@Frithjof: Psychedelische ontvangers. Cool.
* (Z)weetvoetje zit al de hele dag psychotic waltz te luisteren...
maar zo'n ontvanger is niet eenvoudig ofzo. Dan kom je al snel aan het eind van de mogelijkheden met analoog spul. Want meestal lukt het niet om alles zichzelf goed in te laten stellen. Dus dan moet het met de hand, met potmeters. En de nauwkeurigheid van potmeters is dan ook al snel veel te klein. Het is erg lastig om dingen echt goed in te stellen.
Ik had zelf lang geleden ook eens een analoge fasedraaiende SSB-modulator gemaakt. Zolang dat goed getrimd stond een draaggolfonderdrukking van 70dB. Na het laten vallen van een weerstand op mn bureau was het nog maar 55dB. Dat is dus nooit echt wat geworden. Maar ik heb m nog steeds wel liggen, is een klein mijlpaaltje in mn electronische ontwikkeling geweest...
In de microcontroller alleen al zitten honderduizenden torretjes.. Die is dus buiten mededinging. Maar die andere eenkringer heb ik wel. (al zitten daar dan 4 torren in. Maar een buis heeft zoveel meer versterking dat dat wel mag )
Overigens ook net een MG-eenkringertje gemaakt met torren, en een zeer laag-impedante resonantiekring (condensator is 30nF, ticklercoil heeft meer wikkelingen dan afstemspoel).
Jammer genoeg niet de frequentiestabiliteit waar ik op hoopte. De condensatoren in de afstemkring zijn namelijk ontzettend temperatuurgevoelig. 30kHz verschuiving op 600kHz ontvangstfrequentie met even blazen... Maar goed, de terugkoppeling is wel mooi soepel (echter sterk frequentieafhankelijk), ook ruist ie wat meer dan normaal, door de ruis in de diodes van de torren. Nouja, misschien toch bruikbaar. Zeker omdat t met louter BC547's is. lekker simpel.
@FET: het leuke aan het principe is dat je helemaal geen MF nodig hebt, het high pass filter van de I en Q bepalen de complete bandbreedte. Een simpel RC-netwerkje, da's alles. Als het goed is heeft mn ADC één of ander sampling-rate-afhankelijk-high-pass-filter ingebouwd zitten, zodat de bandbreedte mooi meeschuift met de clocksnelheid van de microcontroller. Heb je meteen mooie continue bandbreedteregeling.
Nouja, tot zover mijn dromen
En dan nu nog even 2 tentamentjes voor morgen leren..
edit: @FET, ja, da's idd de theorie. Maar de mixers zijn natuurlijk niet ideaal enzo, verder zullen de oscillatorsignalen ook niet perfect 90 graden van elkaar liggen. (gelukkig is dat niet zo heel kritisch). En nog zo wat van die dingen.
@RD12tf: Voor mij was de methode ook nieuw, totdat ik m zelf bedacht... Blijken een paar van die klote-amerikanen m al in een chippie te hebben gestoken