).Probleem is eerder de vonkbrug die ik dan gans opnieuw moet ontwerpen en bouwen.Enkel een roterende vonkbrug is dan nog een optie.De afgestemde kringen moeten dan ook opnieuw want vonkzenders zijn 100% passieve aparaten en dat vergeten veel mensen,het is in feite gewoon ook een soort rechtuit schakeling.De bandbreedte word zuiver bepaalt door de demping van de vonkbrug(vandaar deze zo belangrijk is in het ontwerp en niet zomaar 2 contacten goed zijn)en de Q van je kringen.Ook hebben we hier met gedempte golven te maken en geen CW!Een vonkzender werkt gewoon volgens een soort pulsprincipe.Hij levert series gedempte golven in de antenne die minderwaardig zijn aan CW signaal en daardoor hebben die dingen meer power nodig dan gewone CW zenders om dezelfde afstand te overbruggen.Dit om misverstanden de wereld uit te helpen.

Als ik ga zenden met Microgolf trafo dan word het zeker een gesynchroniseerde vonkbrug aangezien deze veel minder dempen en duidelijker herkenbare signalen leveren.

Grtz,Tho

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 januari 2007 22:12:47 schreef Sparkman:
Ik bedacht trouwens nog wat leukers dan een Mexicaanse Hond,een kristalontvanger met 2 kringen voor op de 160 meter en toch CW ontvangen?!Hoe?Met een mechanische onderbreker die de DC op de C omzet naar een pulserend stroompje!

Ja hoor, dat kan heel goed. Je moduleert gewoon alles wat binnenkomt met een toontje.
Het is niet nodig dat er een verband bestaat tussen de ontvangstfrequentie en de triller.
Zo was er de "sleepraddetector". En zoek ook maar eens op "Poulsen tikker" (een iets ander principe maar ook passief, op de triller na).
http://earlyradiohistory.us/1910pou3.gif

Nou, nou, ik houd het nauwelijks meer bij... We wisselen nu razend snel tussen futurisme (Roeland) en archaïsme waarbij Poulsen om de hoek komt. Dat schema met mechanische onderbreker begint te lijken op het geval met de deurbel dat ik aan het begin noemde.
Overigens: het lijkt wel te spoken - ik kreeg vandaag ineens een e-mailtje van Jan Bron (Zenders) , na zo'n 30 jaar zomaar uit het niets. Heb hem meegedeeld dat ie nog niet is vergeten...
@Roeland: een vreeswekkend verhaal, die 15V elco over je poortjes. Niet voor je doctoraal scriptie doen...
Als opwekkende slogan voor alle freaks die hier zijn samengestroomd: een goede vriend van me heeft een oude advertentie van Amroh aan de muur hangen. De slagzin is "Radio is een mooie sport die de huiselijkheid bevordert". Het plaatje toont een keurige man aan tafel onder de hanglamp die met duidelijk herkenbare Amroh onderdelen zit te knutselen. Achter hem staat zijn lief glimlachende echtgenote MET EEN SCHORT VOOR en een KOPJE THEE EN MARIAKAAKJE als versterking. Je ziet echter al aankomen dat straks de soldeerbout terechtkomt OP HET PLUCHE TAFELKLEED!!! dus dat wordt knallende ruzie. Hoezo "huiselijke sfeer"?

Je hebt Jan Bron toch wel uitgenodigd voor dit forum? Ook Jan zal hier vele adepten aantreffen!

Laten we niet te streng zijn, ik weet dat Hugo zijn tweekringer net zo, of zelfs meer koestert dan de rest van zijn radio verzameling.
En ik ben erg benieuwd hoe hij de ontvanger heeft gemaakt.

@Sparks
Nog wat geduld, eerst wil ik de onvanger perfectioneren, daarna komen de foto's!

Vergeten we de Coherer plus Klopper niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%89douard_Branly
Bezoek ook de site van Sebastiaan de Pa0lb, werkelijk schitterende replica's van oude apparatuur:
http://www.xs4all.nl/~pa0irm/pa0lb.htm

hmmm blijkbaar moeten we voor labo telecom op school ook een soortgelijke "audion" in elkaar knutselen. miss toch ook maar eens wat bovenhalen. heb nog een middelmatige trafo die 2*385v levert. maar dat was wel met 240v op de 220 wikkeling ligt ook nog een 245v wikkeling op dus dan moet daar wel iets mee te doen zijn. buisgelijkrichter ofzo. gloeispanning zit daar ook op. ga wel zelf spoeltje moeten wikkelen denk ik. hmm ga het net eens afschuimen denk ik.

My Tube is bigger then yours

ok
ik kwam dit http://oak.cats.ohiou.edu/~postr/bapix/Regen_HB.htm tegen en ik zag daar toch een 6v6 en 6sn7 lief liggen lachen en jah ik moest eigenlijk voor school iets maken met een transistor ma als ik dit op 12v kan laten werken dan kan ik daar ook wel een smee afkomen denk ik
dusjah een idee is geboren zeker :)
het chassis al even gemaakt. heb nog ergens mini trafotjes liggen die in de output kan.
zou vet zijn moest het lukken en dan met 12v batterij lekker portabel.
http://www.aman-nai.be/CO/PICT5908.JPG
a thing is being born. :p

pfft, een audion met transistor. Weer één of andere prof die het raar in zn bolletje heeft. Audions met torren zijn in principe onwerkbaar, tenzij je er veel moeite in gaat steken. Het probleem van een tor is de diode-karakteristiek van het ding.
Om een beetje goede ontvangst te hebben moet je de signalen redelijk laagohmig uit de resonantiekring koppelen. Het nadeel daaraan is dat je dan een bron met lage impedantie aan de tor hebt hangen. Doordat de basisstroom/spanning-curve exponentieel verloopt doet de basisstroom dat ook enigszins. Bij meer signaal is de versterking hoger. Zodra het audion in de buurt van oscilleren komt wordt het signaal groter, totdat het na een tijdje groot genoeg is om de versterking van de tor omhoog te krijgen, waarna hij onbedaarlijk aan het loeien slaat. Door dit effect is het onmogelijk om de ontvanger zo in te stellen dat ie op het randje van oscilleren staat, want hij flipt er vanzelf overheen.
Je moet het met een FET of buis doen, dat levert wel goede resultaten op.

Nou is dat verhaal van mij vrij algemeen. Het lukt ook wel om met een tor een soepele regeling te maken, maar dat is een stuk ingewikkelder dan dat het met een FET is. Met een FET ben je met zo'n 8 onderdelen makkelijk klaar. Idem met buisje.

Dit is wat ik heb over deze materie.

http://www.uploadarchief.net/files/download/Jongensradio.JPG

Het is en blijft boeiend.....
Is er iemand die een schema zoekt of zo uit deze uitgaves dan laat het maar weten. Dan zet ik ze hier wel op het draadje.

Nee.... ik verkoop ze niet !

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op woensdag 31 januari 2007 23:08:20

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Hugo Welther

Moderator

Op 31 januari 2007 23:06:12 schreef MRF-Technoligy:
Dit is wat ik heb over deze materie.
...
Nee.... ik verkoop ze niet !

Moet je ook nooit verkopen.
Deze serie bestaat uit 4 deeltjes!

Ik koester mijn 50 jaargangen RB (vanaf 1945 compleet) ook als een baby.
Mis nog wel het e.e.a. van voor 1945 en na 1990. Eind jaren 80 ooit het abo opgezegd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

en we winden een spoeltje..... lalala....ah nog ettelijke windingen pfff :d
ga het echt supe rklein en simpel houden op een wc rolletje dus :)

@Rd12tf: Ja, ik heb Jan een seintje gegeven. Hij zit nu in de beveiliging (kogelvrije vesten maar ook camera's etc.)... Nou, vooruit, Hugo mag zijn oude liefde showen, we trekken gewoon die eerste pit eruit!! Overigens is zo'n RF trap eigenlijk maar versiering, OK, hij isoleert wat, maar de preselectie valt natuurlijk in het niet vergeleken met de oneindige Q van de detector...
Even voor de goede orde: dit gekkenhuis is helemaal niet bedoeld als "wedstrijd". We zouden dan een onpartijdige jury moeten hebben en die zou moeten bestaan uit Leonard de Vries, de Heer Aisberg en Dr, Blan, en die zitten allemaal op een wolk... Het is gewoon een vergaarbus van Mexicanen en een gezellig kletscafé, vind ik.
@Roeland: helemaal mee eens, een prof die een tor audion wil moet terug naar school. Hei sal ook wel nie kenne spelle...
@beertje: ik (en alle ouwe happers denk ik) vloog meteen af op die ARC-5 afstem-C in het setje, natuurlijk. Maar dat idee van permeabiliteitsafstemming is puik gezien de zeldzaamheid van afstem-C's van de oude soort.

We moeten wel ooit eens een keer een éénkringer-meeting gaan houden, waar we ze allemaal kunnen showen. (Moet je ze wel stevig genoeg maken om het transport te overleven :+)
Taart/moorkoppen/ander zoet en vet spul voor de persoon die de beste bouwde. De taart dient dan echter wel direct verdeeld te worden :9 :9~

Moeten ze natuurlijk wel eerst allemaal af zijn, en daar gaat nog wel wat tijd in zitten. En natuurlijk een datum dat we allemaal kunnen.

Ik heb zelf 1 deeltje jongensradio, maar dat is door de vorige bezitter compleet kapot gelezen. Dr zit geen kaft meer omheen enzo. Heb ooit nog wel eens geprobeerd daar iets mee te bouwen, zonder succes. Ik kreeg van de electroboer als vervanging NPN torren mee (wist ik niet), tja, en toen bleef het natuurlijk behoorlijk stil.

Dit topic is gesloten