Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

Ni-Cd's ploffen toch ook niet zomaar? Ik heb ze wel gebruikt in MP3 spelers, waarbij ze lekker warm in mijn zak zitten, en daar knallen ze niet... Foutje?

Ik heb wel eens een alkalinebatterij verkeerdom geplaatst. Had een houder voor 8 AA batterijen, eentje had ik er verkeerdom ingezet met mijn stomme kop. Het was om een klein 12v 12w soldeerboutje te voeden. Na een kwartiertje... PANG! en het batterijvakje was gevuld met een opengescheurde, spetterende en dampende batterij...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 2 maart 2008 09:41:41 schreef Fantomaz:
Het verschil tussen solderen en désolderen zit hem oa in de tijdsspanne. ;-)

Ik kan iets sneller desolderen dan netjes solderen. Opstoken met een 200 watt soldeerpistool, tin wegblazen met een compressor. Spatters eventjes wegkrabben indien van toepassing en het component is amper warm geweest.

Op 2 maart 2008 10:24:06 schreef grotedikken:
[...]

Gelukkig had je een bril op. Dat had slechter kunnen aflopen.
.......

Ben ook vaak blij geweest bij rondvliegende dingen dat ik een brildrager ben.
Zo zien we maar weer,..iedereen maakt wel's een spetternde fout ;)

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Anoniem

Op 2 maart 2008 11:25:34 schreef Ledlover:
Ni-Cd's ploffen toch ook niet zomaar? Ik heb ze wel gebruikt in MP3 spelers, waarbij ze lekker warm in mijn zak zitten, en daar knallen ze niet... Foutje?

Wel, dat dacht ik ook, totdat....en ze geven een flinke knal, net een rotje.
Ik ben toch wel blij dat ze niet lekker warm in mijn broekzak zaten zoals bij jou.
Ik denk niet dat mijn stem nu een toonaard hoger zou geweest zijn, maar op het moment zelf zou ik wel gepiept hebben:-)

Ik denk dat ik zoiets dan toch eens onder (gecontroleerde) omstandigheden uit ga proberen, het zit me niet zo lekker. Ook als ze lang in de lader zitten (standaard ding dat met 1/10c laadt ongeveer) worden ze lekker warm (toch al gauw tussen de 30 en 40 graden), daar doen ze het al jaren goed zonder te ploffen.
Is er verschil tussen warmte van buitenaf en warmte die ze genereren bij het opladen?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lucky Luke

Golden Member

@grotedikken

ik kan me herrineren dat al eerder eens gelezen te hebben. Had je die batterij niet toevallig net gedesoldeerd?

@KIF
succes met die bril weer bruikbaar te krijgen... allemaal van die puntjes is erg irritant om door te kijken... (gelukkig geen ervaring met tinspetters op m'n bril)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik vind het zonderling, batterijen tolereren in het algemeen wel enig temperatuurverschil, neem inderdaad maar de temperatuurstijging bij snelladers, die daar op afgaan dat het laadproces bijna voltrokken is, samen met een lichte spanningsdaling van de cel, dus Δt en ΔU

Maar het blijft idd. oppassen geblazen, het zijn en blijven nu eenmaal chemische dingen die wel eens aardig uit de hoek kunnen komen.
Ik heb ook al eens een Lithiumcel gehad die door fout laden zijn laatste adem uitblies (met de nadruk op "blies"), dat ding vertrekt met een plof en produceert veel smerige rook, het ziet er in elk geval héél ongezond uit.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Anoniem

Op 2 maart 2008 19:56:54 schreef Lucky luke:
@grotedikken

ik kan me herrineren dat al eerder eens gelezen te hebben. Had je die batterij niet toevallig net gedesoldeerd?

Ja, het waren gesoldeerde batterijtjes. Volgens mij heeft het solderen een proces in gang gezet en de warmte van mijn hand de rest gedaan.

@KIF
succes met die bril weer bruikbaar te krijgen... allemaal van die puntjes is erg irritant om door te kijken... (gelukkig geen ervaring met tinspetters op m'n bril)

Hopelijk is het een bril met glazen lenzen en niet met kunststof.

klein is fijn

Moderator

't Zijn kunststof glazen, maar de spetters zaten er niet in, alleen op. Daarnaast is het aantal krassen al ontelbaar, en zitten de glazen half los. Voor mij geen laserbehandeling, ik ga gewoon weer lekker voor een nieuwe bril. Zo'n ding heeft toch meer voordelen dan nadelen bij algemeen geknutsel. Ik heb ook al verhalen gelezen over afgebroken carbide boortjes die in brilleglazen waren geprikt.

Ik ben er mee bekend dat in de chemie dingen behoorlijk uit de hoek kunnen komen, ik had alleen niet verwacht dat zo'n klein celletje zo snel en zo krachtig uit de hoek kon komen.
Dit had veel meer effect dan een paar druppels gemorst zwavelzuur oid.

High met Henk

Special Member

ik snap niet wat iedereen zich hier druk maakt omz ijn ogen: 2x heeft de huisarts er iets uit moeten pulken.

1x oogziekenhuis om te boren, de laatste keer heb ik mijn huisarts moeten vertellen hoe het boortje aan moest, zodat zij het eruit kon boren

en dan nog de talloze keren dat ik zelf het vuil uit mijn ogen heb gehaald omdat het er niet in vast zat.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 2 maart 2008 21:55:26 schreef High met Henk:
ik snap niet wat iedereen zich hier druk maakt omz ijn ogen: 2x heeft de huisarts er iets uit moeten pulken.

1x oogziekenhuis om te boren, de laatste keer heb ik mijn huisarts moeten vertellen hoe het boortje aan moest, zodat zij het eruit kon boren

en dan nog de talloze keren dat ik zelf het vuil uit mijn ogen heb gehaald omdat het er niet in vast zat.

Je moet ook niet klussen als je high bent :-)

Een veiligheidsbril is nochtans geen overbodige luxe. Ik heb ooit op GoT eens een verhaal gelezen, van iemand die bij het dremelen een stukje stof in z'n oog gekregen had. Niks aan de hand, dacht ie... maar een paar weken later zat'm mooi naar een oogoperatie op z'n eigen oog te kijken. Sindsdien draag ik altijd een veiligheidsbril bij gevaarlijke activiteiten ;)

Ik wil niet weten hoe het met KIF afgelopen was, mocht hij geen bril gedragen hebben tijdens het exploderen van die lithium cel.

Op 2 maart 2008 21:55:26 schreef High met Henk:
ik snap niet wat iedereen zich hier druk maakt omz ijn ogen: 2x heeft de huisarts er iets uit moeten pulken.

1x oogziekenhuis om te boren, de laatste keer heb ik mijn huisarts moeten vertellen hoe het boortje aan moest, zodat zij het eruit kon boren

en dan nog de talloze keren dat ik zelf het vuil uit mijn ogen heb gehaald omdat het er niet in vast zat.

Gelukkig is het bij mij nog niet zo ver gekomen. Maar het gebeurd regelmatig dat er wat soldeertin-spetters in mijn gezicht belanden. Gelukkig nog niet in mijn ogen... Zou er bijn een bril voor aan gaan schaffen, maar is "helaas" niet nodig :P

High met Henk

Special Member

tja ik had 2 veilighiedsbrillen: 1 open en 1 dichte (met zo'n elastiek)

blijkt dat op die dichte de metaals plinters blijven liggen en dat ik er tot 3x toe 1 in mijn oog heb gehad voordat ik merkte hoe het kwam....

1 van die keren werd ook boren idd....

de rest van de keren is idd wel te ijten aan gewoont e weigeren een bril te dragen... even vlug zal ik maar zeggen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ken dat 9 van de 10 keer zit het los en kun je het er met een vloeitje zo weer uit vissen.
Ben al reeds drie keer bij de huisarts geweest om het eruit te laten boren.
Is wel een raar idee als ze in je oogbol zitten te trillen met dat boortje.
Maar ik probeer me toch aan te wennen om een veiligheids bril te dragen.
Van de week nog iets los moeten kappen met een beitel en een zware hamer.
Brak er een stuk uit de punt van de beitel 12 bij 5 mm ongeveer ,dat stak dus in mijn vinger en gelukkig niet in mijn oog.

Dus doe nu maar gewoon dat brilletje op ook als is het even vlug

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 2 maart 2008 22:32:21 schreef Sparks:
Ik ken dat 9 van de 10 keer zit het los en kun je het er met een vloeitje zo weer uit vissen.

kijk, dat is nou een van de weinige goede redenen om te gaan roken..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Je hoeft niet te gaan roken om naar de supermarkt te gaan en vloeitjes te halen :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
klein is fijn

Moderator

Op 2 maart 2008 22:15:57 schreef subsonik:
Ik wil niet weten hoe het met KIF afgelopen was, mocht hij geen bril gedragen hebben tijdens het exploderen van die lithium cel.

Het was helemaal geen lithium cel, maar een of ander made in Taiwan zilvercelletje.
Hoe het afgelopen was zonder bril zullen we nooit weten, want zonder bril zie ik amper de punt van de soldeerbout..

Op 2 maart 2008 23:10:44 schreef klein is fijn:
Hoe het afgelopen was zonder bril zullen we nooit weten, want zonder bril zie ik amper de punt van de soldeerbout..

En wij maar denken dat jij zo verstandig was om altijd een bril op te zetten voor het boren ;)

-edit-
Laatst kreeg ik voor het eerst een tinspetter in mijn gezicht: recht in mijn oog (*Tsssj*). Oogzalfje gehaald en twee dagen als Jack Sparrow door het leven gegaan en het was gelukkig weer genezen.

Op 2 maart 2008 21:55:26 schreef High met Henk:
ik snap niet wat iedereen zich hier druk maakt omz ijn ogen: 2x heeft de huisarts er iets uit moeten pulken.

1x oogziekenhuis om te boren, de laatste keer heb ik mijn huisarts moeten vertellen hoe het boortje aan moest, zodat zij het eruit kon boren

en dan nog de talloze keren dat ik zelf het vuil uit mijn ogen heb gehaald omdat het er niet in vast zat.

Foei, alhoewel ik zelf niet veel moet zeggen, ik ben ook al, reeds 3X bij de oogarts gepasseerd vanwege verdwaalde metaalsplinters, die dan na een dag of 2,3 in mijn rechteroog blijken te zitten, steeds dat rechteroog. Zeer irritant. En ik moet zeggen, je oog wordt er niet gelukkiger van, vroeger zag ik door beide ogen zeer scherp, nu is dat rechteroog al iets minderscherp, niet veel maar wel merkbaar. Het hoornvlies zal zich altijd trachten te herstellen na een verwonding (en ook sleet) en kan daardoor iets dikker worden (noem het eelt) waardoor een scherp zicht wel iets achteruit kan gaan met de tijd.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

leuk, ik met de LM317 voeding bezig. de 2200uF bufferelko erin, wat ik niet wist was dat ik de adjust direct aan de plus had gesoldeerd had. ik dat ding aan het 230, enorme vlam uit de potmeter wil ik de schakelaar omzetten kom ik ook nog ook eens aan de contacten van de schakelaar, leuke ervaring>:)

3e keer dat ik een nieuwe potmeter kan halen:(

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

En hoe ben je juist in aanraking gekomen met de netspanning? hopelijk toch niet op je 317, want dat zou inderdaad wel eens verkeerd kunnen aflopen...

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Om even op KIF in te gaan, ik heb een keer gehad dat de aceton spetters naar me ogen vlogen. Ik was optische fibers aan het bewerken. Ik heel voorzichtig met een injectie spuitje aceton uit het potje gehaald en zo voorzichtig zonder te morsen in een klein dun bakje gedaan. (leek me handig)

Maar aan het einde van spuitje schiet zo'n ding in 1 keer door en spuit die de rest er met volle kracht uit gevolg spetters overal ook me gezicht.

Niks aan de hand verder, maar ik was blij dat ik lensen in had. Net een stukkie kunstof extra tussen je oog en het gevaar. En alles gespoeld gelijk.

LED there be light

maar ik was blij dat ik lensen in had

Ja wohoow lensen. Lekker safe, laat die spetters maar komen... NIET dus!
Snap sommigen hier niet als ik deze laatste posten lees. bvb:

ik snap niet wat iedereen zich hier druk maakt om zijn ogen

huh??
kom mij niet vertellen. Dat je met alle plezier je ogen met de boor te lijf gaat om ze dan door de dokter weer te laten oplappen. Voor de mensen die het tegendeel in gedachten hebben: Een oog net zoals het gehoor hersteld zich NIET.
Ja ik doe altijd een VEILIGHEIDSbril aan (ook al ben ik brildrager in het dagelijkse leven) Heb er mij 1 laten maken met correctie. En ja ik doe altijd oordopjes in als ik met slijp of dergelijke werken, gras afrijden, ... bezig ben.
Ja ik doe altijd handschoenen aan voor mechanische werken(zetelleer, leker soepel) of fijn mechanische handschoenen (stof met zo een rubberlaagje)
Ik geef toe dit nog maar gedurende een 6-tal jaren, maar ik kan u zeggen dat dit al heeft geloond. Ik wil niet meer zonder werken. De preventie-verantwoordelijke op mijn vorig werk heeft zijn job goed gedaan. Je wil niet weten wat bvb accuzuur met je ogen kan doen. Om dan maar te zwijgen van andere projectielen die wel is de werkplaats/atelier rondvliegen.

Enigste wat ik kan concluderen is dat de meeste hier een goede engelbewaarder hebben. Hopelijk blijft dit voor jullie ook zo!

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Op 2 maart 2008 11:25:34 schreef Ledlover:
Ni-Cd's ploffen toch ook niet zomaar? Ik heb ze wel gebruikt in MP3 spelers, waarbij ze lekker warm in mijn zak zitten, en daar knallen ze niet... Foutje?

Ik heb wel eens een alkalinebatterij verkeerdom geplaatst. Had een houder voor 8 AA batterijen, eentje had ik er verkeerdom ingezet met mijn stomme kop. Het was om een klein 12v 12w soldeerboutje te voeden. Na een kwartiertje... PANG! en het batterijvakje was gevuld met een opengescheurde, spetterende en dampende batterij...

uh doe jij je cursus elektronica nog is even over?? batterij verkeerd om gebeurt niks mee als ze in serie staan... en aangezien je 8AA batterijen gebruikt om 12V te behalen..

had er dus niks kunnen gebeuren.

Dit topic is gesloten