Waar/hoe snel prototype PCB laten maken?

Hallo,

voor een eindwerk bij ons, moeten we heel binnenkort een PCB laten maken en bestukken.
De PCB is:

- 4 layer
- 10 X 12 cm
- moeilijkste SMD componenten: 0.5 pitch connector: PIC TQFP 64pins, 4x4 DQFN
- enkel bestukking op TOP layer

een paar foto's:

http://img167.imageshack.us/my.php?image=pcb1za1.jpg

http://img176.imageshack.us/my.php?image=pcb2uk2.jpg

We zouden de printen + bestukt toch willen in maximum 2 weken, waarschijnlijk laten we 4 printen maken.

Waar zouden jullie deze printen laten maken en bestukken? Belangrijk is dat we de PCB's heel snel hebben (eindwerkverdediging is 21 mei)

grtx

Oef, dan moet je hele goede vriendjes zijn met een assemblagebedrijf..., er zit toch wat werk aan (stencil maken, machine inleren). En dat voor 4 printen, daar moeten ze zin in hebben.

De printen op een paar dagen bestellen lukt wel, misschien dan toch maar kiezen om ze met het handje te bestucken?

Succes, Jordi

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
Henry S.

Moderator

Het is maar net wat je er voor betalen wilt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Tja geld is niet zo'n issue denk ik..
Welke bedrijven zouden jullie aanraden?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

print laten maken bij vermeulen (http://www.vps.nu)

dies zeker voor proto's echt goedkoop, goed en snel! (kan al in 5 werkdagen)

En assemblage lekker zelf doen, ik plaat TQFP64 ook gewoon met het handje (Wel onder een microscoop, maar toch)

Dat is verreweg het snelste. Als je wilt gaan pick & placen moet je toch al snel fiducials gaan maken enzo. En voor een proto kan dit prima me het handje

Voor assemblagebedrijf moet je hoop data aanmaken en duurt ff voor je dat gedaan hebt, in die tijd heb je al 2 printjes in elkaar zitten.

(BTW hoe kom je hier aan 4 lagen? ik zie niet zo heel veel bijzonders? of is het zo'n kritisch printje?)

ik heb nl net zoiets dus in productie gaan en er komt dus nogal wat bij kijken. Bvendine zijn de meeste assemblage bedrijven niet zo flexibel als in 2 weken.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 24 april 2007 12:17:34

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Printje is ontworpen en gerouted door studenten; om het niet te moeilijk maken, heb ik ze maar 4 lagen laten gebruiken. Er komt ook een bluetooth module op.

pcb op 5 wd laten maken is niet echt een probleem
bestukking kan op 3wd bij assemblics ( www.assemblics.com )
maar is een bedrijf in belgie ( tegen kortrijk ) en de kostprijs zal hoog liggen wegens de lage aantallen en korte leadtime

Misschien is zelf bestukken toch het meest voor de hand liggend. PCB's laten wij voor proto's nog al eens maken bij http://www.thepcbshop.com (danwel http://www.eurocircuits.com )
Eigenlijk altijd goed en prijzen voor kleine aantallen zijn prima te doen.

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Op 24 april 2007 10:18:38 schreef Christophe@WORK:
Hallo,

een paar foto's:

Waar zouden jullie deze printen laten maken en bestukken? Belangrijk is dat we de PCB's heel snel hebben (eindwerkverdediging is 21 mei)

autorouter laten lopen zeker ? foei !

ga naar assemblics in harelbeke. die flikken dat wel.

en alst alleen voor de pcb is : vermeueln in aarle rixtel ( nederland ) op 3 dagen heb je borden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
High met Henk

Special Member

Op 24 april 2007 10:18:38 schreef Christophe@WORK:
Hallo,

voor een eindwerk bij ons, moeten we heel binnenkort een PCB laten maken en bestukken.
[...]

Belangrijk is dat we de PCB's heel snel hebben (eindwerkverdediging is 21 mei)

[...]

Dan moet het dus in 1x goed zijn? Je moet nog verschrikkelijk veel testen, en die meetresultaten verwerken.

GOOD LUCK, als er ook maar iets niet werkt ben je al snel paar dagen aan het zoeken.

Ik ga niet zeggen dat je te laat begonnen bent, want ik kend eplanning niet en de duur van het project niet, maar het lijkt erop dat er iig iemand zich verkeken heeft....

Let wel: ik zeg niet dat jij dat bent, ik zeg niet dat de opdrachtgever dat is, ik zeg niet dat dat niet te maken heeft met complexiteit van het project gezine de gegeven tijd door de school.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Free_electron>: Ik denk ook de autorouter, maar zal 'm het voordeel van de twijfel geven. Is op zich niet zo'n supergroot probleem, enkel zitten er 2 switchers in en die moet je toch zorgvuldig routen.. maja 't zijn studenten.

High met Henk> Ja ik ben van dezelfde mening als jij, maar ik kan de studenten toch niet verplichten om er sneller aan te werken. Ook kan ik zelf zijn printje niet routen (alhoewel liever wel gedaan). Ze zeggen dat ze teveel werk hebben in het 4e jaar ingenieur.

Nuja, tks voor de bedrijfsnamen, hiermee lukt het wel hoop ik

Op 25 april 2007 09:20:14 schreef Christophe@WORK:
Free_electron>: Ik denk ook de autorouter, maar zal 'm het voordeel van de twijfel geven. Is op zich niet zo'n supergroot probleem, enkel zitten er 2 switchers in en die moet je toch zorgvuldig routen.. maja 't zijn studenten.

High met Henk> Ja ik ben van dezelfde mening als jij, maar ik kan de studenten toch niet verplichten om er sneller aan te werken. Ook kan ik zelf zijn printje niet routen (alhoewel liever wel gedaan). Ze zeggen dat ze teveel werk hebben in het 4e jaar ingenieur.

Nuja, tks voor de bedrijfsnamen, hiermee lukt het wel hoop ik

Hier spreekt een student. Vast niet van u. Waarom bent u docent? Om studenten iets te leren? Planning hoort hier ook bij, en van zo'n uitspraak als: "Maja 't zijn studenten" kan ik niet echt vrolijk worden. Het is als docent niet alleen belangrijk om de theorie in die "domme koppies" te krijgen, maar ook praktijkzaken. Planning is hier een groot deel van.

Sorry

Je kan ook Page elektronica proberen, is ook in België.

Op 25 april 2007 09:56:02 schreef niekkiiee:
[...]

Hier spreekt een student. Vast niet van u. Waarom bent u docent? Om studenten iets te leren? Planning hoort hier ook bij, en van zo'n uitspraak als: "Maja 't zijn studenten" kan ik niet echt vrolijk worden. Het is als docent niet alleen belangrijk om de theorie in die "domme koppies" te krijgen, maar ook praktijkzaken. Planning is hier een groot deel van.

Sorry

geen sorry hoor.

Ik ben geen docent, ik werk al. Ik ben hun eindwerkpromoter van het bedrijf waar ze stage/eindwerk doen. 3 jaar geleden stond ik zelf nog in hun schoenen. Ik heb zelf nog maar 2 serieuze jaren ingenieurservaring. Tja timing en planning.. wie zijn taak is dat? Van de schoolpromoter of van mij? Ik heb hun steeds ingelicht hoelang alles duurt enzo.. Ik kan hen toch niet dwingen om aan hun eindwerk verder te werken..
't is trouwens de eerste keer dat ik stagiairs heb..

free_electron

Silicon Member

Op 25 april 2007 10:55:45 schreef Christophe@WORK:
[...]

Ik kan hen toch niet dwingen om aan hun eindwerk verder te werken..

niets houdt u tegen hen een slechte beoordeling te geven !. ik zou daar niet mee inzittne. te lui om ene poot uit te steken ? teveel werk met studies / minder op cafe zitten jongens. je kan je studie ook over 2 jaar spreiden. kom in september nog maar eens terug ...

als ik naar die layout kijk ... dan is dat 1 op 10 ( voor de moeite die ze gedaan hebben om te zoeken waar de autoroute knop staat.)

gene power en groundplanes , de switchers trekken op niks. en veel te veel vias.

je moet eens zien naar L2. hoe belachelijk. ene poot dikke draad andere poot een draadje wat doorfikt als er 2 milliampere door gaat ...

de helft vande power lijnen zijn veel te dun. dat spul gaat 'dansen' gelijk zot. je gaat konijnen moeten zoeken in dat ding tot en met.

wat id die 10 polig RJ45 vanboven . ik hoop voor jouw dat dat geen ethernet met ingebouwde transfo is ... de routing ernaartoe is een ramp !

ben je zo ene dallas 410 aant gebruiken met ingebakken ethernet ?

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 25 april 2007 15:05:45

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ja dat de layout niet zo best is, zie ik ook wel. Dat hij de autorouter gebruikt heeft, kan ik niet met zekerheid zeggen..
'k Vind 't gewoon moeilijk om een student te beoordelen; 3 jaar terug was ik zelf nog student. Misschien was het project te zwaar? Geen idee eigenlijk

Er is wel een groundplane hoor.

Dat ic bij L2 is een 1.2A step down switcher van TI. De batterijlader is een LTC4010. De ene op 1.2Mhz de andere op 550Khz. Eerlijk gezegd vrees ik voor 't gedrag van die IC's. In evaluation board files staan nochtans gerbers van de layout, maar als ze nt willen luisteren en zomaar wat baantjes trekken..

Die 10 polige RJ45 is gewoon een connector voor een braille keyboard (geen ethernet dus)

Die processor is een PICLF186722.

Zou me verbazen als het geen autorouter was. Kijk bij J4, zitten wel erg veel onnodige bochten in. idem bij R23, J3, etc.
Al die via's bij de PIC worden veroorzaakt door draden die elkaar moeten kruizen. Deze staat daar of verkeerd gedraaid of niet goed. Ook veel andere componenten hebben dit, bijvoorbeeld D5, U6 (?), C12, etc. C13 staat al helemaal op een rare plaats.
Ook zijn al die sprongen typisch voor ene autorouter.

Ook zien de power lines er erg dun uit. Aannemend dat J2 een power jack is. Die lijntjes lijken wel 10 of 12 mill.

En je hoeft echt niet mag te zijn om iemand een slechte beoordeling te geven. Daar leren ze alleen maar van.

[Bericht gewijzigd door xantus op woensdag 25 april 2007 15:30:47

free_electron

Silicon Member

wel , ze hebebn nog tijd tot wanneer ? effe zien . 21 mei is de verdediging.
als ze de rest van de week elke avond , en gans dit weekend de layout proper maken..
maandagmorgend gerber doorsturen, vrijdagavond printen in huis.
bestukken. paar dagen. dat wil zeggen dat ze tegen pakweg 15 mei de bestukte pcbs hebben ... das laat.

ik zou dat ding zelf solderen. op een dag zet je er zo makkelijk 3 met de hand in elkaar. als ze dat het weekend doen. ze moeten maar leren hun vingers verbranden aan de soldeerbout ! hebben ze tegen maandag 7 mei de gesoldeerde pcb's. dan hebben ze nog 2 weken om de code draaiend te krijgen...

met de pcb gelijk em nu is : als die switchers ook maar iet of wat miserie geven ben je 3 dagen kwijt om die proper te krijgen ne krijg je een wirwar van draadjes en rommel. en die switcher op 1.2 MHz laat niet met zich lachen. als je daar draadjes moet tussenproppen dan gaat gans dat spel zingen en stralen gelijk zot.

je moet eens kijken naar die tros weerstanden bij de drukknoppen : door sommige stomweg 180 graden te draaien elimineer je een pak miserie. en als je ze horizontaal zet in plaats van verticaal komt het nog veel beter uit.

ik zou die gasten contacteren en hen vlakaf zeggen : sorry jongens. dit pcb kan niet door de beugel : opkuisen tegen maandagmorgend.

bij de weg ... heb je al het schema eens bekeken ? zitten daar geen grote konijnen in ?

het ziet er trouwens ook naar uit dat ze de ontkoppel caps gewoon allemaal mooi naast elkaar gezet hebben in plaats van die op de pinnen van de chip te zetten ...

bovenaan komt er in het voedingsgedeelt van enn SO8 verpakking (ik vermoed ene powermos in so8 die gestuurd wordt door het chippie rechts ervan ? )
een track die naar een diode geet en dan naar een spoel.
als daar iet of wat stroom doormoet brandt dat gewoon op.
dat spul zit ook vol lussen.

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 25 april 2007 16:52:21

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Volgens mij zal het nog niet werken ook.

Ik zie hier en daar doodlopende traces zoals aan PZ2. C22 en C21 (kan het niet goed lezen) zijn niet aangesloten aan 1 kant en zo zijn er nog enkele. De connectivity check zal goed van zijn oren maken.
De schikking van de componenten lijkt me niet ideaal.
En in een multilayer heb je een VCC laag en een GND laag.

Er rest één ding. Alle traces verwijderen en opnieuw beginnen.

Voor de rest dezelfde opmerkingen die free_electron reeds gaf in verband met storingen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Die stepdown switcher is TI TPS62110, een 4X4 TQN, daar zitten geen pootjes aan en die is enorm klein. De pads zitten aan de onderkant van dat IC. 'k Heb 'm gewaarschuwd dat die package problemen ging geven, maar hij wou die per se gebruiken vr z'n specs. Kan je deze package überhaupt met de hand solderen?

De LTC4010 heeft een thermal pad op zijnen buik, die kan op zich wel met de hand, maar 't is toch beter dat zijnen buik ook aan de print gesoldeerd wordt en dit kan volgens mij niet met de hand.

De rest kan idd met de hand gesoldeerd worden, allez ttz, ik zou da toch kunnen..

En hij heeft idd de autorouter gebruikt.

'k Heb trouwens offertes aangevraagd voor de PCB's op 5 dagen = kleine 500€. voor zo'n 4 stuks

Op 26 april 2007 09:55:54 schreef Christophe@WORK:
En hij heeft idd de autorouter gebruikt.

Ik heb het niet voor autorouters.
Die plaatst nooit sporen zoals ik het wil.
Een echte PCB designer route met de hand (alee, das toch mijn mening).

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 26 april 2007 09:55:54 schreef Christophe@WORK:
Die stepdown switcher is TI TPS62110, een 4X4 TQN, daar zitten geen pootjes aan en die is enorm klein. De pads zitten aan de onderkant van dat IC. 'k Heb 'm gewaarschuwd dat die package problemen ging geven, maar hij wou die per se gebruiken vr z'n specs. Kan je deze package überhaupt met de hand solderen?

Ja, het kan wel. Maar leuk is het niet. Pads te lang maken zodat ze onder de plak uit steken. Vertinnen en stuk voor stuk met de pook opstoken, klein beetje tin bijvoeren en dan gaat het wel. Soldeerervaring wenselijk...

En wat planning betreft... hier moet ook wel eens wat af. Het gebeurt niet vaak, maar als ik zelf eens goed op m'n bek ga met planning (ofwel: er duikt ergens een konijn op, om met f_e te spreken), zijn er ook wel eens werkdagen van 07:00 tot 01:00 (yep, da's 18 uur aan elkaar...). Jammer dan...

Voor wat betreft die prijzen: quad layer op korte termijn is nou eenmaal niet iets wat elke hobbyist kan... Kwestie van vraag & aanbod. Zelf klus ik als het snel moet liever een dag langer om het op een dual layer te krijgen, die verdien ik wel weer terug bij de veel kortere levertijd - even afgezien van de kosten; dat boeit bij prototypes meestal niet zo zolang het om honderdjes gaat.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Die stepdown switcher is TI TPS62110, een 4X4 TQN,

Heb DFN (2x4) met de hand gesoldeerd. Deze heeft een nog kleine pin afstand (0.5mm vs 0.65mm). Maar je bord moet er wel op gemaakt zijn. Zoals Marco69 hierboven al zegt. Je pads moeten een stukje eronder vandaan komen. Als dat niet het geval is kan je het wel vergeten.