Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

elmowww

Golden Member

Veenie:
Die omgepoolde batterij wordt nogal overladen. Met ongeveer 1A. Dat gaat na een tiental minuten toch wel fout gok ik zo.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

teken het voor jezelf is na zo'n batterijhouder...

een batterij geleid niet als je hem verkeerd om aansluit..

elmowww

Golden Member

Heb wel eens batterijhouders gezien die niet beveiligd zijn tegen ompolen. Dan kan dat wel... Maar je hebt gelijk, meeste houders hebben het wel...

[Bericht gewijzigd door elmowww op vrijdag 14 maart 2008 08:52:11 (23%)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

wat voor beveiliging? elke batterijhouder die ik ken is zo opgebouwd... anders lijkt me ook niet mogelijk?

http://img181.imageshack.us/img181/4397/batwu5.jpg

als je batterij verkeerd om zit heb je geen gesloten stroomkring dus geen stroom dus geen sluiting.

7 zit hier verkeerd om. en blokkeert gewoon alles want geleid zo niet.

[Bericht gewijzigd door veenie op vrijdag 14 maart 2008 08:55:03 (12%)

elmowww

Golden Member

Een batterij kan toch zowel sourcen als sinken? (hoe kan je em anders opladen?).

Dan heb je het volgende geval: 7x1.5-1.5 = 9V ipv 8x1.5=12V

Probeer maar uit, mijn zegen heb je. Maar die batterij die gaat warm worden! Én geleiden!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

heb het zo vaak meegemaakt.. gebeurt niks.. alleen je merkt dat je zender van de modelbouw het niet doet. of je afstandsbediening..

elmowww

Golden Member

explain this:

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/bat1t.JPG

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/bat2t.JPG

Remark: dit zijn bijna lege batterijen...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

slechte batterijen :P?

nee dat durf ik niet te verklaren maar het is mij nog nooit overkomen zelfs niet in de modelbouw waar ik gauw 40A trek.. dan werkt de boel gewoon niet...

elmowww

Golden Member

De meeste batterijhouders hebben een ompoolbeveiliging, moet je maar eens goed kijken, als je een batterij er verkeerdom indoet, maakt de pluspool geen contact.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
High met Henk

Special Member

@pompompom: mijn verhaal was ironisch bedoeld, ik had gehoopt dat de meeste eht hier wel zouden weten.

dit zijn allemaal dingen uit mijn hobbysfeer, ik weet eht wel, maar zo van nog EVEN daar slijpen, nog even dit doen, nog even dat doen

heb ook al 2 of 3 x lasogen gehad,

ook niet tof.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 14 maart 2008 09:24:55 schreef elmowww:
De meeste batterijhouders hebben een ompoolbeveiliging, moet je maar eens goed kijken, als je een batterij er verkeerdom indoet, maakt de pluspool geen contact.

kuch minpool mag ik hopen :P.. want de min zit altijd met veertje als je goed doet dus dat pakt de plus pool ook nog wel.

plus pool zit nog wel is in een inkepje. maar ik had het over gesoldeerde batterijen zelfs waarbij niks aan de hand is..

elmowww

Golden Member

Idd, pluspool.

Probeer het gewoon maar eens, dan zijn waarschijnlijk ALLE batterijen omgepoold, en heb je geluk dat je elektronica beveiligd is. enfin, lijkt me duidelijk dat het wél fout kan gaan als je één batterij omoolt en dan het pack gaat belasting. Point proven.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Anoniem

Op 14 maart 2008 09:15:02 schreef elmowww:
explain this:

In het bovenste geval meet je de spanning over de batterij waar je zwarte meetpen aan zit. De andere 2 heffen elkaar op en dus meet je een open spanning van 1,4V.

In het tweede geval ben je de batterij waar je rode meetpen aan zit aan het opladen, immers de andere 2 zetten er samen 3V over.

2e wet van Kirchhoff

elmowww

Golden Member

Dankje.

Maar het was bedoeld als voorbeeld voor veenie ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

@veenie: batterij verkeerd om in lader is niet gezond. Die explodeert wel degelijk.

Batterij verkeerd om in seriekring bij ontlading is minder erg. Maar kan ook fout gaan bij grote stromen

Het ergste is: batterij die van polariteit verandert in ontlading. (dit komt maar héél zelden voor bij veroudering) maar geloof me het kan. => bij zo'n 120A ontlading blijft daar al snel niet veel meer van over dan een hoop gesmolten plastic.

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Vanmiddag bij een klant (particulier) bijna een wounded in action. Ik kwam daar om de accu in de alarmcentrale te vervangen, die zou slecht zijn. Toen ik de centale open maakte schrok ik mij eigen rot. De accu stond bol en er zaten allemaal scheuren in (12V 7.0Ah gesloten loodaccu) ding was ook gloeiend heet. Ik had daar niet veel later moeten komen, anders was de accu geknapt ontploft. En waren de gevolgen niet te overzien geweest.

Zal er straks wel even een foto van trekken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pict0004_scaled.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/pict0002_scaled.jpg

Op de foto's is de bolling niet helemaal goed te zien. De bolling is ondertussen afgenomen doordat de accu is afgekoeld.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op vrijdag 14 maart 2008 20:29:30 (23%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Zonet weer mijn vinger tepakken gehad ipv 1206 smd weerstandje :p

Oke mijn verhaal was niet om te zeggen dat ogen je beschermen, maar om te zeggen wat er zomaar onverwacht ik kan komen. En dat ook ik wel eens die fout gemaakt heb.

Dat ik lensen in had was misschien mijn geluk wel die dag weet verder ook niet hoe hard het gaat met ogen in combinatie met aceton

LED there be light

Op 14 maart 2008 08:54:41 schreef veenie:
wat voor beveiliging? elke batterijhouder die ik ken is zo opgebouwd... anders lijkt me ook niet mogelijk?

[afbeelding]

als je batterij verkeerd om zit heb je geen gesloten stroomkring dus geen stroom dus geen sluiting.

7 zit hier verkeerd om. en blokkeert gewoon alles want geleid zo niet.

Reken maar dat dat wel gaat. Ik spreek uit ervaring. 8 AA batterijen in een houder gedaan, eentje per ongeluk verkeerdom erin gestopt. Vervolgens aan het solderen geslagen met een klein 12v 1a soldeerboutje. Na 10 minuten een harde KNAL, de omgekeerde batterij was opengescheurd en er borrelde vocht uit (nooit geweten trouwens, dat er vocht in normale alkalinebatterijen zat)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb ook wel eens alkaline batterijen gehad die te lang in de la hebben gelegen (15+ jaar), die waren aan het baden in hun eigen vocht.

Kan het zijn dat ze een oplossing hebben gebruikt als elektroliet ipv vaste stof? Potassium chloride hydroxide is wateroplosbaar.

[edit]oeps

Zoals de meegeleverde batterijtjes van een speelgoed-ding voor een meisje in onze familie, die ze netjes, professioneel in aluminiumfolie (!) ingepakt hadden in de winkel, voor het geval dat ze toch eens moesten gaan lekken.

Dan moet je weten, het was voor een cadeau, dat wordt dus ingepakt en wegggezet. Achteraf bekeken toch blij dat het huis niet afgebrand was, van de batterijen was heel de buitenkant (plastic) gesmolten) en het metaal had kennelijk wel op temperatuur geweest.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ach... Zo zijn er meer die dat niet weten.
Vandaag mezelf weer lopen ergeren aan Discoverychannel aan een Survivalaar die in de Outback van Canada vuur wilde maken zonder lucifers.

Uiteindelijk ziet de survivalist het licht en sloopt hij een Videorecorder... (zou hij dan toch?) ...waarna hij vervolgens een uur op lang in een matig zonnetje probeert met de lens van de camera vuur te maken.

Zit daar geen Accu in die je keurig kunt kortsluiten op een dun draadje tussen een hompie droog gras? |:(
Vries dan maar vast, Sukkel! ;)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Vooruit dan maar, zal ik ook eens wat typen hier.

Een jaar of wat geleden moest ik bij een klant in een grote schakelruimte een 5x 50 2 aansluiten.
Een jaar ervoor in dezelfde kast ook zo'n kabel aangesloten.
De nul draad op een koperen rail onder een boutje, 5cm verderop dan het boutje van het jaar ervoor.

Je ziet de bui al hangen: kast onder spanning.
Maar: alles in de kast is afgeschermd, en er zou niets kunnen gebeuren.
Uiteraard kijk ik eerst rustig wat de risico's zijn, en die leken nihil.
Sleutel 13 achter de koperen rail, goed vasthouden, kabel in de aanslag, kollega die de andere aders vasthoud, even ratelsleutel pakken, en toen.....

BOEM. sjip, er zat nog een fase rail onder, die ik niet had gezien.
Jaar ervoor geluk gehad.

Resultaat: 1 zekering van 650 ampere stuk. En door de vlamboog een 2e fase mee-gegaan.
Dus: een sluitng van 2x 650 ampere :D
En door de dip in het net een HV zekering van 50 ampere bij 10 KV meegegaan.

Ennuh: ik leef nog (zoals je kunt zien). De sleutel 13 heeft een schapmschot, de kast werkt nog steeds, ik had niets dan de schrik, en ik doe nog steeds hetzelfde werk. :)

Maareh, als je dus iets doet (kortsluiting), doe het dan goed ! (heb ik met de paplepel ingegoten gekregen)

Never touch a running system !

Ben je dan niet meteen stekeblind, na zo'n plof?

Sine

Moderator

Hadden ze voor dat soort geintjes geen geisoleerd gereedschap uitgevonden ?

http://www.wihatools.com/images/Insulated%20Wrenches/20145_in_px500.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 17 maart 2008 00:06:12 (36%)

Dit topic is gesloten