Show your projects! Part 4.

Dit topic is gesloten

Op 20 mei 2007 14:12:17 schreef Ru$h:
[...]

Vanwaar haal je dan alle componenten?

1. Winkel
2. Conrad
3. Rs components

Dat zullen ze alledrie zijn :)

Op 20 mei 2007 14:09:03 schreef Mitchell S:
gebruikt u altijd smd componenten? Het ziet er wel mooi uit met smd, maar die IC's lijken me zo lastig te solderen...

De FT232 is er inderdaad alleen in SMD maar sowieso gebruik ik altijd SMD. Lastig solderen valt wel mee als je het gewend bent, het ziet er moeilijker uit dan het is. Wel heb ik ook een hete lucht bout en soldeerpasta (is deze ook mee gesoldeerd) wat een stuk makkelijker gaat. SMD biedt ook gewoon een hoop voordelen: er past meer op je print, is in sommige gevallen goedkoper, je hoeft niet eindeloos gaten te boren, nieuwe ICs zijn allemaal SMD en met hete lucht je kun je de hele boel in 1 keer solderen zonder de onderdelen aan te raken. Wel meestal daarna nog wat kortsluitingen wegwerken bij de ICs met de pootjes dicht op elkaar.

* Technojunk heeft intresse als madwizard een IA actie houdt!

Maar geef je niet gewoon schema's vrij?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zondag 20 mei 2007 16:27:29

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Sine

Moderator

schema waar heb je dat voor nodig ?

Je kunt gewoon de baantjes volgen op de print :P

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 20 mei 2007 16:31:35

dat schema kan ik raden ;)
die FT245 is een usb to par convertor ic
(hebben van de FT245 en FT232 bijde 5 besteld bij de SK)
dus een lcd aan eraan en hem gebruiken als virtueel par poortje
dan kun je hem gewoon aansturen met LCD smartie

@madwizard :

Ik denk dat een SK geen zin heeft
er is laatst nog eentje geweest met die IC's
met printje erbij krijg je die data eruit
ff draadjes eraan solderen en je bent klaar :)

Edit :

Ik zie dat die IC's dus van daar komen :p

AVR powerd
Henry S.

Moderator

Op 20 mei 2007 16:27:11 schreef Technojunk:
Maar geef je niet gewoon schema's vrij?

Hou eens op met zagen...

Op 20 mei 2007 13:33:34 schreef Red-E:
kun je dan ff antwoord geven op mijn vraagje in topic:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48479/last

Zou je niet willen crossposten/aandacht trekken?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 mei 2007 14:21:40 schreef Mathieuke:
[...]

1. Winkel
2. Conrad
3. Rs components

Dat zullen ze alledrie zijn :)

ok thx man

Game Over

Op 20 mei 2007 12:58:05 schreef madwizard:
[...]
Ik zit er over te denken een verbeterde versie te maken en als er animo voor is misschien een inkoopactie ofzo.

* Ibanez zou wel zo'n bordje willen, mits de smd al gesoldeert is

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Nou..
Redelijk veel animo + * Technojunk heeft animo

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zondag 20 mei 2007 17:57:26

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 20 mei 2007 11:57:03 schreef madwizard:
Weer een nieuw projectje in de serie 'leuke dingen die je met een FTxxxR kunt doen':

Da's zowaar een knap stukje huisvlijt, madwizard! Je doet je naam alle eer aan...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

een webservertje gemaakt.

check 84.30.249.210

Het schema kun je inderdaad zo achterhalen, maar hier is het:
http://www.madwizard.org/extern/co/usblcd/schematic.png
Eigenlijk hoort er nog een ferriet chip/kraal in de voeding met een 10nF, en moet de spanning dus geregeld worden via een p-channel mosfet. Dit was gewoon even een probeersel.

Op 20 mei 2007 16:34:48 schreef roelke.nl:
die FT245 is een usb to par convertor ic
(hebben van de FT245 en FT232 bijde 5 besteld bij de SK)
dus een lcd aan eraan en hem gebruiken als virtueel par poortje dan kun je hem gewoon aansturen met LCD smartie

Klopt maar ik gebruik wel de (asynchronous) bitbang mode, hierbij maakt het niet uit of het een FT232 of FT245 is (ik heb hier een 232 gebruikt). En het wordt ook niet echt een parallele poort ofzo, je moet wel degelijk je eigen display DLL voor LCD smartie schrijven maar op zich is dat niet ingewikkeld. Was een uurtje werk, het grootste deel uitzoeken hoe je de 4-bit LCD mode aan de praat kreeg en niet vergeten het contrast hoog te zetten |:(, heb ooit nog wel eens iets met een LCD gedaan maar dat was een tijd terug met een bestaande library.

Ik denk dat een SK geen zin heeft
er is laatst nog eentje geweest met die IC's
met printje erbij krijg je die data eruit
ff draadjes eraan solderen en je bent klaar :)

Klopt die kun je ook zo gebruiken. Maar het is misschien evengoed handig er een printje voor te hebben dat je zo op een LCD kunt zetten. Als je een breakout bordje hebt heeft dat wat weinig zin natuurlijk maar als je de ICs los hebt besteld zou je ook een printje met onderdelen maar zonder FTDI chip kunnen nemen, dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Ik schat dat een compleet printje (dus met alles aan onderdelen inclusief) voor zo'n 8 euro te leveren valt bij 100 stuks. Zonder FTDI chip gaat daar dan zo'n 3,5 euro vanaf.

Ik zie dat die IC's dus van daar komen :p

Ik heb er wel besteld maar de IC's nog niet binnen, deze had ik toevallig nog (de op een na laatste :)).

Code voor LCD smartie geef ik liever nog niet weg omdat het nog een rommeltje is. Niet dat ik het geheim wil houden ofzo, iedereen die de appnote van FTDI leest over bitbangen kan het zo zelf maken. De display DLLs van LCD Smartie zijn niet echt gedocumenteerd maar de functies zijn heel simpel en je kunt bij de bestaande source code afkijken. Maar als ik code vrijgeef heb ik liever dat het goed in elkaar zit.

Sine

Moderator

Heb je hem alweer uit de lucht ? hij is hier niet bereikbaar namelijk ...

Tot je modem kom ik in ieder geval .. misschien gaat het daarna fout ?

code:

C:\>tracert 84.30.249.210

  7    25 ms    16 ms    20 ms  cp312505-a.venra1.lb.home.nl [84.30.249.210]
  8     *        *        *     Time-out bij opdracht.
  9     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 10  ^C

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 20 mei 2007 22:23:56

ben er nog mee aan het werk, dus hij is niet altijd online.

Sine

Moderator

Op 20 mei 2007 22:22:23 schreef madwizard:
Het schema kun je inderdaad zo achterhalen, maar hier is het:
[afbeelding]
Eigenlijk hoort er nog een ferriet chip/kraal in de voeding met een 10nF, en moet de spanning dus geregeld worden via een p-channel mosfet. Dit was gewoon even een
probeersel.

Dus als ik het goed begrijp is het niet meer dan het op die manier aan elkaar knopen, dll-tje in smartie gooien en werken ?

Op 20 mei 2007 22:36:20 schreef Sine:
Dus als ik het goed begrijp is het niet meer dan het op die manier aan elkaar knopen, dll-tje in smartie gooien en werken ?

Klopt, je kunt gewoon de bovenste 8 pinnen (in het schema) van de FTDI chip met 1 byte een waarde geven en dan gaat die pinnen op 0 of op 1. Met asynchronous bitbang kun je dan ook nog een hele serie bytes in 1 keer sturen. Deze worden dan stuk voor stuk uit geklokt op de opgegeven baudrate (*16). Dit voorkomt dat je 1 USB pakket per byte krijgt. Je kunt dus het hele scherm vol schrijven met 1 USB pakket, die winamp equalizer is dus qua snelheid ook geen enkel probleem. Het LCD heeft zelf meer moeite de boel bij te houden (slechte refresh rate die dingen).

edit: Voor de liefhebber: filmpje
@Ganzz: iets te weinig in de URL (http://), dank je, tis gefixt.

Op 20 mei 2007 22:15:53 schreef caius:
een webservertje gemaakt.

check 84.30.249.210

tje je hebt een pass nodig :S

gefixt, ik snap er geen hol meer van

Ik ga slapen, morgen weer vroeg naar school :P

Hmm, ik heb nog een 4x20 Pled met een heel iets afwijkende controller. Via parralle poort werkt het niet goed met smartie, maar dit zou (met een aangepasde DDL) wel moeten kunnen werken, en ik kan het helemaal USB gevoed maken

[Bericht gewijzigd door Ganzz op zondag 20 mei 2007 23:08:58

-

madwizard ik zie in je schema dat pin 2 niet is gebruikt die kan je ook samen met pin 11 gebruiken om de backlight op 4 verschillende niveau's in te stellen.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Henry S.

Moderator

Op 20 mei 2007 22:15:53 schreef caius:
een webservertje gemaakt.

check 84.30.249.210

Hopelijk heb je meer gedaan dan de gemiddelde tweaker ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zou ik morgen dus tijdens de electro les 3 printjes etsen is de leeraar ziek :s wordt dus weer een week uitgesteld

Madwizard:
Als zo'n printje maar 8.- is heb ik wel intresse!!
Is die chip al voorgesoldeerd? (als je een IA organiseerd)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 21 mei 2007 07:32:44

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
help

Golden Member

Op 20 mei 2007 16:27:11 schreef Technojunk:
* Technojunk heeft intresse als madwizard een IA actie houdt!

Maar geef je niet gewoon schema's vrij?

Op 20 mei 2007 17:57:15 schreef Technojunk:
Nou..
Redelijk veel animo +* Technojunk heeft animo

Op 21 mei 2007 07:32:27 schreef Technojunk:
Madwizard:
Als zo'n printje maar 8.- is heb ik wel intresse!!
Is die chip al voorgesoldeerd? (als je een IA organiseerd)

Beetje veel in een korte tijd ... Een keertje vragen is toch wel voldoende ?

Op 21 mei 2007 07:32:27 schreef Technojunk:
Is die chip al voorgesoldeerd? (als je een IA organiseerd)

Dat was ik niet echt van plan, maar als er iemand is die wil solderen kunnen we misschien wat regelen.

Op 20 mei 2007 23:35:49 schreef Switching Power:
madwizard ik zie in je schema dat pin 2 niet is gebruikt die kan je ook samen met pin 11 gebruiken om de backlight op 4 verschillende niveau's in te stellen.

Zou kunnen maar moet je dan wel via een transistor oid doen, de pinnen leveren niet genoeg stroom voor een backlight. Sowieso is er niet heel veel nut in het aan en uitschakelen, ik denk dat ik dat er gewoon uit haal, scheelt weer in de kosten.

[Bericht gewijzigd door madwizard op maandag 21 mei 2007 10:47:33

Dit topic is gesloten