Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

die hebben we ook alleen dan voor de bosmaaier :P

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Van de week: Ik was iets onder me bed vandaan aan het graaien .Toen ik het had gevonden en me hand rap terug trok opeens een pijn schok in het topje van me vinger.

Wat bleek; er lag een afgeknipt pootje van een weerstand onder me bed die dus precies voor 1,5CM uit me vinger stak. De andere 1,5CM zat er dus in...
En het leuke was aan de kant die in me vinger stak nog een beetje tin zat wat als weerhaakje werkte.

Was wel even opgelucht toen ik hem er weer uit had gekregen.

Op 24 februari 2008 19:55:39 schreef Technojunk:
Is zeker ook schreeuwend duur ;)

ik wil wel een keertje bellen wat ze kosten als ik ze moet leveren maar ik denk niet dat je daar heel blij van wordt

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Van het weekend nog wat ladenkasten aan het herschikken geweest. Het deed me meteen denken aan een situatie van vroeger. Een deel van m'n ladekasten (je kent ze wel, +-45plexi schuifjes in een metalen frame) hangt omhoog, tegen een langse aluminium lat waaruit draadeinden steken van bouten die langs achter door de lat geschroefd zijn. De kasten hangen erop omhoog, maar kan je er zo afnemen.

Ik nam een schuifje eruit, lip op het einde blijft wat haken en ik trek een beetje door. Heel de boel dondert de werktafel op, valt voorover en een gedeelte op de grond. En dan sta je daar met dat ene schuifje in de hand...

Of onder de noemer: "mep jezelf buiten spel"
Een redelijk grote kast aan het openbreken en aan het ontdoen van printen, waarvan nog onderdelen konden gebruikt worden.
Het ging niet vlot, er zaten puntlassen en verborgen bouten bij, dus maar een grote wurgtang (zo'n pijpentang van 1m die je kan instellen voor verschillende buisdikten) erbij genomen om dat verder uiteen te breken.
Je zet de boel tussen de bankschroef, wurgtang erop en dan met een flinke ruk naar je toe trekken. Stuk komt los uit de bankschroef, wurgtang komt mee en landt volaan op de schedel... Geloof me, dan ga je even zitten...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Die wurgtang nam gewoon wraak vanwege het oneigenlijke gebruik van de tang.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
klein is fijn

Moderator

Zo'n sleutel wordt ook wel een moordenaar genoemd. >:)

van de week bezig geweest met deurdrangers...moest m even wegduwen en hij vliegt op een of andere manier uit de hand en vol tegen mn kop...auw:P

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
Anoniem

Moest eens wat meten aan de dynamo van mijn auto. Motor draait, ik meten. Kom ik met mijn linker wijsvinger in de koelvinnen van de dynamo. Of dat nog niet genoeg is even later bij mijn hoeten werkbank nog even een houten splinter 5 mm onder mijn nagel. Op sommige dagen moet je gewoon niet uit bed komen maar lekker wachten tot de dag omis.

Jammer dat je er altijd achteraf achter komt dat je in je bed moest blijven liggen:P.

Gewoon preventief elke dag blijven liggen, werkt het beste.

-Toine

Anoniem

Zo'n jaar of 3 geleden was ik bezig met de bouw van de HEXFET power amp van Elektuur. Ruststroom ingesteld en zonder er bij na te denken meteen de spanning meten met de multi nog in de Ampere stand (voeding over pos. en neg. totaal ongeveer 70 V bij 4 A). Een knal, een flits en een zwart geblakerd meetinstrument waren het resultaat.En niet te vergeten het brandmerk dat een van de meetsnoeren in mijn rechterhand had achregelaten.

Op 28 februari 2008 09:00:36 schreef Twabi2:
Gewoon preventief elke dag blijven liggen, werkt het beste.

-Toine

dan komt er van elektronica niks meer. :+

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Onder het mom van "Knock yourself out"

Schuurtje aan het opruimen, een doos vol
bouwafval bovenop een plank gelegd en dit
in z'n geheel naar de container getild.
Kieper het in de container, maar had even
het hefboom-principe vergeten:

code:


      ----------------
      | (zware) doos |
      ----------------
      ------------------------------------------
      | lange plank                             |
      ------------------------------------------
   |                    |
   |                    |
   |   Container        |
   |                    |
   ---------------------

Dus vol die plank tegen m'n slaap aan,
werd zwart voor m'n ogen en kon (eventjes)
niet meer staan..

Stupidity should be painfull,
nou in dit geval was het dat ook! :-)

Mag domheid in action ook ?

4 uur lang bezig geweest met meten checken meten en nog eens checken. Waarom doet die ontvanger het nouw niet. Dus nog een keer checken meten en checken. 4 uur later doet het nog niet dan maar eens ic vervangen :p verdomd hij doet het is gewoon de ic stuk :s

Op 28 februari 2008 10:05:07 schreef Jan Arjen:
Onder het mom van "Knock yourself out"
...Stupidity should be painfull,
nou in dit geval was het dat ook! :-)

Vandaar misschien het gedeelte "kraak" in zijn email adres... :-)

Op 24 februari 2008 22:17:23 schreef big bang:
... wurgtang komt mee en landt volaan op de schedel... Geloof me, dan ga je even zitten...

- - big bang - -

In mijn geval komt men nickname nog wel ergens anders vandaan, geloof me... ;-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Domheid in action:
meten, meten, meten, maar het wil maar niet werken. ic's vervangen werkt niet. Scope erbij, geen signaal...

Ah, vergeten de stekker in het stopcontact te steken:(

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 1 maart 2008 16:06:10 schreef muddy:
Domheid in action:
meten, meten, meten, maar het wil maar niet werken. ic's vervangen werkt niet. Scope erbij, geen signaal...

Ah, vergeten de stekker in het stopcontact te steken:(

Daarom zet ik altijd een ledje over m'n voeding zodat ik kan zien ofdat er spanning is (en bij kortsluiting hoef je ook niet te wachten op rook, dan gaat gewoon het ledje uit).

Anoniem

Ik was paar dagen geleden een pc-voeding aan het meten. Wilde eens weten wat voor rimpel op die spanning zat zonder en met belasting.

Ik heb zo'n bak met een hoop weerstanden en pak er daar 1 uit, zonder echt te kijken naar de waarde. Ik gokte er op dat de weerstand groot genoeg was :).

Omdat ik het ding niet tussen de 12V en GND geduwd kreeg kneep ik nog eens extra op die weerstand en op het moment dat ie contact maakte fikte het ding er binnen een fractie van een seconde uit .... Gevolg, een blaar van 5x5mm op mn linker wijsvinger en duim.

Gelukkig kwam de gok met de 2e weerstand beter uit :P.

klein is fijn

Moderator

Gelukkig niet wounded in action, op de tijdelijke piep in m'n oren na. Wel zat ik een beetje trillend de soldeerspetters van m'n bril te krabben:
http://www.kleinisfijn.nl/co/near_miss_2.jpg

Gevolg van een inschattingsfoutje, ik dacht dat ik een klein batterijhoudertje met knoopcel wel kon desolderen voordat de batterij overhitte. Niet dus.

http://www.kleinisfijn.nl/co/near_miss_1.jpg
De verschillende onderdelen lagen bijna drie meter verderop, de batterhouder zelf heb ik nog niet kunnen vinden.

Algemene tip voor iedereen, ga niet aan knoopcellen zitten te solderen..

Sine

Moderator

Oeh dat ken ik .... een lithium cel

Die heb ik in een grijs verleden ( tegen beter weten in ) eens proberen op te laden ... het resultaat van zo'n actie is het zelfde, alleen was mijn afstand tot de cel wat groter ;)

Mijn blunder van vandaag
Een lowpass filter in elkaar gebakken ( met een voorgebakken pcb, dus dat is bijna nummer schilderen )

Alleen bleek het bereik van de potmeters wel ERG krap, en werd de quad-OTA ook wel ERG heet, na lang zoeken blijkt dat ik alle 8 weerstanden van 30k met 3k uivoeringen verwisseld te hebben http://members.home.nl/guidomennen/smile/bonk.gif

@Aart. Solderen aan een knoopcel, een lithium dan nog, en dit ondanks alle waarschuwingen op dit forum? sst. Aangezien ik af en toe wel eens met een lithiumcel in aanraking kom heb ik jaren geleden een papier moeten ondertekenen waarin de regels staan hoe je er mee moet omgaan, ook als je een lege cel weggooid (bvb: knoopcellen moeten afgeplakt worden met tape).Ik denk dat ik voor zo een overtreding gewoon aan de deur gezet wordt.
@Sine: zelfs kleine knoopcellen voor back-up kan je herladen, maar héél zachtjes (bvb met 200µA)

Mama look, -a-booboo

Je hebt ook van die lithum cellen met pootjes er aan, voor PCB montage, hoe zit het daarmee?
(Kort solderen zal misschien wel goed gaan, maar voor de mensen die nog bak en braden... zal het minder goed aflopen denk ik..)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zondag 2 maart 2008 08:59:57 (41%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Het verschil tussen solderen en désolderen zit hem oa in de tijdsspanne. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Anoniem

Op 1 maart 2008 23:55:57 schreef klein is fijn:
Gevolg van een inschattingsfoutje, ik dacht dat ik een klein batterijhoudertje met knoopcel wel kon desolderen voordat de batterij overhitte. Niet dus.

[afbeelding]
De verschillende onderdelen lagen bijna drie meter verderop, de batterhouder zelf heb ik nog niet kunnen vinden.

Algemene tip voor iedereen, ga niet aan knoopcellen zitten te solderen..

Gelukkig had je een bril op. Dat had slechter kunnen aflopen.
Batterijen kunnen erg gemeen zijn. Zelfs de warmte van je hand kan ze doen ploffen.
Enkele jaren geleden verving ik in een meetinstrument enkele NI-Cd AAA batterijtjes.
Terwijl ik in het magazijn neuzde of we die voorradig hadden hield ik 1 zo'n batterijtje in mijn hand geklemd.
Plots ontplofte dit met een luide knal.
Mijn vingers waren een kwartiertje stijf en mijn handpalm rood en het deed verdraaid zeer.
Dit is mij bijgbleven omdat ik nooit vermoed had dat die dingen zo heftig kunnen openknallen.

Dit topic is gesloten