Hallo mensen
Ik heb een vraag, ik heb een scoop gekocht dit is een pm3211 van 15MHz. Nu ben ik een beetje aan het experimenteren met een pic en pwm en wilde dat graag op de scoop zien, ik heb voorbeeldcode gebruikt van picbasic.nl. Als ik de pic op mijn scoop aansluit krijg ik goed beeld en is alles zoals het moet zijn, maar als ik nu de duty verander krijg ik raar beeld op mijn scoop hij gaat lijntje die 0 en 5 volt voorstellen verder trekken dan hoort. Als ik de buitenkant van de scoop dan even met aarde verbind is het beeld weer goed, maar soms gaat de pic dan uit of stopt iig met werken. Ik vind dit heel gek en vraag me af hoe dit kan. Als ik de aarde kabel aan de scoop laten zitten werkt het ook niet ik moet hem elke keer opnieuw aansluiten om weer goed beeld te krijgen. De pic is gevoed vanuit een ongeaarde labvoeding die verbonden is met hetzelfde stopcontact als de scoop. Is dit een " algemeen" probleem of is het echt een probleem van mijn scoop of een fout van mij ?
p.s ik heb nu de pic met een batterij de pic werkt gewoon maar op de scoop krijg ik nog steeds vaag beeld en nu is dit niet meer op te lossen door de aarde los en vast te maken.
alvast bedankt
Groeten Johan
tEmPeSt
Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Hier zie ik niet echt in waar je naartoe wil Hugo?
Als je de ingang van de scoop op AC zet, dan filter je
toch gewoon de DC componente uit je "te meten" signaal.
De massaclip van de scoop heb ik dus verbonden met aarde doormiddel van een kabeltje. De stekker van mijn scoop heeft geen randaarde.de massaclip op de probe sluit ik aan op de - van de voeding.
schakeling zwevend en nog problemen?
ik zou haast zeggen het filter in de scope.....
of een ZWAAR potentiaal op je werktafel... Heb dat zelf ook al eens gehad.
EDIT: scope is toch wel geaard??? Ben je ZEKER van een goede randaarde? je zegt dat je scope ongeaard is, fix EERST dit probleem!!!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
ik heb de scoop met een kabel met een krokodillen klem op de aarde aangesloten. De scoop geeft precies hetzelfde beeld als
ik hem via een batterij voed. Ik gebruik gewoon een houten tafel dus van dat potentiaal weet ik verder ook niet. Ik met met mijn laptop als functie generator gebruikt en als ik de frequentie van die sinus veranderde bleef de scoop gewoon goed beeld geven.
De massaclip moet niet aan de randaarde maar aan de massa van je project.
Dat een scope niet geaard is maakt nu niet uit.
@HmH: Hier heeft nog nooit een scope aarde gehad.
De massaclip is eigenlijk al verbonden met de schakeling omdat het clipje van de probe hier ook op zit en de massaclip zit weer verbonden met de probe. Ik zit hier maar wat te proberen maar volgens mij doe ik toch wat verkeerd. Als ik de pwm duty verander komt hij dus weer gek op het beeld van de scoop en als ik dan de scoop even met aarde verbind is het beeld weer goed. Maar als ik een 100nF condensator over de voeding van de pic zet werkt dit niet meer. als ik de scoop op ac of dc zet veranderd er eigenlijk niks behalve dat hij op ac ook nog alles verschuift.
Volgens mij doe ik echt iets niet goed
Is het niet een trigger probleem dan?
Spanningsbereik eens iets uitrekken? Met de tijdschaal/trigger instellingen spelen?
Kan ook zijn dat het aan je scope ligt dat hij niet goed triggert, deed mijn oude ook.
[Bericht gewijzigd door JuuL op ]
tEmPeSt
Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Op 5 april 2007 19:17:34 schreef kweenie:
behalve dat hij op ac ook nog alles verschuift.
zie uitleg hierboven...
@henry s.
hoeft niet een scoop met aarde, maar ik vermoed een defect filter in de netvoeding, waardoor de kast op een potnetiaal komt te staan en een scoop is eigenlijk bedoeld om geaard te zijn...
Op 5 april 2007 18:23:51 schreef tEmPeSt:
Hier zie ik niet echt in waar je naartoe wil Hugo?
Als je de ingang van de scoop op AC zet, dan filter je
toch gewoon de DC componente uit je "te meten" signaal.
Dat klopt. Ik kreeg de indruk uit het verhaal dat de straal in hoogte/buiten beeld verschoof door de DC component in het signaal.
Vooral door de opmerking als ik de aarde even losneem en weer verbind staat het beeld weer even goed.
Zet anders eens scherpe foto's neer van het beeld wat je ziet.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Kun je hier eens posten welke instellingen van de scoop je gebruikt? Dat lijkt me in dit geval belangrijker dan het wel of niet aarden van de zaak. Immmers, de potentialen van de schakeling en scoop zijn vereffend door de probeclip. Tuurlijk, scoop op randaarde stopcontact is beter, maar zou ook zonder wel moeten werken.
Dus: inganskoppeling (ac/dc), gevoeligheid, triggerkoppeling(ad/dc/hf/lf/line,..), triggerlevel (dit is essentieel denk ik), tijdbasis. Alle speciale functies als hold-off enzo moet je uitzetten.
tEmPeSt
Op 5 april 2007 19:54:12 schreef Hugo Welther:
[...]
Zet anders eens scherpe foto's neer van het beeld wat je ziet.
Idd, een foto kan hier in dit geval veel verklaren...
Eventueel een foto van "wat" en "hoe" je aan het meten bent erbij...
hallo
Ik heb even een aantal foto's gemaakt om het duidelijk te maken. De instellingen van de scoop kun je zien op de foto. Ik ben aan het meten aan een pic die een led met pwm en een variabele duty. De duty is aan te passen door twee knopjes een knopje. Voor alle duidelijkheid, de code komt van www.picbasic.nl en het is deze code. Als ik de pic dus opstart gaat de led dus branden als ik de scoop dan aansluit op uitgang a6 en min van de schakeling krijg ik het volgende beeld.
grote versie
Dit ziet er dus wel goed uit maar als ik dan de duty verander doormiddel van een knopje op de pic krijg ik het volgende beeld.
grote versie
Dat ziet er minder goed uit hij trekt gewoon de lijntje wat verder door en er klopt niks meer van.
Voor alle duidelijkheid ook nog een foto van de pic en de schakeling.
grote versie
Ik ben benieuwd of iemand nu meer over het probleem kan zeggen. (of ik kanaal 1 of 2 pak maakt ook niks uit ik heb hier toevallig kanaal 2 gepakt)
Groeten Johan
aha: dit is verhelderend!!!
ik (en volgens mij velen met mij) dacht dat je een spanningsuitwijking kreeg..
het is een tijdsafwijking!
Ik vermoed dat de trigger gewoon niet helemaal fris is...
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Is het zo dat je de duty cycle continue varieert (kheb nog niet in je code gekeken)? In het eerste geval is de duty rond 50%, maar het lijkt dat ie in het tweede geval steeds wisselt. Als dat het geval is, kan ik het uitleggen.
edit: hmm, aan de code te zien niet dus(?)
De duty veranderd alleen als ik de dat verander met de knopen
verder veranderd hij als het goed is niet. Zal het probleem nu in de scoop zitten of toch in de schakeling. Ik heb nog een andere scoop dus ik zal eens kijken of hij het daar wel goed doet, maar bij die scoop is het probleem dat de tijd zowiezo niet klopt.
Moet ik foto's maken van de scoop zelf of nog andere metingen verrichten.
Zet de tijdschaal eens op 5uS of 2uS en het spanningsbereik op 0,5 V/div.
Ik heb ook een oude philips die ook slecht triggered, lijkt verdacht veel op de jouwe. Bekend ouderdomsprobleem oid?
/edit
Probeer anders kanaal A eens, miss werkt die wel.
Trouwens in je code zit een welgemaakte fout.
Je hebt geen softwarematige delay zitten bij het bedienen van de drukknopjes (als je hardwarematig een delay hebt is het wel OK). Als je een knop indrukt gaat het programma tig keer door je while lus en wordt het netzolang verhoogt totdat hij op zijn maximum zit. (eventjes indrukken is een "eeuw" in microcontroller tijd)
Je beeld lijkt op een softwarefout! Alhoewel hij stil moet staan als je geen knop indrukt.
Het probleem blijft op alle standen en op alle kanalen. Het probleem is ook dat ik de scoop dus nog niet zo lang heb en nog niet zo veel ervaring heb met pic's dus ik weet niet precies waar de fout zit bij mij, bij de pic of bij de scoop. of misschien nog wel iets anders. De code komt direct van picbasic.nl af dus ik neem al dat dat wel goed is het ledje wat ik aan de schakeling hebt zitten gaat ook netjes feller en minder fel branden.
hallo
Ik heb dus nog het een en ander geprobeerd en nu met de hardware pwm van de pic werkt het perfect het probleem zit dus duidelijk in de pic of het programma. Heeft iemand nog tips waar het bij de pic aan zou kunnen liggen.
Groeten Johan
[Bericht gewijzigd door kweenie op ]
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
ja bij het gebruik van PWM zie je dat je blok "stil"valt als deze zen cycles dooflopen heeft hij houd dus 1 nivo tot dat hij in zijn programma weer terug komt bij de PWM instructie
HPWM maakt gebruik van de CCP module van de pic en heeft het bovengenoemde probleem niet deze zal alleen zich opnieuw aanpassen als hij weer langs de HPWM instructie komt in het programma