Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

@Beertje_01
Ik ben héééél benieuwd! :) Dat beloofd wat!

@Frithjof
Juist, gewoon voor het plezier bouwen en de "regels" als richtlijnen zien. En hopen dat er meer mensen aan de slag gaan. Ik hoop dat ze op die Wolk, een mooie voorraad onderdelen hebben...

@(Z)Weetvoetje
Kijk dat zijn de betere ideeën! Compleet met taart, maar waar gaan we zoiets houden?

Update:
Gisterenavond natuurlijk weer een uurtje geknutseld, heb er al geluid uit! Radio Taiwan (3,9 MHz) brulde uit de hoofdtelefoon, ook zonder antenne. Het station zit in Engeland.
De 80m band ook ontvangen: CW, RTTY, en SSB zijn geen enkel probleem voor de MH-1!

De afstemming loopt van 2,5 MHz tot 9,5 MHz, ik ga dat nog snoeien, het wordt waarschijnlijk een 80m ontvanger omdat de meekoppeling daar het soepelst te regelen is.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 1 februari 2007 14:52:57

ok bij deze gaan we weer verder met de spoel wikkelen. :)
heb ook al een mooie afstem c gevonden uit een oude radio. bevat twee delen dus kan die nog altijd appart gebruiken/parallel/serie zetten. geeft wel wat mogelijkheden.

My Tube is bigger then yours

En ikke in bomen van 15 meter hoog klauteren om antenne te spannen.Die hangt er nu.Nu put aan het graven voor wat aardingsplaat in de grond te werken:).Het station gaat er na veel werk toch nog komen,vrijdag de hoogspanningstrafo en waarschijnlijk dan dit weekend testuitzenden met vonk,CW en waarschijnlijk ook AM.Vonkzender op de LG en MG,CW en AM op de KG:).Niks dat gaat boven lekker antieke aparatuur en piraten:p

Grtz,Thomas

de OBIT is binnen,de antenne hangt en de aardingen zijn grotendeels in orde,alleen nog de draden naar binnen trekken morgen,zolder opruimen,vonkbrug,leidse fles en spoelvormen bouwen en de spoel wikkelen dus wss zaterdagnacht of zondagnamiddag zijn we de eerste keer on air.De CW zender zeker zaterdag al op 180 meter golflengte.De 0V1 is ook in opbouw dus dan kan ik eens meeluisteren of ik met zo'n oud ding op de 160 meter(vonkzender dan he:p)een QSO kan maken hier "lokaal"(binnen de 50km),als het nacht is tot 120km ofzo.Ben eens benieuwt hoe een meer dan 100 jaar oude technologie het doet in het hedendaagse tijdperk:) En oja,nog een stukje ouder dan buizen:p

Jongens, ik ben de griep aan het krijgen! Meld me weer zodra ik niet meer ben opgehokt...

De Grote Hellehond Zelve.
Hugo Welther

Moderator

Op 4 februari 2007 09:47:25 schreef Frithjof Sterrenburg:
Jongens, ik ben de griep aan het krijgen! Meld me weer zodra ik niet meer ben opgehokt...

Beterschap..

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

pff, ookal. (zweetvoetje loopt ook al de hele week met koppijn rond) Het zal het HF-virus wel zijn dat weer opspeelt...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Beide heren beterschap gewenst!

Schema update, zo is de MH-1 nu:

http://img292.imageshack.us/img292/8479/rusewf9.png

Na rijp beraad, het afstembereik toch maar niet gesnoeid.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Raar gezicht hoor, die gloeidraad aan de 'hoogspanning'. :)
Had je opgezocht dat die gloeistromen van die drie buizen gelijk zijn aan elkaar?
Ik zie het weerstandje al zitten, niks gezegd.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 4 februari 2007 15:50:58

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ondanks de weerstand, flitst de EC92 behoorlijk bij het inschakelen. Ik maak er een softstart voeding bij met een relais en een fietslampje.
Wonderlijk om gewoon 15 minuten een QSO te volgen op de 40m, zonder telkens opnieuw afstemmen. Alleen de EF95 in de 'eindtrap' is erg microfonisch, eerdaags op het NAT gaan kijken voor een EL95.
Het hondenluik functioneert boven verwachting, ik kan de antenne nu gewoon aanraken zonder dat de afstemming verloopt! Straks nog meten hoeveel HF er op de antenne bus staat met G2 van de detector aan 18V.

Op 4 februari 2007 16:25:35 schreef Rd12tf: Alleen de EF95 in de 'eindtrap' is erg microfonisch, eerdaags op het NAT gaan kijken voor een EL95.

Dit kan je simpel oplossen soms door gewoon de buisvoet op een rubber steuntjes te monteren zodat de roosters niet meer gaan meetrillen.Oplossing 2 is misschien de EF95 vervangen door een EF86(wel 9 pens en geen idee hoe deze het zou doen op 18V:s).Deze zijn ontworpen voor audio doeleinden,enorme versterking(op z'n uiterste ingestelt in theorie rond de 5000 volgens de datasheet,zal in praktijk wel minder wezen maar nog steeds veel),weinig microfonie en een minimum aan brom via de gloeidraad.Misschien een sugestie?Een EL95 zal minder microfonisch zijn maar ook minder versterking(wel meer power in theorie) dus calculeer dat er ook maar in...

Grtz,Tho

Verdomme:p.Qoutte m'n eigen tekst:D.By the way,de vonkzender heeft z'n eerste tekenen van leven gegeven.We zijn er nog belange niet maar we hebben een goeie vonk en we werpen ondanks niet afgestemde antenne al redelijk wat power de lucht in.Enkel doet in dit soort zender de antenne(+spoelen en C's ofzo die daarbij hangen)dienst als trillingskring(of 2de trillingskring)waardoor ik serieus wat vermogen verlies nu.Ook wel omdat ik tijdelijk de randaarde gebruik in plaats van m'n buitenaarde die nog niet helemaal af is.Nog een groot klotepunt is dat ik niet weet op welke freq. ie zit:s

[Bericht gewijzigd door Sparkman op zondag 4 februari 2007 17:17:10

Ach, het valt op maar het is niet zo hinderlijk hoor. Alleen als de varco de aanlag bereikt hoor ik 'kloioioing'. ;)

Heeft Beertje_01 al vooruitgang geboekt?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 4 februari 2007 17:11:20

Op 4 februari 2007 16:58:54 schreef Rd12tf:
Ach, het valt op maar het is niet zo hinderlijk hoor. Alleen als de varco de aanlag bereikt hoor ik 'kloioioing'. ;)

Heeft Beertje_01 al vooruitgang geboekt?

op dit moment ben ik niet echt in staat om een soldeerbout vast te nemen ik had een trouwfeest in de familie....
maar we zijn er aan bezig hé ;) eind deze week wil ik het af hebben.
daarbuiten moet ik de voeding van men kw2000 ook nog repareren om men loop te testen.

ok kbegin terug wat nuchter te worden.
was juist aan iets aan het denken.
is het eigenlijk mogelijk een ontvanger te maken met middelen die we thuis vinden?
dus ALLES zelfbouwen.
een spoel is geen probleem en een condensator lukt ook nog wel maar wat met de detector? en hoofdtelefoon? zijn daar manieren voor? ik bedoel tijdens de oorlog moeten daar toch inventieve dingen zijn geweest niet?
hoe kan je zelf een soort van detector construeren?

Ik maakte der eentje uit stukje pyriet dat ik thuis vond.Ging aardig goed mits je een deftig contact kon maken met de metalen pen.Ook zijn er blijkbaar detectoren met scheermesjes en een stukje potlood...Je moet eens googlen op razorblade detector ofzo:)

Grtz,Tho

Rd12tf... MRF @ Your Service!! EL95 (NOS) Siemens

http://www.uploadarchief.net/files/download/EL95.JPG

NAT 0 ...Pf

Grappige link http://www.jogis-roehrenbude.de/Bastelschule/Riesen-3NF/Riesen-3NF.htm

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op maandag 5 februari 2007 21:55:15

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Das mooi van je! :)
Tot het NAT.

@Beertje_01
Volgens een (sterk?) verhaal, kan je ook stukjes steenkool gebruiken als detector.

Hugo Welther

Moderator

Op 5 februari 2007 21:34:24 schreef Rd12tf:
Volgens een (sterk?) verhaal, kan je ook stukjes steenkool gebruiken als detector.

Volgens doctor Blan kan dit. Alleen met de ouderwetse anctraciet. De glimmende plekjes daarin kunnen als detector werken. Piriet?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Als Dr. Blan het zegt, is het waar! Plaatje verweerd zink heeft ook halfgeleider eigenschappen.

Hugo Welther

Moderator

koperoxide:

Construction of a diode
If you want to try your hand at making your own diode, Allan Charlton, of Sydney, Australia, adds:

"When I was a kid in a small town in Tasmania, Australia, our school was at the base of a hill, and the local radio transmitter was on top of the hill. We had lots of fun with crystal radios.

This is how we made our diodes:
Take a small length of glass or plastic tubing--an inch of the case of a plastic pen works well. Close one end with wax, sealing a wire through the wax. Pour a little copper oxide into the tube: enough to cover the end of the wire. Fill the rest of the tube with copper filings or turnings. Poke a wire into the copper filings or turnings (but don't let it go down to the oxide) and seal the end of the tube with wax.

Can't find copper oxide?
Throw some copper wire into a fire. When it's cool, scrape the oxide off the wire. Yes, there are two oxides of copper, a red oxide and a black oxide, and they both work well. We preferred the red, but I have no idea why."

Bron:
http://bizarrelabs.com/crystal.htm

Hugo Welther

Moderator

Mooi toch? Beertje_01 kan weer vooruit!
Hier staat ook Sparkmans scheermes-detector:
http://bizarrelabs.com/foxhole.htm

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 5 februari 2007 22:13:39

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 februari 2007 21:37:06 schreef Hugo Welther:
[...]
Volgens doctor Blan kan dit. Alleen met de ouderwetse anctraciet. De glimmende plekjes daarin kunnen als detector werken. Piriet?

Joh! Dat was dr. Blan niet, dat was Diederik Buisvoet! In Radio Elektronica.

"God zegen de greep," sprak Diederik, ijverig wikkelend, "zo zal het wel genoeg zijn."

Zijn afstemcondensator was van geplet conservenblik-blik.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 5 februari 2007 23:07:04

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit topic is gesloten