Ik heb destijds (zo rond 1989-1990) een soortgelijke truc kunnen uithalen. Uit de failliete boedel van een bedrijf een IBM AT 5270 voor een (voor die tijd) schappelijk bedrag gekocht. Die bleek als Novell Netware server te hebben gewerkt. 8Mhz 286, max. 512Kb op mainboard, 2Mb ext geheugen op full length insteekkaart, Maxtor XT-1140 harddisk. Harddisk gebouwd als een tank, 5,25" fullheight, ST506, gewicht zo'n 3kg. De drive gegevens (cylinders/heads/sectors) moest je via een SETUP prg'tje kiezen en in het CMOS geheugen opslaan. Volgens de fabrikant had de drive 918 cylinders, 15 heads en 17 sectoren per track (geformatteerde opslagcapaciteit 120Mb), maar ik kwam er later achter dat Maxtor deze drive ook leverde als versie met 1024 en 1224 cylinders. De laatste echter alleen in de SCSI uitvoering, niet met ST506 (MFM) interface.
Een keer de stoute schoenen aangetrokken (wilde de drive uiteraard niet de vernieling in helpen) en hem als type met 1024 cylinders in de CMOS gezet en geformatteerd. Ging helemaal perfect. Vervolgens evt. bad sectors met Norton Calibrate (prg. van de Norton Utilities) opgespoord en als defect laten markeren. Maxtor had dan wel een sticker met bad sectors op het deksel geplakt, maar die ging uiteraard maar tot 918 cylinders. Het duurde wel enige tijd voordat Calibrate met die scan klaar was, maar better safe than sorry. Je kon op die manier ook evt. andere twijfelachtige sectoren die niet op de sticker waren vermeld, uit voorzorg als bad markeren. De hele 140Mb opslagcapaciteit was daarna volledig en probleemloos beschikbaar.
Een jaartje later heb ik een Western Digital RLL controller (WD1007 staat me bij) geinstalleerd en hetzelfde trucje uitgehaald. Ging alweer zonder enig probleem. De beschikbare opslagcapaciteit was nu maar liefst 212Mb geworden. De drive was absoluut betrouwbaar, nooit een extra bad sector of schrijf/leesfouten meegemaakt, terwijl toch regelmatig horrorverhalen rondgingen over het gebruik van een MFM drive op een RLL controller. Ik heb de harddisk en controller een jaar of 4 later verkocht, ben toen overgeschakeld op een 660Mb Maxtor ESDI harddisk. Die was al net zo betrouwbaar.
Ik heb destijds helaas niet meer geprobeerd de XT-1140 als type met 1224 cylinders te formatteren, maar heb er vertrouwen dat dat ook gelukt zou zijn.
De goede oude tijd...