Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

oke, het is misschien niet wounded in action maar het is wel dik *^&$&*(%&^$$
je kent ze wel van die irritante kleine donderbeestjes. ze kriebelen als de pest en heel je kamer zit onder als je je raam open laat staan. maar nou zaten er gisteren is 2 in mijn monitor en nou is er een ergens in het midden van het scherm een doodgegaan. en nou zit er dus zo'n zwart beestje voor weet ik veel hoelang daar:(:(

IN je monitor? In je buis?

If you want to succeed, double your failure rate.

je ziet ze lopen over het scherm. kan hem zo aanwijzen met de cursor.

klein is fijn

Moderator

Ik neem aan een TFT monitor? Dan zullen ze wel tussen het LCD en de backlight lopen.

In geval van een beeldbuis vind ik het knap van die beestjes. Overleven in vacuum is niet niets..

Wounded in Action de miniversie?

tft monitor ja
die ene was trouwens niet dood. hijs zojuist tot leven gekomen en kruipt nou rond rechtsonder.
ik weet trouwens ook niet of die beestjes het daar leuk vinden:D

TFT, ja, dat lijkt bij mijn oude 15 inch dus ook zoiets te zijn. Nooit gerealiseerd dat dat vliegjed waren, maar nu ik dit zo lees...
Het lijkt nu op een paar dode pixels, maar dan niet gelijk met het pixel-raster ;) Zeer irritant.
Kun je die beesten er weer makkelijk uit halen? Oftewel: hoe bewerkelijk is het scheiden van backlight (folie?) en TFT?

If you want to succeed, double your failure rate.

compressor? gewoon wegblazen. als je het wat voorzichtiger wilt doen moet je de monitor uit elkaar draaien.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Bliksem ingeslagen,, ja... flits en knal tegelijk en het onweerde en regende niet! Dus heel stil buiten en alsof je een ballon voor je oren kapot maakt.. een piep in je oren.

De adapter van de telefoon vloog met noodgang uit het wandcontactdoos, lager 3 meter vandaan. Zo'n kracht heeft die bliksem dus.

Het is bij me oma gebeurt, die woond in het bos op een open plek met veel sckrikdraad en ijzeren hekken.
Na de klap rook ik brand, dat was de trafo en de print van de telefoon die gebakkan zwart waren.

De telfoon was het enigste ongeaarde apparaat in de uitgeslagen goep.

Op 13 juni 2007 17:50:00 schreef soundmouse:
over slopen gesproken, in het elektro lokaal laten ze soms wel eens een plexiglas plaat op een gloeidraad liggen (stinken). En steken ze de Knipex tangen vol met gaten (met de soldeerbout).

Ook zijn metalen platen/plaatjes leuk lawaai/gooi materiaal, en vooral de metaalsnijmachine.. je kan er ook wat anders tussen doen ;) ;)

Andere dingen in de metaalsnijmachine doen ze bij mij op school dan weer niet, maar wel van stukjes afval metaal vlijmscherpe radertjes en dingetjes maken die perfect het systeemplafond doorklieven en er niet vanzelf meer uit vallen :P

@ soundmouse: helaas komen inslagen vanuit het niets weleens voor... wel balen verder.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 24 juni 2007 11:40:07 schreef soundmouse:
Bliksem ingeslagen,, ja... flits en knal tegelijk en het onweerde en regende niet! Dus heel stil buiten en alsof je een ballon voor je oren kapot maakt.. een piep in je oren.

De adapter van de telefoon vloog met noodgang uit het wandcontactdoos, lager 3 meter vandaan. Zo'n kracht heeft die bliksem dus.

Het is bij me oma gebeurt, die woond in het bos op een open plek met veel sckrikdraad en ijzeren hekken.
Na de klap rook ik brand, dat was de trafo en de print van de telefoon die gebakkan zwart waren.

De telfoon was het enigste ongeaarde apparaat in de uitgeslagen goep.

Alleen maar telefoon kapot, of de tv/radio enzo ook, kan me bijna niet voorstellen dat alleen telefoon kapot is.

Op 24 juni 2007 14:44:51 schreef Willybilly:
[...]

Alleen maar telefoon kapot, of de tv/radio enzo ook, kan me bijna niet voorstellen dat alleen telefoon kapot is.

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook nogal sterk dat de aanwezigheid van randaarde bepalend is voor wel of geen schade. Telefoon zit natuurlijk wel op een ander 'net' dan electra...

adapter niet, tenminste, ik neem aan dat hij gewoon zo'n blok voor in de wcd bedoeld.

Op 24 juni 2007 14:44:51 schreef Willybilly:
Alleen maar telefoon kapot, of de tv/radio enzo ook, kan me bijna niet voorstellen dat alleen telefoon kapot is.

CAI netwerk is daar tegenwoordig een stuk beter voor beveiligd

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik bedoel inderdaad de WCD, telefoon net zelf niet. TV e.d. niet kapot, ook niet uitgevallen. Die zaten niet op de keuken groep. De trafo/adapter die de telefoon moet voeden is er uit geknalt en was dus het enigste ongeaarde apparaat in die groep :( :+

Zat er uberhaupt nog iets anders op die groep?

net ff een oude buizenversterker van de vuilnismanner gered.
even opengemaakt.
en ja er staat spanning op.:(
hij werkt nog steeds.
ik heb wel even een diode erbij gezet om de gloeispanning van 7 volt naar 6,3 te halen(220V trafo op 230V)

ER zat nog een koelkast, kookplaat en een koffiezetapparaat op die groep van de keuken. Die waren geaard en dus niet kapot.

De adapter was aan hyet stinken trouwens.

@riktw
Als het goed is maakt dat niks uit, steek je meter maar eens in het WCD. Je ziet dat overdag in "spitsuur" ook 220V is dan is het NET belast.

[Bericht gewijzigd door soundmouse op maandag 25 juni 2007 10:56:39

koelkast, kookplaat en dergelijke zijn allemaal zulke simpele apparaten die uit niet veel meer bestaan dan een motor, thermostaat of verwarmingselement.
dat soort 'grote' onderdelen die voor het grootste deel uit een opgerold stuk draad bestaan kan best wel tegen wat overspanning. elektronica kan daar dus niet tegen. condensatoren slaan door, torren gaan stuk etc...
de onstorings C's in de andere apparaten kunnen trouwens ook een klap hebben gehad, even opletten dus, ze zouden zo eens finaal de geest kunnen geven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Precies. Een motor kan best wel tegen een piek van een paar kV overspanning. Je hebt alleen wel kans dat over een paar weken opeens de stoppen doorslaan, omdat de lak beschadigd is, en er *nu* nog niets aan de hand lijkt te zijn, maar na een paar weken van aan-uit schakelen wel..

ja, een lange radiostilte door drukte en studie ben ik er weer eens. Uiteraard nog veel bij te lezen op het forum, maar op het werk gisteren weer een mooie...

Moes met een band weg, PA doen. Band had ook een rookmachine besteld en uiteraard werkte deze niet.

XLR connecter tussen ab en rookmachine, dusjah.. zal wel laagspanning zijn. In de connector zat inderdaad een losse ader... even kijken of deze hier op moet en bingo, bleek toch 230 volt te zijn.

na de soundcheck werkte alles, en bij het optreden kwam er totaal geen geluid uit 1 monitorgroep. Show must go on, dus tijden de eerste 2 nummers als een gek kabels lopen controleren, bleek uiteindelijk de EQ het begeven te hebben... weet nog niet waarom

Op 25 juni 2007 10:53:44 schreef riktw:
ik heb wel even een diode erbij gezet om de gloeispanning van 7 volt naar 6,3 te halen(220V trafo op 230V)

En meet je nu 6.3V?

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

was al afgevlakt en ja(ongeveer)

[Bericht gewijzigd door Riktw op maandag 25 juni 2007 18:23:54

Dan is't OK. Wel vreemd dat je buizenversterker hebt met DC gloeispanning. Welk merk of type, of zelfbouw?

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

geen merk enzo dus misschien wel zelfbouw.
ik vond ook een keer bij de 2dehands winkel een zelfbouw versterker.

eeehhh, zullen we hier weer even on topic gaan?
Ik hoop elke keer weer rampspoed te zien wanneer ik zie dat er weer in dit topic is gepost.;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit topic is gesloten